Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   BYD Seal BEV, voor de prijs van een benzine, segment D (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270489)

Micele 19 oktober 2023 15:56

BYD Seal BEV, voor de prijs van een benzine, segment D
 
Daar staat men dan met zijn plofmolentje... Ik vrees dat de Chinezen het langzaam overnemen:

wie interesse heeft aan een limousine segment D, pakweg 4,8 meter, enz...

Voor de prijs van pakweg een simpele Skoda Superb 1,5 Tsi benzine, of zelfs tot € 15k goedkoper als men een beter vergelijkbare Superb met wat tractie (awd) en vermogen neemt.

Citaat:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...r-dan-e50-000/

Prijzen BYD Seal

Versie | Vermogen | Accu | Actieradius | Vanafprijs

Seal Design | 313 pk, 700 Nm | 82,5 kWh (netto) | 570 kilometer | €47.990
Seal Excellence | 530 pk, 700 Nm | 82,5 kWh (netto)| 520 kilometer | €50.990
82,5 kWh netto LFP batterijpack, BYD maakt die al vele jaren zelf, het zal zeker wel het nieuwe Blade-pack zijn (550 V nominaal) , dwz infrastructureel cell-to-body. De auto is daardoor relatief licht voor een BEV van die grootte - en groot accupack - en dit met duurzame LFP chemie - die normaal altijd veel zwaarder /kWh zijn dan NCM.

Grappig de optrektijd van 0-100 kmu staat op het kofferdeksel als versienaam, een BYD Seal 3.9S staat voor 3,9 seconde...

En een wagen waar vele opties gewoon standaard zijn:
https://drive.bydauto.be/seal/?gad=1...RoCxM8QAvD_BwE

Presentatie (ik heb het niet bekeken):
https://www.youtube.com/watch?v=R-Wf3cDlXNI

Citaat:

https://ev-database.org/car/2001/BYD...kWh-RWD-Design

BYD SEAL 82.5 kWh RWD Design, Available since September 2023

Performance
Acceleration 0 - 100 km/h 5.9 sec
Top Speed 180 km/h
Electric Range * 500 km
Total Power 230 kW (313 PS)
Total Torque 360 Nm
Drive Rear

Battery
Nominal Capacity * 84.0 kWh
Battery Type Lithium-ion
Number of Cells 172
Architecture 800 V
Useable Capacity 82.5 kWh
Cathode Material LFP
Pack Configuration 172s1p
Nominal Voltage 550 V

EVDB Real Range
Range * 500 km
Vehicle Consumption * 165 Wh/km

Dimensions and Weight
Length 4800 mm
Width 1875 mm
Width with mirrors 2150 mm
Height 1460 mm
Wheelbase 2920 mm
Weight Unladen (EU) 2155 kg
Een iets kleinere BMW i4 met netto 80,7 kWh NCM weegt maar 30 kg minder:
Citaat:

https://ev-database.org/car/1252/BMW-i4-eDrive40

Battery

Nominal Capacity 83.9 kWh
Battery Type Lithium-ion
Architecture 400 V
Useable Capacity 80.7 kWh
Nominal Voltage 399 V

Dimensions and Weight

Length 4783 mm
Width 1852 mm
Width with mirrors 2073 mm
Height 1448 mm
Wheelbase 2856 mm
Weight Unladen (EU) 2125 kg

maddox 19 oktober 2023 16:29

Ik heb geen behoefte aan rijdende accu's met 5000 apps.

Ik wil een kleine bestelwagen type Suzuki Carry/ Subaru E12 (sambar) met maar 1 optie, airco.

Micele 19 oktober 2023 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10256245)
Ik heb geen behoefte aan rijdende accu's met 5000 apps.

Ik wil een kleine bestelwagen type Suzuki Carry/ Subaru E12 (sambar) met maar 1 optie, airco.

Die zijn er toch?

Dadeemelee 19 oktober 2023 17:23

47.990 € :x

maddox 19 oktober 2023 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10256288)
Die zijn er toch?

Ah ja, en zijn ze bruikbaar, en nog beter, betaalbaar te koop?

Zo ja, breng me die wijsheid, want ik vind mijn 7 jaar oude Duitse benzineslurpende euro 6 monovolume wagen net dat tikje te milieuonvriendelijk.

Henri1 19 oktober 2023 18:51

Ga je nu switchen naar Chinese rommel Micele ?

Micele 19 oktober 2023 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10256329)
Ah ja, en zijn ze bruikbaar, en nog beter, betaalbaar te koop?

