Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   AUTOmobilist met BMW rijdt alleenstaande moeder dood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270851)

Blue Sky 27 november 2023 09:39

AUTOmobilist met BMW rijdt alleenstaande moeder dood
 
Het zoveelste drama in de eindeloze rij autoslachtoffers.

Citaat:

Alcohol, drugs en snelheden die volgens getuigen opliepen tot 250 kilometer per uur: die combinatie eiste drie jaar geleden het leven van de jonge mama Mandy Deknop (33) uit Boom. Haar wagen werd in Kruibeke tot schroot herleid door een projectleider van een bouwbedrijf uit Temse
https://www.hln.be/sint-niklaas/proj...zelf~ab519a21/

patrickve 27 november 2023 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10275437)
Het zoveelste drama in de eindeloze rij autoslachtoffers.



https://www.hln.be/sint-niklaas/proj...zelf~ab519a21/

Weeral minder CO2 voetafdruk :-)

Ik begrijp de politiek voor minder dodelijke verkeersongelukken niet. Met de ecologische transitie is dat toch een manier om deels de CO2 uitstoot van het verkeer te compenseren ?

fred vanhove 27 november 2023 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10275437)
Het zoveelste drama in de eindeloze rij autoslachtoffers.



https://www.hln.be/sint-niklaas/proj...zelf~ab519a21/

Als ik me goed herinner is dat ongeval niet van gisteren. :roll:

maddox 27 november 2023 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275511)
Als ik me goed herinner is dat ongeval niet van gisteren. :roll:

Vroeg of laat vind Blue Sky wel een artikel met het eerste verkeersongeval met een auto.

Oma 27 november 2023 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275511)
Als ik me goed herinner is dat ongeval niet van gisteren. :roll:

Citaat:

…die combinatie eiste drie jaar geleden het leven van…
Er moet nu al een 3 jaar oude koe uit de sloot gesleept worden om automobilisten nog te kunnen verketteren.

Intussen beweert experte erika (stront)vlieghe in pano dat de echte killer niet de 499 verkeersdoden maar 7.600 overlijdens door sepsis zijn.
Dat zouden al meer dan 20 doden per dag zijn tegenover 1,3 verkeersdoden! :twisted:
Eindeloze rij autoslachtoffers? 8O Waar? :rofl:

Blue Sky 27 november 2023 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275511)
Als ik me goed herinner is dat ongeval niet van gisteren. :roll:

Vandaag is de uitspraak, dus razend actueel.

maddox 27 november 2023 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10275604)
Vandaag is de uitspraak, dus razend actueel.

En razendsnel. Echte criminelen mogen meestal langer wachten.

De schoofzak 27 november 2023 18:55

AUTOmobilist met BMW rijdt alleenstaande moeder dood

Nog chance dat ze alleenstaand was. Had ze daar met twee gestaan ...

Ernstig nu: ik ben grote voorstander voor een veel strenger beleid ivm het verkeer. Niet streng-blind, maar wel streng-intelligent.
Vb. voor alcohol aan het stuur: die twee of drie pintjes zijn niet de grote boosdoener (geef die een boete van 50 euro en een paar uur rijverbod, tenzij recidive). Maar de pakkans, die moet heel wat hoger. Zodat de zwaardere drinkers eruit geselecteerd kunnen worden voor de veel zwaardere straffen.

chris k 27 november 2023 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10275609)
En razendsnel. Echte criminelen mogen meestal langer wachten.

Soms zijn ze wel snel .....CR -> konijn dus is hazenuitspraak

Blue Sky 6 december 2023 09:13

En weer van dat;

https://www.hln.be/machelen/vader-57...vaar~ac6b17b6/

Citaat:

Vader (57) en zoon (11) aangereden op voetpad: man ter plaatse overleden, kind in levensgevaar

Micele 6 december 2023 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10279340)

Hoog tijd voor betrouwbare zelfrijdende voertuigen?

Maar "de mens" zal daartegen spartelen tot hij doodvalt.
De mens moet en mag zichzelf en anderen kunnen doodrijden. Hij/zij moet zijn lot van andere mensen bepalen, ook van totaal onschuldige weggebruikers.

