Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse spoorwegen zijn noodzakelijk voor fatsoenlijk openbaar vervoer in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271316)

Witte Kaproen 27 januari 2024 14:02

Vlaamse spoorwegen zijn noodzakelijk voor fatsoenlijk openbaar vervoer in Vlaanderen
 
Een communautaire atoombom, maar om de aanhoudende problemen bij zowel de NMBS als De Lijn op te lossen, pleit Marc Descheemaecker in een nieuw boek om het spoor te regionaliseren. ‘Het is de enige optie die overblijft’.

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10522118.html

De enige manier om de verbindingen van De Lijn goed te afstemmen op de verbindingen van het Vlaamse spoor.

Nu rijden de Belgische treinen vol tot Brussel ,waarna ze alsmaar leger moeten blijven verder rijden tot diep in bijna onbewoonde Waalse gebieden,waarna ze dan pas bijna leeg kunnen terugkeren naar het dichtbevolkte Vlaanderen om daar dan terug voldoende reizigers te kunnen vervoeren.


Eens de Vlaamse spoorwegen enkel in Vlaanderen meer moeten rijden zullen ze veel meer reizigers kunnen vervoeren tijdens eenzelfde periode.

Witte Kaproen 27 januari 2024 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305252)
Een communautaire atoombom, maar om de aanhoudende problemen bij zowel de NMBS als De Lijn op te lossen, pleit Marc Descheemaecker in een nieuw boek om het spoor te regionaliseren. ‘Het is de enige optie die overblijft’.

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10522118.html

De enige manier om de verbindingen van De Lijn goed te afstemmen op de verbindingen van het Vlaamse spoor.

Nu rijden de Belgische treinen vol tot Brussel ,waarna ze alsmaar leger moeten blijven verder rijden tot diep in bijna onbewoonde Waalse gebieden,waarna ze dan pas bijna leeg kunnen terugkeren naar het dichtbevolkte Vlaanderen om daar dan terug voldoende reizigers te kunnen vervoeren.


Eens de Vlaamse spoorwegen enkel in Vlaanderen meer moeten rijden zullen ze veel meer reizigers kunnen vervoeren tijdens eenzelfde periode.

De Belgicisten zijn alweer met stomheid geslagen.
Een Belgisch spoorwegennet ondermijnt de Vlaamse welvaart.

Onzijdig 27 januari 2024 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305252)
Een communautaire atoombom, maar om de aanhoudende problemen bij zowel de NMBS als De Lijn op te lossen, pleit Marc Descheemaecker in een nieuw boek om het spoor te regionaliseren. ‘Het is de enige optie die overblijft’.

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10522118.html

De enige manier om de verbindingen van De Lijn goed te afstemmen op de verbindingen van het Vlaamse spoor.

Nu rijden de Belgische treinen vol tot Brussel ,waarna ze alsmaar leger moeten blijven verder rijden tot diep in bijna onbewoonde Waalse gebieden,waarna ze dan pas bijna leeg kunnen terugkeren naar het dichtbevolkte Vlaanderen om daar dan terug voldoende reizigers te kunnen vervoeren.


Eens de Vlaamse spoorwegen enkel in Vlaanderen meer moeten rijden zullen ze veel meer reizigers kunnen vervoeren tijdens eenzelfde periode.

De witte zit weer op de Vlaamse tram. :lol:

Witte Kaproen 27 januari 2024 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10305308)
De witte zit weer op de Vlaamse tram. :lol:

De nadelen van de Belgische staatsstructuur aanklagen is de plicht van elke welmenende Vlaming.

We worden genadeloos gepluimd door de Belgische staat die ons in ruil daarvoor geen degelijke spoorwegdienstverlening kan leveren,
gewoon omdat de treinen half leeg grote omwegen in Wallonië moeten blijven doen om toch maar een "Belgische " maatschappij te kunnen blijven met "Belgische" lijnen.


De reusachtige verliezen zullen toch wel door de hardwerkende Vlamingen bijgepast worden.:roll:


Aan deze schandalige praktijken moet dringend een einde komen.

Anselmo 27 januari 2024 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305252)
...

Nu rijden de Belgische treinen vol tot Brussel ,waarna ze alsmaar leger moeten blijven verder rijden tot diep in bijna onbewoonde Waalse gebieden,waarna ze dan pas bijna leeg kunnen terugkeren naar het dichtbevolkte Vlaanderen om daar dan terug voldoende reizigers te kunnen vervoeren.
...

Er is geen enkel argument om treinen van de drukke lijn Antwerpen Centraal - Brussel Noord-Zuid steeds verder tot in Charleroi te laten rijden om dan eerst terug te keren enkel om het Waalse net te "spijzen".

Witte Kaproen 27 januari 2024 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10305323)
Er is geen enkel argument om treinen van de drukke lijn Antwerpen Centraal - Brussel Noord-Zuid steeds verder tot in Charleroi te laten rijden om dan eerst terug te keren enkel om het Waalse net te "spijzen".

