Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Te luide auto's beboeten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271023)

fred vanhove 20 december 2023 12:45

Te luide auto's beboeten
 
In Brussel gaan ze auto's met een opgevoerde motor beboeten .....:roll:

Dat willen de groenen. Nu mijn vraag aan dat dametje van groen is wat zij verstaat onder een opgevoerde motor ???? 40 jaar geleden bestond dat nog een andere koppakking monteren met en 2 dubbele webers op mijn RS 2000 maar de dag van vandaag ken ik niemand die daar nog mee bezig is of het moet een chiptuning zijn maar dat maakt helemaal niet meer lawaai ?

En wat met de auto's zoals bv Porsche en of Mercedes bij wie een open pipes optie bestaat ? Die kan je niks maken op de keuring net als een originele lawaaierige Ferrari:roll:

https://www.bruzz.be/mobiliteit/brus...ors-2023-12-20

Vlad 20 december 2023 14:17

De uitlaat verplicht naar binnen richten zou moeten volstaan en is veel effectiever.

quercus 20 december 2023 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10287120)
De uitlaat verplicht naar binnen richten zou moeten volstaan en is veel effectiever.

:lol::lol::lol:
Heerlijk!!!

PeterCC 20 december 2023 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10287048)
In Brussel gaan ze auto's met een opgevoerde motor beboeten .....:roll:

Dat willen de groenen. Nu mijn vraag aan dat dametje van groen is wat zij verstaat onder een opgevoerde motor ????
(...)

Ik denk dat de mevrouw van groen niet zo goed vertrouwd is met auto's en motoren.
Wellicht worden hier auto's met luidruchtige aftermarket uitlaat bedoeld.
En die zijn er en ze storen inderdaad.

Maar als ik afga op wat ik hier rond ons allemaal hoor dan zijn de auto's in dat verband geen prioriteit. Motorfietsen en bromfietsen zijn dat wel. H&D-achtige motorfietsen met vrije uitlaat, en knetterende bromfietsen die je van mijlenver hoort aankomen. Daar kan ik me erg aan storen, en ik zie ook niet in wat de zin ervan kan zijn om bewust zoveel lawaai te produceren. En ik vind het terecht om daar iets aan te willen doen.

Maar de praktijk lijkt me een moeilijk verhaal. Het artikel geeft aan wat de bedoeling is:
Citaat:

Verdachte voertuigen zullen voortaan naar technische keuringscentra worden geleid voor grondige controles en geluidsmetingen. "Er is een overeenkomst met technische keuringscentra om de voertuigen naar hun door te sturen voor geluidsoverlastcontroles," meldt Brussels minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Dat lijkt mij niet realistisch. Die keuringscentra worden nu al overbevraagd met lange rijen wachtenden tot gevolg. Ik denk dat we dat allemaal herkennen. Die staan volgens mij echt niet te springen om dat er nog eens bovenop te moeten gaan doen.

maddox 20 december 2023 21:02

De normen bestaan, het enige wat nodig is agenten met een decibelmeter, en een paar eigen ballen.

Ergens staan flitsen kunnen ze allemaal, maar een patser met een gat in de uitlaat laten stoppen....

fred vanhove 20 december 2023 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10287376)
De normen bestaan, het enige wat nodig is agenten met een decibelmeter, en een paar eigen ballen.

Ergens staan flitsen kunnen ze allemaal, maar een patser met een gat in de uitlaat laten stoppen....

En wat gaan we doen met diegenen die een patser uitlaat hebben maar als origineel toebehoren ? Zoals met alles mag je als je geld hebt altijd wat meer. Ga op een zonnige dag maar eens naar Knokke als die blaaskaken daar eens optrekken met hun Lambo 12 cylinders8O

Ik heb nog een oude 911. Toen bestond dat nog niet maar een vriend van mij heeft een Boxster uit 2014 en die heeft een origineel knopje om zijn uitlaat te laten knallen. Dat is origineel Porsche en dus toegelaten en gehomologeerd. Die hoor je tot op 10 km als hij die openzet.

Het lijkt nu nog te bestaan

More sound. At the push of a button.
Sports exhaust systems and sports tailpipes from Porsche Tequipment.

The Porsche sound. Powerful, throaty, sporty. And the best thing about this: it can be further enhanced – with the sports exhaust systems and specially designed sports tailpipes from Porsche Tequipment


https://www.porsche.com/central-east...haust-systems/

maddox 20 december 2023 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10287382)
En wat gaan we doen met diegenen die een patser uitlaat hebben maar als origineel toebehoren ? Zoals met alles mag je als je geld hebt altijd wat meer.