Zelfs al moest het aantal zware ongevallen **90% verminderd worden door zelfrijdende intelligente wagens gaat "de mens" dat niet willen aanvaarden.

Stel de vraag aan jezelf:
- aanvaard je dat er 100 ongevallen door de fout van de software gebeuren? (en je niet kunt of mag ingrijpen)
Dus wil je verdergaan met 900 ongevallen door fout van jezelf en-of (mede)mens?

** 90% uit een oude studie:
Citaat:

https://www.sciencedirect.com/scienc...40162520311458

On a societal level, fully automated vehicles have the potential to enhance vehicle safety by practically eliminating human-related elements and errors that affect human drivers’ performance, such as aging, disease, stress, fatigue, inexperience, or even drug abuse (Beiker, 2012; Shanker et al., 2013). Advocates have estimated that driverless cars may reduce traffic fatalities by up to 90% by mid-century (Bertoncello and Wee, 2015). In addition, research emphasizes an ecological potential for autonomous driving, stemming from reductions in carbon dioxide emissions and fuel consumption by optimizing traffic flow (Brown et al., 2014). Autonomous driving is also expected to optimize land usage, because the vehicles are able to drop off passengers in dense metropolitan areas before driving themselves to nearby satellite parking areas (Anderson et al., 2016). Furthermore, autonomous vehicles might help to counteract urbanization because commuting time becomes less important when it can be used for other activities (Marletto, 2019).

fox 6 december 2023 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10279352)

Stel de vraag aan jezelf:
- aanvaard je dat er 10 ongevallen op 1000 door de fout van de software gebeuren? (en je niet kunt of mag ingrijpen)
Dus wil je verdergaan met 990 ongevallen op 1000 door fout van jezelf en-of (mede)mens?

Aanvaard jij dat je aansprakelijk bent voor een ongeval dat veroorzaakt wordt door een softwarefout van je wagen?

Micele 6 december 2023 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10279354)
Aanvaard jij dat je aansprakelijk bent voor een ongeval dat veroorzaakt wordt door een softwarefout van je wagen?

Eigenlijk verkeerde vraag, want bij "zelfrijdende wagens" zal het enkel de fout van de wagen zijn, dus de constructeur van die wagen. Zelfs reeds bij deels autonoom rijden level 3.

Aanvaardt men dat niet moet men zulke wagens nooit rijden of kopen. Er zijn andere vervoermiddelen...
Citaat:

https://www.fleetnews.co.uk/news/man...nology-crashes

Mercedes will accept responsibility for autonomous technology crashes

By Matt de Prez| 28 March 2022

Mercedes-Benz will accept legal responsibility for collisions that occur in its cars fitted with a new Level 3 Automated Lane Keeping System.

Its new Drive Pilot system has been approved for us on German highways and can control the cars steering, acceleration and brakes at speed up to 40mph.

The car maker said it will accept liability in cases where the crash was caused by a fault with its technology, but not when the driver has "failed to comply with their duty of care".
Of deze vraag:
Aanvaarden 990 mensen op de 1000 dat ze nog leven omdat de opponent in een bijna-ongeval een zelfrijdende wagen was?

Of deze:
Aanvaard jij dat je aansprakelijk bent voor een ongeval dat veroorzaakt wordt door een *mechanische fout of slijtage van je wagen? (ondanks keuring en onderhoud)

DEKRA- ongevalonderzoek schat dit op *5% van alle ongevallen:
Citaat:

https://www.haufe.de/recht/deutsches...HI7543855.html

Rz. 3
Nach Untersuchungen der DEKRA-Unfallforschung ist die Wahrscheinlichkeit eines technischen Defekts als Unfallursache eher gering, der Hauptanteil der Unfallverursachung liegt im Bereich des menschlichen Versagens. Erhebungen aus dem Jahre 2000 zufolge beträgt der Prozentsatz der Unfälle, die unmittelbar durch einen Fahrzeugdefekt ausgelöst wurden, rund 5 %.

Anhand dieser Veröffentlichung hat die technische Überprüfung von verunfallten Fahrzeugen ergeben, dass an 26 % der untersuchten Pkw Mängel festgestellt wurden, die entweder für den Unfall direkt ursächlich oder zumindest für das Unfallgeschehen mitursächlich gewesen sind. Der Hauptanteil fällt davon mit ca. 45 % auf die Bremsanlage, für Bereifung und Fahrwerk wurde jeweils ca. 23 % festgestellt.
Uiteraard blijft een auto van de toekomst altijd grotendeels mechanisch.

