Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271625)

reservespeler 5 maart 2024 10:50

Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’
 
Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’

Hier wordt de elektrische brol fiscaal op handen gedragen.
In Canada hebben ze blijkbaar politiekers met ballen aan het lijf, alhoewel ze in Canada ook nog fiscaal bevoordeeld worden door de federale regeringk aldaar.



De regering van deelstaat Alberta in Canada, heft straks een extra belasting op elektrische voertuigen. Die moet de schade die ze door hun hoge gewicht toebrengen compenseren.

Elektrische auto is veel zwaarder

Elektrische auto’s zijn een pak zwaarder dan hun conventioneel aangedreven tegenhangers. Een gewichtsverschil van een halve ton of meer is niet uitzonderlijk. Volgens de Canadese overheid zorgt dat ervoor dat elektrische auto’s extra slijtage aan het wegennet aanbrengen. Toch worden ze er - zoals op veel plaatsen met inbegrip van ons land - minder belast. Een extra belasting op elektrische auto’s van 200 dollar per jaar, moet die situatie recht trekken. De extra centen zullen gebruikt worden om de provinciale wegen van de deelstaat te onderhouden. De belasting zal op 1 januari 2025 ingevoerd worden.

Micele 5 maart 2024 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10324552)
Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’

Hier wordt de elektrische brol fiscaal op handen gedragen.
In Canada hebben ze blijkbaar politiekers met ballen aan het lijf, alhoewel ze in Canada ook nog fiscaal bevoordeeld worden door de federale regeringk aldaar.



De regering van deelstaat Alberta in Canada, heft straks een extra belasting op elektrische voertuigen. Die moet de schade die ze door hun hoge gewicht toebrengen compenseren.

Elektrische auto is veel zwaarder

Elektrische auto’s zijn een pak zwaarder dan hun conventioneel aangedreven tegenhangers. Een gewichtsverschil van een halve ton of meer is niet uitzonderlijk. Volgens de Canadese overheid zorgt dat ervoor dat elektrische auto’s extra slijtage aan het wegennet aanbrengen. Toch worden ze er - zoals op veel plaatsen met inbegrip van ons land - minder belast. Een extra belasting op elektrische auto’s van 200 dollar per jaar, moet die situatie recht trekken. De extra centen zullen gebruikt worden om de provinciale wegen van de deelstaat te onderhouden. De belasting zal op 1 januari 2025 ingevoerd worden.

:lol: (is de rode verfpot nu leeg?)

Beetje gatachterhaald niet?

Noorwegen voerde een gewichtsbelasting in per 1.1.2023, natuurlijk geldt dat evenzo ook voor gatachterlijke plofwagens. Geeuw. :sleeping:
En Texas heeft dat ook ingevoerd in 2023.

Euh, over de landelijke deelstaat Alberta heb ik ook iets, de 10 meestverkochte pickups (toen in 2018, zal vandaag nog wat zwaarder zijn):
Citaat:

https://driving.ca/toyota/tundra/aut...cks-in-alberta

The 10 best-selling pickup trucks in Alberta

More than anywhere else in Canada, Albertans are snapping up trucks like it's nobody's business

Published Nov 22, 2018
Ze gaan het alvast afschaffen als de BEVs lichter wegen dan de ICEs. :lol:

Frankrijk heeft een gewichtsbelasting ingevoerd voor ademluchtverpestende plofbakken die de wegen beschadigen en meer plaats innemen.

https://www.egear.be/belasting-zware-auto/

reservespeler 5 maart 2024 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324562)
:lol: (is de rode verfpot nu leeg?)

Beetje gatachterhaald niet?

Noorwegen voerde een gewichtsbelasting in per 1.1.2023, natuurlijk geldt dat evenzo ook voor gatachterlijke plofwagens. Geeuw. :sleeping:
En Texas heeft dat ook ingevoerd in 2023.

Euh, over de landelijke deelstaat Alberta heb ik ook iets, de 10 meestverkochte pickups (toen in 2018, zal vandaag nog wat zwaarder zijn):

Ze gaan het alvast afschaffen als de BEVs lichter wegen dan de ICEs. :lol:

Frankrijk heeft een gewichtsbelasting ingevoerd voor ademluchtverpestende plofbakken die de wegen beschadigen en meer plaats innemen.

https://www.egear.be/belasting-zware-auto/

De rode tekst is mijn eigen tekst, de rest komt uit het artikel. Dat wist zelfs mijn kleinkind van 4 jaar.

Micele 5 maart 2024 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10324621)
De rode tekst is mijn eigen tekst, de rest komt uit het artikel. Dat wist zelfs mijn kleinkind van 4 jaar.