Ik heb nog een oude 911. Toen bestond dat nog niet maar een vriend van mij heeft een Boxster uit 2014 en die heeft een origineel knopje om zijn uitlaat te laten knallen. Dat is origineel Porsche en dus toegelaten en gehomologeerd.

Het lijkt nu nog te bestaan

More sound. At the push of a button.
Sports exhaust systems and sports tailpipes from Porsche Tequipment.

The Porsche sound. Powerful, throaty, sporty. And the best thing about this: it can be further enhanced – with the sports exhaust systems and specially designed sports tailpipes from Porsche Tequipment


https://www.porsche.com/central-east...haust-systems/

Klopt, en da's irritanter.
Maar als een agent "beweert" dat meneer/mevrouw/het de uitlaat in "brulstand" had op de openbare weg, is het aan de "overtreder" om het tegendeel aan te tonen.

fred vanhove 20 december 2023 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10287364)
Wellicht worden hier auto's met luidruchtige aftermarket uitlaat bedoeld.
En die zijn er en ze storen inderdaad.

Neen de aftermarket uitlaten maken een pak minder lawaai dan dze origineel aangeboden bij sommige merken.
Die after markets zijn allemaal TUV gekeurd en maken een pak minder lawaai dan die originele opties open pipes zoals oa bij Mercedes.

Nu het klopt dat het vooral motoren zijn die het meeste kabaal maken.

Anderzijds 50 jaar geleden maakte mijn Honda SS 50 cc ook een hels kabaal. Niemand leek zich daar echt aan te storen en al zeker wij niet.....Andere tijden;-):-D

maddox 20 december 2023 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10287386)
Neen de aftermarket uitlaten maken een pak minder lawaai dan dze origineel aangeboden bij sommige merken.

Dat is zelfzaam, maar mogelijk.
Citaat:

Die after markets zijn allemaal TUV gekeurd en maken een pak minder lawaai dan die originele opties open pipes zoals oa bij Mercedes.
Toch moeten ook die "open pijpen" voldoen aan de normen.

Citaat:

Nu het klopt dat het vooral motoren zijn die het meeste kabaal maken.
Omdat het het minste werk is. Elke oen die het verschil kent tussen een schroevendraaier en een hamer kan een uitlaatdemper van een motorfiets wisselen.

fred vanhove 20 december 2023 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10287392)

Omdat het het minste werk is. Elke oen die het verschil kent tussen een schroevendraaier en een hamer kan een uitlaatdemper van een motorfiets wisselen.

Ja dat weet ik al sinds 1974 .....mijn 50 cc hoorde je ook knallen van Brussel tot Oostende........:-D Maar het was misschien wel veiliger als men je goed hoorde;-)

Maar het waren natuurlijk andere tijden .......misschien waren mensen verdraagzamer......anderzijds er was ook een pak minder volk op de weg:roll:

Een vriend van me had een Groep A uitlaat systeem op zijn Golf GTI in 1976. En dat gng toen gewoon door de keuring....(mits wat drinkgeld uiteraard;-))

Man daar geilden we op ......wat een sound als die aan de dancing vertrok:-D

PeterCC 20 december 2023 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10287376)
De normen bestaan, het enige wat nodig is agenten met een decibelmeter, en een paar eigen ballen.
(...)

Nee, het is niet zo simpel.

Om iemand te beboeten heb je naast normen ook een objectieve meetmethode nodig.
Hoe ga je dat doen ergens langs de openbare weg met een simpele decibelmeter?

Het geluidsniveau is sterk afhankelijk van de afstand tot de geluidsbron aan de ene kant, en aan de andere kant van de gasklepstand van de motor. Geen gas of vol gas.
Dat extreem luidruchtige ding dat je als agent hoorde aankomen maar dan ter hoogte van je dB-meter even het gas dichtdraait zal je niet vatten.

Gewoon langs de openbare weg meten is zodanig variabel dat ik verwacht dat geen enkele rechtbank de objectiviteit ervan zal erkennen als iemand de resultaten aanvecht.

Dat je als politie op basis van wat je hoort aankomen voertuigen als verdacht markeert en dan gecontroleerd laat meten is een redelijke aanpak.
Dus in die zin houdt het idee van de groene dame wel steek.

Maar of dat in de praktijk doenbaar is, daar heb ik grote twijfels bij.

