![]() |
Kromme wetgeving voor dieselkeuring.
Het is echt wel onnozel: Euro 5 diesels gaan afgekeurd worden terwijl oudere auto’s die veel meer uitstoten mogen blijven verder rijden.
Bijvoorbeeld door je 5a auto in Wallonië te laten keuren kan je verder blijven rijden terwijl je als 5b afgekeurd zou worden. https://www.demorgen.be/nieuws/meer-...doen~bbfebd23/ Citaat:
|
ondertussen is Walonie, zogezegd properder dan Vlaanderen, toch volgens een Broekselse Juge...
Vlarem ? nog nooit van gehoord, ... in de walonie of broekzele. daar doet ge gewoon uw goesting. |
Citaat:
Maar een opfrissing mag altijd. :-) Maar "ik vrees" dat Walllonië zich niet meer gaat aanpassen. Dat met die afkeuring van roetfilters (door geëvolueerde meettechniek en hun verbreiding) is overigens in gans Europa. Ik denk dat in Duitsland ondertussen geen diesel euro 5 meer rijdt... daar is de absolute grens 250k roetdeeltjes: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=162 In ons watjesland 1000k: Citaat:
Citaat:
Euronorm 5a is al zowat 11-15 jaar geleden Citaat:
Onze enige en oudere 90 PK turbodiesel (euro 3) hield het maar 330.000 km en 12 jaar uit, ttz begon steeds meer olie te verbruiken, en ik moest de manuele airco al best afschakelen om met koude motor vlotjes over een kruispunt te versnellen. :x |
Citaat:
Verleden jaar heb ik met die nieuwe strengere regels er 2 ingekapt en ik had met mijn 12 jarig dieseltje maar 31.000 partikels. :lol: |
Citaat:
Het heeft geen zin om van een Euro 5 te eisen dat die voldoet aan Euro 6 normen. Wie toen een Euro 5 gekocht heeft die heeft die in goed vertrouwen gekocht en op de factuur stond geen houdbaarheidsdatum. Hetzelfde met een Euro 4 of een Euro 3, of zelfs een Euro 0. |
Citaat:
Bovendien zou iedereen moeten weten dat de onderhoudskosten van een diesel, zeker die met roetfilter, hoog kunnen oplopen vergeleken met benzine. Een roetfilter heeft een bepaalde levensduur, en met een verstopte filter verder rijden raadt niemand aan: Citaat:
Anders een oude link van 2009: https://www.duurzame-mobiliteit.be/n...zine-en-diesel |
Citaat:
Buiten het gewone onderhoud ( olie en filters ) heb ik aan mijn 12 jarig dieseltje nog geen kosten gehad. Ook mijn broer niet aan zijn dieseltje dat een maand jonger is dan het mijn. |
Citaat:
Mayonaise ging ook volgens onze chef ...dat hadden we niet anders hadden we het getest. |
Auto met Euro5 noodgedwongen vervangen? Dan gaan die naar landen waar die regels niet bestaan. Het eerste wat ze daar doen, is die filter eruit smijten. En de duizenden kilometers dat die motor nog kan draaien verder ongefilterd afmalen. Uiteindelijke meer verlies dan winst voor klimaat en milieu.
|
Citaat:
|
Citaat:
En over hoeveel sjoemeldesels heb je het dan? De helft van verwaarloosbaar? :-) De meeste landen "met veel autos" hadden sowieso al altijd een verwaarloosbaar deel dieselpersonenwagens, tussen 1% en 3% marktaandeel. |
Citaat:
En dat is mijn voornaamste kritiek: de oude testprocedure vs. de nieuwe. Men mag die oude bakken gerust een uitfaseringstijd geven, maar niet oneindig. En gebaseerd op dezelfde test voor iedereen. En je mag gerust de limieten wat soepeler maken voor oudere auto’s. |
Citaat:
|
Citaat:
Zelfs van euro 6 diesels voldeden maar hoogstens 10% aan de uitstootnormen enkele jaren geleden. Zelfs 77% van de huidige diesels euronorm 6 voldoen niet aan de opgelegde euronorm. Bij euronorm 5 zelfs 85%. Het is niet alleen de roetfilter en hun roetdeeltjes he, dieselgate is NOx. Citaat:
Citaat:
En hoeveel van die oude diesels euro 2 tot euro 4 rijden er nog? |
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
![]() Of rij je dan zolang - met meerverbruik, en onnodige risico's 8O- tot de roetfilter helemaal kapot is? Ik begrijp al dat gekronkel over diesels euro 5 hier niet. Een simpele rekensom is toch genoeg. Rekenen is toch niet moeilijk: 1. Hier spreken ze van 20% meerverbruik, en nog talrijke risico's en nadelen: Citaat:
Citaat:
2e bron: Citaat:
• Dus we hebben genoeg cijfers. • Wat kost 1 liter diesel gemiddeld over 1 jaar? • Neem 1,8 €/liter, dan is 20% meerverbruik 1 liter bij 5 liter/100 km (zuinige diesel) om het simpel te maken. • Bij 20.000 km is dat 200*1,8 € = 360 € dus dat is al 60€ meer uitgegeven meer dan de kosten van een reiniging. Wat klopt er niet? :roll: |
Citaat:
Ik hou alle tankbeurten netjes bij en ik zie bij geen van de 2 een stijgende trend in verbruik, integendeel, naargelang ze meer km hebben gedaan zie ik een licht dalende trend. De BMW zit nu op dik 130.000, de Scenic op ongeveer 100.000. Met mijn auto rij ik meestal langere trajecten, typisch 50km zoiets, dus valt er niet te verwachten dat de roetfilter verstopt. Mijn vrouw haar auto rijdt door de band kortere trajecten, 10 - 15km. Maar ook die geeft geen problemen nu na 12 jaar gebruik. Ook op de keuring met die nieuwe dieseltest slagen ze zonder enig probleem. Ik vraag wel altijd naar de waarde die de meting oplevert maar de operator geeft me geen getal en zegt gewoon dat het in orde is. |
Citaat:
Wordt toegevoegd aan dieselbrandstof om van zomerdiesel winterdiesel te maken. |
Citaat:
Bij de keuring mogen ze het exacte cijfer niet geven wat ik spijtig vind. |
Citaat:
Waarschijnlijk of misschien omdat één van de twee keurders voetbalt bij mijn neef in 1ste provinciaal en mij goed kent omdat ik overal mee ga kijken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be