Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   E-Bikes vogelvrij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270859)

fred vanhove 28 november 2023 12:20

E-Bikes vogelvrij
 
Ik heb net hetzelfde gevoel. Het verkeersreglement lijkt er alleen nog te zijn voor automobilisten die zich daar ook in heel grote mate aan houden


https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/a...-klapt-vervoer


Onvoorspelbaar en roekeloos rijgedrag
E-bikers zijn een vloek, omdat ze overal als een debiel doorheen crossen. Dat doet niet alleen de jeugd van tegenwoordig, de generatie boomer kan er ook wat van. Geen richting aangeven, de pas afsnijden, op hun mobiel of navigatie kijken, door rood rijden, grote bochten nemen en daarbij drie rijstroken pakken; e-bikers schijnen nogal wat ergernis op te wekken met hun onvoorspelbare en roekeloze gedrag.

DIBO 28 november 2023 12:54

Is toch een behoorlijk flutartikel.
"Zoals de oma, die zo hard voorbij kwam racen, dat ik haar bijna aanreed.", dat zegt alles over een onbekwame automobilist, die niet veilig een parkeerplaats kan verlaten...

En veel van de aangehaalde gedragsproblemen gelden zeker ook voor fietsers. Extra (ongepaste) snelheid is idd. iets voor e-bikers, vooral dan de speed's. Wat de e-'s dan wel als groot voordeel hebben, is dat de meeste wél behoorlijk goed verlicht zijn. En bij de gewone (jeugdige) fietsers is dat triestig gesteld omdat de ouders dat niet structureel willen aanpakken bij hun kinderen (niet goedkoop, maar wel op de markt beschikbaar).

En zeker in grote steden is bij de zwakke weggebruikers, het rood licht iets voor seuten geworden...

fox 28 november 2023 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10275929)
Is toch een behoorlijk flutartikel.
"Zoals de oma, die zo hard voorbij kwam racen, dat ik haar bijna aanreed.", dat zegt alles over een onbekwame automobilist, die niet veilig een parkeerplaats kan verlaten...

En veel van de aangehaalde gedragsproblemen gelden zeker ook voor fietsers. Extra (ongepaste) snelheid is idd. iets voor e-bikers, vooral dan de speed's. Wat de e-'s dan wel als groot voordeel hebben, is dat de meeste wél behoorlijk goed verlicht zijn. En bij de gewone (jeugdige) fietsers is dat triestig gesteld omdat de ouders dat niet structureel willen aanpakken bij hun kinderen (niet goedkoop, maar wel op de markt beschikbaar).

En zeker in grote steden is bij de zwakke weggebruikers, het rood licht iets voor seuten geworden...

Kijk, als fietser moet je gewoon zelf altijd zorgen dat je gezien wordt door de automobilist. Bij het achterwaarts uitrijden is dat soms niet meteen het geval. Je kan immers niet door de wagens kijken die naast u geparkeerd staan. Als je dan voorzichtig achteruit rijdt en de fietser let niet op, dan zit hij gewoon tegen u. Ik kijk als fietser dan altijd goed uit als ik lichten van een geparkeerde auto zie oplichten. Een beetje begrip voor beide kanten zou vaak wonderen kunnen doen, maar ik zie het erger worden.

Automobilisten die fietsers naar het leven staan en fietsers die liever gelijk hebben dan voorzichtig te zijn. So be it, maar het gaat alvast niet helpen. Ik rij jaarlijks meer dan 10,000 km met de fiets en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Maar als ik elke keer mijn gelijk zou willen halen met de fiets dan lag ik elk jaar minstens 5 keer op de grond. Je moet soms maar eens durven aanvaarden dat een automobilist je niet gezien heeft en je voorrang opgeven. En als automobilist kijk je ook best uit je doppen. Sommige fietsers nemen nu eenmaal ook voorrang als ze die niet hebben.

maddox 28 november 2023 13:56

Ik dat de indruk dat het vooral de speedelekkers waren die de maximumsnelheid van hun apparaat verwarren met de minimumsnelheid.

fred vanhove 28 november 2023 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10275951)
Ik dat de indruk dat het vooral de speedelekkers waren die de maximumsnelheid van hun apparaat verwarren met de minimumsnelheid.

En hoeveel van die 'gewone' e-bikes worden gechipt ? Net als die steps.....Ik heb weet van e-bikes die ook vlotjes tegen de 50 halen.

Met een brommerke moest je vroeger anders wel eens vlug op de rollen.

maddox 28 november 2023 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275965)
En hoeveel van die 'gewone' e-bikes worden gechipt ? Net als die steps.....Ik heb weet van e-bikes die ook vlotjes tegen de 50 halen.

Met een brommerke moest je vroeger anders wel eens vlug op de rollen.