PeterCC 20 december 2023 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10287386)
Neen de aftermarket uitlaten maken een pak minder lawaai dan dze origineel aangeboden bij sommige merken.
Die after markets zijn allemaal TUV gekeurd en maken een pak minder lawaai dan die originele opties open pipes zoals oa bij Mercedes.

Nu het klopt dat het vooral motoren zijn die het meeste kabaal maken.

Anderzijds 50 jaar geleden maakte mijn Honda SS 50 cc ook een hels kabaal. Niemand leek zich daar echt aan te storen en al zeker wij niet.....Andere tijden;-):-D

Er worden op internet aftermarket uitlaten aangeboden die buiten elke norm vallen voor de openbare weg omdat ze zogezegd "enkel bedoeld zijn voor racetracks". Daarnaast ongetwijfeld een hoop andere rommel.

Jouw Honda SS 50 van 50 jaar geleden.
Ja die herken ik wel. Die had eigenlijk dezelfde motor als de Honda Dax en de toen heel populaire Honda Amigo. Ik denk toendertijd de enige bromfietsen met een 4-takt motor.

Dat hels kabaal was nergens voor nodig. Jouw SS werd er niet sneller door.

maddox 21 december 2023 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10287421)
Nee, het is niet zo simpel.

Oh?

Citaat:

Om iemand te beboeten heb je naast normen ook een objectieve meetmethode nodig.
Nope, als ome agent een PV opstelt- geluid, snelheid, roodlichtrijden, wittemeetoverschrijden, watdanook. En de politierechtbanksautomatisatie je een minnelijke schikking stuurt, mag je kiezen. Aanvechten of betalen.
Citaat:

Hoe ga je dat doen ergens langs de openbare weg met een simpele decibelmeter?
Het geluidsniveau is sterk afhankelijk van de afstand tot de geluidsbron aan de ene kant, en aan de andere kant van de gasklepstand van de motor. Geen gas of vol gas.
Dat extreem luidruchtige ding dat je als agent hoorde aankomen maar dan ter hoogte van je dB-meter even het gas dichtdraait zal je niet vatten.
Moet je actieve en eerlijke agenten voor hebben, die de ballen hebben om patsers zoals ons Parijs Nahelleke tot staan te brengen en de wagen objectief te controleren. Oftewel, een agent die gaspedaal indrukt in, en een andere agent met een decibelmeter om de echte waarde op te meten.
Een uitlaat voor de openbare weg mag gewoon niet boven de norm uitkomen, zelfs niet bij volgas.

Citaat:

Gewoon langs de openbare weg meten is zodanig variabel dat ik verwacht dat geen enkele rechtbank de objectiviteit ervan zal erkennen als iemand de resultaten aanvecht.
Als bomma met haar Pixo kan aantonen dat haar uitlaat niet doorgerot is (keuringsverslag), kan ze er mee weg komen. Dat patserke Y of hangbuikzelfstandige X met "snelle wagen" het aanvecht, dan kan die maar beter een goeie advokaat hebben.

Citaat:

Dat je als politie op basis van wat je hoort aankomen voertuigen als verdacht markeert en dan gecontroleerd laat meten is een redelijke aanpak.
Dus in die zin houdt het idee van de groene dame wel steek.
Maar of dat in de praktijk doenbaar is, daar heb ik grote twijfels bij.
Dat is dus het origineel idee van de normen die al lang bestaan.
Eind jaren 80 was het heel normaal dat de politie bij een brommer-snelheidscontrole met "de rollekes" er ook effe zo'n enorme meter met afrokapsel bijnamen, en dat bijna in de uitlaat staken.
(gelukkig dat ik wist dat de reglemeaire afstand 1 meter van het uitlaatgat is, en dat mijn brommerkers "op stealth" gebouwd waren)

PeterCC 22 december 2023 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10287462)
Oh?


Nope, als ome agent een PV opstelt- geluid, snelheid, roodlichtrijden, wittemeetoverschrijden, watdanook. En de politierechtbanksautomatisatie je een minnelijke schikking stuurt, mag je kiezen. Aanvechten of betalen.
(...)
Eind jaren 80 was het heel normaal dat de politie bij een brommer-snelheidscontrole met "de rollekes" er ook effe zo'n enorme meter met afrokapsel bijnamen, en dat bijna in de uitlaat staken.
(gelukkig dat ik wist dat de reglementaire afstand 1 meter van het uitlaatgat is, en dat mijn brommerkers "op stealth" gebouwd waren)

Nee, Maddox, het is niet zo simpel.

