Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Audi Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271370)

fred vanhove 5 februari 2024 17:01

Audi Brussel
 
Raar is dat. 1 op de 3 jonge mensen in Brussel is werkloos. Er moet toch iets grondig fout lopen met die Brusselse bevolking en of onderwijs:roll:

De autofabriek heeft het streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen, maar samenwerkingen met arbeidsbemiddelaar Actiris en opleidingsdienst Bruxelles Formation ten spijt, blijft het contingent Brusselaars bij Audi Brussels al jaren rond een tiende van het personeel hangen. Veel werkloze Brusselse jongeren vinden er geen baan omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken.

In totaal zijn er drieduizend vaste en vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag in de autofabriek. Het aantal Brusselaars is beperkt tot 350 ?525.


https://www.bruzz.be/actua/economie/...sel-2024-02-05

kelt 5 februari 2024 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10309394)
Raar is dat. 1 op de 3 jonge mensen in Brussel is werkloos. Er moet toch iets grondig fout lopen met die Brusselse bevolking en of onderwijs:roll:

De autofabriek heeft het streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen, maar samenwerkingen met arbeidsbemiddelaar Actiris en opleidingsdienst Bruxelles Formation ten spijt, blijft het contingent Brusselaars bij Audi Brussels al jaren rond een tiende van het personeel hangen. Veel werkloze Brusselse jongeren vinden er geen baan omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken.

In totaal zijn er drieduizend vaste en vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag in de autofabriek. Het aantal Brusselaars is beperkt tot 350 ?525.


https://www.bruzz.be/actua/economie/...sel-2024-02-05


Het is exact hetzelfde probleem daar als hier hoor....

Jonge mensen vinden die zelfs maar een elementaire "schroevendraaiermentaliteit" hebben,iets (ver)maken of monteren,zo in een werkplaats....wel...vind ze maar....Zelfs met de belofte van een prima loonzakje..

Voor de bureaus echter kan je ze per ton verkrijgen.....no problemo..

Dit is ook logisch,ons onderwijs,of het nu in Wallonie,Brussel of Vlaanderen is,levert in hoofdzaak kandidaat bureautijgertjes af.....

Wat denk je dat er dan gebeurt?

Maar ik wil ons schoolsysteem niet te hard afkraken,er is een OORZAAK,en die is terug te voeren naar midden de jaren negentig vorige eeuw toen ons bedrijfsleven vrij breed begon aan een minstens 10 jaar durende cyclus van zich zo onaantrekkelijk mogelijk te maken......

De oogst komt nog steeds binnen....nu in de vorm van de kinderen van de generatie die toen midscheeps getroffen werd....

fred vanhove 5 februari 2024 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10309439)
Het is exact hetzelfde probleem daar als hier hoor....

Mensen vinden die zelfs maar een elemantaire "schroevendraaiermentaliteit" hebben,iet (ver)maken....wel...vind ze maar....Zelfs met prima loonzakje..

Voor de bureaus echter kan je ze per ton verkrijgen.....no problemo..

Dit is ook logisch,ons onderwijs,of het nu in Wallonie,Brussel of Vlaanderen is,levert in hoofdzaak bureautijgertjes af.....

Wat denk je dat er dan gebeurt?

Bureautijgertjes uit het Brusselse ? Die stenengooiers ? De meesten kunnen geen 2 woorden schrijven zonder fouten .....zijn alles behalve tweetalig ? Kunnen geen woord Engels enkel Arabisch en wat gebroken Frans. Ik zie die moeilijk bekwaam om administratieve taken te vervullen.

Pol Dolf 5 februari 2024 18:43

ik heb er 7 jaar gewerkt bij VW , er werkte 1 afrikaan en 1 arabier op 7000 man

Oma 6 februari 2024 10:56

Das toch geen probleem...want binnenkort en na reorganisatie door de nieuwe audi CEO verkast de productie van audi Vorst toch naar Thailand en Mexico en dan komen er in brussel nog eens 3.500 werklozen bij.

fred vanhove 6 februari 2024 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10309716)
Das toch geen probleem...want binnenkort en na reorganisatie door de nieuwe audi CEO verkast de productie van audi Vorst toch naar Thailand en Mexico en dan komen er in brussel nog eens 3.500 werklozen bij.