En mijn kleinkind weet dat de context van uw draad ruim 1 jaar achterhaald is (zelfs in Europa). Bovendien is de titel van uw draad en enkele zinnen misleidend, provincie Alberta heeft (~4,5 miljoen) maar ~10% van de inwoners van Canada.

Maar ik weet van waar die misleidende clickbait komt:
https://www.auto55.be/nieuws/34963-c...en-beschadigen



Dit hieronder is een recente link als je het over het specifiek gewicht van autos wil hebben, of beter "autobesitas" :

Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/m...-suv-taks.html
Parijs stemt voor een hoger parkeertarief voor SUV's - UPDATE

GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 05-02-2024

De bevolking van Parijs stemde voor het voorstel van het stadsbestuur. Tijdens het op 4 fabruari 2024 gehouden referendum ging 54,4% akkoord met een verhoogd parkeertarief voor grote SUV's: tot 18 euro per uur.

"Plus ou moins de SUV ?* Paris?" Wie momenteel door de straten van de Franse hoofdstad kuiert, kan moeilijk naast de talrijke posters kijken. Het is een initiatief van het stadsbestuurder, dat de bevolking vraagt om op 4 februari 2024 te stemmen over de invoering van een "specifiek parkeertarief voor zware, logge en vervuilende privéwagens".

Krijgt burgemeester Anne Hildalgo haar zin, dan wordt een parkeerbiljet voor SUV's drie keer zo duur dan dat van een gewone auto. Dan hebben we het over 18 euro per uur voor het stadscentrum en 12 euro per uur voor de buitenste arrondissementen. Het achterliggende idee: de mensen aanmoedigen om zich een milieuvriendelijke wagen aan te schaffen of regelmatiger het openbare vervoer te gebruiken.

Nu hoeven de Parijzenaars weinig te vrezen, want het stadsbestuur maakt een uitzondering voor zijn inwoners. De SUV-maatregel richt zich vooral op bezoekers van de lichtstad.

Autobesitas

De jongste vier jaar zou het aantal SUV's met 60% toegenomen zijn.

Vandaag vertegenwoordigen ze ongeveer 15% van de ongeveer 1,15 miljoen privéwagens die in Parijs geparkeerd staan. Terwijl de wagens groter en breder worden, neemt de beschikbare ruimte af. Volgens het stadsbestuurder past de helft van de auto's niet langer in een reguliere parkeerplaats. De Franse hoofdstad zet bovendien in op fietsverkeer, waardoor de reeds smalle straten nog smaller worden.

Het is niet helemaal duidelijk welke wagens Parijs precies bedoelt met die "zware, logge en vervuilende privéwagens". Moeten compacte SUV-modellen ook extra betalen? En wat met elektrische SUV's? Maar dat de stemming een impact zal hebben, staat buiten kijf. In april 2023 bezegelde het stadsbestuur het lot van deelsteps reeds na een stemming bij de bevolking.

Naast Parijs zouden ook andere Franse steden, zoals Bordeaux en Lyon, over een vergelijkbare maatregel debatteren.
Meer details, Franse link:
Citaat:

https://www.mercipourlinfo.fr/actual...nement-1055827

Welke automodellen worden getroffen door de verdrievoudiging van de parkeerprijzen in Parijs?

Deze automodellen, zolang ze maar breed zijn, zijn de stokpaardjes van milieuactivisten, worden al jaren door klimaatverdedigers uitgekozen: te zwaar, te groot, te vervuilend of zelfs te gevaarlijk voor voetgangers... Er is geen gebrek aan kritiek terwijl de SUV-modellen (voor Sport Utility Vehicle) behoren tot de best verkochte in Frankrijk.

Het volgende zal worden beïnvloed door de verdrievoudiging van de parkeerprijzen in Parijs:

- Thermische of hybride voertuigen die meer dan 1,6 ton wegen;
- Elektrische voertuigen met een gewicht van meer dan 2 ton.


Zal niet worden beïnvloed door de maatregel:
- Parijse inwoners;
- Taxichauffeurs geparkeerd in speciale stations;
- Ambachtslieden en beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg komen in aanmerking voor het beroepstarief;
- Mensen met beperkte mobiliteit met een mobiliteitskaart - inclusie.


Wat zullen de nieuwe ‘SUV-prijzen’ zijn?

Als de Raad van Parijs besluit de maatregel aan te nemen, naar aanleiding van de mening van de Parijzenaars die hebben deelgenomen aan de burgerraadpleging, zullen de parkeerprijzen voor SUV’s de komende maanden verdrievoudigen.

