Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bart De Wever wil snel een ‘kleine’ federale regering maken. Que? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271212)

Dadeemelee 13 januari 2024 19:46

Bart De Wever wil snel een ‘kleine’ federale regering maken. Que?

De zotste dingen eerst. Kun je die man nog serieus nemen?
Met welke partijen gaat hij dat doen?
Hebben jullie een idee?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240113_96545072

Citaat:

”Wij denken dat we na de verkiezingen heel snel een kleine regering moeten maken, een soort zakenkabinet”, zei De Wever vlak voor zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van N-VA aan VRT NWS. “Dat kabinet zou dan de begroting moeten bekijken, want die is in een rampzalige toestand. Ik zou daar heel graag zelf de leiding van nemen, als die regering ook hervormingen in de diepte kan voorbereiden, op institutioneel en economisch vlak.”

Max van Dietschland 13 januari 2024 20:10

De strategie van De Wever kan werken op voorwaarde dat NVA en Vlaams Belang in Vlaanderen de meerderheid halen.

Als er federaal toch Vivaldi II wordt gevormd dan kan Bart Dewever in zee gaan met Vlaams Belang, maar dan zal hij wel zijn anti-revolutionaire ideeën aan de kant moeten schuiven.

Een regering met Vlaams Belang, een onafhankelijkheidsverklaring en bevoegdheden naar Vlaanderen halen, tegen de Belgische grondwet in.
Dit kan allemaal als stok achter de deur dienen.

Pandareus 13 januari 2024 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10298946)
Hebben jullie een idee?

Diezelfde zeik van Boeremie over een mini kabinet dat enkel maar dient om communautaire plopperdeplopperdeplop voor te bereiden heeft hij toch al een paar jaar eerder eens uit zijn mouw zitten schudden ?

Ook toen heeft hij enkel applaus gekregen van zijn eigen entourage en heeft de rest v/h politieke spectrum gedurende een paar seconden een gegêneerde glimlach gegeven om daarna terug over te gaan tot de realiteit.

Zal nu niet anders zijn.

fox 13 januari 2024 20:43

Vrij ironisch dat Dewever ten alle prijze België wil redden terwijl het klaar en duidelijk is dat de andere partijen daar totaal niet geinteresseerd in zijn

IJsboer 13 januari 2024 21:00

Hij heeft een plan om zijn miserabel falen tijdens de Zweedse coalitie te proberen herstellen. De N-VA die het volk verarmd heeft en ons basically in de kont genaaid heeft met een grote dildo vindt het warm water uit. Sommige forumleden worden al een beetje geil nu.

Pandareus 13 januari 2024 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10298981)
Hij heeft een plan om zijn miserabel falen tijdens de Zweedse coalitie te proberen herstellen. De N-VA die het volk verarmd heeft en ons basically in de kont genaaid heeft met een grote dildo vindt het warm water uit. Sommige forumleden worden al een beetje geil nu.

:lol:

patrickve 13 januari 2024 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10298974)
Vrij ironisch dat Dewever ten alle prijze België wil redden terwijl het klaar en duidelijk is dat de andere partijen daar totaal niet geinteresseerd in zijn

:lol:

dalibor 13 januari 2024 21:46

Hoe klein zou Bart bedoelen? Hijzelf, een paar maten van de N-VA en wat volk uit het bankwezen?

Pandareus 13 januari 2024 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10299012)
Hoe klein zou Bart bedoelen? Hijzelf, een paar maten van de N-VA en wat volk uit het bankwezen?

Het moet een primeur zijn in de politiek : een kandidaat die publiek staat te vertellen dat hij er eigenlijk geen zin in heeft...

Citaat:

Met veel plezier stelt De Wever zich niet kandidaat als premier, laat hij uitschijnen tijdens z’n nieuwjaarstoespraak in de Mechelse Nekkerhal. “Ik zal de Kamerlijst trekken. Dat is geen keuze van mijn hart, want mijn hart klopt in Vlaanderen”, zegt hij.
https://www.hln.be/binnenland/bart-d...hart~af0d0813/

Dadeemelee 13 januari 2024 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10299014)
Het moet een primeur zijn in de politiek : een kandidaat die publiek staat te vertellen dat hij er eigenlijk geen zin in heeft...

https://www.hln.be/binnenland/bart-d...hart~af0d0813/

Hij lijkt wel de nieuwe Messias.

‘Laat deze kelk aan mij voorbijgaan, ik doe het maar om stemmen te ronselen. Daarna ga ik terug verder slapen als burgemeester van Antwerpen.’

De gemuilkorfde 13 januari 2024 23:17

Wat die andere partijen er van vinden is niet belangrijk.
Wat telt is wat de kiezer ervan vindt.

