![]() |
Waar zit Theo Francken als je humanitaire visa wil kopen ?
Waar zit Theo Francken als je humanitaire visa wil kopen ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03...-kunnen-vluch/ Palestijnen betalen duizenden euro’s om uit Gaza geëvacueerd te worden: “12.000 euro om op de lijst te komen, het zijn maffiapraktijken” Tussen 5.000 en 12.000 euro, dat is de prijs die een Palestijn moet betalen om via een Egyptisch toerismebureau uit Gaza geëvacueerd te worden. Familie en vrienden in Europa en de VS zetten massaal inzamelacties op om het geld bijeen te krijgen. VRT NWS sprak met 5 mensen die vanuit België via crowdfunding geld inzamelen voor familie in Gaza. "Er wordt misbruik gemaakt van ons leed, maar welke andere keuze hebben we?" ... "Mijn schoonzus Aya zit vast in het zuiden van Gaza met haar twee dochters, van 2 jaar en 5 jaar. Aya is daar helemaal alleen. Met de kinderen slaapt ze in een tentenkamp. Elke dag moet ze op zoek naar het eten", vertelt Bara Abushammala. Hij heeft Palestijnse roots, maar woont al een aantal jaren in Leuven. Bara heeft de afgelopen maanden veel familieleden verloren. "Het klinkt vreemd om te zeggen, maar ik ben blij dat ze dood zijn, nu weet ik dat ze niet meer lijden, niet meer bang zijn." "Mijn schoonzus is elke dag bang", gaat Bara verder. "Elke keer dat ik haar bel, zegt ze dezelfde woorden: 'Alsjeblief, haal ons hier weg.'" Hij wil zijn schoonzus en haar twee kinderen op een evacuatielijst krijgen om hen te laten evacueren naar Egypte. Maar dat kost 10.000 euro. Op de website Gofundme probeert hij via crowdfunding dat bedrag in te zamelen. Ook zijn neef Mahmoud Abushammala en zijn vrouw Sahar Abushammala uit Izegem hebben een crowdfunding opgestart. Aanvankelijk om Mahmouds ouders te evacueren, maar die zijn recent overleden. Ze waren ziek en hadden geen medicatie meer. Nu probeert Mahmoud zo'n 200.000 euro in te zamelen om de rest van zijn familie - 16 mensen om exact te zijn - uit Gaza te krijgen. "Mijn familie leeft op straat in Rafah, in onmenselijke omstandigheden. Ik moet ze daar wegkrijgen." We bellen ook met Shadi Alnaqla uit Zemst. Zijn ouderlijk huis in Deir al-Balah, in het centrum van de Gazastrook, is gebombardeerd. Ook zijn familie leeft nu op straat. "Ik kan niet slapen, ik kan niet eten. Mijn moeder is ziek en heeft geen medicatie. Mijn broer is een maand geleden overleden, door gebrek aan medicatie", zegt Shadi. Eind februari zette hij een actie op via Gofundme. Zijn doel is om 65.000 euro in te zamelen om zijn familie op de evacuatielijst te zetten. 6.300 euro van het doelbedrag is al ingezameld. Gofundme Onze redactie sprak met 5 Palestijnen die van hieruit inzamelacties hebben opgestart om familieleden in Gaza op een evacuatielijst te zetten. Dit is slechts een greep uit duizenden acties die sinds 7 oktober op Gofundme zijn opgezet. Familie en vrienden buiten Gaza doen wanhopig hun best om hun familieleden van het onophoudelijke geweld in de strook te redden. "Geen enkele plek is veilig in Gaza. De situatie is onhoudbaar en de tijd tikt", zegt Shadi. Sinds de start van de oorlog, 5 maanden geleden, zijn in Gaza al 31.272 Palestijnen gedood door Israëlische bombardementen of grondoperaties. Vooral met het aanbreken van de ramadan hebben familieleden buiten Gaza het bijzonder moeilijk. "Dit is een sombere periode, mijn gedachten zijn in Gaza", zegt Shadi. Egyptisch toerismebureau Hoe kan het dat Palestijnen, met alleen een Palestijns paspoort, Gaza via de Rafah-grens kunnen verlaten? De grensovergang