Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Nieuwe wegcode. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270968)

Dadeemelee 13 december 2023 23:29

Nieuwe wegcode.

We gaan een vernieuwde wegcode hebben:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Er moet wel wat meer uitleg komen want er staan wel wat betwistbare zaken in zoals:
- speedpedelecs op voetgangerszones
- een bestuurder krijgt ook een boete als een passagier zijn gordel niet aandoet
- bord ‘fietsers en speedpedelecs mogen door rood of oranje’
Is dit allemaal nuttig?

Zucht 13 december 2023 23:39

Ik kan het gelinkte artikel niet lezen, maar op het VRT nieuws hadden ze het ook over "genderneutrale verkeersborden".
Benieuwd hoe die eruit zien.
En is dat een prioriteit voor vlot en veilig verkeer ?
Mijn indruk is dat we weer aan't ontsporen zijn.

Dadeemelee 13 december 2023 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10283851)
Ik kan het gelinkte artikel niet lezen, maar op het VRT nieuws hadden ze het ook over "genderneutrale verkeersborden".
Benieuwd hoe die eruit zien.
En is dat een prioriteit voor vlot en veilig verkeer ?
Mijn indruk is dat we weer aan't ontsporen zijn.

Dit is een selektie van de gewijzigde/nieuwe:

maddox 14 december 2023 00:19

Ik vind C35 wel leuk. Wat als ze dat combineren met een snelweg en 3 rijstroken, want motorfietsers mogen nu wel duidelijk gebruik maken van de reddingstrook, waar de meeste automobilisten toch niet aan denken....

Vlad 14 december 2023 06:53

Serieus mager beestje. Volledige nieuwe wegcode ? De auto niet meer centraal ? Op enkele details na verandert er niets. En wat verandert is dan nog dikwijls van de pot gerukt. Als er nu een overtreding is waar ik als fietser nog begrip voor kan opbrengen is het dat auto's en lichte vrachten wel eens op het fiets- of voetpad staan om te laden en lossen. Men kan toch moeilijk een kwartier of half uur de rijbaan versperren. Maar de borden gaan inclusiever worden, dan kan je inclusief je nek breken over de steeds slechter wordende infrastructuur. De enige positieve verandering die ik zie is dat stinkende kankerbrommers zich op minder plaatsen tussen de fietsers en voetgangers mogen bewegen. Brommers op de rijbaan bij 50 km/u of minder is echt een goede beslissing. Zal vermoedelijk ook nodig zijn als ze almaar meer elektrisch worden want men hoort die niet komen en ze hebben met hun zachte zadels en vering geen oog voor fietsers die wel eens een put willen vermijden.

Vlad 14 december 2023 06:58

Geef de rijbaan aan de zwakke weggebruikers en wat rest (de toch al door henzelf kapotgereden opritten en wat nog allemaal dat voet- of fietspad wordt genoemd) aan het gemotoriseerd verkeer. Doe de auto tegen 15 km/u langs gevels van de huizen en over de scheef weggezakte putdeksels van de nutsvoorzieningen rijden. Dat is de auto niet langer meer centraal stellen. :twisted:

Vlad 14 december 2023 07:33

:lol:

Oma 14 december 2023 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10283920)

:lol:

:rofl:

De politiek heeft 10 jaar nodig gehad om de nieuwe wegcode te verzinnen. :silly:
Gemeenten krijgen dan nog eens 20 jaar de tijd om hun verkeersborden aan te passen. 8O

Nieuwe wegcode is nog ingewikkelder gemaakt en zal meer verwarring zaaien waardoor er meer verkeersagressie en betwisting ontstaat bij het poen rapen door willekeurige boetes en het behalen van een rijbewijs wordt uitgefaseerd door het verhogen van de moeilijkheidsgraad met nog veel meer strikvragen.
De nieuwe wegcode gaat in vanaf de herfst 2025.

reservespeler 14 december 2023 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10283855)

Er zou toch ook een genderneutrale fiets op de verkeersborden komen.

fox 15 december 2023 09:16

Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?

