![]() |
wat is vrijheid?
Ik lees vaker dat x of y achter onze vrijheden komen.
Over welke vrijheid gaat dit dan? Wat is vrijheid eigenlijk? Een gevang zonder muren? |
its a free country , wel dat zeggen ze toch
|
But it is not...
Want als ik land koop, mag ik daarop niet doen en laten wat ik wil. Zelfs als ik daar geen ander mens met stoor. |
Citaat:
Zaken die pas beslist worden als je al volwassen bent gaan niet zo makkelijk zonder brainwashing zoals we zagen met de mondmaskers. Mensen weigerden een lapje stof op hun mond maar gaan al te graag 1/3 van hun dagelijks leven hun kloten afdraaien voor de Porsche van hun baas. Het klinkt absurd maar zo zijn de meeste mensen. |
Citaat:
Wat zijn dan "onze vrijheden"? Vrijheid van meningsuiting is al gesneuveld. Sterker! Niet enkel meningen, maar ook actuele biowetenschappen worden vervangen met social constructs. Wij worden wijsgemaakt vrij te zijn, terwijl we slaven zijn die als ezels wortels volgen om de kar te trekken. Vraag een beetje vrijheid in ruil, en ze komen met pestbeleid af en overzadigen u met alles waar ge nu net genoeg van hebt. De waanzin voorbij! |
En toegegeven het kan erger! Maar het was reeds beter en kan dus beter!
Waarom zouden wij naar bevolkingsgroepen wijzen die net het minst onze vrijheden bedreigen, en het de politiek is die ze afpakt? Zelfs ons gratis drinkwater! Boycots tot de gas onbetaalbaar werd! De centrale stilleggen in hun groene stroomdingens. Wij zijn niet vrij om daar autonoom mee in te beslissen of een alternatief te voorzien. We zitten vast aan een systeem dat ons en zichzelf vernietigt, wellicht doelbewust en moedwillig. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar diezelfde transparantie kan de burger niet genieten bij de politiek. Daar zijn ze gedoctoreerde leugenaars en manipulators die hun vee alles kunnen wijsmaken. En de pippo die het spel doorziet, das de wappie en de islam is de schuld van alles wat mis gaat. Een mens zou voor minder misantroop worden. |
Het rijk der vrijheid.. lol.
Open de deuren der perceptie en vrij zult ge zijn...... ;-) Over wat voor vrijheid gaat het hier eigenlijk..? Want ideëen kunnen beperkend werken.. uw lichaam kan dat.. uw kind, uw huisdieren en uw geburen ook.. het weer beperkt u.. de overheid beperkt u.. Ach, het is dat laatste.. de boze overheid.. Wel, complete vrijheid zult ge nooit hebben, altijd zullen mensen gebonden zijn aan het 'systeem' rondom hun.. het kan ook niet anders, ge zijt slechts een deel van het geheel.. En of dat systeem rondom u nu een fascistische staat is, een democratie of gewoon leven in de brousse.. altijd meedraaien met de mallemolen, altijd gebonden aan de wetten rondom u.. die van andere mensen en die van de natuur. Bovendien altijd afhankelijk van anderen om te kunnen leven, dus voor wat hoort wat.. ziedaar het einde van uw vrijheid.. Vrijheid is een utopie. een droom.. iets in de verre toekomst.. En dat concept wordt gretig gebruikt om mensen 'te laten volgen'.. Want net zoals ge niet zondig moet leven, wilt ge het hemelse hiernamaals bereiken.. zo moet ge vanalles wilt ge vrijheid kennen. Moeten versus vrijheid. Maar, staat het u hier (dit systeem) niet aan, dan zijt ge vrij te beschikken en elders van uw gewenste vrijheid te snoepen.. net zoals ge vrij zijt dit systeem omver te werpen of aan te passen naar uw goesting.. net zoals ge vrij zijt om het systeem te negeren en gewoon uw ding te doen zodat ge wel vrijheid beleeft.. Eigenlijk hebt ge geen reden tot klagen.. behalve dan dat ge rondloopt met het idee dat het vroeger beter was.. well guess what....? Het was vroeger niet beter. Arm & Dom werd 't volk gehouden en tijdens afgelopen 2000 jaar zijn mensen nog nooit zo vrij geweest als de laatste decennia.. om te gaan en staan waar ze willen, om te denken & te geloven wat ze willen, om te eten en te drinken...... Want wat denkt ge? Dat de kerk vroeger transparant was..? Dat politiek dat vroeger was..? Dat mensen toen wel inspraak hadden en 'autonoom' konden meebeslissen..? Er werd gevochten om wat meer vrijheid te kennen..! Bloed vloeide door de straten..! Nee gast, het is nog nooit zo goed geweest als de laatste pakweg zeventig jaar. En er zal ooit wel een gouden tijdperk geweest zijn waar mensen echt vrij waren omdat ze geen rekening moesten houden met de gevolgen van hun daden.. het complete tegenovergestelde van de tijd waarin we nu leven: nu moeten we recycleren omwille van vervuiling, moeten we rekening houden met klimaatopwarming, moeten we rekening houden met ouder & zwak volk dat vatbaar is voor snotvallingen, moeten we ons zorgen maken over de russen en migratie en nen hele hoop andere shit..... het is eigen aan de tijd waarin we leven.. hoe meer mogelijkheden (ontwikkelingen enzo), hoe meer verantwoordelijkheden.. En ja, al dat 'moeten' wordt opgedrongen en soms maar goed ook (bv. wat meer letten op hoe we leven opdat we minder verbruiken/vervuilen). Trouwens, een vrome gelovige met een boekje vol leefregels, die komt zeggen dat 'm vrijheid wil.... euhm.. :lol: |
Bloed vloeide over de straten :lol:
|
In tegenwoordige tijden heb je er velen die in andere landen komen binnengevallen en die vrijheid zien als een manier om naar eigen wil te handelen. Totaal fout maar ja...
