Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Denkwijze bij Agentschap Wegen & Verkeer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271312)

henke54 26 januari 2024 15:09

Denkwijze bij Agentschap Wegen & Verkeer

Ik vraag mij af waarom er nog altijd fietspaden worden aangelegd tussen autorijbaan en autoparkeerstrook, en aldus zeer onveilig langs beide zijden (langs kant autorijbaan ; dikke kans om geraakt te worden door aankomend voertuig, en langs andere kant kans om tegen een openslaande deur van onoplettende uitstappende chauffeur van geparkeerd voertuig te botsen. Beter zou zijn ; parkeerstrook i.p.v. fietspad vlak naast autobaan. Voordelen ; veiliger voor fietser (minder kans op openslaande deur en autostrook als 'buffer' t.o.v. autobaan. ->

reservespeler 26 januari 2024 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door henke54 (Bericht 10304896)
Ik vraag mij af waarom er nog altijd fietspaden worden aangelegd tussen autorijbaan en autoparkeerstrook, en aldus zeer onveilig langs beide zijden (langs kant autorijbaan ; dikke kans om geraakt te worden door aankomend voertuig, en langs andere kant kans om tegen een openslaande deur van onoplettende uitstappende chauffeur van geparkeerd voertuig te botsen. Beter zou zijn ; parkeerstrook i.p.v. fietspad vlak naast autobaan. Voordelen ; veiliger voor fietser (minder kans op openslaande deur en autostrook als 'buffer' t.o.v. autobaan. ->

Is dat beter? Een vrij liggend fietspad is het beste natuurlijk, maar de bestuurder is opmerkzamer bij het uitstappen dan zijn eventuele passagier.
Ook is het voor de bestuurder veiliger om uit te stappen.

Voor mij zijn de twee opties niet goed.

reservespeler 26 januari 2024 16:45

Een fietspad moet vanaf nu 2 meter breed zijn, zelfs als er een fietspad aan twee zijdes van de straat is.

reservespeler 26 januari 2024 16:46

Een fietspad net naast de rijweg verhoogt het risico op dode hoek ongevallen.

Zucht 26 januari 2024 16:52

Fietspad tussen voetpad en parkeerstrook verhoogt dan weer risico voor voetgangers die de auto laden of lossen, instappen, kinderen in de auto bevestigen, waardoor ze het fietspad blokkeren, aangezien ze erop staan. Verhuiswagens enz...
Soms zal het ene beter zijn, soms het ander. Ik denk niet dat er 1 universeel beter is.

reservespeler 26 januari 2024 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10304938)
Fietspad tussen voetpad en parkeerstrook verhoogt dan weer risico voor voetgangers die de auto laden of lossen, instappen, kinderen in de auto bevestigen, waardoor ze het fietspad blokkeren, aangezien ze erop staan. Verhuiswagens enz...
Soms zal het ene beter zijn, soms het ander. Ik denk niet dat er 1 universeel beter is.

Kijk eens in fietsland Nederland, daar zijn ze veel verder dan wij.

Aurora_Borealis 26 januari 2024 17:33

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door henke54 (Bericht 10304896)

Dat klopt heel zeker... de situatie van de foto die u post is ondertussen heringericht met de parkeerstrook tussen rijbaan en fietspad (alvast in één richting):

Bijlage 119102

ViveLaBelgique 26 januari 2024 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10304965)
Dat klopt heel zeker... de situatie van de foto die u post is ondertussen heringericht met de parkeerstrook tussen rijbaan en fietspad (alvast in één richting):

Bijlage 119102

Wie betaalt de schade voor de in eerste instantie foutieve aanleg ?

De schoofzak 26 januari 2024 22:36

Citaat:

Bijlage 119102

Wel aan één kant van de weg.
Niet aan de overkant.

Soms zijn dingen niet mogelijk. Vb. in een lintverbouwing. Grrr .. onze tsjeven-burgemeesters van de jaren 60 en 70 ...

Dadeemelee 26 januari 2024 23:13

Citaat:

Bijlage 119102

Voetgangers/auto in en uitstappers lopen nu wel de kans om door een sterkere weggebruiker (speedpedelecs en zo) aangereden te worden.

Het is alsof je een parkeerstrook zou maken in het midden van een autostrade.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be