Klopt niet want 90 % van de werknemers komt niet uit het Brusselse. Daar gaat de draad trouwens over.

Oma 6 februari 2024 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10309760)
Klopt niet want 90 % van de werknemers komt niet uit het Brusselse. Daar gaat de draad trouwens over.

Dat klopt wel want alle werknemers worden dan werkloos, ongeacht vanwaar ze komen.
Dan kunnen ze hun streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen toch meteen opbergen. :roll:
Je draad is overbodig of dacht je dat niet geweten was dat (brusselse) hangjongeren niet graag werken voor een peuleschil in een fabriek?
Dan kunnen ze geen patserbakken kopen..:twisted:

Heet van de naald:
https://p-magazine.com/nl/articles/d...-meer-in-vorst

"Directie Audi bevestigt gerucht: geen nieuwe Q8 e-tron meer in Vorst."

kelt 17 februari 2024 12:19

De essentie is dat Vorst een NOODZAAK moet blijken voor Audi....zoals het ooit was toen ze indertijd van de VW groep de naamplaat mochten veranderen omdat Audi een "niche" van iets kleinere modellen wilde bedienen (wegens vooral wettelijke redenen was dat toen)....



Dus,WAAROM is Audi in Vorst aanwezig...

IEDERE lokatie van een autofabriek,ook in Goedkopistan,komt dergelijke invraagstelling zowat ieder decennium wel tegen....want in dergelijke periodes veranderen de marktomstandigheden soms al fenomenaal...


Ik verwijs nog even naar Ford Genk (remember....anyone?)....Ooit,in de ninetees,de tweede grootste Ford fabriek op de planeet,in de lucht opgehemeld voor zijn moderniteit en efficiency......en nu spoorloos verdwenen.....


Groot of klein,geen enkele autofabriek kan voor eeuwig zijn...

Pol Dolf 9 maart 2024 15:58

in '97 zei een kenner : binnen 15 jaar zijn alle autofabrieken hier dicht

Oma 9 maart 2024 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10315588)
....
Ik verwijs nog even naar Ford Genk (remember....anyone?)....Ooit,in de ninetees,de tweede grootste Ford fabriek op de planeet,in de lucht opgehemeld voor zijn moderniteit en efficiency......en nu spoorloos verdwenen.....

Groot of klein,geen enkele autofabriek kan voor eeuwig zijn...

Spoorloos verdwenen?
Helemaal niet.
Die Ford fabriek uit Genk werd verkast naar turkije en werd daar met europese steun van subsidies, dus met de belastingen van de werkloze ford arbeiders, opnieuw opgestart.

kelt 29 maart 2024 05:49

De beslissing,deel 1,is gegeven...De produktie van Audi Vorst wordt beperkt en honderden interims gaan moeten vertrekken...

https://www.brusselstimes.com/belgiu...temporary-jobs


De "onzekere economie" en "onduidelijkheid omtrent subsidies" maken het moeilijk..

Ik ben blij dat de directie zo eerlijk is....

De Kelten kopen geen EV's genoeg,terwijl onze eigen regeringen,in samenwerking met de "managers" het de autofabrikanten en zichzelf in de EU echt wel moeilijk gemaakt heeft om op een verantwoord tempo de omschakeling te maken....(ik verwijs naar het dieselschandaal,dat aantoonde dat er eigenlijk meer dan een decennium verloren was gegaan aan verkeerde dingen,en ik blameer de europese overheden evenzeer als de autofabrikanten daarvoor)

De invoer van Chinese batterijpakketten om die dan te vijzen in een "Europese" wagen (hetgeen eigenlijk is wat gebeurt) is geen economisch nuttige bezigheid....Het staat nauwelijks boven het "rebranden" van electronische Chinese spullen met een "Europese" naam...

