Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   "Oeigoerse onderdelen": duizenden wagens VW Gp moeten aangepast worden voor de US... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271497)

Micele 20 februari 2024 10:58

"Oeigoerse onderdelen": duizenden wagens VW Gp moeten aangepast worden voor de US...
 
Het gaat over auto-onderdelen gemaakt door Oeigoeren, een onderdrukte bevolkingsgroep in China:
Uyghur Forced Labor Prevention Act

Citaat:

https://www.autovisie.nl/nieuws/waar...niet-in-mogen/

Waarom duizenden nieuwe Audi’s en Porsches VS niet in mogen

Een groot probleem voor de Volkswagen Group. De Amerikaanse overheid heeft in verschillende havens duizenden nieuwe Audi’s, Bentleys en Porsches in beslag genomen.

De auto’s waren vanuit Europa verscheept naar de VS en onderweg naar Amerikaanse dealers, maar daar gaan ze voorlopig dus niet aankomen. Ze zijn direct in beslag genomen.

Verboden onderdelen

Volgens The Financial Times heeft de Amerikaanse overheid ingegrepen omdat er verboden onderdelen uit China in de Audi’s, Bentleys en Porsches zouden zitten.

De Verenigde Staten nam in 2021 de Uyghur Forced Labor Prevention Act aan, een wet die de import van goederen verbiedt die door Chinese dwangarbeiders zijn gemaakt.

Enkele duizenden Audi’s

Er zouden nu enkele duizenden Audi’s in beslag zijn genomen, een paar honderd Bentleys en ook rond de duizend Porsches. VW heeft de kopers van de auto’s een brief gestuurd met uitleg.

Oeigoerse dwangarbeid

Het probleem zou aan het licht gekomen zijn, toen een leverancier meldde dat een subleverancier uit het westen van China mogelijk gebruikmaakt van Oeigoerse dwangarbeid.

In de regio Xinjang wonen zo’n 12 miljoen Oeigoeren, die door de Chinese overheid worden onderdrukt. Al tien jaar lang bestaan er strafkampen waarin op grote schaal Oeigoeren worden opgesloten.

Klein onderdeel vervangen

VW zegt de situatie bij zijn subleverancier meteen te zullen onderzoeken. Van de duizenden auto’s die nu aan de ketting staan in Amerikaanse havens moet een klein elektrisch onderdeel worden vervangen.

Volgens de fabrikant zijn de werkzaamheden reeds begonnen, maar gaat het weken duren om al die auto’s te ‘repareren’. Klanten moeten dus nog even geduld hebben.

Joint venture in Xinjiang

Dit is overigens niet de eerste keer dat de Chinese activiteiten van VW onder het vergrootglas liggen. Het concern runt een joint venture met SAIC in de hoofdstad van Xinjiang.

Herr Flick 20 februari 2024 11:10

We weten waar al die onderdelen dan wel naar toe gaan.

hamac 20 februari 2024 11:16

Benieuwd of ze hetzelfde vergrootglas hanteren voor hun Ponzi-OEM.

Aurora_Borealis 20 februari 2024 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10317058)
Het gaat over auto-onderdelen gemaakt door Oeigoeren, een onderdrukte bevolkingsgroep in China:
Uyghur Forced Labor Prevention Act

VW is niet de enige volgens HRW, ook Tesla bezondigt zich hier aan...:

https://www.freedomunited.org/news/t...-forced-labor/

Micele 20 februari 2024 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10317068)
VW is niet de enige volgens HRW, ook Tesla bezondigt zich hier aan...:

https://www.freedomunited.org/news/t...-forced-labor/

Iedereen gelijk voor de wet.

Maar de wagens van Tesla gemaakt in China zullen zeer wslk niet naar USA uitgevoerd worden.

Dus een kat is geen mus.

De schoofzak 20 februari 2024 13:06

En wat is het punt van discussie?
Ik vraag het omdat de draadopstarter dit in het soepforum mobiliteit en verkeersveiligheid geplaatst heeft.