p.s. Vrijheid (sociologie) ‘Vrijheid is nooit vanzelfsprekend’ |
Een bakje met knikkers
Citaat:
Gedachtenexperiment: Men neme een bakje van 100mm op 100mm. Leg er één knikker in van 10mm Beweeg nu met het bakje waarvan de bodem (ondervlak) initieel horizontaal gepositioneerd was op een manier dat de bodem nu afwisselend licht gaat hellen in alle windrichtingen. Observeer hoe de knikker zich gaat gedragen. Herhaal dezelfde test, maar achtereenvolgens met 3 knikkers, 10 knikkers, 25 knikkers, 50 knikkers, 90 knikkers en tot slot 100 knikkers. Uit dit simpel experiment is heel veel af te leiden wat het effect is van aantallen op de bewegingsvrijheid van objecten in een ruimte die vastligt (in de zin dat deze noch krimpt, noch uitzet). Grotendeels akkoord ook met de bovenstaande post van jad°relen°ir trouwens, buiten het effect van onze aantallen dat mi wat over het hoofd werd gezien in zijn post, vandaar deze aanvulling (die naar mijn mening zeer bepalend is met betrekking tot onze vrijheid) |
Citaat:
Citaat:
Vrijheid kan voor ieder een andere invulling hebben. Zowel "mogen" als "niet moeten" kunnen vormen van vrijheid zijn. "Ik ben vrij omdat ik mag kiezen." "Ik ben vrij omdat ik niet moet kiezen." Voor de ene kan de vrije keuze tussen A en B een vorm van vrijheid zijn, voor de andere is de opgelegde keuze van A een vrijheid omdat hij zich niet druk moet maken in de keuze tussen A en B. Een familielid van me vindt dat hij een vrijheid heeft omdat hij de financiën thuis regelt. Hij kan vrij beslissen wat er met het huishoudbudget gebeurt. Ik voel me echter net vrij omdat bij ons mijn echtgenote dat doet en ik dus de vrijheid heb me niet met die financiële rompslomp te moeten bezighouden. 't Is maar hoe je het bekijkt. |
Vrijheid is kunnen terugvallen op recht opdat overheden of machtigen of gewoon uw buren u niet zomaar hun elke wil kunnen opleggen. Met hoe meer mensen je op een kleine ruimte leeft hoe minder vrijheid je zal hebben. Hoe meer ruimte hoe meer vrijheden mogelijk zijn.
|
Ik heb laatst een interessante take gehoord op het verschil tussen de VS en Europa. In de VS gaat vrijheid vooral over de "vrijheid om" (freedom to): de vrijheid om te zeggen wat je wil, de vrijheid om een wapen te dragen en jezelf te verdedigen. Europese vrijheden zijn meer de "vrijheid van" (freedom from): de vrijheid van belediging, de vrijheid van neergeschoten worden door iemand die zich bedreigd voelde. In het ene concept is vrijheid alles mogen doen, in het andere is vrijheid dat mensen ruimte laten voor jou.
Er zijn een aantal plekken waar het verwarrend wordt. De vrijheid om jouw religie te vieren zonder daarvoor raar aangekeken of bedreigd te worden past soort van bij beiden, met wellicht wat andere accenten. En waar een aantal Europese landen nog de vrijheid geven om over privaat land te wandelen en daar zelfs te kamperen is dat in de VS redelijk uit den bozen omdat jouw prive land absoluut vrij moet zijn van andere mensen, dus het omgekeerde van wat je op basis van de geberalisatie zou verwachten. |
Ik kom er nog op terug, maar het bloed is beginnen vloeien toen de democratie zich ging moeien in het oosten. Het christendom deed dat veel succesvoller.
|
Citaat:
Of vloeide er toen geen bloed? ;-) |
Citaat:
Tenzij ze op ons grondgebied kwamen en die terug geduwd moesten worden. Hier verbergen ze de lijken (van eigen volk) uit uw zicht, maar wekken ze wel sympathie, schuldgevoel en medelijden op met de lijken van de ander. En als er een aanslag plaatsnam, dan was er geen tolerantie maar vergelding. Politieke correctheid vs christendom. |
Er heeft eigenlijk altijd bloed over de straten gevloeid.
Maar de laatste eeuw was dat toch niet door christendom he. En als dat vroeger door christendom gedaan werd, konden ze dat alleen bij een analfabeet volk bereiken. Want je kan geen enkele misdaad rechtvaardigen op het nieuwe testament. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be