Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Opnief mi een stoof verweiremen zou veel problemen oplossen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=27170)

STOOF 2 januari 2005 14:12

Opnief mi een stoof verweiremen zou veel problemen oplossen

De weirmte van een stoof, da keunde int giel nie vergelijken mitte weirmte va sjofaas. Allien een stoof gifdechte gezellige weirmte die echt deugd kan duun. As de minsen ulder allemaul opnief een stoof zoun aunschaffen en die sjofaas zoun buitensmijten, den zoun d'r veel problemen opgelost zijn. De minsen zoudden ulder terug beter in ulder vel voelen en d'r zou uuk terug veel mier weirk zijn omdatte kolemijnen opnief zoudde keunen opengaun, omdatter den opnief mier stovefabrieken, stovewinkels e stovemaukers nudig zoudden zijn, en d'r zoudden uuk mier minsen keunen beginnen as kolemarchang. Da zijn amaul jobs die keunen worren gedaun deur lieggeschoolden, zudda die minsen uuk terug aunt weirk keunen gerauken. De minsen zoudden uuk ulder aat papier en ulder outaffal niemmer moeten bijaan, maur zoudden da ten gewoon in de stoof keune verbrannen. Als iederien opnief begint te stoken mi een stoof, den zoumen uuk minder afankel'k zijn van olie. In allegeval, as iederien terug zou overschaukelen op een stoof, den zoun d'r iel wa minder problemen zijn.

camaris 2 januari 2005 14:46

prachtige redenering ;-)

Jampie 2 januari 2005 14:51

En met het geld dat we uitsparen kunnen we de mensen terug Nederlands leren.

Knuppel 2 januari 2005 16:28

Het was wel Willy Claes die afspraken maakte met de 'oliemarchangs' en de kolenmijnen hun reden van bestaan ontnam.

Intussen zijn de liftkokers van de mijnen dichtgegooid en de mijngangen ingestort.
Bovendien mag je niet langer aan luchtvervuiling doen door vuurtjestook van vuiligheid in open lucht of in je bloedeigen kachel.
Ieder jaar moet je stookolieketel afgesteld worden om luchtvervuiling tegen te gaan, dus daar hebben ze wél controle op.

Jij verwarmt je nog met een kolenkachel en kolen uit het Oostblok, zeker?

maarte 2 januari 2005 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door STOOF
De weirmte van een stoof, da keunde int giel nie vergelijken mitte weirmte va sjofaas. Allien een stoof gifdechte gezellige weirmte die echt deugd kan duun. As de minsen ulder allemaul opnief een stoof zoun aunschaffen en die sjofaas zoun buitensmijten, den zoun d'r veel problemen opgelost zijn. De minsen zoudden ulder terug beter in ulder vel voelen en d'r zou uuk terug veel mier weirk zijn omdatte kolemijnen opnief zoudde keunen opengaun, omdatter den opnief mier stovefabrieken, stovewinkels e stovemaukers nudig zoudden zijn, en d'r zoudden uuk mier minsen keunen beginnen as kolemarchang. Da zijn amaul jobs die keunen worren gedaun deur lieggeschoolden, zudda die minsen uuk terug aunt weirk keunen gerauken. De minsen zoudden uuk ulder aat papier en ulder outaffal niemmer moeten bijaan, maur zoudden da ten gewoon in de stoof keune verbrannen. Als iederien opnief begint te stoken mi een stoof, den zoumen uuk minder afankel'k zijn van olie. In allegeval, as iederien terug zou overschaukelen op een stoof, den zoun d'r iel wa minder problemen zijn.

Wat ben je nu met werk te creeëren die economisch toch niets opbrengt.

maarte 2 januari 2005 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door camaris
prachtige redenering ;-)

neenee, Prachtig gedroomt

Knuppel 2 januari 2005 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte

Citaat:

En met het geld dat we uitsparen kunnen we de mensen terug Nederlands leren.

