Steeds meer snellaadstations worden gebouwd/vergund (op groene stroom)
Nu maken Storm en Q8 en andere partners er ook werk van. 250 miljoen € wordt er geïnvesteerd.
Het aantal BEV in België is namelijk sterk aan het stijgen, zelfs +150 % bij particulieren. En bij salariswagens nog extra +45% (YoY)( bron FEBIAC 1e kwartaal 2024). Ook de tweedehands-BEV niet vergeten, die blijven - dankzij die 3k€ aanmoediging - nu meestal in Vlaanderen.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240508_97167610
Snel laden en snel eten: vergunning voor McDonald’s en snellaadstation in Heusden-Zolder
Heusden-Zolder - Er is een vergunning afgeleverd voor de bouw van een snellaadstation voor elektrische wagens en een McDonald’s restaurant aan de Meylandtlaan in Heusden-Zolder. Dat melden Storm en Q8, die instaan voor de bouw van het project en de uitbating van het laadstation.
Guido Cloostermans Vandaag om 03:00
Het nieuwe snellaadstation en het McDonald’s restaurant worden gebouwd aan de Meylandtlaan op een boogscheut van de afrit Heusden-Zolder van de autosnelweg E314. Daartoe wordt de voormalige feestzaal De Klimroos afgebroken. Het gebouw staat leeg omdat de uitbaters geen opvolging vonden.
Het snellaadstation zal plaats bieden aan twaalf wagens en beschikt over een laadvermogen tot 400 kW. Volgens een woordvoerder zal de bouw van het complex eind dit jaar beginnen. De laadpunten zijn ook bereikbaar voor bestelwagens en voor mensen met een beperking. Het is het eerste station met dit concept van Storm en Q8 in Limburg.
Het snellaadstation in Heusden-Zolder maakt deel uit van een netwerk van ruim 200 laadstations dat de komende jaren door Q8 en Storm zal worden uitgerold. De uitrol van de laadstations gaat deze zomer van start en het is de bedoeling om elk jaar een veertigtal stations te bouwen. Die worden ingeplant op goed bereikbare plaatsen in de buurt van belangrijke verkeersassen en stedelijke centra.
Boodschappen
In een groot aantal van de geplande stations zullen bezoekers ook boodschappen kunnen doen en iets kunnen eten en drinken. Op die manier proberen de initiatiefnemers een antwoord te bieden op de kritiek dat snellaadstations vaak worden gebouwd op plekken waar niets te beleven is. “We bundelen onze expertise rond hernieuwbare energie, mobiliteit en shopervaring”, zo luidt het in een persbericht. “We geloven dat dit een groot verschil zal maken in de beleving en het comfort van klanten met een elektrische wagen.” De laadstations worden niet overal gecombineerd met een McDonald’s. Q8 en Storm werken ook samen met Delhaize en Panos.
De bouw van 200 snellaadstations is goed voor een investering van 250 miljoen euro. Storm staat in voor de ontwikkeling en de bouw van het project. Q8 baat de stations uit via langlopende erfpachtovereenkomsten. De stroom is 100 procent hernieuwbaar en van Belgische oorsprong.
|
Citaat:
https://www.q8.be/nl/nieuws/bouw-eer...-storm-gestart
Bouw eerste vier snellaadstations met Storm gestart
di, 04/02/2024
Mobiliteitsspeler Q8 en hernieuwbare energiebedrijf Storm zijn gestart met de bouw van de eerste vier snellaadstations, die in juli zullen openen. Deze komen in Oost-Vlaanderen aan de carpoolparkings van Waasmunster (aan de E17) en Aalter (aan de E40), in Limburg aan de carpoolparking van Paal-Beringen (aan de E313) en in Vlaams-Brabant aan de kruising tussen de Haachtse en de Leuvensesteenweg in Kampenhout. De snellaadstations zijn één van de eersten van de in totaal 200 die de komende jaren in ons land gebouwd worden, waarvan de helft ook een shop en restaurant krijgt.
Vandaag gaven Innovation Director Sven Dochez en Jan Caerts, CEO van Storm, de eerste spadesteek van de gloednieuwe snellaadstations.
“Dit is een geweldige eerste stap in de uitbouw van ons snellaadnetwerk over heel België. Deze eerste stations zijn het perfecte voorbeeld van het soort locatie dat we voor ogen hebben: vlak langs de autosnelweg én aan een knooppunt van drukke gewestwegen. En de bouw zal snel gaan. We plannen midden juli operationeel te zijn”, aldus Sven Dochez en Jan Caerts.
Ultrasnel laden aan 400kW
Het snellaadstation van Kampenhout biedt plaats aan 4 wagens om te laden met een laadvermogen tot 400kW, dat van Beringen aan 6 wagens en die van Waasmunster en Aalter telkens aan 10 wagens. Een gemiddelde wagen met een batterij van 50 kWh kan hier tot een state-of-charge van 80% laden op 15 tot 20 minuten. Daarnaast is ook traag laden mogelijk. In Waasmunster kunnen 2 wagens traag laden, in de andere stations telkens 4. “We bieden deze optie aan omdat mensen hun wagen ook langere tijd op de parking kunnen laten staan”, legt Sven Dochez uit.
De individuele laadplaatsen zijn voldoende ruim om ook gebruikt te worden door lichte vracht- en bestelwagens. Alle laadplaatsen zijn geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app, en met elke bank- of kredietkaart.