Geen flauw idee, ik heb tot nu toe nog geen enkele E-bike "gechipped".
Heeft ook geen toegevoegde waarde.

En ook fietsen kunnen prima op de rollen gezet worden.
Maar dan moet de agent wel willen fietsen.

BigF 28 november 2023 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10275933)
Een beetje begrip voor beide kanten zou vaak wonderen kunnen doen,

Punt.

Blue Sky 28 november 2023 16:25

De essentie van het artikel staat in de laatste zin ervan; "Tot die tijd ga ik niet meer naar de winkelstraat met de auto - voor ik echt iemand aanrijd. Voortaan pak ik wel gewoon m’n elektrische fiets."

Los daarvan mag je in Nederland ook links parkeren, wat gevaarlijk is.
Speed-pedelecs kunnen binnenkort op snelheid gecontroleerd worden in fietsstraten - men is ermee bezig.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275919)
Ik heb net hetzelfde gevoel. Het verkeersreglement lijkt er alleen nog te zijn voor automobilisten die zich daar ook in heel grote mate aan houden.

:lol:

Fred is de leukste thuis.

quercus 28 november 2023 16:30

Er is bij mij één situatie waarbij ik met schrik in mijn auto zit, namelijk als er vóór mij fietsende kinderen vrolijk babbelend naast elkaar rijdend. Want als er per ongeluk eentje valt en, o wee, onder de auto terecht komt dan ben je als automobilist automatisch de sigaar omdat je altijd vóór een onverwachte hindernis moet kunnen stoppen.

maddox 28 november 2023 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10276002)
De essentie van het artikel staat in de laatste zin ervan; "Tot die tijd ga ik niet meer naar de winkelstraat met de auto - voor ik echt iemand aanrijd. Voortaan pak ik wel gewoon m’n elektrische fiets."

En blijf rijden als een moordzuchtige automobilist.... Aldus Blue Sky.

Citaat:

Los daarvan mag je in Nederland ook links parkeren, wat gevaarlijk is.
En in België parkeren debielen nog erger.
Citaat:

Speed-pedelecs kunnen binnenkort op snelheid gecontroleerd worden in fietsstraten - men is ermee bezig.
Speedeleks zijn klasse B brommers met een rare gashendel. Die mogen ten alle tijden gecontroleerd worden. Alleen vergt dat veel moeite van de agenten. Dan moeten ze trappen. Bij een brommertje was het gewoon aan de gashendel draaien.
Belgische agenten staan liever te flitsen langs de snelweg. Minder kans op een terugkerende driftkikker.

Micele 28 november 2023 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10276007)
Er is bij mij één situatie waarbij ik met schrik in mijn auto zit, namelijk als er vóór mij fietsende kinderen vrolijk babbelend naast elkaar rijdend. Want als er per ongeluk eentje valt en, o wee, onder de auto terecht komt dan ben je als automobilist automatisch de sigaar omdat je altijd vóór een onverwachte hindernis moet kunnen stoppen.

Je bedoelde voor een verwachte hindernis?

Voor een voorzienbare hindernis moet elke bestuurder kunnen stoppen, Art 10.1.(3°) (aangepaste snelheid), en Art 7.1 (kwetsbare weggebruikers)

In jouw voorbeeld moet je dan je snelheid zodanig aanpassen dat je kan stoppen of op ruime zijdelingse afstand inhalen. Want je hebt de fietsende kinderen al gezien en je wilt ze blijkbaar inhalen, "dubbel voorzichtig" dus.

Citaat:

Artikel 10. Snelheid
10.1.

Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, **onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid**, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

** 40.2. De bestuurder moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen, bejaarden of personen met een handicap, inzonderheid blinden met een witte of een gele stok en de personen met een handicap die een voertuig besturen dat zijzelf voortbewegen of dat uitgerust is met een elektrische motor waarmee niet sneller dan stapvoets kan gereden worden. Hij moet vertragen en zo nodig stoppen.

** Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#riwe9jv769
Dat geldt natuurlijk voor elke bestuurder, dus ook voor een bestuurder van een fiets die fietsende kinderen wil inhalen.

fred vanhove 28 november 2023 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10276002)
De essentie van het artikel staat in de laatste zin ervan; "Tot die tijd ga ik niet meer naar de winkelstraat met de auto - voor ik echt iemand aanrijd. Voortaan pak ik wel gewoon m’n elektrische fiets."

Los daarvan mag je in Nederland ook links parkeren, wat gevaarlijk is.
Speed-pedelecs kunnen binnenkort op snelheid gecontroleerd worden in fietsstraten - men is ermee bezig.



:lol:

Fred is de leukste thuis.

Fred ziet iedere dag een pak meer fietsers die het reglement negeren dan auto's.

