Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoe zet je een laptop uit. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271237)

Dadeemelee 16 januari 2024 20:19

Hoe zet je een laptop uit.

Vandaag effe paniek. Mijn laptop was bij het opstarten begonnen aan een bios update en vastgelopen.
Alles geblokkeerd, niks reageerde nog.
Enige oplossing: stroom wegnemen. Hoe doe je dat bij een laptop? Ofwel wachen tot de batterij leeg is ofwel de batterij afkoppelen.
Batterij leeg duurt uren en bovendien is dat voor de batterij ook niet goed.
Loskoppelen dan maar, maar dat is rapper gezegd dan gedaan. Bij mijn vroegere laptops was de batterij gewoon via een ontgrendelingsknop uitschuifbaar of zat ze achter een apart deksel. Nu was het de volledige achterklep losvijzen, en dan voorzichtig openpeuteren. De connector zelf was een micro-uitvoering die bovendien afgeplakt was.
Enfin, het is gelukt. Opgestart en de bios update is gelukt, maar zoiets deed ik toch enkel maar omdat ik vroeger zelf pc’s in mekaar gestoken heb.

Universalia 16 januari 2024 20:33

Voor het eerst dat ik dat lees: een toestel dat zelf aan een BIOS update/grade begint. 8O

Afsluiten

kelt 16 januari 2024 20:34

Ja,ik dat vraag ik me ook af.......waar is dat goed voor?

Universalia 16 januari 2024 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10300372)
Ja,ik dat vraag ik me ook af.......waar is dat goed voor?

Meestal is het wel een aanrader de laatste nieuwe BIOS versie voor het toestel dat iemand heeft te installeren maar een PC die daar zelf aan begint dat heb ik nog niet geweten. :?

Er is bij de nieuwere MOBO's (moederborden) soms een knop achteraan op het BIOS up te graden als dat nodig mocht zijn.

Naar de Site van het toestel gaan, nieuwste aangeboden BIOS op USB stick zetten en dan in de pc steken en op die knop drukken (installatie start)...de rest gaat vanzelf.....8O

Dadeemelee 16 januari 2024 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10300371)
Voor het eerst dat ik dat lees: een toestel dat zelf aan een BIOS update/grade begint. 8O

Afsluiten

Het gebeurt blijkbaar wel:

https://www.dell.com/community/en/co...ccf8a8de86b0b0

Ik heb het vroeger nooit opgemerkt bij mijn laptops, mijn Playstation doet wel regelmatig een firmware update, maar ik krijg dan wel een waarschuwing en moet toelating geven.

En die afluitingsopties weken niet. De laptop blokkeert alle toetsen tijdens een bios update.

Libro 16 januari 2024 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10300381)
Het gebeurt blijkbaar wel:

https://www.dell.com/community/en/co...ccf8a8de86b0b0

Ik heb het vroeger nooit opgemerkt bij mijn laptops, mijn Playstation doet wel regelmatig een firmware update, maar ik krijg dan wel een waarschuwing en moet toelating geven.

En die afluitingsopties weken niet. De laptop blokkeert alle toetsen tijdens een bios update.

No offence meant, maar een Dell?!

Skobelev 16 januari 2024 23:04

Op de startknop blijven drukken

Dadeemelee 16 januari 2024 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10300408)

? Ik koop al 20 jaar Dell. De paar keer dat ik wat anders kocht was de laptop na een jaar rijp voor de vuilbak.

Dadeemelee 16 januari 2024 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10300409)

Heb ik geprobeerd, ctrl alt del, Esc en al de rest ook. Zoals ik al zei: bij de bios update functioneren de toetsen niet.

IJsboer 16 januari 2024 23:25

Citaat:

Dell is nochtans een degelijk merk dacht ik. HP is rommel die meestal wordt aangesmeerd aan mensen die niks van pcs kennen.

Dadeemelee 16 januari 2024 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10300413)
Dell is nochtans een degelijk merk dacht ik. HP is rommel die meestal wordt aangesmeerd aan mensen die niks van pcs kennen.