Micele 20 februari 2024 13:22

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10317165)
En wat is het punt van discussie?
Ik vraag het omdat de draadopstarter dit in het soepforum mobiliteit en verkeersveiligheid geplaatst heeft.

Het punt is dat men niet zomaar alle wagens/onderdelen in de USA mag verkopen door bepaalde wetgeving. Dit is er eentje van.

Ook EU zal een bepaalde wetgeving hebben voor importwagens (zeker de extra importtaksen)

Ik denk dat er totnutoe geen enkel (puur) Chinees merk een wagen in de USA verkocht heeft. Zeker geen electrische. (cijfers van de aantallen 2023 in bijlage, geen BYD, NIO, MG, Polestar, enz... te zien)

Ze zullen eerst autos terplaatse (of NAFTA-landen) moeten maken eer dat ze dat gaan doen...

patrickve 20 februari 2024 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10317058)
Het gaat over auto-onderdelen gemaakt door Oeigoeren, een onderdrukte bevolkingsgroep in China:
Uyghur Forced Labor Prevention Act

Wat een woke gedoe alweer. Men vergeet dat Oeigoeren makakken zijn. Dat is nu eens iets dat de Chinezen goed doen.

Herr Flick 20 februari 2024 13:28

Dat is niet alleen voor auto onderdelen he, dat gaat over alles en ook niet alleen over China.

Iran en N-Korea is een klassiek vb bvb als Amerikaans bedrijf mag je daar niet aan leveren, dat zit onder embargo. Zelf trafiek uit die landen naar uw website wordt best tegen gehouden om geen gezeik met de autoriteiten te krijgen.

Herr Flick 20 februari 2024 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10317193)
Wat een woke gedoe alweer. Men vergeet dat Oeigoeren makakken zijn. Dat is nu eens iets dat de Chinezen goed doen.

Ja dat uiteraard wel, maar de Amerikaanse wetten rond samenwerken met corrupte regimes, of landen die onder embargo liggen zijn nogal strikt.

Micele 20 februari 2024 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10317189)
Ze zullen eerst autos terplaatse (of NAFTA-landen) moeten maken eer dat ze dat gaan doen...

BYD wilt een nieuwe fabriek zetten in Mexico en zo USA binnen te geraken volgens de regels met voldoende winst. De Chinese invasie, lol.
Citaat:

https://www.reuters.com/business/aut...ei-2024-02-13/

China's BYD plans new electric vehicle plant in Mexico, says Nikkei

Reuters, February 14, 2024
cnn.com was er iets eerder bij:
Citaat:

https://edition.cnn.com/2024/01/19/c...hnk/index.html

Mexico could help this huge Chinese carmaker crack the US market

Updated 11:57 AM EST, Fri January 19, 2024
(...)
The cars come from BYD, the Chinese carmaker that is backed by Warren Buffett and has surpassed Tesla as the world’s biggest seller of electric vehicles (EVs).

The automaker enlisted the massive vessel, dubbed “BYD Explorer No. 1,” to ferry its exports from the southern Chinese city of Shenzhen to Germany and the Netherlands on its maiden voyage, according to Chinese state news agency Xinhua.

It’s a striking visual example of the growing heft of BYD, which has conquered its home market but now needs to navigate new roads to maintain its momentum.

To do so, two countries will be crucial: Hungary and Mexico. While neither is a vast car market, they could serve as gateways to Europe and North America, bolstering the company’s quest to truly become a global household name.

kelt 22 februari 2024 06:06

Alweer ,voor de tweede keer in een decennium,kunnen we ons afvragen waar de "Vorstand" van de VW groep denkt dat ze mee bezig zijn......:roll:

Dat zo een "Duitse" wagen eigenlijk maar een assemblage is van onderdelen vervaardigd in de goedkoopste republiek weten we allemaal al lang.....Dat al die "supply chain managers" en "risk assesment managers" en weet ik veel welke managers ook zulke dingen niet jaren voordien detecteren.......tsja....dat kan eigenlijk niet uitgelegd worden....


