Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Premie elektrische wagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271408)

Vlad 9 februari 2024 17:30

Premie elektrische wagen
 
De premie wordt maar een jaar gegeven en hoogstens aan 4.000 mensen want er is maar een budget van 20 miljoen. Is dat beleid ? Tot wat dient dat ? Toch niet om de prijzen van EV's te doen zakken door meer productie mogelijk te maken want 4.000 is nog geen deuk in een pakske boter. Als het is om de laagverdieners ook een kans te geven om zich een EV aan te schaffen is het budget dan niet veel te klein en waarom mogen bedrijven en organisatie ook meedoen ? Zullen het niet de Chinese automerken zijn die ervan gaan profiteren ? Mij lijkt het gewoon een schaamlapje voor een falend beleid.

Het is daarenboven pure discriminatie. Wat met mensen die er net buiten vallen, wat met de mensen die auto's haten, wat met de mensen die er zich geen kunnen aanschaffen omdat ze hem thuis niet kunnen opladen of omdat de prijs alsnog te duur is, ... . Die moeten allemaal mee opdraaien voor die 4.000 mensen of bedrijven die eerst zijn en in aanmerking komen. Die draaien er wel allemaal mee voor op. Is dat niet eerder een job voor de Nationale Loterij ? Win een tiende van een elektrische wagen met het nieuwe YouEV-kraslot. Dan draaien er tenminste alleen de mensen voor op die er aan mee willen doen.

Micele 9 februari 2024 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10311708)
De premie wordt maar een jaar gegeven en hoogstens aan 4.000 mensen want er is maar een budget van 20 miljoen. Is dat beleid ?

Het is 1 jaar en eventueel meer dan dan 20 miljoen, bron hbvl.be
Citaat:

Als de 20 miljoen onvoldoende zou zijn, wordt tijdens een volgende begrotingscontrole naar extra geld gezocht.
Citaat:

Tot wat dient dat ? Toch niet om de prijzen van EV's te doen zakken door meer productie mogelijk te maken want 4.000 is nog geen deuk in een pakske boter. Als het is om de laagverdieners ook een kans te geven om zich een EV aan te schaffen is het budget dan niet veel te klein en waarom mogen bedrijven en organisatie ook meedoen ? Zullen het niet de Chinese automerken zijn die ervan gaan profiteren ? Mij lijkt het gewoon een schaamlapje voor een falend beleid.

Het is daarenboven pure discriminatie. Wat met mensen die er net buiten vallen, wat met de mensen die auto's haten, wat met de mensen die er zich geen kunnen aanschaffen omdat ze hem thuis niet kunnen opladen of omdat de prijs alsnog te duur is, ... . Die moeten allemaal mee opdraaien voor die 4.000 mensen of bedrijven die eerst zijn en in aanmerking komen. Die draaien er wel allemaal mee voor op. Is dat niet eerder een job voor de Nationale Loterij ? Win een tiende van een elektrische wagen met het nieuwe YouEV-kraslot. Dan draaien er tenminste alleen de mensen voor op die er aan mee willen doen.
Veel particulieren zullen zeker hun BEV aankoop uitstellen, die aalmoes kunnen ze missen, want ze moeten daarvoor ook een instapversie nemen die onder €40k geraakt. (men ziet het ook aan de cijfers, slechts ocharme 258 particulieren hebben een BEV in januari ingeschreven... (bron hbvl.be)

Ze hopen eerder dat BEV navenant beter worden (batterijpack, sneller opladen), goedkoper worden (VW en Tesla kondigen 25k € modellen aan). "Die kafka regering kan dus de pot op"

Maar zoals hbvl.be citeerde gaan ze het budget moeten bijpassen, dus boven die 20 miljoen €, als ze toch boven de 4000 particulieren geraken in 2024:
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240209_94843551

En dus heeft de Vlaamse ministerraad beslist om de duurtijd van de premie van drie naar één jaar in te korten. Als de 20 miljoen onvoldoende zou zijn, wordt tijdens een volgende begrotingscontrole naar extra geld gezocht.