Ik bedoelde letterlijk wat je schreef, dus geen electrische:
Citaat:

type Suzuki Carry/ Subaru E12 (sambar) met maar 1 optie, airco.
Citaat:

Zo ja, breng me die wijsheid, want ik vind mijn 7 jaar oude Duitse benzineslurpende euro 6 monovolume wagen net dat tikje te milieuonvriendelijk.
In 2024 zou die pakweg 25.000 € kunnen kosten excl. BTW (premie 5000 € reeds afgetrokken), wat zeker teveel is voor jouw prijsfilosofie. Met TCO zul je wel geen rekening houden neem ik aan.

Ik doe een ggl-poging... lol :
De goedkoopste van de lange lijst is de Renault Kangoo ZE
Citaat:

https://www.egear.be/elektrische-bestelwagens/

Overzicht van alle elektrische bestelwagens die momenteel (2023) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België.

AUTO | PRIJS | KM
Renault Kangoo ZE | 29.925 € |230
45kWh | 122pk | FWD

* Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering excl. BTW, in België.
* KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de WLTP-actieradius (TEH). De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5.
Citaat:

https://www.egear.be/elektrische-bestelwagens-toekomst/

Overzicht van alle nieuwe elektrische bestelwagens die later dit jaar en in 2024 op de Belgische markt komen.

Later dit jaar
FOTO AUTO PRIJS KM

Mercedes eCitan 35.000€ 230

Toyota Proace City Electric 32.000€ 200

Ford e-Transit Courier 35.000€ 300
Dus blijf nog maar een tijdje bij je benzineslurper, ttz tot de (relatief goede) Chinezen eentje maken, ik zie BYD er niet bijstaan, ook MG niet.

Micele 19 oktober 2023 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10256300)
47.990 € :x

:? Topictitel gemist?
Citaat:

BYD Seal BEV, voor de prijs van een benzine, segment D

Voor de prijs van pakweg een simpele Skoda Superb 1,5 Tsi benzine, of zelfs tot € 15k goedkoper als men een beter vergelijkbare Superb met wat tractie (awd) en vermogen neemt.
Link niet gelezen?
Citaat:

De 4,8 meter lange BYD Seal heeft in Nederland een vanafprijs van €47.990. Voor dat bedrag drukt Louwman je de sleutels van de achterwielaangedreven Seal Design in handen. Een stap daarboven staat de vierwielaangedreven en dus tweemotorige BYD Seal Excellence. Daar ben je €50.990 voor kwijt. In de tweede helft van volgend jaar komt er nog een goedkopere versie onder de Design-uitvoering: de Comfort. Die krijgt onder meer een kleiner accupakket.
B E N Z I N E
Citaat:

Skoda Superb 5d 1.5 TSI ACT 110kW DSG7 Sportline
Prijs 53.975 €
Handm versn dub koppeling en autom modus
150 pk 6.5 l / 100 km
CO2: 148-157 g/km (WLTP)
Belastingen
Verkeersbelasting
229,76 - 237,08 €
BIV 344,97 - 481,08 €
Kostprijs per km 0,59 €


https://www.autogids.be/model-type-j...d-ha-2023.html
:evil:

Batterij E V
Citaat:

Prijzen BYD Seal

Versie | Vermogen | Accu | Actieradius | Vanafprijs

Seal Design | 313 pk, 700 Nm | 82,5 kWh (netto) | 570 kilometer | €47.990

Seal Excellence (4WD) | 530 pk, 700 Nm | 82,5 kWh (netto)| 520 kilometer | €50.990
8-)

B E N Z I N E 4WD, bijna vergelijkbaar vermogen.
Citaat:

Skoda Superb 5d 2.0 TSI 206kW DSG7 4WD Sportline
Prijs 62.995 €

Handm versn dub koppeling en autom modus
280 pk
8.1 l / 100 km
CO2: 185-194 g/km (WLTP)
Verbruik gemengd.8.1 l/100 km
CO2-uitstoot (WLTP) 185 - 194 g/km
Belastingen
Verkeersbelasting.465,61 - 478,73 €
BIV 1246,35 - 1649,21 €
Kostprijs per km 0,75 €


https://www.autogids.be/model-type-j...d-ha-2023.html
:evil::twisted:

kwestie van appelen en plofappelen.

(In Vlaanderen nul jaarlijkse wegenbelasting en nul eenmalige BIV voor Elektrisch)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be