![]() |
E-Bikes vogelvrij
Ik heb net hetzelfde gevoel. Het verkeersreglement lijkt er alleen nog te zijn voor automobilisten die zich daar ook in heel grote mate aan houden
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/a...-klapt-vervoer Onvoorspelbaar en roekeloos rijgedrag E-bikers zijn een vloek, omdat ze overal als een debiel doorheen crossen. Dat doet niet alleen de jeugd van tegenwoordig, de generatie boomer kan er ook wat van. Geen richting aangeven, de pas afsnijden, op hun mobiel of navigatie kijken, door rood rijden, grote bochten nemen en daarbij drie rijstroken pakken; e-bikers schijnen nogal wat ergernis op te wekken met hun onvoorspelbare en roekeloze gedrag. |
Is toch een behoorlijk flutartikel.
"Zoals de oma, die zo hard voorbij kwam racen, dat ik haar bijna aanreed.", dat zegt alles over een onbekwame automobilist, die niet veilig een parkeerplaats kan verlaten... En veel van de aangehaalde gedragsproblemen gelden zeker ook voor fietsers. Extra (ongepaste) snelheid is idd. iets voor e-bikers, vooral dan de speed's. Wat de e-'s dan wel als groot voordeel hebben, is dat de meeste wél behoorlijk goed verlicht zijn. En bij de gewone (jeugdige) fietsers is dat triestig gesteld omdat de ouders dat niet structureel willen aanpakken bij hun kinderen (niet goedkoop, maar wel op de markt beschikbaar). En zeker in grote steden is bij de zwakke weggebruikers, het rood licht iets voor seuten geworden... |
Citaat:
Automobilisten die fietsers naar het leven staan en fietsers die liever gelijk hebben dan voorzichtig te zijn. So be it, maar het gaat alvast niet helpen. Ik rij jaarlijks meer dan 10,000 km met de fiets en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Maar als ik elke keer mijn gelijk zou willen halen met de fiets dan lag ik elk jaar minstens 5 keer op de grond. Je moet soms maar eens durven aanvaarden dat een automobilist je niet gezien heeft en je voorrang opgeven. En als automobilist kijk je ook best uit je doppen. Sommige fietsers nemen nu eenmaal ook voorrang als ze die niet hebben. |
Ik dat de indruk dat het vooral de speedelekkers waren die de maximumsnelheid van hun apparaat verwarren met de minimumsnelheid.
|
Citaat:
Met een brommerke moest je vroeger anders wel eens vlug op de rollen. |
Citaat:
Heeft ook geen toegevoegde waarde. En ook fietsen kunnen prima op de rollen gezet worden. Maar dan moet de agent wel willen fietsen. |
Citaat:
|
De essentie van het artikel staat in de laatste zin ervan; "Tot die tijd ga ik niet meer naar de winkelstraat met de auto - voor ik echt iemand aanrijd. Voortaan pak ik wel gewoon m’n elektrische fiets."
Los daarvan mag je in Nederland ook links parkeren, wat gevaarlijk is. Speed-pedelecs kunnen binnenkort op snelheid gecontroleerd worden in fietsstraten - men is ermee bezig. Citaat:
Fred is de leukste thuis. |
Er is bij mij één situatie waarbij ik met schrik in mijn auto zit, namelijk als er vóór mij fietsende kinderen vrolijk babbelend naast elkaar rijdend. Want als er per ongeluk eentje valt en, o wee, onder de auto terecht komt dan ben je als automobilist automatisch de sigaar omdat je altijd vóór een onverwachte hindernis moet kunnen stoppen.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Belgische agenten staan liever te flitsen langs de snelweg. Minder kans op een terugkerende driftkikker. |
Citaat:
Voor een voorzienbare hindernis moet elke bestuurder kunnen stoppen, Art 10.1.(3°) (aangepaste snelheid), en Art 7.1 (kwetsbare weggebruikers) In jouw voorbeeld moet je dan je snelheid zodanig aanpassen dat je kan stoppen of op ruime zijdelingse afstand inhalen. Want je hebt de fietsende kinderen al gezien en je wilt ze blijkbaar inhalen, "dubbel voorzichtig" dus. Citaat:
|
Citaat:
Zie jij anders veel auto's op het voetpad rijden ? Of auto's door het rode licht ? Vanmorgen nog bijna van mijn sokkel gereden door zo een groene met een bakfiets die aan volgens mij meer dan 30 per uur langs het voetpad reed terwijl er een verplicht fietspad is......maar ja langs het voetpad is de weg iets korter.:roll: |
Citaat:
Hij ziet dus dat fietsers bepaalde overtredingen maken, maar ziet die van automobilisten minder. Het punt hierbij is dat elke groep bepaalde, specifieke overtredingen maakt. Een voorbeeld van automobilisten: Meer dan de helft beste Fred of de meerderheid van de automobilisten dus Fred, gebruikt geen richtingaanwijzer bij rond punt. Nochtans cruciaal voor de verkeersveiligheid. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221019_92835355 |
Citaat:
Liever effe remmen dan verzekeringsmiserie en potentieel iemand in het ziekenhuis. |
Citaat:
Het Nederlandse SWOV somde ze eens even op, de vier voornaamste, met 4 links van de aantallen: Citaat:
Citaat:
Het was een tijdje geleden zelfs nog niet verplicht. Integendeel, enkel cruciaal om het tijdverlies aan rotondes te verminderen. Op de snelweg en andere wegen is pinkergebruik wel cruciaal. |
Citaat:
Als ge tegen 45 per uur op ne camion gevlogen zijt omdat ge uw faecesbook aan het checken waart doet ge maar ene keer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vanochtend naar de winkel gestapt 20 minuten te voet onderweg 5 fietsers (bak en e bikes) gezien. 4 begingen een overtreding. Op straat rijden daar waar voetpad ligt......en op het voetpad komen gereden om hun weg in te korten. Heb alle auto's in het oog gehouden maar heb geen auto op het voetpad zien rijden noch andere overtreding zien begaan. |
Citaat:
Ik helemaal niet. Maar ik hou dan ook ruim afstand en ben dubbel waakzaam. Nu moet ik toegeven dat ik al een aantal malen daardoor 30 tot 90 seconden verloren heb. Dat nijpt. Maar niet bij mij. Wel bij diegenen die achter mij rijden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be