Ome agent kan een PV opstellen voor geluid en iemand ontvangt dan vb een minnelijke schikking.
Als die de minnelijke schikking aanvecht dan gaat het dossier naar de rechtbank.
Dan is er het parket dat zal beslissen of er al of niet tot vervolging zal worden overgegaan.
En vanaf dat punt draait alles om normen en reglementen, en als dat PV niet gebaseerd is op objectieve meetmethodes dan komt daar niets van.

DIBO 23 december 2023 00:02

ik snap niet dat er niet gewoon een decibel limiet (evt. per voertuigklasse) wordt opgelegd bij de Autokeuring. Origineel of niet, speelt geen rol, aanpassen die handel om onder de limiet te blijven. Modificaties die rap kunnen gewisseld worden, laten 'loden' op de keuring.
Bij vliegtuigen moet men onder de norm blijven, 40-jaar oud of niet, speelt geen rol. Aanpassen of aan de grond blijven.

Adam Smith 23 december 2023 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10288490)
ik snap niet dat er niet gewoon een decibel limiet (evt. per voertuigklasse) wordt opgelegd bij de Autokeuring. Origineel of niet, speelt geen rol, aanpassen die handel om onder de limiet te blijven. Modificaties die rap kunnen gewisseld worden, laten 'loden' op de keuring.
Bij vliegtuigen moet men onder de norm blijven, 40-jaar oud of niet, speelt geen rol. Aanpassen of aan de grond blijven.

Origineel of niet? U houdt niet van echte Oldtimers? Verder praat u wel erg makkelijk over dit aanpassen, wie gaat dat betalen? Ik mag hopen de linkse lobby en die groene betogers en niet werkende mensen, die een auto nodig hebben en dat geld niet kunnen missen.

maddox 23 december 2023 03:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10288453)
Nee, Maddox, het is niet zo simpel.

Ome agent kan een PV opstellen voor geluid en iemand ontvangt dan vb een minnelijke schikking.

Dat schreef ik toch al?
Citaat:

Als die de minnelijke schikking aanvecht dan gaat het dossier naar de rechtbank.
betalen of aanvechten, dat schreef ik al.
Citaat:

Dan is er het parket dat zal beslissen of er al of niet tot vervolging zal worden overgegaan.
Citaat:

En vanaf dat punt draait alles om normen en reglementen, en als dat PV niet gebaseerd is op objectieve meetmethodes dan komt daar niets van.
Dus een agent als beëdigd ambtenaar mag geen vaststelling meer maken zonder dat er meetapparaat bij komt?

Oma 23 december 2023 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10287385)
Klopt, en da's irritanter.
Maar als een agent "beweert" dat meneer/mevrouw/het de uitlaat in "brulstand" had op de openbare weg, is het aan de "overtreder" om het tegendeel aan te tonen.

Ja, dag jan 8O
Het is niet omdat in 2007 de omgekeerde bewijslast (onwettig wegens strijdig met de grondwet) werd ingevoerd als wetswijziging, dat dat ook geldig is.

Wie beschuldigt heeft nog altijd de bewijslast en moet de schuld bewijzen....volgens de grondwet is de beschuldigde, de vermeende overtreder onschuldig tot zijn schuld voor de rechtbank bewezen is. :silly:

Wat betreft de zogezegde geluidsoverlast van auto's: dat is weer blufpoker van die politieke, groene muts door brandstofwagens te willen wegpesten met boetes omdat ze geluid maken.

Ze kunnen immers geen boetes geven voor overschrijding van opgelegde geluidsnormen aan auto's die origineel zo met die geluidssterkte/aantal decibels uit de fabriek komen. :silly:

Dan moet de politiek gaan janken bij de autofabrikant en de autofabrikanten geluidsnormen opleggen en niet de burger/consument beboeten voor iets waar hij niks aan kan doen.
Op de keuring is dat dan hetzelfde: de (originele) wagen maakt teveel geluid?
Ga maar klagen bij de autofabrikant, de consument/burger heeft daar niks mee te maken als er niks werd gewijzigd aan de wagen zoals die uit de fabriek komt.