Concreet: om 1 uur te parkeren in een gebied dat loopt van het 1e tot het 11e arrondissement, moet u € 18 betalen, vergeleken met € 6 voor een ander voertuig. Om 6 uur geparkeerd te blijven, gaat de rekening van €75 naar… €225!

Hetzelfde geldt in de andere districten, van de 12e tot de 20e: de prijs van een uur parkeren gaat omhoog van € 4 naar € 12 voor een SUV, terwijl je € 150 moet betalen om 6 uur geparkeerd te blijven, vergeleken met € 50 tegen normaal tarief.
Of tov de vuile plof-SUV mag een propere E-SUV 400 kg zwaarder wegen voor minstens 3-voudige parkeertarieven (geldt niet voor Parijse inwoners en andere uitzonderingen)

Kwestie van gezond verstand. :-) (een Tesla model Y weegt minder dan 2 ton, terwijl een SUV -meestal diesel- heel rap boven 1,6 ton zit)

Het zal nog een jaartje duren voor die parkeermaatregel in Parijs:
Citaat:

Wanneer zal de maatregel in werking treden?

Milieuverdedigers zullen nog een paar maanden moeten wachten voordat ze de verdrievoudiging van de parkeertarieven voor SUV's in Parijs zien worden doorgevoerd. Volgens onze collega's van Le Parisien zal de maatregel niet vóór mei besproken worden tijdens de Raad van Parijs.

quercus 5 maart 2024 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324562)
:lol: (is de rode verfpot nu leeg?)

Beetje gatachterhaald niet?

Noorwegen voerde een gewichtsbelasting in per 1.1.2023, natuurlijk geldt dat evenzo ook voor gatachterlijke plofwagens. Geeuw. :sleeping:
En Texas heeft dat ook ingevoerd in 2023.

Euh, over de landelijke deelstaat Alberta heb ik ook iets, de 10 meestverkochte pickups (toen in 2018, zal vandaag nog wat zwaarder zijn):

Ze gaan het alvast afschaffen als de BEVs lichter wegen dan de ICEs. :lol:

Frankrijk heeft een gewichtsbelasting ingevoerd voor ademluchtverpestende plofbakken die de wegen beschadigen en meer plaats innemen.

https://www.egear.be/belasting-zware-auto/

Hou nu toch eens op met dat kinderachtig gezemel over "gatachterlijke plofwagens". Electrische auto's zijn niet zaligmakend. Ze hebben evenzeer nadelen: veel zwaarder, gemakkelijker plots in brand vliegen en bovendien is het in veel regio's in Europa niet eens vanzelfsprekend tijdig een gelegenheid te vinden om uw leeg gereden batterij weer op te laden. Bovendien is de afstand die je kunt afleggen met een volledig opgeladen batterij veel kleiner dan wat je kunt bereiken met een volle benzinetank. Electrische auto's zijn voor de modale chauffeur gewoon onvoldoende aantrekkelijk, tenzij natuurlijk als je overtuigde blootvoets sandalen dragende en bakfietstrappende aanhanger bent van het gedachtengoed van "Groen".

Micele 5 maart 2024 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10324668)
Hou nu toch eens op met dat kinderachtig gezemel over "gatachterlijke plofwagens".

Op je uitlaat getrapt? Vooral off topic blijven.

Daar hou ik direct mee op als ze het niet meer kinderachtig zemelen over "electrische brol op pillen" ofzo, en nog andere gatachterlijke misleidende onzin vertellen, maar men kent de bronnen eh.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10324552)
Canada voert extra EV-belasting in ‘omdat ze de wegen beschadigen’

Hier wordt de elektrische brol fiscaal op handen gedragen.

Citaat:

Electrische auto's zijn niet zaligmakend.
Plofwagens wel?
Vooral off topic blijven.

Citaat:

Ze hebben evenzeer nadelen: veel zwaarder,
Veel zwaarder? Toon het eens aan, gelijke vermogens en grootte vergelijken.

En voor wat precies zou dat beetje zwaarder een nadeel zijn? Leg het eens uit aan de hand van de verbruikcijfers of van de hoeveelheid giftige uitlaatgassen. :lol:

Citaat:

gemakkelijker plots in brand vliegen
Vooral off topic blijven.

Omgekeerd, bronnen genoeg gegeven. Als je onzin herhaalt maakt dat geen enkele indruk eh. :lol:
Citaat:

en bovendien is het in veel regio's in Europa niet eens vanzelfsprekend tijdig een gelegenheid te vinden om uw leeg gereden batterij weer op te laden.
Vooral off topic blijven.

