Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat
(Bericht 10327092)
Heb ik toch eens opgezocht, hij kocht een heel lot van die vazen/urnen in de jaren 90 en beschilderde ze. Ene smeet hij op de grond voor een fotoshoot.
Die kosten dus geen miljoen per stuk en zeer waarschijnlijk namaak want door de beschildering niet meer na te trekken, wat net een onderdeel is van het werk. Hier kan ik me volledig in vinden.
Grappig weetje, een artist brak zo'n vaas op een tentoonstelling te Florida, inderdaad uit protest. Weiwei gaf een waarde aan van 1 miljoen dollar, want dure vaas, weetjewel. In China vonden ze dat toen ook wel duur en rekende hem 2,4 miljoen dollar extra belastingen aan, want dure vazen, weetjewel. :-D
https://www.theguardian.com/artandde...ash-miami-art#
florida artist smashes urn
https://www.theguardian.com/world/20...tist-ai-weiwei

|
Het guardian artikel maakt duidelijk dat de authenticiteit van de kapot gesmeten Han vaas van 2000 jaar oud niet in twijfel getrokken wordt. Bij de installatie met beschilderde vazen in Miami in 2014 bouwt hij voort op dit thema van het oorspronkelijke vaas vandalisme werk uit 1995 "Dropping a Han Dynasty Urn". Dit bezorgde hem beroemdheid in het westen. Het werd destijds geïnterpreteerd als een kritiek op de Chinese communistische partij. Weiwei verdedigde zijn werk door te verwijzen naar een uitspraak van Mao “Chairman Mao used to tell us that we can only build a new world if we destroy the old one.” die tijdens de culturele Revolutie ook voor destructie van kunst ging, net als dat Oekraïne dat nu doet met monumenten gerelateerd aan haar Sovjet verleden of Rusland. Net als de beeldenstormers deden. Net als degenen die een hand van het Leopold monument in Oostende af zaagden deden. En dat vandalisme werd uiteindelijk gedoogd door het stadsbestuur.
Balfour had dan ook bloed aan zijn handen zou men kunnen argumenteren
Het uitgangspunt dat Palestina een "leeg land" was voor een volk zonder land draagt namelijk het embryo van een genocide in zich, meer zelfs dan dat "from the river to the see Palestine shall be free" dat doet, aangezien in het tweede geval men verwijst naar een politieke structuur met bestaansrecht voor verschillende religies (zoals het voor het zionisme bestond in Palestina) terwijl in het eerste geval verwezen wordt naar een etnisch zuivere staat waarbij het bestaan van de ander zelfs ontkend wordt.
Waarom zou Leopold beschadigen of Catherina in Odessa omver werpen wel moeten kunnen maar een mes in een Balfour schilderij zetten niet?
Weiwei heeft zijn bekendheid in het westen te danken aan zijn vaas ten dele omdat zijn vandalenstreek of kunstwerk gepercipieerd werd als een kritiek op het Chinese systeem. Hij was de expressie van vrije meningsuiting. Een handige tool misschien wel. Echter, toen de gevierde Weiwei jaren later zich uitte over het Israël en Palestina mocht hij zijn tentoonstellingen in de VS en het GB opdoeken.
Hij scheef nochtans niets wereldschokkends en delete het zelfs om zijn verworven status in het westen te pogen behouden:
“The sense of guilt around the persecution of the Jewish people has been, at times, transferred to offset the Arab world. Financially, culturally, and in terms of media influence, the Jewish community has had a significant presence in the United States.
The annual $3bn aid package to Israel has, for decades, been touted as one of the most valuable investments the United States has ever made. This partnership is often described as one of shared destiny.”
De westerse hypocresie weeral. Toch?