De premie – 5.000 euro voor een nieuwe en 3.000 euro voor een tweedehands auto – kan dus tot eind dit jaar worden aangevraagd voor zero-emissiewagens die worden ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en die ten vroegste op 25 september 2023 werden besteld. Een occasie moet minimaal 3 jaar en maximaal 8 jaar geleden voor de eerste keer in gebruik zijn genomen.?De aankoopprijs van het voertuig mag maximaal 40.000 euro (incl. btw) bedragen. De oorspronkelijke cataloguswaarde van een tweedehandsvoertuig mag niet hoger zijn dan 60.000 euro (incl. btw). Momenteel kent de Vlaamse markt meer dan dertig verschillende modellen van zero-emissiewagens, voor het merendeel Europese merken, die onder dit plafond (nieuwprijs) vallen.

De liberale minister gaat ervan uit dat de 20 miljoen euro volstaat. Cijfers van de autosector geven haar alvast gelijk: vorige maand werden amper 258 elektrische wagens van particulieren ingeschreven, goed voor bijna 1,3 miljoen euro aan subsidies.
Als men die 1,3 miljoen naar 12 maanden hoogrekend is dat 15,6 miljoen.

Maar bedenk ook dat januari 2024, ook door de saloncondities - vanaf halfweg januari - voor alle soorten wagens, zeker geen topmaand kan zijn voor electrische wagens. Zeker met de anti-EV propaganda in de clickbaittitels van bepaalde media dat winters nefast zijn voor EV en blabla...

Maar dat zou wel eens vanaf maart kunnen draaien met 7 maanden a 1000 BEV/maand tja dan geldt: "Als de 20 miljoen onvoldoende zou zijn, wordt tijdens een volgende begrotingscontrole naar extra geld gezocht"

Micele 17 februari 2024 09:15

De kranten melden vandaag dat er op 1 werkweek februari 2.733 ev-premies aangevraagd werden "door particulieren", dus eigenlijk op 5 dagen.

Het online loket ging verleden maandag open en het was van datte...

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240216_95511986

Sinds maandag heeft het loket voor de premie voor elektrische wagens aanvragen gekregen voor 2.733 voertuigen. Dat meldt het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vrijdag.

Bron: BELGA Gisteren om 16:18

Toen het online loket maandagmiddag de digitale deuren opende, was er een korte stormloop: in drie uur tijd kwamen ruim 1.400 aanvragen binnen, maar vier dagen later is dat weer gestabiliseerd.

“Met deze maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, willen we de vergroening van het Vlaamse wagenpark een boost geven. Sinds de aankondiging van de Vlaamse premie is ook een daling van de prijzen van elektrische wagens duidelijk merkbaar”, zegt minister Peeters.

Natuurlijke personen kunnen de premie maximaal één keer ontvangen, dus 2.604 burgers hebben hun voertuig aangemeld. Autodeelsystemen kunnen meerdere aanvragen indienen. Van die kant kwamen 96 aanvragen binnen, van in totaal 56 aanbieders. Nog 22 vzw’s en stichtingen vroegen samen 33 premies aan.

De meeste aanvragen (85,4 procent) betreffen nieuwe voertuigen. In net geen vierhonderd gevallen is het een tweedehandswagen (14,6 procent). De premie bedraagt 5.000 euro voor nieuw aangekochte wagens en 3.000 euro voor tweedehandswagens.

De premie kan aangevraagd worden voor zero-emissiewagens die worden ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en die ten vroegste besteld werden op 25 september 2023.

Niet alle aanvragen zullen daadwerkelijk tot een premie leiden. “We hebben er nu nog geen zicht op, maar vermoedelijk voldoen een aantal aanmeldingen niet aan de voorwaarden, zijn sommige niet goed ingevuld en zijn er dubbele aanvragen”, benadrukt het kabinet.
Terwijl de maandenlange besluiteloosheid van de Vlaamse regering wslk ertoe leidde dat maar 258 aanvragen in januari ingediend werden. Hopelijk zijn die 2.733 enkel maar terughoudendheid over de verleden 7 weken.

Als we 2.733 per week optimistisch mogen extrapoleren naar 46 weken komt men aan 125.718 aanvragen van elk € 5000 of een kleine 630 miljoen.

De Vlaamse regering zal alvast veel meer geld moeten graaien dan die aalmoes van 20 miljoen, het zal mogelijk maal 20 of meer worden.

Maar als men dat vergelijkt met wat de federale regering 4 jaren lang (2008-2012) aan extra sjoemeldiesels en vuilere lucht gespendeerd heeft...