En waar mag dat dan wel zijn :lol: Er zijn dan alvast ook regios waar ze zonder benzine vallen, want waar geen electriciteit is staan ook geen benzinestations.

Citaat:

Bovendien is de afstand die je kunt afleggen met een volledig opgeladen batterij veel kleiner dan wat je kunt bereiken met een volle benzinetank.
Vooral off topic blijven

Is veel je extra plofwoordje?

Dat hangt van de grootte van de batterij af, of de grootte van de benzinetank, en de rechtervoet, en...

Maar een benzinewagen moet wel altijd tanken, terwijl een EV kan opladen terwijl de wagen geparkeerd staat. 95% van de tijd staat een wagen sowieso stil eh.

Citaat:

Electrische auto's zijn voor de modale chauffeur gewoon onvoldoende aantrekkelijk,
Ai het toverwoord modaal, zeer overtuigend. Modale chauffeurs zullen modale wagens kopen zeker?

Citaat:

tenzij natuurlijk als je overtuigde blootvoets sandalen dragende en bakfietstrappende aanhanger bent van het gedachtengoed van "Groen".
Vooral off topic verder doen met kinderachtig gezemel

bakfietstrappende aanhanger en blootvoets sandalen ook nog? Amai die kan alvast ook geen benzine betalen, best de modale groene fiets nemen.
Of wie weet heeft "Groen" nog een electrische oplossing voor jef modaal die zijn benzine niet kan betalen:
Citaat:

https://www.hln.be/binnenland/groen-...gens~a63e7eb9/

Groen pleit voor 'sociale leasing' van elektrische wagens

Groen pleit voor een systeem van sociale leasing van elektrische wagens. De groenen mikken daarmee op de doelgroep die een wagen nodig heeft om zich te verplaatsen, maar voor wie de aankoop van een elektrische auto om financiële redenen niet mogelijk is.

IB 15-02-24, 06:48 Bron: Belga

Groen haalt de mosterd in Frankrijk, waar sociale leasing van elektrische wagens al is ingevoerd. Het systeem is simpel: mensen met een bescheiden inkomen kunnen via een erkende leasingmaatschappij een kleine elektrische wagen leasen voor ongeveer 100 euro per maand, al varieert dat bedrag naargelang het inkomen. De overheid past het verschil daarna bij.

quercus 5 maart 2024 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324680)

Veel zwaarder? Toon het eens aan, gelijke vermogens en grootte vergelijken.
En voor wat precies zou dat beetje zwaarder een nadeel zijn? Leg het eens uit aan de hand van de verbruikcijfers of van de hoeveelheid giftige uitlaatgassen. :lol:

Het zijn dan "lichtgewicht" batterijen zeker bij een EV?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324680)
Omgekeerd, bronnen genoeg gegeven. Als je onzin herhaalt maakt dat geen enkele indruk eh. :lol:
Vooral off topic blijven

En waar mag dat dan wel zijn :lol: Er zijn dan alvast ook regios waar ze zonder benzine vallen, want waar geen electriciteit is staan ook geen benzinestations.

Maar waar wél een benzinestation te vinden is ben je helermaal niet zeker dat je daar ook uw platte batterij zult kunnen opladen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324680)
Is veel je extra plofwoordje?

Dat is nu eens "off topic"

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324680)
Dat hangt van de grootte van de batterij af, of de grootte van de benzinetank, en de rechtervoet, en...
Maar een benzinewagen moet wel altijd tanken, terwijl een EV kan opladen terwijl de wagen geparkeerd staat.

Hoe lang duurt benzine tanken? En hoe lang een platte batterij opladen?
Het verschil zal zeker niet "klein" zijn.

Micele 5 maart 2024 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10324689)
Het zijn dan "lichtgewicht" batterijen zeker bij een EV?

Toon het eens aan hoeveel VEEL zwaarder EVs wel wegen.