8)

groentje 3 januari 2005 00:23

Zeer juist Knuppel. Ik heb trouwens de indruk, dat het een mengelmoes van West-Vlaams en West-Brabants is, dus zelfs geen zuiver dialect. Maar zeker ben ik niet.
Steenkool is verre van een ideale brandstof, het vervuilt, de ontginning is ongezond (stoflong) en gevaarlijk (mijngasexplosies, instortingen), en er zijn milieuvriendelijker alternatieven. Er is maar 1 ding in je redenering, STOOF, waarin ik je volg: onze afhankelijkheid van petroleum is riskant, zeker op langere termijn. Maar steenkool is geen zinvol alternatief.

Isegrim 3 januari 2005 00:30

As oons kat een koei was dan konne we ze melke achter die stoof.

Flipgirl 3 januari 2005 00:54

Citaat:

Wablieft? Heb je daar ook een "Nederlandse versie" van?

Wie zit er trouwens achter deze - ongetwijfelde - dubbelnick :) ?

Musketo 3 januari 2005 00:55

Och, laat Stoof gerust, ik ben vóór !

boer_bavo 3 januari 2005 12:19

Ik stel ook voor om de zon te verbieden. Lees mijn onderschrift er maar eens op na!

VlaamseBelg 3 januari 2005 13:00

Ik vind het gas dat mijn zwangere vrouw tegenwoordig produceert veel gevaarlijker dan waar ik mijn eten mee klaarmaak. ;-)

Gelukkig heb ik mijn dieet aangepast zodat ik me duchtig kan verweren.

STOOF 9 januari 2005 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het was wel Willy Claes die afspraken maakte met de 'oliemarchangs' en de kolenmijnen hun reden van bestaan ontnam.

Intussen zijn de liftkokers van de mijnen dichtgegooid en de mijngangen ingestort.
Bovendien mag je niet langer aan luchtvervuiling doen door vuurtjestook van vuiligheid in open lucht of in je bloedeigen kachel.
Ieder jaar moet je stookolieketel afgesteld worden om luchtvervuiling tegen te gaan, dus daar hebben ze wél controle op.

Jij verwarmt je nog met een kolenkachel en kolen uit het Oostblok, zeker?

Ik stook nog mi kolen, maur uuk mi out, e ni te vergeten veural mi papier e karton. De minsen weten dakkik nog atijd een stoof em en die komme mij den ulder aat papier bringen. Ikrijgekik echt iel veel papier e karton, zudaunig dannekik effenaf ni veel kolen nudig em. Kmoet zeggen datta wel iel gekuup es.

vrijevlaming 9 januari 2005 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Zeer juist Knuppel. Ik heb trouwens de indruk, dat het een mengelmoes van West-Vlaams .

wablief? west-vlaams? en gij zijt van kortrijk. Das eerder bart wellens aan het woord dan een west vlaming zenne.

groentje 9 januari 2005 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
wablief? west-vlaams? en gij zijt van kortrijk. Das eerder bart wellens aan het woord dan een west vlaming zenne.

'ulder' komt me nochtans bekend voor, en ik ben van tussen Waregem en Deinze. Maar het is inderdaad verre van AW (=Alg. West-Vlaams), er zit ook wat in van pakweg Geraardsbergen of Denderleeuw. (Ik heb familie van de Denderstreek)

STOOF 12 februari 2005 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte

Oedadde? De kolemijnen opnief openduun da kan toch gie probleem zijn. Ier zijnderier toch vremde genoeg.

annvl 12 februari 2005 20:15

En turfstekers zijn er ook nog genoeg. :-P

Flipgirl 13 februari 2005 00:39

Citaat:

Hebt u ook nog een Nederlandse vertaling van dit ongetwijfeld prachtige stukje tekst ... Jammer genoeg versta ik nog steeds geen Swahili :-D ...

Kielse bulldog 13 februari 2005 00:58

Citaat:

:wtf: en nu in het ABA

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be