Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daar de draad werd afgesloten waarin er een poging door mij werd gedaan om een inhoudelijke vorm te geven aan de discussie, herneem ik hier even de vraagstelling.
Mr. Raf beweert immers dat het grootste deel van de gemeentelijke inkomsten door de gemeente zelf wordt geïnd, wat ik echter betwist daar de federale overheid toch een aantal belastingen - op onze lonen bijvoorbeeld - int om die vervolgens door te storten naar de gemeenten.
Weet iemand meer hierover?
|
Dat is NIET wat ik beweerd heb, Van den Berghe. Dit was mijn oorspronkelijke bericht in het gesloten topic:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
De gemeente betaalt haar personeel met de inkomsten die ze puurt uit de belastingen die ze zelf heft. Vlaanderen heeft daar geen flikker mee te maken.
|
Het belangrijkste aandeel van die belastinginkomsten zijn natuurlijk de aanvullende belastingen (de opcentiemen op de onroerende voorheffing, de aanvullende belasting op de personenbelasting en de opdeciemen op de belasting voor motorrijtuigen zijn daar de bekendste voorbeelden van). Die belastingen worden inderdaad niet geïnd door de gemeenten zelf en dat heb ik ook nooit beweerd. Ze worden geïnd en doorgestort door het ministerie van Financiën, dat - zoals je misschien wel zal weten - een FEDERAAL ministerie is en geen regionaal (en dat was eigenlijk de essentie van mijn bericht, namelijk dat Vlaanderen geen flikker met die belastingen te maken heeft!). De gemeente "heft" die belastingen zelf, in de zin dat het de bevoegdheid van de gemeenteraad is om de hoogte van de opcentiemen en de opdeciemen te bepalen.
|