Blue Sky |
14 november 2023 22:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
(Bericht 10269383)
:?
Jan koopt niet dezelfde 1e woning zoals Jef, Jan koopt reeds zijn tweede woning want hij heeft er al een.
|
So what, dat zou geen rol mogen spelen. Een huis heeft een bepaalde prijs en die zou voor iedereen dezelfde moeten zijn. Dat lijkt me logisch en dat was zo voorheen met de 10%.
Op een woning van € 400 000 geeft dat een verschil van liefst € 36 000.
Wordt die woning achteraf verkocht, dan heeft dit ook weer invloed op de prijs waarbij Jef nog eens extra voordeel doet.
Citaat:
(Bericht 10269383)
Als Jef ook eventueel een tweede woning gaat kopen zal hij daarop evenveel registratierechten betalen als Jan. Respectievelijk 3% en 12%.
Ik zie het probleem niet, of toch zeker geen nadeel.
Toch voor iemand die zich een tw€€de woning kan permitteren, ttz kan investeren in een tweede woning, of derde woning, ...
|
Nogmaals, dat zou een rol mogen spelen voor de te betalen eindprijs welke een vast gegeven zou moeten zijn en uiteraard is dat wel een probleem daar het hier om vele tienduizenden euro's gaat.
Citaat:
(Bericht 10269383)
Uiteraard heeft de staat altijd extra geld nodig, dan halen ze het meestal bij de rijkere mensen (of denkt men). Die wet geraakte gemakkelijk goedgekeurd neem ik aan.
|
We leven in een pampermaatschappij waarbij bepaalde doelgroepen systematisch bevoordeeld worden en anderen benadeeld worden, dus ja uiteraard werd die regel snel goedgekeurd. De middenklasse die spaarzaam heeft geleefd om vervolgens met de spaarcenten een tweede verblijf te kopen betaalt weer het gelag.
|