![]() |
Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’
Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’
Hier wordt de elektrische brol fiscaal op handen gedragen. In Canada hebben ze blijkbaar politiekers met ballen aan het lijf, alhoewel ze in Canada ook nog fiscaal bevoordeeld worden door de federale regeringk aldaar. De regering van deelstaat Alberta in Canada, heft straks een extra belasting op elektrische voertuigen. Die moet de schade die ze door hun hoge gewicht toebrengen compenseren. Elektrische auto is veel zwaarder Elektrische auto’s zijn een pak zwaarder dan hun conventioneel aangedreven tegenhangers. Een gewichtsverschil van een halve ton of meer is niet uitzonderlijk. Volgens de Canadese overheid zorgt dat ervoor dat elektrische auto’s extra slijtage aan het wegennet aanbrengen. Toch worden ze er - zoals op veel plaatsen met inbegrip van ons land - minder belast. Een extra belasting op elektrische auto’s van 200 dollar per jaar, moet die situatie recht trekken. De extra centen zullen gebruikt worden om de provinciale wegen van de deelstaat te onderhouden. De belasting zal op 1 januari 2025 ingevoerd worden. |
Citaat:
Beetje gatachterhaald niet? Noorwegen voerde een gewichtsbelasting in per 1.1.2023, natuurlijk geldt dat evenzo ook voor gatachterlijke plofwagens. Geeuw. :sleeping: En Texas heeft dat ook ingevoerd in 2023. Euh, over de landelijke deelstaat Alberta heb ik ook iets, de 10 meestverkochte pickups (toen in 2018, zal vandaag nog wat zwaarder zijn): Citaat:
Frankrijk heeft een gewichtsbelasting ingevoerd voor ademluchtverpestende plofbakken die de wegen beschadigen en meer plaats innemen. https://www.egear.be/belasting-zware-auto/ |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik weet van waar die misleidende clickbait komt: https://www.auto55.be/nieuws/34963-c...en-beschadigen Dit hieronder is een recente link als je het over het specifiek gewicht van autos wil hebben, of beter "autobesitas" : Citaat:
Citaat:
Kwestie van gezond verstand. :-) (een Tesla model Y weegt minder dan 2 ton, terwijl een SUV -meestal diesel- heel rap boven 1,6 ton zit) Het zal nog een jaartje duren voor die parkeermaatregel in Parijs: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar hou ik direct mee op als ze het niet meer kinderachtig zemelen over "electrische brol op pillen" ofzo, en nog andere gatachterlijke misleidende onzin vertellen, maar men kent de bronnen eh. Citaat:
Citaat:
Vooral off topic blijven. Citaat:
En voor wat precies zou dat beetje zwaarder een nadeel zijn? Leg het eens uit aan de hand van de verbruikcijfers of van de hoeveelheid giftige uitlaatgassen. :lol: Citaat:
Omgekeerd, bronnen genoeg gegeven. Als je onzin herhaalt maakt dat geen enkele indruk eh. :lol: Citaat:
En waar mag dat dan wel zijn :lol: Er zijn dan alvast ook regios waar ze zonder benzine vallen, want waar geen electriciteit is staan ook geen benzinestations. Citaat:
Is veel je extra plofwoordje? Dat hangt van de grootte van de batterij af, of de grootte van de benzinetank, en de rechtervoet, en... Maar een benzinewagen moet wel altijd tanken, terwijl een EV kan opladen terwijl de wagen geparkeerd staat. 95% van de tijd staat een wagen sowieso stil eh. Citaat:
Citaat:
bakfietstrappende aanhanger en blootvoets sandalen ook nog? Amai die kan alvast ook geen benzine betalen, best de modale groene fiets nemen. Of wie weet heeft "Groen" nog een electrische oplossing voor jef modaal die zijn benzine niet kan betalen: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het verschil zal zeker niet "klein" zijn. |
Citaat:
Ik zal ondertussen wat kersen plukken: Een BMW 430i benzine grand coupe, kleine 4 cilinder turbobenzine 2000 cc, 245 PK (2022) (ik ben BMW-zescilinders gewend, minstens 2500 cc 8-)) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Range lijkt mij (zeker in het geval) van de EV een zwaarder gewicht (letterlijk en figuurlijk) te hebben dan vermogen. Die BMW heeft trouwens wel parkeersensoren, breken de draagarmen niet bij duizenden af en wordt niet total loss verklaard bij de minste bluts. Zou je die Tesla niet beter vergelijken met een tussenmodel van Dacia of zo? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hypocriete EV bashing, en ook nog off topic. We weten van wie het komt, nul-argument-bashers. :lol:
Topic: toen indertijd, en vandaag ook, een slappe middenklasse diesel SUV "clean diesel" gemakkelijk ~2 ton woog hoorde je amper iets over te zware wagens. Klik (6-cil) en klik (4-cil). Maar nu een zelfs iets grotere en veel krachtigere middenklasse E-SUV minder dan 2 ton weegt (ADAC gemeten 1986 kg) laten ze zich hier nog vangen door misleidende clickbait. Hoe hypocriet kan het eigenlijk nog worden? Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien staat de gemiddelde BEV altijd minder lang stil langs de kant van de weg om bij te laden dan een ICE tankt. Anders legt ANWB het wel eens uit. En uit het laadonderzoek Nederland: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die duizenden afgebroken draagarmen bij Tesla zijn uiteraard leugens nietwaar? https://www.reuters.com/investigates...ng-suspension/ Citaat:
|
Groot gelijk van die Canadezen...