Inderdaad.De treinen zouden veel beter van Antwerpen-Centraal naar Brussel Zuid rijden en dan weer terug naar Antwerpen -Centraal.
En die van Charleroi naar Brussel en dan weer terug naar Charleroi.

De treinen Antwerpen -Brussel zouden veel frequenter kunnen rijden en veel meer passagiers kunnen vervoeren.

Vlad 27 januari 2024 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305325)
Inderdaad.De treinen zouden veel beter van Antwerpen-Centraal naar Brussel Zuid rijden en dan weer terug naar Antwerpen -Centraal.
En die van Charleroi naar Brussel en dan weer terug naar Charleroi.

De treinen Antwerpen -Brussel zouden veel frequenter kunnen rijden en veel meer passagiers kunnen vervoeren.


De treinen tussen Charleroi en Brussel zitten even vol als die tussen Antwerpen en Brussel en op beide trajecten gebeuren veel calamiteiten. Er gaan niet meer treinen kunnen rijden door ze te splitsen. Niet enkel de Noord-Zuid verbinding zit vol. Ook op beide trajecten is het filerijden bij het minste. De enige manier om meer treinen te doen rijden is automatiseren zodat ze korter op elkaar kunnen rijden. Er zijn andere betere redenen waarom het spoor beter gesplitst kan worden.

Witte Kaproen 27 januari 2024 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10305361)
De treinen tussen Charleroi en Brussel zitten even vol als die tussen Antwerpen en Brussel en op beide trajecten gebeuren veel calamiteiten. Er gaan niet meer treinen kunnen rijden door ze te splitsen. Niet enkel de Noord-Zuid verbinding zit vol. Ook op beide trajecten is het filerijden bij het minste. De enige manier om meer treinen te doen rijden is automatiseren zodat ze korter op elkaar kunnen rijden. Er zijn andere betere redenen waarom het spoor beter gesplitst kan worden.

Wat zijn volgens U die betere redenen waarom het Belgische spoor beter gesplitst kan worden ,Vlad?

Vlad 28 januari 2024 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305422)
Wat zijn volgens U die betere redenen waarom het Belgische spoor beter gesplitst kan worden ,Vlad?

Financieel en cultureel/organisatorisch. Hopelijk.

kelt 28 januari 2024 09:58

.

Witte Kaproen 28 januari 2024 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10305497)
Financieel en cultureel/organisatorisch. Hopelijk.

Inderdaad dat komt er nog bovenop.

Dus hoe langer de spoorwegen Belgisch blijven ,

hoe meer we gepluimd worden en hoe slechter de dienstverlening.

dalibor 28 januari 2024 11:28

De Lijn is de tegenproef. 100% Vlaamse autonomie voor de busverbindingen, en we stellen vast dat het nog chaotischer is dan de NMBS.

Overigens is Duitsland ook een land met een doorgedreven autonomie voor de deelstaten, en toch is Deutsche Bahn terecht op nationaal vlak georganiseerd. Om de evidente reden dat mensen verplaatsingen maken buiten de deelstaatgrenzen.

E. Gidius 28 januari 2024 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10305568)
De Lijn is de tegenproef. 100% Vlaamse autonomie voor de busverbindingen, en we stellen vast dat het nog chaotischer is dan de NMBS.

Inderdaad, iedereen die voor zijn mobiliteit afhankelijk is van het openbaar vervoer, weet dat De Lijn - zelfs al voor de rampzalige "hervorming" van 6 januari - een paar keer erger is dan de NMBS. Bussen die niet komen (maar wel in de app weergegeven worden), bussen die gewoon doorrijden aan een halte, vuile bussen en trams, weinig of geen informatie op bussen, trams en aan de haltes, een catastrofale gebruiksonvriendelijke website, dat alles bekroond met een immer groeiend leger van "managers" die politiek benoemd worden... het hoort allemaal bij de Vlaamse versie van de Belgische incompetentie.

Witte Kaproen 28 januari 2024 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10305568)
De Lijn is de tegenproef. 100% Vlaamse autonomie voor de busverbindingen, en we stellen vast dat het nog chaotischer is dan de NMBS.

Overigens is Duitsland ook een land met een doorgedreven autonomie voor de deelstaten, en toch is Deutsche Bahn terecht op nationaal vlak georganiseerd. Om de evidente reden dat mensen verplaatsingen maken buiten de deelstaatgrenzen.

En GH Luxemburg dan ?

Daar werken de spoorwegen veel beter dan hier.

Moest de Lijn kunnen samenwerken met een Vlaamse spoorweg maatschapij dan zou de dienstverlening met sprongen vooruit gaan.