Idd, Dell & Lenovo (vroeger IBM) zijn zowat de meest betrouwbare.
Ik heb geen probleem met de kwaliteit, wel met de algemene trend om alles zo klein en compact mogelijk te maken dat het moeilijk wordt om er nog iets aan te doen. Zoals die batterij die heel moeilijk bereikbaar is.

En zo’n geforceerde en onaangekondigde bios update is er ver over uiteraard. Ik ga zien hoe ik dat kan uitschakelen.

wagner.666 17 januari 2024 00:00

Snelste manier, ook goed voor het forum waar er veel minder spam zal opstaan.
Kampioenschap PC-werpen

Johan Daelemans 17 januari 2024 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10300366)
Enige oplossing: stroom wegnemen. Hoe doe je dat bij een laptop? Ofwel wachen tot de batterij leeg is ofwel de batterij afkoppelen.

Ik heb de batterij uit mijn laptop gegooid. Gebeurt er nu iets wat me niet zint, stekker uit het stopcontact.
Zo ben ik opnieuw baas over mijn materiaal.
Voor wie zelf nog ingrijpt in het 'gebeuren', deze CD is onmisbaar:

https://tweakers.net/downloads/40509...ot-cd-537.html

Johan Daelemans 17 januari 2024 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10300410)
? Ik koop al 20 jaar Dell. De paar keer dat ik wat anders kocht was de laptop na een jaar rijp voor de vuilbak.

Ik HEB al 20 jaar een Acer Aspire 9410.
Verbetering ... ik heb al 20 jaar enkele Acer Aspire 9410.
Eéntje draait op Windows XP, ééntje draait op Windows 7 en ééntje op UBUNTU 18.04.01 .
Doen alles wat nodig is.

Libro 17 januari 2024 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10300410)

Ik heb een Dell van het werk en die is niet zo denderend (hij is trouwens al bijna een jaar uit garantie-ICT loopt achter :mrgreen:).

Universalia 17 januari 2024 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10300409)

Als een PC lastig doet met afsluiten is dat inderdaad een oplossing, even blijven drukken op de startknop. (4 of 5 tellen)

Xenophon 17 januari 2024 01:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10300413)

Ik heb hier nog 2 Pavilions van HP, 11 jaar oud. Eén van hen is nooit geupdate en staat nog steeds op 8.1.
Die 8.1 start nog steeds op in een viertal seconden. De andere duurt wat langer om op te starten en draait op W10.

Qua laptops de beste die ik ooit heb gehad.

Herr Flick 17 januari 2024 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10300366)
Vandaag effe paniek. Mijn laptop was bij het opstarten begonnen aan een bios update en vastgelopen.
Alles geblokkeerd, niks reageerde nog.
Batterij leeg duurt uren en bovendien is dat voor de batterij ook niet goed.
Loskoppelen dan maar, maar dat is rapper gezegd dan gedaan. Bij mijn vroegere laptops was de batterij gewoon via een ontgrendelingsknop uitschuifbaar of zat ze achter een apart deksel. Nu was het de volledige achterklep losvijzen, en dan voorzichtig openpeuteren. De connector zelf was een micro-uitvoering die bovendien afgeplakt was.
Enfin, het is gelukt. Opgestart en de bios update is gelukt, maar zoiets deed ik toch enkel maar omdat ik vroeger zelf pc’s in mekaar gestoken heb.

bij bepaalde merken heb je een toetsencombinatie, maar anders is het inderdaad, base plate eraf, en kabelke van de accu loskoppelen.

als je dat nog open kan prutsen, ik heb er hier een speciale set tools voor liggen, maar die die dicht geplakt zijn gelijk macbooks daar geraak je niet meer aan, daar heb je de toetsencombinatie.

ik vraag me al 20 jaar af, waarom ze de aan / af toets vervangen hebben door ne soft button die 120 000 000 combinaties aanbied. gewoon aan en af, meer moet dat knopke niet kunnnen.

Herr Flick 17 januari 2024 09:48

Citaat:

ja ons aankoop departement, ... ja

ViveLaBelgique 17 januari 2024 10:05

Dell: del (de; v; meervoud: dellen) 1ordinaire, vaak zedeloze vrouw

https://www.vandale.nl/gratis-woorde.../betekenis/del

Nomen est ....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be