![]() |
Emissienorm euro 6E verplicht vanaf 1 sep '24
Voor diegene die het interesseert nog een nieuwe ICE te kopen vanaf 1 september 2024.
Dan moeten de nieuwe auto's aan euronorm 6E voldoen voor homologatie op de openbare weg. (wanneer de ICE versleten is of per totale) - Vandaag is het nog euronorm 6d, of bij praktijkmetingen (RDE-factor 1,43) mag de uitlaat-emissie NOx tot 43% hoger als het labogrenscijfer 80 mg/km zijn; - euronorm 6E is het nog 10% hoger (RDE= 1,1) dan 80 mg/km; - vanaf euronorm 7 is de RDE factor 1 of gelijk aan labogrenswaarde 60 mg/km • Dus de euronorm 6E die enkel significant strenger wordt bij de praktijkmetingen(RDE), maar in het labo idem mag zijn aan 6D, vooral betreft Stikstofoxides (NOx) en roetdeeljtes (PM/PN). • De euronorm 7 - die heel fel afgezwakt is - zal wslk pas in 2030 (geeuw) komen, # wetenschappers van T&E menen dat die beter maar euro 6F mocht genoemd worden. • Ik stel vast dat -op papier- de Chinese emissienorm 6A (sinds juli 2020)/zeker 6B (juli 2023) al gelijk/veel strenger zijn dan de komende europese 6E en euronorm 7. China had reeds in juli 2020 de NOx-grens bij diesel en benzine gelijk op 60 mg/km gelegd, en in 2023 zelfs bijna gehalveerd naar 35 mg/km. Ook bij roetdeeltjesmassa (PM) ging China van 4,5 naar 3 mg/km. Ook het lachgas N2O meten ze apart (grenswaarde 20, zeer sterk broeikasgas) wat de EU niet doet. Terwijl zelfs onze euronorm 7 (2030 :oops:) nog altijd NOx: 60 mg/km en PM: 4,5 mg/km heeft. Daarvoor is er in 2030 wel een extra NH3-meting bijgekomen 10 jaar geleden was de China emissienorm 5 nog idem met onze euronorm 5b De emissiegrenscijfers vind je best hier, ook de Chinese: Citaat:
Citaat:
|
Voor mij is het simpel. Als de gegevens die ik heb correct zijn, kan ik mijn huidige wagen oprijden tegen de tijd ik Libanon aan de Noordzee verlaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=dr3mFzh0KSk& Of een moderne wagen. Alles aan't interieur kan in je gezicht ontploffen, de gordels vernielen zichzelf en de buitenkant verkruimelt alsof het geglazuurde aluminiumfolie is. Persoonlijk voorbeeld. 1 van mijn wagens, lichte aanrijding, waarbij de sensor van de voorbumper geraakt werd, €5K voor het vervangen van de airbags, €1200 voor de bumper en bijhorende electronica, en € 300 per gordelspanner. (ook de niet gebruikten) Mechanische kosten. Het vervangen van de voorbumper, omdat dat goedkoper was dan het opknappen en spuiten. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Aan 32 kmu: https://www.youtube.com/watch?v=ABEznFFbmJw Citaat:
>> versus een vergelijkbare Volvo S60: De bestuurder is wellicht ook "economisch vernield". https://twitter.com/Tesla/status/891164674774806529 |
Dus, U kan weerleggen dat een Hyundai dealer $60K vraagt om een accu te vervangen in een $50K wagen vanwege een gedeukte beschermplaat?
