Micele |
20 december 2023 18:38 |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b
(Bericht 10287291)
Voorrang van rechts weg, snelheid omhoog, trajectcontroles in de plaats.
|
In elk geval hebben enkele gemeentes snel aangetoond dat de afschaffing van de VVR veel veiliger is.
Wikipedia heeft er zelfs een artikel over (Glabbeek 2017-2018), of quasi 9 maal minder ongevallen "door veranderde voorrang via borden B1/B5"...
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Priori...ion_in_Belgium
Local abolition in Belgium
In Belgium, experts from the Flemish Automobile Association (VAB) argue for the abolition of priority to the right. They claim it is an outdated rule that too often causes accidents, because people assume that they will receive priority, and therefore that it is safe to cross. Across the country in 2017, more than 15,000 collisions took place at intersections with priority to the right (on average 42 times a day) - this amounted to almost 5% of all damage claims, according to insurance companies federation Assuralia. In the 2010s, therefore, a number of Flemish municipalities (including Bekkevoort, Dilbeek, Geel, Gooik, Lede, Linter, Lubbeek, Tielt-Winge and Wervik) decided to reduce the number of intersections where priority is given to the right and to designate more priority roads by placing additional traffic signs, namely inverted triangles (B1, which oblige road users to give priority to others before they cross themselves) and stop signs (B5, which oblige road users to stop at the intersection and give priority to others before they cross themselves).
The municipality of Glabbeek went so far as to abolish all intersections with priority to the right in December 2017. In the first half of 2018 in Glabbeek, two accidents out of nine were attributed to defying a yield or stop sign, while in the same period in the previous year, 18 out of 22 accidents were related to right-of-way.[2]
|
link [2]
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190326_04283258
Na successen in gemeenten, pleiten deskundigen ook voor afschaffing voorrang van rechts: “Doet meer kwaad dan goed”
Volledig verbannen in Glabbeek
In het Vlaams-Brabantse dorpje Glabbeek is sinds december 2017 geen enkel kruispunt meer te bespeuren waar je voorrang krijgt als je van rechts komt. “Dankzij die ingreep is het aantal ongevallen herleid tot bijna nul”, zegt burgemeester Peter Reekmans (LDD). “In de eerste helft van 2017 waren 18 van de 22 ongevallen op onze lokale wegen te wijten aan de voorrang van rechts. In de eerste helft van 2018 gebeurden er nog maar 9 ongevallen, waarvan 2 omdat er iemand te ver uit een zijstraat kwam.”
Op kruispunten met voorrang van rechts botsen we in België elke dag gemiddeld 42 keer tegen elkaar – meer dan 15.000 ongevallen in 2017. Bijna 5 procent van het totale aantal schadegevallen bij de verzekeraars, berekende koepel Assuralia.
“We moeten de voorrang van rechts op zo veel mogelijk kruispunten schrappen”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB. “Het is een verouderd principe en het doet meer kwaad dan goed. De regel is zeker voor jongeren moeilijk om te interpreteren. En het is lastig voor wie even verstrooid is, wat door de smartphone helaas vaker gebeurt. Bovendien misbruiken sommige gemeenten het als snelheidsremmer.”
Voor Vias institute is die impact op de snelheid net de reden om de voorrang van rechts niet bij het oud vuil te zetten. “In de bebouwde kom heb je straten waar geen duidelijke hoofd- of zijstraat is. Daar is de voorrang van rechts wél nog de beste manier om bestuurders aandachtig te houden”, zegt woordvoerder Stef Willems. Peter Reekmans benadrukt dat er in Glabbeek niet alleen minder ongevallen, maar ook 30 procent minder snelheidsovertredingen zijn.
Het ziet er in elk geval niet naar uit dat we de voorrang van rechts mogen schrappen uit ons geheugen. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) bereidt een volledige herziening van de wegcode voor, maar de voorrang van rechts ligt daarbij niet op tafel. Maarten Matienko van VAB ziet de borden die voorrang van rechts verlenen dan wel liever verdwijnen, het principe mag van hem wél blijven bestaan. “Als er door vandalisme of een ongeval een bord is verdwenen, moet je basisregels hebben om op terug te vallen.”
Mobiliteitsclub Touring pleit voor meer politiecontroles: ze berekende dat maar 0,15 procent van de verkeersboetes over voorrangsregels gaan.
|
Dus ook Be komt ooit tot de jaren van verstand... (nu VIAS ook nog)
(UK toont al decennia aan dat ze tot de allerveiligste landen van Europa behoren, selecteer best doden per miljard vtg-kms, Zweden en UK op 1 met 3,4 : https://en.wikipedia.org/wiki/Road_s...ies_indicators)
|