Wat mij betreft: dit houdt geen steek.
Een zakenkabinet moet je niet laten leiden door een politicus, zet daar dan ook een saaie expert aan het hoofd.
Ten tweede: het is een illusie dat je politiek alles kunt beslissen met alleen experten, en dat die experten dan met "neutrale" oplossingen zullen afkomen.
Neem nu de staatsfinanciën, als je die op orde wilt zetten zul je maatregelen moeten nemen.
Dan kun je een positie innemen op het continuüm tussen alles bij nieuwe inkomsten halen of alles bij nieuwe uitgaven.
Dat zijn géén politiek neutrale beslissingen, welke keuze zo'n zakenkabinet dan ook neemt, het zal een politieke keuze zijn.
En een zakenkabinet dat aangevoerd wordt door een politicus is wat mij betreft al zeker geen zakenkabinet meer.

Wat mij wel mogelijk lijkt -als de politieke wil er is- is snel een regering met een miniprogramma op de been brengen, terwijl men een ruimer programma onderhandelt.

Dadeemelee 13 januari 2024 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10299029)

Een zakenkabinet moet je niet laten leiden door een politicus, zet daar dan ook een saaie expert aan het hoofd.
Ten tweede: het is een illusie dat je politiek alles kunt beslissen met alleen experten, en dat die experten dan met "neutrale" oplossingen zullen afkomen.
Neem nu de staatsfinanciën, als je die op orde wilt zetten zul je maatregelen moeten nemen.
Dan kun je een positie innemen op het continuüm tussen alles bij nieuwe inkomsten halen of alles bij nieuwe uitgaven.
Dat zijn géén politiek neutrale beslissingen, welke keuze zo'n zakenkabinet dan ook neemt, het zal een politieke keuze zijn.
En een zakenkabinet dat aangevoerd wordt door een politicus is wat mij betreft al zeker geen zakenkabinet meer.

Wat mij wel mogelijk lijkt -als de politieke wil er is- is snel een regering met een miniprogramma op de been brengen, terwijl men een ruimer programma onderhandelt.

We zijn het niet dikwijls eens, maar inderdaad een ‘zakenkabinet’ met een politicus aan het hoofd is belachelijk. Contradictio in terminis zelfs.

Xenophon 13 januari 2024 23:45

Bart is aan het dromen zonder dat hij slaapt.

Ik ga het hier allemaal regelen, zei hij.

Waarom eigenlijk de verkiezing nog? Laat het hem nu regelen.

Xenophon 13 januari 2024 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10299029)

Goed gezegd, als de politieke wil er is.

Welnu, die is er niet.

Bart is aan het dromen over zijn ontmoeting met de geschiedenis. Jammer voor hem, het zal niet gebeuren. Hij zal zelfs niet in de federale zitten.

Pandareus 14 januari 2024 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10299020)
Hij lijkt wel de nieuwe Messias.

‘Laat deze kelk aan mij voorbijgaan, ik doe het maar om stemmen te ronselen. Daarna ga ik terug verder slapen als burgemeester van Antwerpen.’

Zou dat de moderne versie zijn van CVP praat in de stijl van : 'ik doe het voor de mensen' enz ?

'Ik ben uw kandidaat premier, die het zeker niet zal doen en ik zal wel beslissen wie dan in mijn plaats mag zetelen'.

Vlad 14 januari 2024 08:11

Een meerderheid NV-A VB in het Vlaamse parlement en de NV-A die federaal niet mag mee doen is het enige wat mogelijks iets ten goede in gang kan zetten. Alle andere strategieën zijn bullshit.

De Rode Willem 14 januari 2024 08:27

Een cartoon zegt meer dan duizend woorden

De Rode Willem 14 januari 2024 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 10298962)
De strategie van De Wever kan werken op voorwaarde dat NVA en Vlaams Belang in Vlaanderen de meerderheid halen.

.

Dat gebeurt nooit !
Stel even dat het lukt
VB / NVA coalitie

dan splitst N-VA
zoveel is de laatste week wel heel duidelijk geworden.

Weg meerderheid
en weg N-VA

Win - win voor Vlaanderen !

quercus 14 januari 2024 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10298946)
Hebben jullie een idee?

Kijk, de Belgische staatsfinanciën zijn op federaal niveau in een dusdanig bedenkelijke toestand geraakt dat de prioritaire taak van een volgende federale regering erin zal bestaan serieuze stappen te zetten naar een grondige sanering. De Vivaldi regering zit, een half jaar vóór de verkiezingen, met een kanjer van begrotingstekort. Wat betreft openbare financiën is België, samen met Slowakije, de slechtste in Europa. Faut le faire… 8-)

Xenophon 14 januari 2024 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10299094)
Dat gebeurt nooit !
Stel even dat het lukt
VB / NVA coalitie

dan splitst N-VA
zoveel is de laatste week wel heel duidelijk geworden.

Weg meerderheid
en weg N-VA

Win - win voor Vlaanderen !

Effe serieus dan.

Een Vlaamse regering VB/N-VA.

N-VA mag dan niet meedoen met vivaldi, wat al was.
De traditio's in het Vlaamse parlement willen dan niet samenwerken met de Vlaamse regering, prima, want dat is wat de oppositie doet, tegen zijn.

Nu, voor mij liever niet, want het VB zal een pak stemmen verliezen door de N-VA te steunen in haar strijd voor Belgie.

Langs de andere kant, het zou vermakelijke televisie zijn tot dat Belgie onvermijdelijk instort.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be