Daarnaast zijn de stations ook uitgerust met camerabewaking en zitbankjes.
100% hernieuwbare energie
De snellaadstations leveren 100% hernieuwbare energie van Belgische oorsprong. Ze zijn ontworpen door het jonge Gentse architectenbureau Martens Van Caimere Architecten en worden gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout. Ze krijgen ook een waterdoorlatende verharding, groene beplanting, een groendak en zonnepanelen.
|
Uiteraard kunnen PHEV daar ook opladen. Er worden nu meer nieuwe stekkerwagens ingeschreven dan conventionele. Zie bron Febiac.
Negeren als je er niet tegen kunt. :-P
Citaat:
Analyse van de automobielmarkt in Q1 2024
• Voor het eerst zijn geëlektrificeerde auto's goed voor de meerderheid van de inschrijvingen van nieuwe wagens in België
• Aantal inschrijvingen elektrische wagens stijgt in Vlaanderen en Brussel, maar blijft stabiel in Wallonië
• Het marktaandeel van particuliere inschrijvingen bereikt het hoogste niveau sinds 2021
In het eerste kwartaal 2024 werden in België 135.140 nieuwe auto's ingeschreven. Dit is het beste resultaat voor deze markt sinds 2020, maar ook een totaal dat dicht bij het kwartaalgemiddelde van de afgelopen 10 jaar ligt (140.008 eenheden).
De markten voor motorfietsen, lichte bedrijfsvoertuigen en zware bedrijfsvoertuigen laten ook betere resultaten zien vergeleken met dezelfde periode in 2023. Na 3 maanden doen motorfietsen en vrachtwagens het ook beter dan het marktgemiddelde van de afgelopen 10 jaar.
Een evenwichtigere markt particulier/fleet in 2024
Het marktaandeel van nieuwe auto's ingeschreven door particuliere klanten, dat de afgelopen jaren gestaag was gedaald, begon in het eerste kwartaal van dit jaar weer te stijgen. Het bedroeg nog 42,6% in 2019 vóór het begin van de COVID-19 pandemie, om vervolgens te krimpen tot 31,2% eind 2023. In de loop van het eerste kwartaal van 2024 is het opnieuw gestegen tot 38,1%, een winst van 6,9%-punten die kan worden toegeschreven aan zowel de groeiende markt van particuliere klanten als de lichte daling van het inschrijvingsvolume bij professionele klanten, voor wie in 2023 een groot aantal transacties werd verwacht in anticipatie van de wijzigingen in de bedrijfswagenfiscaliteit.
Citaat:
De geëlektrificeerde wagen is nu goed voor de meerderheid van de registraties!
|
De razendsnel gegroeide inschrijvingen van nieuwe auto's met geëlektrificeerde aandrijflijn (dit kan een zelfopladende hybride 'HEV', plug-in hybride 'PHEV' of 100% elektrische 'BEV' zijn) hebben in het eerste kwartaal een nieuwe piek bereikt. Voor het eerst zijn geëlektrificeerde aandrijftypes goed voor de meerderheid van de inschrijvingen van nieuwe auto's (52,8% marktaandeel), waarmee ze de traditionele verbrandingsmotor (47,2%) inhalen.
Toch blijft benzine de voorkeur genieten van het grootste aantal Belgische automobilisten, met een marktaandeel van 40,9%. Batterij-elektrische voertuigen staan op de 2de plaats met een marktaandeel van 23%, vóór plugin hybrides (20,4%) en 100% zelfopladende hybrides (9,4%).
Diesel, lange tijd populair bij Belgische automobilisten, is nu goed voor 'slechts' 5,5% van de nieuwe inschrijvingen.
Elektrische auto's in opmars in Vlaanderen en Brussel, maar stabiel in Wallonië
De inschrijvingen van elektrische wagens in de 3 gewesten van het land in het eerste kwartaal van 2023 en 2024 tonen een duidelijke stijging in Brussel (+58,4%) en Vlaanderen (+54,9%), maar blijven ter plaatse trappelen in Wallonië.
Bovendien zijn de eerste effecten van de premie die de Vlaamse regering heeft ingevoerd voor de aankoop van elektrische auto's (maximaal €40.000) door particulieren, al voelbaar: de inschrijvingen van elektrische auto's door Vlaamse particulieren zijn tussen het eerste kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024 met 150,4% gestegen (3.808 eenheden tegenover 1.521 vorig jaar na 3 maanden).
Particuliere klanten geven nog steeds de voorkeur aan benzine
Particuliere klanten registreerden 51.519 nieuwe auto's in het eerste kwartaal van 2024. 64,8% hiervan werd aangedreven door een benzinemotor en geniet dus hun voorkeur, vóór de zelfopladende hybride 'HEV' (15,7%).
Als gevolg van de fiscale veranderingen die van invloed zijn op de professionele markt, is de 100% elektrische 'BEV'-aandrijving nu goed voor het grootste deel van dit klantenbestand, met een marktaandeel van 31,6% in het eerste kwartaal.
Tesla leider in België en Vlaanderen, Dacia in Wallonië, Volvo in Brussels Gewest
Het meest ingeschreven model in België en Vlaanderen in het eerste kwartaal 2024 is elektrisch: de Tesla Model Y. In het Waalse Gewest was de Dacia Sandero het populairste model, in het Brusselse Gewest was dat de Volvo XC40.
|
|