Zie jij anders veel auto's op het voetpad rijden ? Of auto's door het rode licht ?
Vanmorgen nog bijna van mijn sokkel gereden door zo een groene met een bakfiets die aan volgens mij meer dan 30 per uur langs het voetpad reed terwijl er een verplicht fietspad is......maar ja langs het voetpad is de weg iets korter.:roll:

Blue Sky 29 november 2023 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10276057)
Fred ziet iedere dag een pak meer fietsers die het reglement negeren dan auto's.

Zie jij anders veel auto's op het voetpad rijden ? Of auto's door het rode licht ?
Vanmorgen nog bijna van mijn sokkel gereden door zo een groene met een bakfiets die aan volgens mij meer dan 30 per uur langs het voetpad reed terwijl er een verplicht fietspad is......maar ja langs het voetpad is de weg iets korter.:roll:

Probleem is dat Fred een autofundamentalist is die alles bekijkt met de autobril.
Hij ziet dus dat fietsers bepaalde overtredingen maken, maar ziet die van automobilisten minder.

Het punt hierbij is dat elke groep bepaalde, specifieke overtredingen maakt.

Een voorbeeld van automobilisten: Meer dan de helft beste Fred of de meerderheid van de automobilisten dus Fred, gebruikt geen richtingaanwijzer bij rond punt. Nochtans cruciaal voor de verkeersveiligheid.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221019_92835355

Dadeemelee 29 november 2023 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10275933)
Kijk, als fietser moet je gewoon zelf altijd zorgen dat je gezien wordt door de automobilist. Bij het achterwaarts uitrijden is dat soms niet meteen het geval. Je kan immers niet door de wagens kijken die naast u geparkeerd staan. Als je dan voorzichtig achteruit rijdt en de fietser let niet op, dan zit hij gewoon tegen u. Ik kijk als fietser dan altijd goed uit als ik lichten van een geparkeerde auto zie oplichten. Een beetje begrip voor beide kanten zou vaak wonderen kunnen doen, maar ik zie het erger worden.

Automobilisten die fietsers naar het leven staan en fietsers die liever gelijk hebben dan voorzichtig te zijn. So be it, maar het gaat alvast niet helpen. Ik rij jaarlijks meer dan 10,000 km met de fiets en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Maar als ik elke keer mijn gelijk zou willen halen met de fiets dan lag ik elk jaar minstens 5 keer op de grond. Je moet soms maar eens durven aanvaarden dat een automobilist je niet gezien heeft en je voorrang opgeven. En als automobilist kijk je ook best uit je doppen. Sommige fietsers nemen nu eenmaal ook voorrang als ze die niet hebben.

Omgekeerd ook, onlangs nog bij een wegversmalling waar ik langs de voorrangkant afkwam. Ik had hem al van ver gezien en hij mij uiteraard ook (ik rij altijd met lichten aan). Ik had al een voorgevoel: die gaat niet vertragen. En inderdaad, toen we gelijktijdig bij de versmalling aankwam rijdt hij gewoon door. Ik was er op voorbereid en ben maar vol op de rem gegaan.
Liever effe remmen dan verzekeringsmiserie en potentieel iemand in het ziekenhuis.

Micele 29 november 2023 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10276252)
Het punt hierbij is dat elke groep bepaalde, specifieke overtredingen maakt.

Als men de overtredingen van fietsers maar niet uit het oog (fietsbril) verliest, waar de fietser alvast recordhouder van is.

Het Nederlandse SWOV somde ze eens even op, de vier voornaamste, met 4 links van de aantallen:
Citaat:

https://swov.nl/nl/fact/fietsers-4-w...ietsongevallen
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van fietsongevallen?

Gedrag als (mede)oorzaak

Onveilig gedrag door medeweggebruikers (bijvoorbeeld te hard rijden, afleiding, door het rode licht rijden en rijden onder invloed) verhoogt het risico op fietsongevallen. Fietsongevallen kunnen ook ontstaan door bewust of onbewust onveilig gedrag door de fietser zelf, zoals fietsen onder invloed (zie de vraag Hoe vaak rijden fietsers onder invloed en hoe onveilig is dat?), door rood licht fietsen (zie de vraag Hoe vaak rijden fietsers door rood en hoe onveilig is dat?), smartphonegebruik (zie de vraag Hoe vaak gebruiken fietsers hun smartphone en hoe onveilig is dat?) en rijden zonder verlichting (zie de vraag Hoe vaak rijden fietsers zonder licht en hoe onveilig is dat?).
Citaat:

Een voorbeeld van automobilisten: Meer dan de helft beste Fred of de meerderheid van de automobilisten dus Fred, gebruikt geen richtingaanwijzer bij rond punt. Nochtans cruciaal voor de verkeersveiligheid.
Ook op een rotonde cruciaal voor de veiligheid? Lamenielachen.
Het was een tijdje geleden zelfs nog niet verplicht.

