Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zijn Universele Mensenrechten Een Goede Zaak Of niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271271)

Voltian 20 januari 2024 12:09

Zijn Universele Mensenrechten Een Goede Zaak Of niet

Hallo,

Ik zou graag een klein experimentje doen; daarom deze poll.

Context:

Vanaf de 2e helft van de 20e eeuw, is het concept van universele mensenrechten ontstaan en uitgewerkt. Een vb. is Het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR).

In dat multilateraal verdrag staat dat staten die partij zijn verplicht de in het verdrag opgenomen burgerlijke en politieke rechten van individuen te respecteren, waaronder het recht op leven, vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, kiesrecht en het recht op een eerlijk proces erkennen en willen afdwingen.

Universele Mensenrechten vormt de grondslag van nationale wetgeving maar is niet zonder discussie. Sommigen willen universele rechten uitbreiden, andere willen universele rechten inperken.

Mijn hypothese is dat vooral extreem rechts die Universele Mensenrechten wilt inperken. Ik zou dat eens willen testen. wie weet ben ik mis.

Pandareus 20 januari 2024 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301939)
Hallo,

Context:

Vanaf de 2e helft van de 20e eeuw, is het concept van universele mensenrechten ontstaan en uitgewerkt. Een vb. is Het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR).

In dat multilateraal verdrag staat dat staten die partij zijn verplicht de in het verdrag opgenomen burgerlijke en politieke rechten van individuen te respecteren, waaronder het recht op leven, vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, kiesrecht en het recht op een eerlijk proces erkennen en willen afdwingen.

Universele Mensenrechten vormt de grondslag van nationale wetgeving maar is niet zonder discussie. Sommigen willen universele rechten uitbreiden, andere willen universele rechten inperken.

Mijn hypothese is dat vooral extreem rechts die Universele Mensenrechten wilt inperken. Ik zou dat eens willen testen. wie weet ben ik mis.

:roll:

De zoveelste amateuristisch opgestelde poll... pff...

Ik stemde : niet op het blok, en uiteraard zijn universele mensenrechten wenselijk.

Voltian 20 januari 2024 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10301948)

how so?

Zipper 20 januari 2024 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10301948)

Ik stemde : niet op het blok, en uiteraard zijn universele mensenrechten wenselijk.

alsof gij dat hier te bepalen heeft

Voltian 20 januari 2024 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10301953)
alsof gij dat hier te bepalen heeft

ja, da gadde gij ni bepalen! :)

Nee ma serieus, ik vraag me wel af wat er zou schelen aan de vraagstelling.

daiwa 20 januari 2024 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301939)
Hallo,

Context:

Het is de vivaldi regering waar rechts niet inzit die al ontelbare keren werd veroordeeld voor het schenden van de mensenrechten.

Skobelev 20 januari 2024 12:26

Wat heeft het ene met het andere te maken? Steek uw enquête waar de zon niet schijnt.

Voltian 20 januari 2024 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10301963)
Wat heeft het ene met het andere te maken? Steek uw enquête waar de zon niet schijnt.

owv de discussie hier: https://forum.politics.be/showthread...2#post10301962

jammer dat je niet invult, maar ok.

Vlad 20 januari 2024 12:28

Ik stem al zeker op een niveau VB en op twee niveau's niet VB. (Nog drie niveaus vier lijsten onbeslist dus) Over welke universele mensenrechten gaat het, en van welke datum want ze blijven maar uitbreiden, en wie gaat ze en hoe interpreteren ? Uiteraard ben ik voor de mensenrechten zoals ze aanvankelijk werden opgesteld en geïnterpreteerd. Ik wens ze iedereen toe. Waar ik tegen ben is dat iemand van de andere kant van de wereld hier die rechten kan komen opeisen, maw dat de mensenrechten landsgrenzen en burgerrechten ondergraven.

Voltian 20 januari 2024 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10301961)
Het is de vivaldi regering waar rechts niet inzit die al ontelbare keren werd veroordeeld voor het schenden van de mensenrechten.

Kan zijn. Gewoon poll invullen aub.