Ik zal ondertussen wat kersen plukken:
Een BMW 430i benzine grand coupe, kleine 4 cilinder turbobenzine 2000 cc, 245 PK (2022) (ik ben BMW-zescilinders gewend, minstens 2500 cc 8-))
Citaat:

Viertürige Schräghecklimousine der Mittelklasse (180 kW/245 PS)

BMW 430i Gran Coupé Steptronic
4-Zylinder-Turbobenziner (Reihe), Euro 6d-ISC-FCM (WLTP), OPF
Hubraum 1.998 ccm
Leistung 180 kW/245 PS bei 4.500 1/min
Maximales Drehmoment 400 Nm bei 1.600 1/min
Kraftübertragung Hinterrad
Getriebe 8-Gang-Automatikgetriebe

Länge/Breite/Höhe 4.783/1.852/1.442 mm
Leergewicht: 1.670 kg

https://assets.adac.de/image/upload/...steptronic.pdf
vergeleken met een Tesla model 3 sedan, instapbatterijpack 53 kWh, 306 PK (2019), beide enkel achterwielaandrijving en automatisch rijden, gemeten gewicht:
Citaat:

Tesla Model 3 Standard Range
Plus
Fünftürige Schräghecklimousine der Mittelklasse (225 kW / 306 PS)
Elektro, Elektrofahrzeug
Hubraum -
Leistung 225 kW/306 PS
Maximales Drehmoment n.b.
Kraftübertragung Heckantrieb
Getriebe 1-Gang-Automatikgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 225 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 5,6 s
Verbrauch pro 100 km (WLTP) 14,3 kWh

Länge/Breite/Höhe 4.694/1.850/1.443 mm
Leergewicht: 1.625 kg
https://assets.adac.de/image/upload/...Range_Plus.pdf



Citaat:

Maar waar wél een benzinestation te vinden is ben je helermaal niet zeker dat je daar ook uw platte batterij zult kunnen opladen
Hoeft ook niet, elke boer heeft een stopcontant ergens, zelfs dikwijls nog krachtstroom. Maar of die benzine jerrycans heeft staan?

Citaat:

Hoe lang duurt benzine tanken? En hoe lang een platte batterij opladen?
Het verschil zal zeker niet "klein" zijn.
Ik wist dat je het niet wilt begrijpen. Wil je een linkje van een organisatie die het tracht uit te leggen?

Citaat:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...-versus-tanken

Waarom laden langer duurt, maar je minder tijd langs de weg staat

hamac 5 maart 2024 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324693)
Toon het eens aan hoeveel VEEL zwaarder EVs wel wegen.

Ik zal ondertussen wat kersen plukken:
Een BMW 430i benzine grand coupe, kleine 4 cilinder turbobenzine 2000 cc, 245 PK (2022) (ik ben BMW-zescilinders gewend, minstens 2500 cc 8-))


vergeleken met een Tesla model 3 sedan, instapbatterijpack 53 kWh, 306 PK (2019), beide enkel achterwielaandrijving en automatisch rijden, gemeten gewicht:

Waarom vergelijk je die specifieke BMW met een instapmodel model 3 en niet met een Tesla dat ook 800km kan rijden als die BMW?
Range lijkt mij (zeker in het geval) van de EV een zwaarder gewicht (letterlijk en figuurlijk) te hebben dan vermogen.

Die BMW heeft trouwens wel parkeersensoren, breken de draagarmen niet bij duizenden af en wordt niet total loss verklaard bij de minste bluts.
Zou je die Tesla niet beter vergelijken met een tussenmodel van Dacia of zo?

reservespeler 5 maart 2024 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324648)
En mijn kleinkind weet dat de context van uw draad ruim 1 jaar achterhaald is (zelfs in Europa). Bovendien is de titel van uw draad en enkele zinnen misleidend, provincie Alberta heeft (~4,5 miljoen) maar ~10% van de inwoners van Canada.

Maar ik weet van waar die misleidende clickbait komt:
https://www.auto55.be/nieuws/34963-c...en-beschadigen



Dit hieronder is een recente link als je het over het specifiek gewicht van autos wil hebben, of beter "autobesitas" :


De titel is de titel van het artikel.
Meer details, Franse link:


Of tov de vuile plof-SUV mag een propere E-SUV 400 kg zwaarder wegen voor minstens 3-voudige parkeertarieven (geldt niet voor Parijse inwoners en andere uitzonderingen)

Kwestie van gezond verstand. :-) (een Tesla model Y weegt minder dan 2 ton, terwijl een SUV -meestal diesel- heel rap boven 1,6 ton zit)

Het zal nog een jaartje duren voor die parkeermaatregel in Parijs:


reservespeler 5 maart 2024 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 10324752)
Waarom vergelijk je die specifieke BMW met een instapmodel model 3 en niet met een Tesla dat ook 800km kan rijden als die BMW?
Range lijkt mij (zeker in het geval) van de EV een zwaarder gewicht (letterlijk en figuurlijk) te hebben dan vermogen.

Die BMW heeft trouwens wel parkeersensoren, breken de draagarmen niet bij duizenden af en wordt niet total loss verklaard bij de minste bluts.
Zou je die Tesla niet beter vergelijken met een tussenmodel van Dacia of zo?

