![]() |
Politieke versnippering tegengaan. Een vraagje
Simpel vraagje: moet de kiesdrempel niet opgetrokken worden tot vb. 8 procent?
Ik ben alleszins voorstander. (voor een tijdelijke optrekking). |
Citaat:
|
Ik zou eerder gaan voor een grote hoop geld in't midden van een groot veld.
Met daaronder een enorme hoop explosieven. Vanaf de eerste politici proberen weg te komen, drukken alle kiezers op die rode knop. |
Het reciproke van de kiesdrempel is het maximum aantal partijen dat in het parlement kan zetelen he. Om dat aantal partijen te halen moet elke partij exact dezelfde uitslag hebben als elke andere. Als dat 5% is, wil dat zeggen dat men maximaal 20 partijen kan hebben, maar er zijn er slechts 20 als die alle 20 exact 5% halen. Als het 25% is dan kan men ten hoogste 4 partijen hebben. En als het 50% is kan men maar 2 partijen hebben in het uitzonderlijke geval dat die alletwee 50% halen.
In de praktijk zal het aantal partijen uiteraard lager zijn omdat sommige partijen meer kiezers aantrekken dan andere. Zoals we zien is de kiesdrempel van 5% er een die een 10-tal partijen toelaat. Bij 10% zouden we waarschijnlijk maar 5 of 6 partijen meer over hebben. Dat maakt coalities vormen natuurlijk gemakkelijker, maar maakt de representativiteit en vooral de vernieuwing van het politieke landschap moeilijker. Wat men "politieke versnippering" noemt is EIGENLIJK de vertegenwoordiging van de diversiteit van meningen he. |
Citaat:
Zou het niet beter zijn de kiesdrempel te verhogen naar 30%, kwestie van versnippering tegen te gaan.... Als geen 30% gehaald wordt bij de eerste stemronde, mogen bij de volgende stemronde enkel de 3 partijen meedoen met de hoogste score . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen kiesdrempel zoals in Nederland vind ik niet doenbaar maar de onze ligt misschien toch net iets te hoog want er komen amper nieuwkomers bij. Als het aan mij lag zou ik een systeem ontwikkelen om vlottere vernieuwing mogelijk te maken, dit door een kiesdrempel voor opkomende partijen van 3,5% en een kiesdrempel voor wanende partijen van 7,5%. :lol:
|
Misschien toch maar best het systeem Dhondt, waarin de partijen met een hogere score, een relatief hoger aantal zetels krijgen, versterken.
Vb. bruutweg de partij met het hoogst aantal kiezers de eerste drie zetels toe te wijzen, en de volgende partij één zetel toe te wijzen; om vervolgens de rest te verdelen zoals nu gedaan wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ongefilderde beelden op soc. media :Quicky: erg.
De illegalen hebben geen adres meer !!! Dus... |
Deze avond op De Afspraak: minis. Verlnden; blablabla. Ongelooflijk !
Het vertrouwen in de politiek... De kern v.d. zaak kwam deze avond in het ministerie niet ter sprake... Wat dan wel ? Het is de taak v.d. politie... |
Na de moorden op zaterdag: minis. Verlinden:
Daar wordtvover gesproken, daar wordt aan gewerkt... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan komt de tweede grootste aan de beurt, net zoals bij de gemeenteraad. |
Citaat:
Hij zei: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be