Lijkt me eerder een prima systeem om snel een "jonge 2dehands" of "directiewagen" te maken. Of u kan weerleggen dat mijn 2005 - 2010 wagen geen €5K aan herstellingskosten had na een aanrijding die bij mijn oude Fiat wat verf van de stalen bumper had geschraapt. Tof. Ik ben benieuwd welke privé detective u daar voor in de arm neemt. Indien ik U het leven makkelijker kan maken, ik kan U de informatie over mijn eigen "relevante wagenkosten", waarbij ik geen uitgebrande auto had (niet elke wagen is een Ford Pinto, of rijd op nitroglycerine zoals in actiefilms), via PM sturen. |
Citaat:
Citaat:
Aja, het Model Y is nog iets veiliger bij laterale impact dan het model 3: op 6 criteria (zie afbeeldingen) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of is dat een "misvatting" over uw schrijfsels hier? Citaat:
Citaat:
Ga ervoor. |
Citaat:
ik weet toevallig van enkele bronnen dat zelfs een heel vette Mercedes EQS batterij vervangen nog net geen €20k kost. Kun je googlen. Dat zal niet echt veel duurder zijn om een dikke V8 van de Mercedes S klasse te vervangen, ik schat 10.000 €, waarvan 7000 € voor enkel de revisiemotor. En dat niet direct bij Mercedes maar bij zulke: https://www.motorschadenvergleich.de...1-086-221-186/ aangezien bronnen bij jou toch geen fluit uitmaken hoef ik die ook niet meer te plakken, want die negeer je toch? Hyundai/Kia zei je? Rond de € 10k voor de recente. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn vriend rijdt voor dagelijks gebruik in een Volvo Amazone van '67. Kan nog eens 50 jaar mee. (is uitgerust met een LPG installatie). En ja hoor, zijn jaarlijkse vakantie naar Italië ... met de Volvo. |
Citaat:
Wat kan er aan een ICE stuk gaan dat zo veel kost dat je hem niet meer kan repareren? Zeker in jouw handen. Bij een EV is het een ander verhaal. Spelen met 400/800 volt en 20.000€ voor een 'mixer' van 2 ton en 5 jaar oud? Daar moet je goed zot voor zijn. Komt er nog bij dat een keuring in België amper één jaar geldig is. Wie gaat er een herstelling van meerdere 10 duizenden Euro's uitvoeren bij wagens die mogelijk een jaar later worden afgekeurd? Er zijn voorbeelden genoeg van nagenoeg nieuwe EV's die al uit elkaar vallen. Doe daar dan 5 of 10 jaar bij. Die worden miraculeus niet sterker hoor. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
verplicht en is dus mede verantwoordelijk voor eventueel brandende benzinewagens op leeftijd. (verborgen agenda?) In de lichte luchtvaart heeft men heel veel aandacht besteed aan het brandgevaar dat die toevoeging ethanol met zich meebrengt. Bij wagens heeft de overheid met geen woord over die problemen bericht. Hier (Fr) kennen we de E85 brandstof (0,7€ per liter) welke je kan tanken NA vervanging van ethanol gevoelige leidingen en dichtingen. Een ombouw kost gemiddeld 500€. De motor mag ook iets rijker worden afgesteld. Dat er mensen E85 tanken zonder de aanpassingen is een zekerheid. Dat er veel oudere benzinewagens brandstof gaan lekken is ook een zekerheid. Dus mensen, controleer regelmatig uw benzinewagen op brandstoflekken. Of tank Shell V-power. In Shell V-power zit GEEN bio ethanol. https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html |
Citaat:
Nochtans simpel. Mss heeft iemand een oud linkje nodig? Citaat:
https://gmauthority.com/blog/2023/11...esearch-finds/ |
De plof emissienorm euronorm 6E komt eraan in september 2024.
Dat wil zeggen dat de dealers in zomeracties 2024 plots wat grotere kortingen gaan geven op hun nieuwe (oude) euronorm 6D plofwagens uit hun stock op de koer. In de showroom staan meestal enkel de EVs.... Men is verwittigd dus wacht nog een halfjaartje met je versleten bak in te ruilen of beter te laten recycleren. |
Citaat:
Nee, dat had ik echt niet door, dat een wagen die een paar dozijn liter brandbare vloeistof bevat en vol plastics zit kan branden. Maar, wat dacht u van het veel grotere gevaar van de zwaartekracht, die zorgt ervoor dat iedereen kan vallen. |
Citaat:
Dieselwagens zijn ook brandstofwagens. Brandgevaar bij botsting ... nul. Gelieve dus benzine en diesel in de discussie van 'brandgevaar' te scheiden. Zie je dat zitten? En nu we toch bezig zijn, maak van pure EV's en Hybrides ook 'altijd' twee afzonderlijke groepen. Je mengt die cijfers nogal vaak door elkaar als het je uitkomt. |
Citaat:
Wagens die een herstelling nodig hebben, dat wel. Mits de juiste keuzes gaan ICE's een leven lang mee. Een particulier rijdt zo'n 10.000km/jaar. ICE's doen, correct behandeld, +500.000 km. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be