Dan kopen "we",de consumenten,dan maar direct Chinees......De Kelten WETEN tenslotte dat "Europese EV's" gewoonweg niet bestaan en ons zuurverdiende geld (al dan niet met subsidies erbij) wordt efficienter besteed.....


ER zal nog wel een "deel 2" komen...Mensen die werken bij Audi Vorst en anders iets kunnen weten al wel wat ze dienen te doen.....voor zichzelf....:|


"Toegevoegde waarde" creeren aan geimporteerde technische dingen is hetzelfde als een oude jungle-stam die een geweer ,dat ze zelf niet zouden kunnen maken ,"versiert" met allerlei "native" markeringen en sierlinten gezegend door de sjamaan van de stam.....

Die laatste en zijn croonies hebben dan wel werk,maar eigenlijk is er niks gecreeerd en de stam zal verder kogels moeten kopen,want die kunnen ze ook niet zelf maken.....De sjamaan zal voor zichzelf wel werk creeeren daaromtrent.(zegeningen en zo) en zorgen dat anderen daar niet in tussenkomen.


ergo......wat rest van onze "Europese industrie".....ganse afdelingen sjamanen maar geen smeden meer.. :-(

kelt 13 april 2024 07:51

Het is allemaal wat concreter nu...

De Q8e die in Vorst samengebuffeld wordt verkoopt niet goed,kost is een factor en Audi zou die produktie liever in Mexico laten doen....

Ik kan me voorstellen dat ,behalve kosten,een reden zou kunnen zijn dat Noord-Amerika een betere markt is voor dergelijke "m'a tu vue" voitures dan Westelijke Europa.......


Het is inderdaad een zeer bekwame kleine fabriek daar ,reeds van ten tijde van VW,maar zelfs daarvoor is het nu moeilijk.....

Men mag Audi dankbaar zijn voor de extra 10-15 jaar die ze de site gegeven hebben...

De Premier is blijkbaar persoonlijk bezig te proberen de meubelen te redden.Maar ik ben van mening dat mijn belastingsgeld niet moet dienen om ,uiteindelijk,de winstmarges van VW groep aandeelhouders veilig te stellen door werklieden te subsidieren die ook elders wel emplooi gaan vinden....

Pol Dolf 13 april 2024 08:47

pluspunt van Audi brussel is de kwaliteit : autos die daar van de band rollen hebben minder foutjes dan de duitse

Vlad 9 juli 2024 19:08

Ajaj.

Dadeemelee 9 juli 2024 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10384431)

Wat dacht je. Ik heb het al bij de vorige autofabriek sluitingen gezegd. Al die bedrijven gaan hier weggaan. Het is simpelweg te duur hier voor dat soort aktiviteiten.

fox 9 juli 2024 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384434)
Wat dacht je. Ik heb het al bij de vorige autofabriek sluitingen gezegd. Al die bedrijven gaan hier weggaan. Het is simpelweg te duur hier voor dat soort aktiviteiten.

Met dank aan Vivaldi

N-Vb 9 juli 2024 20:33

Er werd slecht nieuws gevreesd en slecht nieuws kwam er. Audi Brussels overweegt vroeger dan voorzien te stoppen met de productie van het enige model dat er gemaakt wordt en zal herstructureren. Volgens Bart Van Craeynest, econoom bij VOKA, is dit symptomatisch voor de Europese en vooral Belgische industrie. ‘Hopelijk komt dit op tafel bij de regeringsonderhandelingen.’

Dadeemelee 9 juli 2024 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10384470)
Met dank aan Vivaldi

Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Gipsy 9 juli 2024 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Het gaat niet alleen om autofabrieken. Veel bedrijven vloeien personeel af. Werknemers worden gewoon te duur. We zijn duurder dan al onze buren en flexibiliteit in ontslag is veel nadeliger dan bij ons buren. Om nu nog iemand aan te werven moet men 36 keer nadenken. Liever minder omzet dan hogere kosten.
Het gaat niet alleen om wat een werknemer netto verdient maar al de lasten die er bij komen en de rigiditeit en financiële afstraffing als men iemand wil ontslaan.

maddox 9 juli 2024 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

Daar ben ik van af gestapt, is te duur.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be