![]() |
Geen energiefactuur gekregen? Hoera?
Dat begrijp ik toch ook niet. Je krijgt jaren geen of een te lage energiefactuur en dan ben je verbaasd dat je toch je energie moet betalen.
Ik begrijp wel dat energiemaatschappijen hier in de fout gegaan zijn, maar je weet toch ook dat er iets niet in orde is en dat je uiteindelijk toch gaat moeten betalen. De boete vind ik wel onterecht. https://www.demorgen.be/nieuws/bij-f...nige~b9274128/ Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag wel telkens een bevestiging dat ze mijn meterstanden ontvangen hebben. |
Citaat:
Maar zo'n verhalen hoor je wel vaker. Mensen die heel de winter verwarmen met een elektrisch vuurtje en dan komen klagen over hun torenhoge rekening bv... Mijn buurvrouw die midden in de energiecrisis een nieuw contract moest afsluiten en nu klaagt dat ze nog steeds zo veel moet betalen bv. Een vast contract afsluiten op het moment dat de prijzen op een all time high staan en dan dat contract gewoon 2 jaar laten lopen en je ondertussen verbazen dat je jezelf blauw betaalt aan stroom terwijl je op het nieuws dagelijks hoort dat de prijzen aan't dalen zijn. Je kan je afvragen of zo'n mensen eigenlijk wel bekwaam zijn om die dingen te beheren en of er dan geen maatregelen genomen moeten worden maar eerlijk is eerlijk: van energieleverancier wisselen kan tegenwoordig een kleuter van 5. En ga aan buurvrouw vragen waar je een bepaalde jeansbroek het goedkoopste kan vinden en ze pluist heel het internet voor je uit. Maar energiecontracten... "Daar ken ik allemaal niets van." Ik vind het in haar geval 'uzelf wentelen in uw eigen onwetendheid' om dan nadien het slachtoffer uit te gaan hangen. Stoute Engie!!! Anderzijds is het wel zo dat ze bij Fluvius ook flink de mist in gegaan zijn en dat minstens zou moeten leiden tot een aanvaardbare oplossing. Een boete lijkt mij sowieso overdreven. De fout ligt uiteindelijk niet bij de gebruiker. |
Citaat:
Ik vraag zelfs dat bevestigingsmailtje niet maar ik weet dat van het ogenblik ik de meterstand heb doorgegeven (ondertussen digitale meter dus niet langer van toepassing) ik een tijdje later een afrekening mag verwachten en die vind ik te belangrijk om te 'vergeten'. |
Citaat:
En als je dan 2 jaar lang geen afrekening krijgt terwijl iedereeen duizenden euro’s extra moet betalen dan weet je toch dat er iets fout is. |
Citaat:
Had van mieghem vergeten te betalen en kreeg ze daarom terecht een achterstallige energierekening? Uiteraard met aangerekende verwijlintresten, dat is algemeen geweten....of had ze geen factuur ontvangen? Gaat het bij "geen energiefactuur krijgen" dan over maandelijkse/voorschotfacturen, jaarlijkse eindafrekening of de eindafrekening bij overstap naar een andere leverancier? Soms worden er geen papieren facturen verstuurd om klanten te dwingen tot digitale facturen en dan sturen ze een herinnering en houdt de klantendienst zich van den domme en steken ze de schuld op de post. Ze sturen geen factuur en dan moet men al zelf gaan lopen en vragen om te mogen betalen...:silly: Je hoort wel meer dat energieleveranciers het niet zo nauw nemen als een klant vertrekt om dan binnen een redelijke termijn een eindafrekening te maken....ze gaan soms zelfs al de mist in met de datum van vertrek...oops, een vergissing, een foutje van de energieboer waarvoor de klant dan moet hollen om de fout van die boer rechtgezet te krijgen.. Consumenten houden dus best zelf het overzicht van hun facturen bij (en dat is heel gemakkelijk met papieren facturen ;-) )want vooral bij de energieboeren (en telecom ook) draait het vierkant en in de soep, al dan niet opzettelijk.... |
Citaat:
U geeft uw meterstanden door aan Fluvius en die speelt ze door aan de leverancier. Als Fluvius uw meterstanden wegens een softwareprobleem niet doorstuurt naar de leverancier kan die ook geen factuur sturen. Ik weet niet wat daar :rofl: aan is. |
Er kan zo al eens iets mislopen, waardoor na een hele tijd een definitieve afrekening erg hoog is, en dus hard binnen komt.
Bij snuggere mensen (blijkbaar dat kalf van een actrice niet) is dat niet erg. Die hebben hun potje opzij gelegd, want ze weten wat er zal komen. Helaas zijn er ook minder snuggere mensen. Het is heel simpel voor die laatsten: dat ze naar het ocmw gaan en vragen dat een sociaal aksident wil bemiddelen voor hen, om niet alles in één maand te moeten betalen. |
Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd het tweede. Uw energierekening in de gaten houden is tegenwoordig echt niet moeilijk meer dus je kan je afvragen dat mensen die dat niet doen het niet doelbewust laten. Ook de goedkoopste leverancier vinden is tegenwoordig een fluitje van een cent en krijg je het niet klaar kan je op voldoende plaatsen hulp en/of uitleg vinden. Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat het onaanvaardbaar is dat een energieleverancier eerst jaren geen rekening stuurt en dan plots een torenhoge met bijkomende boetes et all. Dat klopt ook niet maar mensen die zich verschuilen achter "die elektriciteitsrekening, daar snap ik allemaal niets van!!" hebben volgens mij ook weinig recht van spreken meer. Hoge energierekeningen is ook niet iets van de laatste paar weken eh? |
Citaat:
Het leven is echt wel ingewikkeld geworden, de laatste decennia. Centrum-rechtse gemeenschapspartijen bieden de beste oplossing: de verantwoordelijkheid is heilig, maar je mag de mensen niet zomaar aan hun lot overlaten. Links wil de mensen geen verantwoording laten afleggen. Eeuwige werklozensteun en allerhande subsidies, gratis ditte en datte ... Rechts wil de mensen geen helpende hand toesteken. Trek uwe plan. Zorg zelf voor uw pensioen en sociale zekerheid via private contracten en anders crepeer je maar in de goot. |
Citaat:
Fluvius heeft momenteel, dat is NU, een softwareprobleem om de huidige meterstanden door te sturen waardoor de leverancier de volgende energiefactuur niet kan opmaken want hij heeft de meterstanden nog niet. Dat heeft niks te maken met de vorige meterstanden van eerdere maanden of jaren die wel konden doorgestuurd worden om facturen op te maken. :roll: Citaat:
Want de meterstand is van nu en voor de volgende energiefactuur en het maakt niet uit of fluvius de meterstand vandaag, morgen of volgende week pas kan doorsturen... :roll: Dat klopt er dus NIET, snuggere... |
Citaat:
Ik had niet door (dus toch een beetje "domme"...) dat je het vooral over de tijdsschaal had. En ik had het kunnen weten want je zette "momenteel" en "maanden- of zelfs jarenlang" in het vet. Maar anderzijds onderlijnde je ook "distributeur" en "energieleverancier" in dezelfde zin waardoor je het toch weer nodeloos verwarrend maakte. Ma soit; ik ga er geen pagina's lang over doormekkeren. Foutje. Ik zal het nooit meer doen. ;-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be