Oei!

Micele 5 maart 2024 20:12

Hypocriete EV bashing, en ook nog off topic. We weten van wie het komt, nul-argument-bashers. :lol:

Topic:

toen indertijd, en vandaag ook, een slappe middenklasse diesel SUV "clean diesel" gemakkelijk ~2 ton woog hoorde je amper iets over te zware wagens.

Klik (6-cil) en klik (4-cil).

Maar nu een zelfs iets grotere en veel krachtigere middenklasse E-SUV minder dan 2 ton weegt (ADAC gemeten 1986 kg) laten ze zich hier nog vangen door misleidende clickbait.

Hoe hypocriet kan het eigenlijk nog worden?
Citaat:

1. Audi Q5 3.0 TDI clean diesel quattro S tronic
Stand: August 2014

Fünftüriges SUV der Mittelklasse (190 kW / 258 PS)

DATEN UND MESSWERTE
6-Zylinder Diesel Schadstoffklasse Euro6
Hubraum 2967 ccm
Leistung 190 kW (258 PS)
Länge/Breite/Höhe 4629/1880/1653 mm

ADAC Messwerte
Leergewicht/Zuladung 1975 kg/515 kg
Kofferraumvolumen normal/geklappt 405 l/800 l
- - -
2. Audi Q5 2.0 TDI design quattro S tronic
Fünftüriges SUV der Mittelklasse (140 kW / 190 PS)

Stand: Juni 2017

4-Zylinder, Turbodieselmotor, Euro6b, SCR-Kat mit DPF
Hubraum 1.968 ccm
Leistung 140 kW/190 PS bei 3.800 1/min

Länge/Breite/Höhe 4.663/1.893/1.659 mm

ADAC Messwerte
Leergewicht/Zuladung 1.955/485 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 385/760/1.340 l
- - - - - - - - - -
3. Tesla Model Y Maximum Range AWD
Fünftüriges SUV der Mittelklasse (378 kW/514 PS)
Stand: März 2023

Reluktanzmotor hinten, Asynchronmotor vorn
Leistung 378 kW/514 PS
Maximales Drehmoment n.b.
Kraftübertragung Allrad aut. zuschaltend
Länge/Breite/Höhe 4.751/1.921/1.624 mm

ADAC Messwerte
Leergewicht/Zuladung 1.986/633 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 420/850/1.380 l

En een slappe BMW X4 benzine (4-cil) weegt ook amper 6% minder: (we zullen maar niet de zwaardere M-versies nemen met 6 cilinder, die wegen 120 kg meer)
Citaat:

https://assets.adac.de/image/upload/...Steptronic.pdf
Stand: August 2018

BMW X4 xDrive30i M Sport X Steptronic
Fünftüriges SUV der Mittelklasse (185 kW / 252 PS)
4-Zylinder Ottomotor (Reihe), Turbo, Euro 6d-TEMP (WLTP), Otto-Partikelfilter
Hubraum 1.998 ccm
Leistung 185 kW/252 PS bei 5.200 1/min
Länge/Breite/Höhe 4.752/1.918/1.621 mm

ADAC Messwerte
Leergewicht/Zuladung 1.855/545 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 405/775/1.235 l

Micele 6 maart 2024 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 10324752)
Waarom vergelijk je die specifieke BMW met een instapmodel model 3 en niet met een Tesla dat ook 800km kan rijden als die BMW?

Omdat rijbereik bijna nietszeggend is, men kan immers bijladen.

Bovendien staat de gemiddelde BEV altijd minder lang stil langs de kant van de weg om bij te laden dan een ICE tankt. Anders legt ANWB het wel eens uit.

En uit het laadonderzoek Nederland: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf

Citaat:

Actieradius is vaak voldoende

Ruim driekwart van de EV-rijders laadt maximaal 2 keer per maand onderweg bij omdat ze op één dag de actieradius van hun EV overschrijden.

Hoe vaak per maand komt het voor dat je moet bijladen?

37 % NUL keer per maand
26 % 1 keer per maand
14 % 2 keer per maand

77% laadt maximaal 2 keer per maand.
Hoeveel benzinerijders tanken 0 keer of 1 keer per maand? Bij BEV is dat 63%.

Citaat:

Range lijkt mij (zeker in het geval) van de EV een zwaarder gewicht (letterlijk en figuurlijk) te hebben dan vermogen.
Citaat:

Die BMW heeft trouwens wel parkeersensoren
Hier vind je er voor een Dacia: https://www.originalcarparts.nl/daci...ter-6001998311

Citaat:

breken de draagarmen niet bij duizenden af en wordt niet total loss verklaard bij de minste bluts.
Tiens, daar heeft ADAC niets van gemerkt in zijn pannenstatistiek, dus leugens.