Micele 17 februari 2024 09:53

Moest de regering zich schrikken...
 
Citaat:

De Vlaamse regering zal alvast veel meer geld moeten graaien dan die aalmoes van 20 miljoen, het zal mogelijk maal 20 of meer worden.
vervolg, op basis van de (particuliere) inschrijvingscijfers van Nederland, is mijn droge pronostiek ca. 15.000 aanvragen of 75 miljoen € dit jaar.

reservespeler 17 februari 2024 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10315511)
De kranten melden vandaag dat er op 1 werkweek februari 2.733 ev-premies aangevraagd werden "door particulieren", dus eigenlijk op 5 dagen.

Het online loket ging verleden maandag open en het was van datte...



Terwijl de maandenlange besluiteloosheid van de Vlaamse regering wslk ertoe leidde dat maar 258 aanvragen in januari ingediend werden. Hopelijk zijn die 2.733 enkel maar terughoudendheid over de verleden 7 weken.

Als we 2.733 per week optimistisch mogen extrapoleren naar 46 weken komt men aan 125.718 aanvragen van elk € 5000 of een kleine 630 miljoen.

De Vlaamse regering zal alvast veel meer geld moeten graaien dan die aalmoes van 20 miljoen, het zal mogelijk maal 20 of meer worden.

Maar als men dat vergelijkt met wat de federale regering 4 jaren lang (2008-2012) aan extra sjoemeldiesels en vuilere lucht gespendeerd heeft...

Besluiteloosheid van de N-VA? Echt?

reservespeler 17 februari 2024 12:23

Groen wilt het anders aanpakken.
Die kortzichtige politiekers wollen het aantal EV gebruikers verdubbelen, gewoon door huurwagens (of leasewagen) aan te bieden waarbij de regering dan 2500 euro / wagen bijlegt als korting.

Het jaar daarop moet dan uiteraard de volle pot betaald worden.

kelt 17 februari 2024 14:01

Ik bemerk zelfs op 2dehands al dat het aantal (jonge)tweedehands electrische wagens dat beschikbaar komt versnelt....


https://www.2dehands.be



Voor milieuredenen (remember? anyone?) is het belangrijk dat DEZE wagens hergebruikt geraken,in plaats van er steeds maar nieuwe in te duwen op MIJN kosten.... :twisted:

Micele 17 februari 2024 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10315644)
Ik bemerk zelfs op 2dehands al dat het aantal (jonge)tweedehands electrische wagens dat beschikbaar komt versnelt....


https://www.2dehands.be

Voor milieuredenen (remember? anyone?) is het belangrijk dat DEZE wagens hergebruikt geraken,in plaats van er steeds maar nieuwe in te duwen op MIJN kosten.... :twisted:

Tweedehands.be? Kijk eens op .nl of .no ;-)

Vlad 18 februari 2024 07:55

EV's lijken me in dit snertweer of aan hoge snelheden evenveel lawaai te maken als ICE's. Waarom moeten mensen die dagelijks aangerand en verkracht worden door dat verkeer in hemelsnaam mee opdraaien voor die hel ? Er is nergens geld voor maar daar vindt men wel nog budgetten voor ... van dure symboolpolitiek die nergens toe leidt gesproken, voor een pleister op een houten been.

Micele 18 februari 2024 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10315644)
Ik bemerk zelfs op 2dehands al dat het aantal (jonge)tweedehands electrische wagens dat beschikbaar komt versnelt....

https://www.2dehands.be

Voor milieuredenen (remember? anyone?) is het belangrijk dat DEZE wagens hergebruikt geraken,in plaats van er steeds maar nieuwe in te duwen op MIJN kosten.... :twisted:

Kelt, 1 op 7 van de premie-aanvragen zijn tweedehands-BEV. En die krijgen van jouw kosten € 3k per wagen. ;-)

Citaat:

De meeste aanvragen (85,4 procent) betreffen nieuwe voertuigen. In net geen vierhonderd gevallen is het een tweedehandswagen (14,6 procent). De premie bedraagt 5.000 euro voor nieuw aangekochte wagens en 3.000 euro voor tweedehandswagens.

kelt 18 februari 2024 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10315931)
Kelt, 1 op 7 van de premie-aanvragen zijn tweedehands-BEV. En die krijgen van jouw kosten € 3k per wagen. ;-)

idd

EN ik vind dit (staatssubsidies geven)een even groot schandaal als de fiscaliteit rondom "bedrijfswagens"....

