![]() |
Vervlogen groenten. Deel 1. De Augurk.
Als kleine bengel reisde ik door de Kempen en zag her en der van die rood-bruine bakken vol augurken naast de weg klaar staan voor de veiling in Hoogstraten.
Toen ik wat ouder was, werden diezelfde augurken een bron van inkomsten want iemand moest ze plukken natuurlijk. En nu... nergens geen augurk meer te bekennen, of het moet in de rekken van de Delhaize zijn. Hoe komt dat? Waarom worden er in de Kempen geen augurken meer geteeld? En waar komen de augurken tegenwoordig vandaan? En worden die daar nog steeds geplukt door 10a12-jarigen voor 25Bfr per uur? Nog volk hier die eind jaren 70, begin jaren 80 hun eerste zuurverdiende centen hebben verkregen door middel van het plukken van die stekelige ondingen? En iemand suggesties voor Deel 2? Suikerbieten? Graan? Raapzaad? |
Rode kool.
|
Radijzen.
|
Schorseneren (waarschijnlijk door de welgekende winderigheid die het produceert :-) )
|
En waarom zie je ze niet meer? Er zijn bijna geen boeren meer en degenen die er nog zijn zaaien enkel nog mais (en soms wat graansoorten).
|
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Augurken, komen die bokalen niet gewoon uit een fabriek?
|
Zijn er in België na het verdwijnen van Marie Thumas trouwens nog conservenfabrieken?
|
Citaat:
|
Citaat:
Onze landbouw is een industrie als een ander geworden. Wie het riedeltje van de tsjeven en de boerenbond gelooft "dat er binnenkort geen eigen Vlaams eten meer zal zijn" is gewoon gatachterlijk. |
de zorgelklaf
|
Citaat:
Ik ook. Met boskopen natuurlijk. Njam njam njam. :-) |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
Met wat land achter zijn huis. En daar zette hij augurken op. Het was destijds zeker niet zo dat dat enkel voorbehouden was voor boeren. Volgens mij deden velen het als bijverdienste. |
Citaat:
Al eens in een rauwe, ongepekelde, augurk gebeten? Maar in een bokaal of niet, waar komen ze tegenwoordig vandaan? En waarom niet meer uit België? |
Citaat:
Waar haal jij die in godsnaam zo plots vandaan? Eens checken of mijn inspanningen om de zorgelklaf op google te krijgen iets uitgehaald hebben... [edit] 4 resultaten op google, allemaal van P.be, de grote bekendheid is uitgebleven [/edit] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be