Citaat:

Zou je die Tesla niet beter vergelijken met een tussenmodel van Dacia of zo?
ADAC pannenstatistiek al gelezen?

hamac 6 maart 2024 04:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324848)
Omdat rijbereik bijna nietszeggend is, men kan immers bijladen.

Dus omdat er het instapmodel van de model 3 is, rijden er geen zwaardere modellen van de 3, S, X, e-trons, Rivian, F-150, Mustangs, ... rond die een pak meer wegen dan dit instapmodel van de model 3 dat je met een kersenpluk wil koppelen aan die BMW?

Citaat:

Bovendien staat de gemiddelde BEV altijd minder lang stil langs de kant van de weg om bij te laden dan een ICE tankt. Anders legt ANWB het wel eens uit.

En uit het laadonderzoek Nederland: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf


Hoeveel benzinerijders tanken 0 keer of 1 keer per maand? Bij BEV is dat 63%.
Wat heeft dat er nu mee te maken?

Citaat:

Hier vind je er voor een Dacia: https://www.originalcarparts.nl/daci...ter-6001998311


Tiens, daar heeft ADAC niets van gemerkt in zijn pannenstatistiek, dus leugens.
Ja, want ADAC overziet alle pannes over de hele wereld en hebben een apart lijntje voor afgebroken draagarmen in de pannenstatistiek, nietwaar?

Die duizenden afgebroken draagarmen bij Tesla zijn uiteraard leugens nietwaar?

https://www.reuters.com/investigates...ng-suspension/

Citaat:

ADAC pannenstatistiek al gelezen?
Daarmee zijn niet alle mogelijke biases uitgesloten he.

Aurora_Borealis 6 maart 2024 10:51

Groot gelijk van die Canadezen...

Eén van de belangrijkste redenen van "autobesitas" is de elektrificatie.

In Noorwegen is het wagenpark enorm verzwaard in het afgelopen decennium (Gemiddeld zijn de auto's in NO met een halve ton op 10 jaar toegenomen, go figure...). De schuldige zijn BEV's en vooral Tesla's (want de BEV's in het pre-Tesla tijdperk zoals de Leafs, i-Miev en andere zooi waren daadwerkelijk lichtere auto's).



Zwaardere auto's beschadigen niet alleen het wegdek, het leidt tot meer MNLP uitstoot (micro en nanoplastics) van het rubber van autobanden die we continu inhaleren en innemen via voeding. De gezondheidseffecten zijn nog niet goed gekend, maar de huidige bewijslast wijst in geen goeie richting. Niet komen klagen als binnen een paar jaar autobanden-MNLP's erkend worden door het IARC als zijnde bewezen carcinogeen...

fox 6 maart 2024 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324693)
Toon het eens aan hoeveel VEEL zwaarder EVs wel wegen.

Ik zal ondertussen wat kersen plukken:
Een BMW 430i benzine grand coupe, kleine 4 cilinder turbobenzine 2000 cc, 245 PK (2022) (ik ben BMW-zescilinders gewend, minstens 2500 cc 8-))


vergeleken met een Tesla model 3 sedan, instapbatterijpack 53 kWh, 306 PK (2019), beide enkel achterwielaandrijving en automatisch rijden, gemeten gewicht:


Eerlijke mensen vergelijken dan ook niet de 430i met een onnozele basis tesla 3. Eerlijke mensen vergelijken de 430i met de I4.

430i massa leeg: 1520 kg
I4 e40 massa leeg: 2050 kg

De M50 weegt zelfs nog 150 kg meer maar die heeft 4 wielaandrijving. De E40 is dus een beter vergelijkingspunt.

Micele 6 maart 2024 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10324974)
Eerlijke mensen vergelijken dan ook niet de 430i met een onnozele basis tesla 3. Eerlijke mensen vergelijken de 430i met de I4.