De schoofzak 18 februari 2024 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10315961)
idd

EN ik vind dit (staatssubsidies geven)een even groot schandaal als de fiscaliteit rondom "bedrijfswagens"....

Een blauwe minister die subsidies uitdeelt ... wat blauw zit er nog in blauw? Niks meer, 't is al rood daar.

Er is niks mis met de fiscaliteit van bedrijfswagens.
Je kan je wel vragen stellen bij de fiscaliteit van salariswagens. Namelijk: hoe komt het dat er salariswagens zijn.

Vlad 18 februari 2024 17:16

Men betaalt met een salariswagen omdat de lonen te zwaar worden belast en met een mobiliteitsbudget betaalt men het huis af ... de keizers en keizerinnen lopen in hun adamskostuum te paraderen ... :-o

Herr Flick 19 februari 2024 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10315665)
Tweedehands.be? Kijk eens op .nl of .no ;-)

de Noren hun nog net niet afgedankte batterijen gaan opkopen om ze dan hier in het millieu te brengen en er nog 3000 euro voor cashen , ge moet het maar gedaan krijgen

Micele 19 februari 2024 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10316507)
de Noren hun nog net niet afgedankte batterijen gaan opkopen om ze dan hier in het millieu te brengen en er nog 3000 euro voor cashen , ge moet het maar gedaan krijgen

Batterijen worden in de regel gerecycleerd na een second live als opslag.

Kun je dat met uitlaatgassen ook? ;-)

maddox 19 februari 2024 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10316516)
Batterijen worden in de regel gerecycleerd na een second live als opslag.

Kun je dat met uitlaatgassen ook? ;-)

Jazeker. Kost alleen een ferme hoop energie. Dus doen we dat nog niet.

patrickve 19 februari 2024 14:51

Men moet nu ophouden met subsidies voor BEV. De markt is "in gang" en moet nu haar echte plaats vinden. Anders gaan we voorhebben zoals de boterberg en dan boerenprotesten omdat ze met teveel zijn.

Wat nu de beperking is van BEV is dat het voornamelijk de luxe markt is, en dat het laden nog moeilijk is voor de gewone burger. De markt moet daar nu KOST EFFECTIEVE oplossingen voor vinden, en subsidies verknoeien de marktwerking daar.

Het feit dat de thermische auto zwaar fiscaal benadeeld wordt is al voordeel genoeg voor den ellentrikken otto, het wordt tijd dat men de luxe verlaat en kost-effectief begint te worden en subsidies verknoeien dat.

patrickve 19 februari 2024 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10315931)
Kelt, 1 op 7 van de premie-aanvragen zijn tweedehands-BEV. En die krijgen van jouw kosten € 3k per wagen. ;-)

Mag ik een zelfgekochte nieuwe ellentrikken otto aan mijn zoon verkopen, 3000 Euro opstrijken, en dan dan terugkopen, en terug 3000 Euro opstrijken ? Hoeveel keer kan die otto over en weer gaan ?

Wat is de zin van een premie voor een TWEEDEHANDSE otto ? Die HEEFT toch al een voordeel gehad met zijn nieuw-aankoop ?

daiwa 19 februari 2024 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10315511)

Maar als men dat vergelijkt met wat de federale regering 4 jaren lang (2008-2012) aan extra sjoemeldiesels en vuilere lucht gespendeerd heeft...

Verleden week nog een filmpje gezien van een gewone elektrische auto van het leger die opgeladen wordt door een dieselstroomgroep die drie keer zo groot is als die auto.
Gebruikt de regering daar dan diesel voor die niet vervuild? :lol:

Micele 20 februari 2024 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10316633)
Mag ik een zelfgekochte nieuwe ellentrikken otto aan mijn zoon verkopen, 3000 Euro opstrijken, en dan dan terugkopen, en terug 3000 Euro opstrijken ? Hoeveel keer kan die otto over en weer gaan ?

20 maal mag die over en weer gaan staat in de strenge voorwaarden. Dus 60.000 € profijt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be