Da groen spook wil de publieke opinie opzetten tegen elk geluid van brandstofwagens door eerst het geluid van "opgevoerde" brandstofwagens als overlast te bestempelen om dan elk normaal geluid van brandstofwagens als overlast te kunnen beboeten zodat er meer elektrisch gekocht zou worden. :evil:
En, zoals steeds, trappen de onverdraagzamen van het klootjesvolk in die valstrik, ze hebben 2 seconden last van het geluid van een "opgevoerde" voorbijrijdende brandstofwagen en jammeren daarover waarna zijzelf voor het normale geluid van hun brandstofwagens ook beboet zullen worden. :twisted:

Micele 23 december 2023 13:48

Ook in Zwitserse steden gaan met geluidsovertreders flitsen met geluidflitsers. In andere landen (Frankrijk) staan ze al:
Citaat:

https://www.br.de/radio/bayern1/laermblitzer-100.html

Lärmblitzer

In Frankreich stehen sie schon. Kommen sie auch nach Deutschland?
Lärmblitzer stehen bereits in Frankreich. Könnten die Blitzer für Motorenlärm auch nach Deutschland kommen? In Berlin wird derzeit getestet.

Stand: 20.06.2023


Het gaat zo (ook filmpje in link): vanaf een bepaalde hoogte en afstand boven de weg wordt met een richtmicrofoon (of meerdere) het geluid van nummerplaat xxx xx opgenomen. Boven xx db gaat de flits af, of kassa.

link 2022, Zürich
Citaat:

https://www.telezueri.ch/zuerinews/l...f-an-146798046

Lärmblitzer gegen PS-Boliden: Zürich sagt lauten Motoren den Kampf an

Der Zürcher Gemeinderat will sogenannte Lärmblitzer testen. Diese sollen Autos oder Motorräder, die zu laut sind, registrieren. Die Besitzer der lauten Boliden könnten so zur Rechenschaft gezogen werden. Was den Stadtbewohnern mehr Ruhe verschaffen soll, verärgert bürgerliche Politiker.

Do 9. Juni 2022
Anders is het onbegonnen werk en verspilling van politiemensen die db-patsers uit het verkeer te halen (vooral de late uurtjes in de steden).

De stad Mannheim demonstreert deze verspilling met een docu-filmpje op SWR-3 van 4 jaar geleden:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=6u2oTke_LLk

Die Auto-Dröhner - Mannheims laute Söhne | SWR Doku
De nummerplaten van die lawaai-patsers worden aan de politie gemeld door burgers, die uitlaatboomers worden uit het verkeer gepikt, als ze hun show-rondjes draaien. Meestal vindt de Polizei wel iets om ze op de bon te zwieren.

Ondertussen -mei 2023- is de eerste lawaaiflitser van D opgesteld in Berlijn:
https://www.tagesschau.de/inland/reg...itzer-100.html

Een db-flitspaal uit Frankrijk, grote foto. Op die hoogte vanaf 86 db
Citaat:

https://www.watson.ch/schweiz/auto/8...kommen-koennte



Büsst laute Motorfahrzeuge ab 86 Dezibel: der neue Lärmblitzer aus Frankreich. bild: screenshot bruitparif.fr

Oma 23 december 2023 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10288771)
Ook in Zwitserse steden gaan met geluidsovertreders flitsen met geluidflitsers. In andere landen (Frankrijk) staan ze al:

Het gaat zo (ook filmpje in link): vanaf een bepaalde hoogte en afstand boven de weg wordt met een richtmicrofoon het geluid van nummerplaat xxx xx opgenomen. Boven xx db gaat de flits af, of kassa.

Anders is het onbegonnen werk en verspilling van politiemensen die db-patsers uit het verkeer te halen (vooral de late uurtjes in de steden).

De stad Mannheim demonstreert deze verspilling met een docu-filmpje op SWR-3 van 4 jaar geleden:

De nummerplaten van die lawaai-patsers worden aan de politie gemeld door burgers, die uitlaatboomers worden uit het verkeer gepikt, als ze hun show-rondjes draaien. Meestal vindt de Polizei wel iets om ze op de bon te zwieren.

Nazi praktijken, db-patsers worden handig gebruikt om meer staatscontrole te kunnen uitoefenen en op termijn alle brandstofwagens uit het verkeer te kunnen bannen door het normale geluid strafbaar te maken om iedereen te dwingen elektrisch te gaan rijden.
Binnenkort mag je nog geen scheet meer laten of je wordt beboet door geluidflitsers. :rofl:

En ratten en verklikkers onder de bevolking hebben ze ook al om wantrouwen te zaaien, net zoals onder de oorlog. :roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be