![]() |
Vlaamse spoorwegen zijn noodzakelijk voor fatsoenlijk openbaar vervoer in Vlaanderen
Een communautaire atoombom, maar om de aanhoudende problemen bij zowel de NMBS als De Lijn op te lossen, pleit Marc Descheemaecker in een nieuw boek om het spoor te regionaliseren. ‘Het is de enige optie die overblijft’.
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10522118.html De enige manier om de verbindingen van De Lijn goed te afstemmen op de verbindingen van het Vlaamse spoor. Nu rijden de Belgische treinen vol tot Brussel ,waarna ze alsmaar leger moeten blijven verder rijden tot diep in bijna onbewoonde Waalse gebieden,waarna ze dan pas bijna leeg kunnen terugkeren naar het dichtbevolkte Vlaanderen om daar dan terug voldoende reizigers te kunnen vervoeren. Eens de Vlaamse spoorwegen enkel in Vlaanderen meer moeten rijden zullen ze veel meer reizigers kunnen vervoeren tijdens eenzelfde periode. |
Citaat:
Een Belgisch spoorwegennet ondermijnt de Vlaamse welvaart. |
Citaat:
|
Citaat:
We worden genadeloos gepluimd door de Belgische staat die ons in ruil daarvoor geen degelijke spoorwegdienstverlening kan leveren, gewoon omdat de treinen half leeg grote omwegen in Wallonië moeten blijven doen om toch maar een "Belgische " maatschappij te kunnen blijven met "Belgische" lijnen. De reusachtige verliezen zullen toch wel door de hardwerkende Vlamingen bijgepast worden.:roll: Aan deze schandalige praktijken moet dringend een einde komen. |
Citaat:
|
Citaat:
En die van Charleroi naar Brussel en dan weer terug naar Charleroi. De treinen Antwerpen -Brussel zouden veel frequenter kunnen rijden en veel meer passagiers kunnen vervoeren. |
Citaat:
De treinen tussen Charleroi en Brussel zitten even vol als die tussen Antwerpen en Brussel en op beide trajecten gebeuren veel calamiteiten. Er gaan niet meer treinen kunnen rijden door ze te splitsen. Niet enkel de Noord-Zuid verbinding zit vol. Ook op beide trajecten is het filerijden bij het minste. De enige manier om meer treinen te doen rijden is automatiseren zodat ze korter op elkaar kunnen rijden. Er zijn andere betere redenen waarom het spoor beter gesplitst kan worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
.
|
Citaat:
Dus hoe langer de spoorwegen Belgisch blijven , hoe meer we gepluimd worden en hoe slechter de dienstverlening. |
De Lijn is de tegenproef. 100% Vlaamse autonomie voor de busverbindingen, en we stellen vast dat het nog chaotischer is dan de NMBS.
Overigens is Duitsland ook een land met een doorgedreven autonomie voor de deelstaten, en toch is Deutsche Bahn terecht op nationaal vlak georganiseerd. Om de evidente reden dat mensen verplaatsingen maken buiten de deelstaatgrenzen. |
Citaat:
|
Citaat:
Daar werken de spoorwegen veel beter dan hier. Moest de Lijn kunnen samenwerken met een Vlaamse spoorweg maatschapij dan zou de dienstverlening met sprongen vooruit gaan. Nu moet de trein van Turnhout eerst naar Binche rijden vooraleer hij terug naar Turnhout rijdt.:roll: Allemaal tere ere van "La Belgique une et indivisible" Blijf maar betalen hardwerkende Vlamingen. |
Citaat:
Dat iedereen om te beginnen eens in zijn dorp blijft. :lol: |
Citaat:
De reden waarom die lijn zo loopt heeft trouwens niks met enig Belgisch eenheidsgevoel te maken. Descheemaecker zelf geeft deze andere reden aan: We moeten af van de ingenieurslogica en vertrekken vanuit de behoeften van de reizigers. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde rit van een treinreiziger in België 40 km lang is, bij De Lijn is dat 20 km of minder. De langste rit die een reiziger doet, is dus ongeveer Brussel-Oostende. Er is niemand, echt niemand, die elke dag de trein neemt in Turnhout met de intentie om door te rijden tot Binche. En toch rijdt die trein Turnhout-Binche nog elke dag, omdat de ingenieurs het zo willen.” |
Strak plan van Marc.
Dan moeten de scouts van Kalmthout 3 tickets kopen als ze op kamp gaan naar de Ardennen. Eén van de Vlaamse spoorwegen tot Vilvoorde, één om het Brussels Gewest te doorkruisen (of gaat de Witte hier een staatkundige aberratie toestaan), en één van Wallonië. Het zal veel vlotter gaan. Trouwens, die Descheemaeker maakt er een specialiteit van ergens in een raad van bestuur niks uit te richten, om dan na zijn vertrek een boek te schrijven hoe het volgens hem had moeten gaan. Een Deweverke doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Los van hoe de infrastructuur dan praktisch uit elkaar getrokken wordt, is er dan ook nog het technisch personeel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er daar geen enkele afdeling is waar ofwel Vlamingen ofwel Walen procentueel meer vertegenwoordigd zijn. En ze krijgen nu al hun vacatures niet ingevuld, begrijp ik… |
Citaat:
de 5 Vlaamse provincies die er helemaal niet is tussen de Waalse en de Vlaamse provincies. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be