Eén van de belangrijkste redenen van "autobesitas" is de elektrificatie. In Noorwegen is het wagenpark enorm verzwaard in het afgelopen decennium (Gemiddeld zijn de auto's in NO met een halve ton op 10 jaar toegenomen, go figure...). De schuldige zijn BEV's en vooral Tesla's (want de BEV's in het pre-Tesla tijdperk zoals de Leafs, i-Miev en andere zooi waren daadwerkelijk lichtere auto's). ![]() Zwaardere auto's beschadigen niet alleen het wegdek, het leidt tot meer MNLP uitstoot (micro en nanoplastics) van het rubber van autobanden die we continu inhaleren en innemen via voeding. De gezondheidseffecten zijn nog niet goed gekend, maar de huidige bewijslast wijst in geen goeie richting. Niet komen klagen als binnen een paar jaar autobanden-MNLP's erkend worden door het IARC als zijnde bewezen carcinogeen... |
Citaat:
Eerlijke mensen vergelijken dan ook niet de 430i met een onnozele basis tesla 3. Eerlijke mensen vergelijken de 430i met de I4. 430i massa leeg: 1520 kg I4 e40 massa leeg: 2050 kg De M50 weegt zelfs nog 150 kg meer maar die heeft 4 wielaandrijving. De E40 is dus een beter vergelijkingspunt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De i4 heeft als ICE-platform-basis de 4 serie grand coupé, en daar weegt de kleine viercilinder (430i) reeds 1670 kg gemeten door ADAC (volgens constructeur zelfs 1720 kg) Citaat:
Die onnozele Tesla model 3 instapmodel is dus veel lichter dan een onnozele BMW i4 instapmodel. Zelfs een model 3 long range met vierwielaandrijving weegt lichter dan een onnozele instap BMW i4. Of vergis ik mij? Ik zal het nog nachecken. Zo zie je maar dat je het gewicht van EVs niet over 1 kam mag scheren betreft topic, en dat is vergeleken met ICE's. En bij mijn weten bestaan de krachtige dieselversies ook nog (zeker bij SUV), ook nog de zware hybrideplugin-benzines, of worden die plots onder het tapijt geveegd? (vraag gericht aan iedereen) Ach en volgens zogezegd "eerlijke mensen" zijn de meestverkochte EV-modellen in de wereld geen echte electrische wagens? 8-) |
Citaat:
Bij de in 2023 meest verkochte auto in de wereld überhaupt (toevallig een BEV) is het echt helemaal geen probleem een vergelijkbare ICE (afmetingen) te vinden die nog zwaarder weegt. (ik kan de links geven op aanvraag) Die BEV (SUV-middenklasse) is natuurlijk een automodel dat vanaf blanco blad gebouwd is met ervaring van 3 andere e-modellen. Dus ik mag toch wel aannemen dat befaamde OEM dat weldra ook kunnen. De 12 vergelijkbare middenklasse SUVs gerangschikt volgens klein naar groot volgens lengte: (Klik op een voertuig om foto's van het interieur en de kofferbak te vergelijken.) 4 zijn BEV, van de 8 andere zijn voorlopig geen BEV-versies: Citaat:
|
Citaat:
Er zijn merken die nog extremer gaan en dingen van carbon gaan maken of alluminium aan mekaar gaan plakken (niet alleen voor t gewicht ook voor de sterkte) Natuurljik moet een familiewagen die bovendien voorzien moet zijn van allerlei luxe wat meer wegen dan een echte sportwagen, waar ze zelf de airco en radio niet voorzien om het ding zo spartaans mogelijk en dus licht mogelijk te krijgen. |
Tesla durven vergelijken met BMW, het blijft een grappig fenomeen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be