Integendeel, enkel cruciaal om het tijdverlies aan rotondes te verminderen.

Op de snelweg en andere wegen is pinkergebruik wel cruciaal.

Herr Flick 29 november 2023 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10275919)
Ik heb net hetzelfde gevoel. Het verkeersreglement lijkt er alleen nog te zijn voor automobilisten die zich daar ook in heel grote mate aan houden


https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/a...-klapt-vervoer


Onvoorspelbaar en roekeloos rijgedrag
E-bikers zijn een vloek, omdat ze overal als een debiel doorheen crossen. Dat doet niet alleen de jeugd van tegenwoordig, de generatie boomer kan er ook wat van. Geen richting aangeven, de pas afsnijden, op hun mobiel of navigatie kijken, door rood rijden, grote bochten nemen en daarbij drie rijstroken pakken; e-bikers schijnen nogal wat ergernis op te wekken met hun onvoorspelbare en roekeloze gedrag.

Het grote voordeel is, dat dat zichzelf meestal wel na een tijdje reguleert.

Als ge tegen 45 per uur op ne camion gevlogen zijt omdat ge uw faecesbook aan het checken waart doet ge maar ene keer.

Herr Flick 29 november 2023 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10275929)
Is toch een behoorlijk flutartikel.
"Zoals de oma, die zo hard voorbij kwam racen, dat ik haar bijna aanreed.", dat zegt alles over een onbekwame automobilist, die niet veilig een parkeerplaats kan verlaten...

En veel van de aangehaalde gedragsproblemen gelden zeker ook voor fietsers. Extra (ongepaste) snelheid is idd. iets voor e-bikers, vooral dan de speed's. Wat de e-'s dan wel als groot voordeel hebben, is dat de meeste wél behoorlijk goed verlicht zijn. En bij de gewone (jeugdige) fietsers is dat triestig gesteld omdat de ouders dat niet structureel willen aanpakken bij hun kinderen (niet goedkoop, maar wel op de markt beschikbaar).

En zeker in grote steden is bij de zwakke weggebruikers, het rood licht iets voor seuten geworden...

Ik ga regelmatig wel eens door het bos ook ,en daarvoor heb ik zelf op de e bike een extra verlichting. om te off roaden zeg maar.

Herr Flick 29 november 2023 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10276252)
Probleem is dat Fred een autofundamentalist is die alles bekijkt met de autobril.
Hij ziet dus dat fietsers bepaalde overtredingen maken, maar ziet die van automobilisten minder.

Het punt hierbij is dat elke groep bepaalde, specifieke overtredingen maakt.

Een voorbeeld van automobilisten: Meer dan de helft beste Fred of de meerderheid van de automobilisten dus Fred, gebruikt geen richtingaanwijzer bij rond punt. Nochtans cruciaal voor de verkeersveiligheid.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221019_92835355

Dat is iets waar ik me als automobilist ook aan dooderger, net zoals het feit dat er een heleboel zelf een zacht bochtje niet meer kunnen pakken zonder buiten de lijnen te kleuren.

fred vanhove 29 november 2023 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10276252)
Een voorbeeld van automobilisten: Meer dan de helft beste Fred of de meerderheid van de automobilisten dus Fred, gebruikt geen richtingaanwijzer bij rond punt. Nochtans cruciaal voor de verkeersveiligheid.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221019_92835355

Een overtreding ja maar en gevaarlijke overtreding laat me lachen.:lol::lol:

Vanochtend naar de winkel gestapt 20 minuten te voet onderweg 5 fietsers (bak en e bikes) gezien.
4 begingen een overtreding. Op straat rijden daar waar voetpad ligt......en op het voetpad komen gereden om hun weg in te korten.
Heb alle auto's in het oog gehouden maar heb geen auto op het voetpad zien rijden noch andere overtreding zien begaan.

De schoofzak 29 november 2023 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10276007)
Er is bij mij één situatie waarbij ik met schrik in mijn auto zit, namelijk als er vóór mij fietsende kinderen vrolijk babbelend naast elkaar rijdend. Want als er per ongeluk eentje valt en, o wee, onder de auto terecht komt dan ben je als automobilist automatisch de sigaar omdat je altijd vóór een onverwachte hindernis moet kunnen stoppen.

Ben jij daar bang van ????

Ik helemaal niet. Maar ik hou dan ook ruim afstand en ben dubbel waakzaam.

Nu moet ik toegeven dat ik al een aantal malen daardoor 30 tot 90 seconden verloren heb. Dat nijpt. Maar niet bij mij. Wel bij diegenen die achter mij rijden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be