zou hermetisch afgesloten moeten zijn voor Palestijnse vluchtelingen. Althans, dat is het beleid dat Egypte sinds de start van de oorlog hanteert. De reden? De Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi wil daarmee voorkomen dat er een permanent Palestijns vluchtelingenkamp komt op zijn grondgebied. Maar ondanks de strenge controle over de grens met Gaza, is er één Egyptisch bedrijf dat de Rafahpoorten op een kier zet voor degenen die bereid zijn duizenden euro's te betalen: Hala Consulting and Tourism. Miljardenbedrijf Hala werd in 2019 opgericht als dochteronderneming van het miljardenbedrijf Organi Group. Het Egyptische conglomeraat bestaat in totaal uit 8 dochterondernemingen waaronder ook Misr Sinai, een joint venture met National Service Projects Organization (NSPO), dat deel uitmaakt van het Egyptische ministerie van Defensie. Aan het hoofd van Organi Group staat Ibrahim Al-Organi, een machtige zakenman met een bijzonder invloedrijk netwerk. Zo huldigde president Sisi in 2016 een van de fabriekscomplexen van Organi Group in. Volgens onderzoek van OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project) biedt Hala al sinds 2019 'coördinatie' - tanseeq in het Arabisch - aan voor een vlotte, comfortabele grensoversteek. Voor 1.200 dollar zou het bedrijf binnen de 48 uur een vergunning kunnen verstrekken. Hala is niet geregistreerd op de website van het Egyptische Ministerie van Toerisme en Oudheden. Dat zou nochtans wel moeten, aangezien dat Hala internationale reizen organiseert. Online zijn overigens slechts twee Facebookpagina's en een Google-formulier te vinden. Maar in groepen op Facebook en Telegram wordt informatie gedeeld over de werking van het systeem. Wachttijd van weken Voor de oorlog konden Palestijnen de Gazastrook verlaten door een aanvraag in te dienen bij de lokale autoriteiten. Maar de procedures voor dergelijke aanvragen verlopen moeizaam en bieden doorgaans geen garantie voor een effectieve oversteek. Daarom wijken Palestijnen uit naar 'reisbureaus', zoals Hala. Gaza op deze manier verlaten, is geen nieuw gegeven, getuigt Yasser Al Khairi uit Antwerpen. "Dit systeem bestaat al sinds de blokkade van Israël op de Gazastrook in 2007", zegt hij. Alleen was een ticket uit Gaza voor 7 oktober een pak goedkoper. "Voor de oorlog betaalde je tussen de 300 en 3.000 euro om naar Egypte te kunnen, nu ligt de minimumprijs op 5.000 euro. Als je wil dat de namen van je familie sneller op de lijst komen, dan moet je 1.000 ?* 2.000 euro bijbetalen. De hoogste prijs die ik al heb gehoord, is 12.000 euro per persoon." Dit is mijn laatste redmiddel om mijn familie in veiligheid te brengen Yasser Al Khairi Onze redactie kon meelezen in Telegramgroepen waarin mensen informatie uitwisselen over de werking van Hala. Opvallend: betalingen aan het 'reisbureau' gebeuren uitsluitend contant. Dat wil zeggen dat men fysiek naar het hoofdkantoor in Caïro moet gaan om de namen van familieleden op de lijst te laten zetten. Wie betaald heeft, moet wachten. Lang wachten. In de groepen lezen we dat de wachttijden, die voorheen enkele dagen tot een week duurden, nu zijn opgelopen tot weken vanwege de enorme vraag. Dagelijks zijn er lange wachtrijen aan het kantoor in Caïro. Maar zelfs na betaling ben je niet zeker of je familieleden op de lijst gezet zullen worden. Op Telegram schrijven gebruikers dat Hala "nooit bereikbaar is", "uit het niets dagen de deuren kan sluiten" en "niet reageert op telefoons of mails". We chatten met iemand die een maand geleden Hala betaald