Vlad 15 december 2023 09:59

Citaat:

Zwevende auto's (rechts onder) worden al voorzien. :lol:

Vlad 15 december 2023 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10284319)
Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?

In Antwerpen bestaan al borden B23.

Je kan dan drie meter door het rode licht rijden waarna je aan een volgend licht het bord hebt dat je door het rood naar rechts mag. De eerste keer dien je als fietser op te letten dat je voorrang geeft aan een zebrapad gebruikende voetganger. De tweede keer moet je opletten dat je niet wordt aangereden door een van links komende auto want de straat waar je dan inslaat is niet echt breed. Beide borden staan daar een beetje verkeerd mijn inziens.

Op de Mechelse Steenweg (als ik me niet vergis) staat ook een bord dat je rechtdoor door het rood mag waarna je drie meter verder voor een rood licht staat (of door mag als het groen is).

Die rechtdoor-door-het-rood-borden staan aan die voorbeelden te zien waar het verkeerslicht links van het fietspad hoort te staan maar rechts staat waardoor fietsers er onnodig moeten stoppen. Een bordje hangen is makkelijker dan het hele verkeerslicht naar links van het fietspad verplaatsen.

Micele 15 december 2023 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10284319)

Idd, ik wacht nog op borden bij een gesloten spooroverweg waar ze op eigen risico tussen de slagbomen mogen slalommen bij rood.

Want het oponthoud door rood is daar echt te lang voor fietsers. ;-)
[/ ... modus]

maddox 15 december 2023 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10284360)
Idd, ik wacht nog op borden bij een gesloten spooroverweg waar ze op eigen risico tussen de slagbomen mogen slalommen bij rood.

Want het oponthoud door rood is daar echt te lang voor fietsers. ;-)
[/ ... modus]

Dan moeten we wel de treinbestuurders oogkleppen opzetten , en achteraan de trein een hogedrukreiniger.

DewareJakob 15 december 2023 12:35

Citaat:

Zouden de firma's die verkeersborden maken in financiële nood zitten? Met een gat van miljarden kunnen die 'gezochte' kosten er ook nog wel bij.

DewareJakob 15 december 2023 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10284369)
Dan moeten we wel de treinbestuurders oogkleppen opzetten , en achteraan de trein een hogedrukreiniger.

En zeer krachtige ruitenwissers op de locomotief. :lol:

fred vanhove 15 december 2023 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10283846)
- een bestuurder krijgt ook een boete als een passagier zijn gordel niet aandoet

Dat vind ik straf. Is dit wettelijk ? Dit is volgens mij niet hard te maken behalve dan indien die passagier een minderjarige is en dan nog.

Nu in mijn auto is dit quasi onmogelijk want als er 1 gordel niet is vastgeklikt gaan en blijven er alarmen afgaan.

De schoofzak 15 december 2023 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10283872)
Ik vind C35 wel leuk. Wat als ze dat combineren met een snelweg en 3 rijstroken, want motorfietsers mogen nu wel duidelijk gebruik maken van de reddingstrook, waar de meeste automobilisten toch niet aan denken....

Ik vind dat motor-infiltreren toch al redelijk goed ingeburgerd.

De schoofzak 15 december 2023 17:52

Ik wil die nieuwe openbare wegcode op zijn geheel, rustig bekijken.
Aparte dingen bekijken en daarop focussen, is plezant aan de toog, om lachers op je hand te krijgen.

Vanzelfsprekend zullen mijn dada's er niet instaan. Vb een wettelijke beperking van de lengte van een fietsstraat. Zit maar eens twee km achter een 90 jarige pee op zijn fiets aan 8 km per uur, met als toetje dat je op sommige plaatsen zelfs veilig zoudt kunnen tripleren ...

reservespeler 15 december 2023 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10284472)
Dat vind ik straf. Is dit wettelijk ? Dit is volgens mij niet hard te maken behalve dan indien die passagier een minderjarige is en dan nog.

Nu in mijn auto is dit quasi onmogelijk want als er 1 gordel niet is vastgeklikt gaan en blijven er alarmen afgaan.

Bij mij ook een heel vervelend geluid en daarbij werkt mijne radio dan niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be