Voltian 20 januari 2024 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10301966)
Ik stem al zeker op een niveau VB en op twee niveau's niet VB. (Nog drie niveaus vier lijsten onbeslist dus) Over welke universele mensenrechten gaat het, en van welke datum want ze blijven maar uitbreiden, en wie gaat ze en hoe interpreteren ? Uiteraard ben ik voor de mensenrechten zoals ze aanvankelijk werden opgesteld en geïnterpreteerd. Ik wens ze iedereen toe. Waar ik tegen ben is dat iemand van de andere kant van de wereld hier die rechten kan komen opeisen, maw dat de mensenrechten landsgrenzen en burgerrechten ondergraven.

duidelijk dan toch? dan is het voor jou: "Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk!"

Vlad 20 januari 2024 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301969)
duidelijk dan toch? dan is het voor jou: "Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk!"

Zo duidelijk vind ik dat niet want er gebeurt toch wel wat in naam van die Universele Mensenrechten waar ik niet achter sta. Een voorbeeld: het opvangen van oorlogslachtoffers uit islamitische landen die niet aan ons land grenzen.

Voltian 20 januari 2024 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10301982)
Zo duidelijk vind ik dat niet want er gebeurt toch wel wat in naam van die Universele Mensenrechten waar ik niet achter sta. Een voorbeeld: het opvangen van oorlogslachtoffers uit islamitische landen die niet aan ons land grenzen.

Ja dan sta je er eigenlijk niet achter he...

Zipper 20 januari 2024 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301983)

Dat mensenrechten-handvest is niet mee geëvolueerd met de wereld. Het werd opgesteld toen W-Europa nog niet het "ocmw" was van de rest vd wereld.
Dus wordt dat mensenrechten-handvest best aangepast aan de hedendaagse realiteit.

Voltian 20 januari 2024 12:51

Ok, ik begin Pandareus’ opmerking te begrijpen…

wagner.666 20 januari 2024 12:53

Beesten hebben meer rechten dan aanhangers van van de gelovige islamtlovers.

Voltian 20 januari 2024 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 10301989)
Beesten hebben meer rechten dan aanhangers van van de gelovige islamtlovers.

Klinkt als een “nee” op de vraag.

Vul maar in?

Vlad 20 januari 2024 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301983)

Toch wel, maar op een andere, een realistischere en evenwichtigere manier dan jij of groenlinkse mensen blijkbaar. Ik vind niet dat de eigen mensenrechten en burgerrechten in gevaar gebracht mogen worden voor de mensenrechten van mensen die aan de andere kan van de wereld leven. Ik weet niet of je dat beseft maar in Europa zijn al zeer veel Europeanen hun mensenrechten ontnomen door mensen die hier verblijven dankzij de mensenrechten: ze werden met messteken vermoord of door terroristen opgeblazen. Ik veronderstel dat in leven gelaten worden toch een elementair mensenrecht is ?

Voltian 20 januari 2024 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10301995)
Toch wel, maar op een andere, een realistischere en evenwichtigere manier dan jij of groenlinkse mensen blijkbaar. Ik vind niet dat de eigen mensenrechten en burgerrechten in gevaar gebracht mogen worden voor de mensenrechten van mensen die aan de andere kan van de wereld leven. Ik weet niet of je dat beseft maar in Europa zijn al zeer veel Europeanen hun mensenrechten ontnomen door mensen die hier verblijven dankzij de mensenrechten: ze werden met messteken vermoord of door terroristen opgeblazen. Ik veronderstel dat in leven gelaten worden toch een elementair mensenrecht is ?

Ja het idee is dat ze universeel zijn natuurlijk.

Vlad 20 januari 2024 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 10301997)
Ja het idee is dat ze universeel zijn natuurlijk.

De mensenrechten kunnen ook universeel zijn door te eisen dat men ze op plaatsen toepast waar ze tot dan toe niet toegepast worden en daar naar toe te werken ipv van alle mensen van een plaats waar men ze niet toepast het recht te geven te migreren naar waar men ze wel toepast; en de mensenrechten op die plaats bewust of onbewust te ondermijnen doordat de cultuur waar de rechten moeilijker tot bloei komen mee migreert.

(Benne weg, ik ga stickers gaan zoeken van groenten en fruit want heb vanmorgen weer vier plastieken restafvalzakken uit de GFT container gehaald. Almaar minder mensen kunnen Nederlands lezen. :evil: )

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be