Het uitbesteden van werk naar goedkopere oorden moet eigenlijk een voordeel zijn voor alle betrokken partijen.......slavernij kan dat toch niet zijn.....:-(

patrickve 22 februari 2024 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10317197)
Ja dat uiteraard wel, maar de Amerikaanse wetten rond samenwerken met corrupte regimes, of landen die onder embargo liggen zijn nogal strikt.

Aan de andere kant, hoe stevig is zo een Oeigoer ? Denk je echt dat een otto met een stuk Oeigoer in de versnellingsbak betrouwbaar is ?

Herr Flick 22 februari 2024 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10318003)
Alweer ,voor de tweede keer in een decennium,kunnen we ons afvragen waar de "Vorstand" van de VW groep denkt dat ze mee bezig zijn......:roll:

Dat zo een "Duitse" wagen eigenlijk maar een assemblage is van onderdelen vervaardigd in de goedkoopste republiek weten we allemaal al lang.....Dat al die "supply chain managers" en "risk assesment managers" en weet ik veel welke managers ook zulke dingen niet jaren voordien detecteren.......tsja....dat kan eigenlijk niet uitgelegd worden....


Het uitbesteden van werk naar goedkopere oorden moet eigenlijk een voordeel zijn voor alle betrokken partijen.......slavernij kan dat toch niet zijn.....:-(

VW is daar zo niet mee bezig he, liefst zo goedkoop mogelijke brol in een zo duur mogelijk te verlappen product schuiven...

Ze zijn geen Amerikaans bedrijf dat hen verplicht met zo een dingen moet bezighouden en ook geen Japans dat met kwaliteit / betrouwbaarheid bezig is.

Ik heb verschillende VAG groep voituren in mijn handen gehad, en daar was geen een goeie bij, gelukkig dat ik die brol zelf niet moest betalen.

Met de Renaults en Peugot's was het eens een lampje dat ging branden of niet ging branden, bij de Volvo eens een bus extra speciaal vloeistof en dat was het maar die VAG brol dat was altijd iets, altijd een pul olie bijhebben , en dan ging er wel iets mechanisch kapot tot een op hol geslagen turbo toe.

Herr Flick 22 februari 2024 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10318038)
Aan de andere kant, hoe stevig is zo een Oeigoer ? Denk je echt dat een otto met een stuk Oeigoer in de versnellingsbak betrouwbaar is ?

ik zou daar zelf geen gebruik van maken nee. Het vertrouwen in voituren beperkt zich momenteel tot 4 merken, waarvan slechts 1 europees, dat dan nog in Chinese handen is, ...

hmmm miscchien steken ze daar wel Oeigoeren in.

maddox 22 februari 2024 09:42

Slavenarbeid voor iets meer technologisch dan het maken van grint of het graven van putten, niet slim.

patrickve 22 februari 2024 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10318071)
Slavenarbeid voor iets meer technologisch dan het maken van grint of het graven van putten, niet slim.

Ah, het zijn Oeigoeren die moeten werken. Ik had begrepen dat het STUKKEN Oeigoer waren. Een stuk dijbeen en zo. Oeigoerse onderdelen.

Herr Flick 22 februari 2024 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10318110)
Ah, het zijn Oeigoeren die moeten werken. Ik had begrepen dat het STUKKEN Oeigoer waren. Een stuk dijbeen en zo. Oeigoerse onderdelen.

Oeigoers leer voor de zetels ;-)

nee zo zot zijn zelf de chinezen niet.

maddox 22 februari 2024 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10318138)
Oeigoers leer voor de zetels ;-)

Ook dat werkt niet.


Citaat:

Nee zo zot zijn zelf de chinezen niet.
Wedden dat als je betaald, je het kan hebben?

Micele 22 februari 2024 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10318110)
Ah, het zijn Oeigoeren die moeten werken. Ik had begrepen dat het STUKKEN Oeigoer waren. Een stuk dijbeen en zo. Oeigoerse onderdelen.

In uw eerste post 8 had je het nochtans heel goed begrepen je hebt de zin zelf gequoted.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele

Het gaat over auto-onderdelen gemaakt door Oeigoeren, een onderdrukte bevolkingsgroep in China:
Soit, men weet van wie het komt. :-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be