Blue Sky 6 december 2023 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10279352)
Hoog tijd voor betrouwbare zelfrijdende voertuigen?

Maar "de mens" zal daartegen spartelen tot hij doodvalt.
De mens moet en mag zichzelf en anderen kunnen doodrijden. Hij/zij moet zijn lot van andere mensen bepalen, ook van totaal onschuldige weggebruikers.

Zelfs al moest het aantal zware ongevallen **90% verminderd worden door zelfrijdende intelligente wagens gaat "de mens" dat niet willen aanvaarden.

Stel de vraag aan jezelf:
- aanvaard je dat er 100 ongevallen door de fout van de software gebeuren? (en je niet kunt of mag ingrijpen)
Dus wil je verdergaan met 900 ongevallen door fout van jezelf en-of (mede)mens?

** 90% uit een oude studie:

Probleem is dat er wel bekwame mensen zijn die defensief rijden en deze dan het individuele slachtoffer kunnen worden van een defecte elektronische component.

Ondersteunende systemen zijn zeker wel aangewezen.

Micele 6 december 2023 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10279374)
Probleem is dat er wel bekwame mensen zijn die defensief rijden en deze dan het individuele slachtoffer kunnen worden van een defecte elektronische component.

Een electronisch component zal het meestal niet zijn, eerder mechanisch.

Bovendien kan men bepaalde electronische circuits gemakkelijk dubbel uitvoeren, als bvb de stuurkolom breekt is er geen reserve.

Bij draadloze sturing kan het parallel noodcircuit onmiddelijk overnemen (luchtvaart en ook bij auto's komt het)

Je bewijst "met bekwame mensen die defensief rijden" mijn stelling.

Er zijn zeker bekwame mensen die wel eens het verkeerde pedaal intrappen.

daiwa 6 december 2023 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10279380)

Bovendien kan men bepaalde electronische circuits gemakkelijk dubbel uitvoeren, als bvb de stuurkolom breekt is er geen reserve.

.

Ik heb heel mijn leven aan auto's gewerkt en ben dat nooit tegen gekomen !

Blue Sky 14 december 2023 09:33

Al een geluk dat er geen fietsers op het fietspad reden of het was ook weer prijs voor deze autoterrorist;

https://www.hln.be/video/productie/f...ermeden-415608

Blue Sky 22 januari 2024 12:43

Citaat:

Hannelore (21) sterft bij ongeval waarbij bestuurder geen voorrang verleent, te snel én onder invloed van drugs rijdt: “In één seconde is mijn beste vriendin van me weggenomen”
https://www.hln.be/veurne/hannelore-...omen~ad825eaa/

BigF 22 januari 2024 13:46

Ik vind het raar dat bij zo'n artikels nooit het merk vermeld wordt als dat een Kia of een Dacia ofzo was.

"Automobilist met Renault rijdt alleenstaande moeder dood." zal je nooit lezen.

Alsof men iemand een schuldgevoel wil aanpraten omdat hij met een BMW of nog iets duurders rijdt...

Blue Sky 24 januari 2024 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10302927)
Ik vind het raar dat bij zo'n artikels nooit het merk vermeld wordt als dat een Kia of een Dacia ofzo was.

"Automobilist met Renault rijdt alleenstaande moeder dood." zal je nooit lezen.

Alsof men iemand een schuldgevoel wil aanpraten omdat hij met een BMW of nog iets duurders rijdt...

Het is nu eenmaal zo dat BMW vooral leeghoofdige blaaskaken aantrekt. Logisch ook, want BMW meet zichzelf een uitgesproken sportief image aan, terwijl dat eigenlijk nonsens is aangezien je niet sportief kan rijden op onze wegen tenzij je natuurlijk aan de lopende band overtredingen maakt.

Een bepaald cliënteel kiest dus voor dat sportieve imago en rijdt er dan ook navenant mee rond.

https://www.autogids.be/autonieuws/v...ngevallen.html


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be