Nu moet de trein van Turnhout eerst naar Binche rijden vooraleer hij terug naar Turnhout rijdt.:roll:
Allemaal tere ere van "La Belgique une et indivisible"

Blijf maar betalen hardwerkende Vlamingen.

dalibor 28 januari 2024 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305589)
En GH Luxemburg dan ?

Daar werken de spoorwegen veel beter dan hier.

Moest de Lijn kunnen samenwerken met een Vlaamse spoorweg maatschapij dan zou de dienstverlening met sprongen vooruit gaan.

Nu moet de trein van Turnhout eerst naar Binche rijden vooraleer hij terug naar Turnhout rijdt.:roll:
Allemaal tere ere van "La Belgique une et indivisible"

Blijf maar betalen hardwerkende Vlamingen.

Awel ja. Ik zou gaan voor een Limburgse spoorwegmaatschappij, een Antwerpse, een Oostvlaamse, ...

Dat iedereen om te beginnen eens in zijn dorp blijft. :lol:

Koenraad Noël 28 januari 2024 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10305589)
Nu moet de trein van Turnhout eerst naar Binche rijden vooraleer hij terug naar Turnhout rijdt.:roll:
Allemaal tere ere van "La Belgique une et indivisible"

Die verbinding valt in mijn ervaring al een stuk beter te pruimen nu er moderner materieel op rijdt.

De reden waarom die lijn zo loopt heeft trouwens niks met enig Belgisch eenheidsgevoel te maken. Descheemaecker zelf geeft deze andere reden aan:
We moeten af van de ingenieurslogica en vertrekken vanuit de behoeften van de reizigers. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde rit van een treinreiziger in België 40 km lang is, bij De Lijn is dat 20 km of minder. De langste rit die een reiziger doet, is dus ongeveer Brussel-Oostende. Er is niemand, echt niemand, die elke dag de trein neemt in Turnhout met de intentie om door te rijden tot Binche. En toch rijdt die trein Turnhout-Binche nog elke dag, omdat de ingenieurs het zo willen.”

dalibor 28 januari 2024 14:13

Strak plan van Marc.

Dan moeten de scouts van Kalmthout 3 tickets kopen als ze op kamp gaan naar de Ardennen. Eén van de Vlaamse spoorwegen tot Vilvoorde, één om het Brussels Gewest te doorkruisen (of gaat de Witte hier een staatkundige aberratie toestaan), en één van Wallonië.

Het zal veel vlotter gaan.

Trouwens, die Descheemaeker maakt er een specialiteit van ergens in een raad van bestuur niks uit te richten, om dan na zijn vertrek een boek te schrijven hoe het volgens hem had moeten gaan.

Een Deweverke doen.

Onzijdig 28 januari 2024 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10305634)
Strak plan van Marc.

Dan moeten de scouts van Kalmthout 3 tickets kopen als ze op kamp gaan naar de Ardennen. Eén van de Vlaamse spoorwegen tot Vilvoorde, één om het Brussels Gewest te doorkruisen (of gaat de Witte hier een staatkundige aberratie toestaan), en één van Wallonië.

Het zal veel vlotter gaan.

Trouwens, die Descheemaeker maakt er een specialiteit van ergens in een raad van bestuur niks uit te richten, om dan na zijn vertrek een boek te schrijven hoe het volgens hem had moeten gaan.

Een Deweverke doen.

Daarom dat ik zei "de witte gaat weer de Vlaamse toer op".

Koenraad Noël 28 januari 2024 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10305634)
Strak plan van Marc.

Dan moeten de scouts van Kalmthout 3 tickets kopen als ze op kamp gaan naar de Ardennen. Eén van de Vlaamse spoorwegen tot Vilvoorde, één om het Brussels Gewest te doorkruisen (of gaat de Witte hier een staatkundige aberratie toestaan), en één van Wallonië.

Het zal veel vlotter gaan.

Dan nog de splitsing van Infrabel ook, natuurlijk. Splitsing van NMBS zou in principe met enige moeite nog kunnen passen het Europese spoorweg-liberaliseringsverhaal. Maar de infrastructuur blijft in dat liberaliseringsverhaal toch nationaal naar wat ik lees.

Los van hoe de infrastructuur dan praktisch uit elkaar getrokken wordt, is er dan ook nog het technisch personeel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er daar geen enkele afdeling is waar ofwel Vlamingen ofwel Walen procentueel meer vertegenwoordigd zijn. En ze krijgen nu al hun vacatures niet ingevuld, begrijp ik…

Witte Kaproen 28 januari 2024 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10305590)
Awel ja. Ik zou gaan voor een Limburgse spoorwegmaatschappij, een Antwerpse, een Oostvlaamse, ...

Dat iedereen om te beginnen eens in zijn dorp blijft. :lol:

Dan gaat U voorbij aan het feit dat er een grote interactie is tussen

de 5 Vlaamse provincies

die er helemaal niet is tussen de Waalse en de Vlaamse provincies.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be