zou hebben om zijn familie op de evacuatielijst te laten zetten. Hij wacht nog steeds. Laatste redmiddel "Dit is mijn laatste redmiddel om mijn familie in veiligheid te brengen", vertelt Yasser. Hij probeert 65.000 euro in te zamelen om zijn familie uit Gaza te evacueren. Op het moment van ons gesprek heeft hij 117 euro aan donaties ingezameld. Yasser heeft veel bedenkingen over het systeem, maar het zijn gedachten die hij zich niet kan veroorloven. "Ik wil gewoon dat mijn familie veilig is. Deze situatie is te gek voor woorden. Ik ben helemaal uitgeput. Ik heb mijn vader verloren, familieleden, vrienden. Gazanen zijn aan het verhongeren terwijl de bommen op hun hoofden vallen, en de wereld laat dit oogluikend toe. Ik ben diep teleurgesteld." 12.000 euro om op de lijst te komen, dit zijn maffiapraktijken Sahar Abushammala Yasser heeft drie weken geleden 7.000 euro betaald om zijn zus en haar dochter via Hala op de evacuatielijst te zetten. Yasser heeft neven in Egypte die fysiek naar het hoofdkantoor in Caïro konden gaan. "Ze moesten cash betalen en kregen nadien een bon met de naam van mijn zus en haar dochter. Voor de rest vermeldt het bonnetje geen details zoals het betaalde bedrag", zegt Yasser. Ondertussen checkt hij elke ochtend de evacuatielijsten op Facebook en Telegram in de hoop de namen van zus en nichtje te lezen, maar hij wacht nog steeds. Mensensmokkel en maffiapraktijken Dagelijks worden lijsten met namen gepubliceerd op de sociale media van Hala. "Het gaat om honderden namen per dag. Ze verdienen miljoenen aan ons leed. 12.000 euro om op de lijst te komen, dit zijn maffiapraktijken", zegt Sahar. "Stel je voor: je verliest familieleden, vrienden, je huis. Je hebt geen inkomen meer en leeft op straat. Je hebt geen privacy en de mensen om je heen verhongeren. Je wordt volledig ontmenselijkt en er wordt over je gesproken alsof jij en je volk beesten zijn. En als je aan deze hel wil ontsnappen, moet je nog eens stukken van mensen betalen. Dat is de realiteit van de Palestijnen in Gaza", zegt Sahar scherp. "Dit zijn dezelfde praktijken als die van mensensmokkelaars in Turkije en Griekenland", zegt ook Shadi. "Er wordt misbruik gemaakt van ons leed, maar welke andere keuze hebben we?" Hoe reageert Hala? Onze redactie nam contact op met Hala, maar kreeg geen reactie. Ook andere internationale media, zoals BBC en Sky News, vroegen Hala om commentaar, maar kregen geen antwoord. Sky News kon wel de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken Sameh Shoukry spreken. Op de vraag of de regering het goedkeurde dat Hala Palestijnen 5.000 dollar vroeg om de Gazastrook te verlaten, reageerde Shoukry: "Absoluut niet. We zullen alle maatregelen nemen die nodig zijn om dit te beperken en volledig uit te bannen. Er mag geen voordeel uit deze situatie worden gehaald voor financieel gewin." De Egyptische overheid zou de zaak onderzoeken, maar volgens mensenrechtenorganisaties zoals Human Rights Watch is het onmogelijk dat de overheid niet op de hoogte is van de activiteiten van Hala. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ... het vermoeden rijst dat Theo Francken zijn expertise te koop stelt in de Palestijnse mensensmokkelarij. Christenen, zo moet niet eens gedoopt zijn, krijgen kortingsbonnen. |
NVa Afzeikdraad nr zoveel.
|
Wat kan ons die Palestijnen schelen?
Hou ze maar ginder, er zit hier al islamitisch crapuul genoeg. |
Citaat:
Heeft Francken nog iets te zeggen na bepaalde vorige acties? :roll: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be