Moest je die zinnen van mij overlezen hebben:
Citaat:

Toon het eens aan hoeveel VEEL zwaarder EVs wel wegen.
Ik zal ondertussen wat kersen plukken:
Citaat:

430i massa leeg: 1520 kg
I4 e40 massa leeg: 2050 kg

De M50 weegt zelfs nog 150 kg meer maar die heeft 4 wielaandrijving. De E40 is dus een beter vergelijkingspunt.
Niet eerlijk genoeg, want 150 kg gesjoemeld in het voordeel van de benzine:

De i4 heeft als ICE-platform-basis de 4 serie grand coupé, en daar weegt de kleine viercilinder (430i) reeds 1670 kg gemeten door ADAC (volgens constructeur zelfs 1720 kg)


Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_G22#i4

Voor het eerst komt er op basis van de 4-serie Gran Coupé ook een volledig elektrische versie, de BMW i4, met een vermogen van 544 pk en een actieradius van 590 km. De i4 is gebaseerd op de BMW i Vision Dynamics, een conceptauto die in 2017 gepresenteerd werd op het Autosalon van Frankfurt.

Het basismodel eDrive40 en de M50-variant kwamen in november 2021 op de markt. In augustus 2022 kwam daar nog het instapmodel eDrive35 bij.





Die onnozele Tesla model 3 instapmodel is dus veel lichter dan een onnozele BMW i4 instapmodel.

Zelfs een model 3 long range met vierwielaandrijving weegt lichter dan een onnozele instap BMW i4. Of vergis ik mij? Ik zal het nog nachecken.

Zo zie je maar dat je het gewicht van EVs niet over 1 kam mag scheren betreft topic, en dat is vergeleken met ICE's. En bij mijn weten bestaan de krachtige dieselversies ook nog (zeker bij SUV), ook nog de zware hybrideplugin-benzines, of worden die plots onder het tapijt geveegd? (vraag gericht aan iedereen)

Ach en volgens zogezegd "eerlijke mensen" zijn de meestverkochte EV-modellen in de wereld geen echte electrische wagens? 8-)

Micele 6 maart 2024 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10325042)
Ach en volgens zogezegd "eerlijke mensen" zijn de meestverkochte EV-modellen in de wereld geen echte electrische wagens? 8-)

Ik heb nog wat nagecheckt.

Bij de in 2023 meest verkochte auto in de wereld überhaupt (toevallig een BEV) is het echt helemaal geen probleem een vergelijkbare ICE (afmetingen) te vinden die nog zwaarder weegt. (ik kan de links geven op aanvraag)

Die BEV (SUV-middenklasse) is natuurlijk een automodel dat vanaf blanco blad gebouwd is met ervaring van 3 andere e-modellen.

Dus ik mag toch wel aannemen dat befaamde OEM dat weldra ook kunnen.

De 12 vergelijkbare middenklasse SUVs gerangschikt volgens klein naar groot volgens lengte:
(Klik op een voertuig om foto's van het interieur en de kofferbak te vergelijken.)
4 zijn BEV, van de 8 andere zijn voorlopig geen BEV-versies:
Citaat:

MG Marvel R
Audi Q5
Audi Q5 Sportback
Volvo XC60
Ford Mustang Mach-E
Mercedes-Benz GLC SUV
Porsche Macan
Mercedes-Benz GLC Coupé
Tesla Model Y
BMW X4 2022
Mercedes-Benz EQC
Lexus RZ

https://nl.automobiledimension.com/model/tesla/model-y / helemaal onderaan

Herr Flick 6 maart 2024 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10324769)
Hypocriete EV bashing, en ook nog off topic. We weten van wie het komt, nul-argument-bashers. :lol:

Topic:

toen indertijd, en vandaag ook, een slappe middenklasse diesel SUV "clean diesel" gemakkelijk ~2 ton woog hoorde je amper iets over te zware wagens.

Klik (6-cil) en klik (4-cil).

Maar nu een zelfs iets grotere en veel krachtigere middenklasse E-SUV minder dan 2 ton weegt (ADAC gemeten 1986 kg) laten ze zich hier nog vangen door misleidende clickbait.

Hoe hypocriet kan het eigenlijk nog worden?


En een slappe BMW X4 benzine (4-cil) weegt ook amper 6% minder: (we zullen maar niet de zwaardere M-versies nemen met 6 cilinder, die wegen 120 kg meer)

Het is altijd en zeker bij BMW een obsesie geweest om auto's zo licht mogelijk te maken.

Er zijn merken die nog extremer gaan en dingen van carbon gaan maken of alluminium aan mekaar gaan plakken (niet alleen voor t gewicht ook voor de sterkte)

Natuurljik moet een familiewagen die bovendien voorzien moet zijn van allerlei luxe wat meer wegen dan een echte sportwagen, waar ze zelf de airco en radio niet voorzien om het ding zo spartaans mogelijk en dus licht mogelijk te krijgen.

fox 6 maart 2024 15:32

Tesla durven vergelijken met BMW, het blijft een grappig fenomeen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be