Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Infrabel rust zeventig overwegen uit met AI-camera's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272147)

reservespeler 18 mei 2024 14:48

Infrabel rust zeventig overwegen uit met AI-camera's
 
https://www.msn.com/nl-be/video/nieu...7b804d6b&ei=36


Wat gaat zo'n camera doen?
Die mensen die spoorlopen of door de slagbomen slalommen terugtrekken?

Ik denk persoonlijk dat er andere middelen nodig zijn.

De schoofzak 18 mei 2024 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10356593)
https://www.msn.com/nl-be/video/nieu...7b804d6b&ei=36


Wat gaat zo'n camera doen?
Die mensen die spoorlopen of door de slagbomen slalommen terugtrekken?

Ik denk persoonlijk dat er andere middelen nodig zijn.

Ik denk:
a) officieel om de machinist mogelijks tijdig te verwittigen (hoe nobel ...) voor vermijdbare incidenten (dat is dus alleen een auto of camion die de boel blokkeert en niet weggeraakt)
b) officieus en correct naar mijn smaak: uiterst scherpe beelden maken van elk incident zodat hopelijk in zeer veel gevallen de overtreder "geprezen" kan worden met een deftige boete.

reservespeler 20 mei 2024 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10356614)
Ik denk:
a) officieel om de machinist mogelijks tijdig te verwittigen (hoe nobel ...) voor vermijdbare incidenten (dat is dus alleen een auto of camion die de boel blokkeert en niet weggeraakt)
b) officieus en correct naar mijn smaak: uiterst scherpe beelden maken van elk incident zodat hopelijk in zeer veel gevallen de overtreder "geprezen" kan worden met een deftige boete.

Een boete voorkomt geen aanrijding.
Een waarschuwing voor de machinist! Alsof die kan remmen.

maddox 20 mei 2024 07:28

Zou het niet goedkoper die bestuurders te vervangen door AI?

reservespeler 20 mei 2024 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10357072)
Zou het niet goedkoper die bestuurders te vervangen door AI?

Strak plan.

maddox 20 mei 2024 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10357073)
Strak plan.

AI heeft geen psychologische support nodig nadat er een spoorloper voorruitspetter werd. Dus remmen is niet meer nodig, en de vertragingen minder worden.

En spoorlopen gaat snel een fenomeen uit het verleden worden.

Om de reizigers te sparen, een "trainwash" installatie net voor de stations lost dat ook op.

De schoofzak 20 mei 2024 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10357066)
Een boete voorkomt geen aanrijding.
Een waarschuwing voor de machinist! Alsof die kan remmen.

Niet de slimme uithangen hé.
Als de camera automatisch alarm geeft bij stilstand van een groot voorwerp op de overweg, en de trein is nog op 5 km of verder, dan lukt het nog.
Ik dacht dat een trein op volle snelheid 2 km nodig had om te stoppen.

reservespeler 20 mei 2024 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10357269)
Niet de slimme uithangen hé.
Als de camera automatisch alarm geeft bij stilstand van een groot voorwerp op de overweg, en de trein is nog op 5 km of verder, dan lukt het nog.
Ik dacht dat een trein op volle snelheid 2 km nodig had om te stoppen.

Zal veel helpen bij het slalommen tussen de slagbomen en bij het spoorlopen.

DewareJakob 21 mei 2024 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10357269)
Niet de slimme uithangen hé.
Als de camera automatisch alarm geeft bij stilstand van een groot voorwerp op de overweg, en de trein is nog op 5 km of verder, dan lukt het nog.
Ik dacht dat een trein op volle snelheid 2 km nodig had om te stoppen.

Dat is wel wat minder dan 2 km, natuurlijk afhankelijk van de snelheid. In ieder geval, als je het ongeval in Ardooie met de vrachtwagen als voorbeeld neemt. Tussen het ogenblik dat je ziet dat de vrachtwagen geblokkeerd staat, en de aanrijding zijn er 45 seconden. 45" aan 120 km/u is 1500 meter. Een trein aan 120 km/u staat vlot op minder dan 1500 meter, en dus op minder dan 45" stil, bij noodremming. Met het nieuwere materieel nog sneller.

De schoofzak 21 mei 2024 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10357569)
Dat is wel wat minder dan 2 km, natuurlijk afhankelijk van de snelheid. In ieder geval, als je het ongeval in Ardooie met de vrachtwagen als voorbeeld neemt. Tussen het ogenblik dat je ziet dat de vrachtwagen geblokkeerd staat, en de aanrijding zijn er 45 seconden. 45" aan 120 km/u is 1500 meter. Een trein aan 120 km/u staat vlot op minder dan 1500 meter, en dus op minder dan 45" stil, bij noodremming. Met het nieuwere materieel nog sneller.

Interessant. Merci.

Als bedanking een afsluitend grapje: en hoe snel kan de Fyra stoppen? Want die is (bij ons itt Nederland) nog nooit vertrokken. :lol:

Herr Flick 24 mei 2024 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10356593)
https://www.msn.com/nl-be/video/nieu...7b804d6b&ei=36


Wat gaat zo'n camera doen?
Die mensen die spoorlopen of door de slagbomen slalommen terugtrekken?

Ik denk persoonlijk dat er andere middelen nodig zijn.

Ja een trein die nadat er zo een mongool aan fruzzels vaneen is gereden de sporen schoon spuit.

Herr Flick 24 mei 2024 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10357072)
Zou het niet goedkoper die bestuurders te vervangen door AI?

het management van de nmbs vervangen door AI is een nog veel beter idee.

Herr Flick 24 mei 2024 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10357569)
Dat is wel wat minder dan 2 km, natuurlijk afhankelijk van de snelheid. In ieder geval, als je het ongeval in Ardooie met de vrachtwagen als voorbeeld neemt. Tussen het ogenblik dat je ziet dat de vrachtwagen geblokkeerd staat, en de aanrijding zijn er 45 seconden. 45" aan 120 km/u is 1500 meter. Een trein aan 120 km/u staat vlot op minder dan 1500 meter, en dus op minder dan 45" stil, bij noodremming. Met het nieuwere materieel nog sneller.

hangt ook af van de het gewicht he, als dat zo een standaard passagier treinstel is, zo een 3 ledige eventueel 2 aan elkaar gekoppeld dan staat dat op tijd stil.

Als dat nen goederen is van 1 km lang geladen dan , dan gaat ge er mogelijk met uw 1500 meter niet komen, zelf al rijd je dan iets trager en als de sporen wat vettig liggen van t vocht of gevallen bladeren dan schuift het nog verder door.

BigF 24 mei 2024 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10356593)
https://www.msn.com/nl-be/video/nieu...7b804d6b&ei=36


Wat gaat zo'n camera doen?
Die mensen die spoorlopen of door de slagbomen slalommen terugtrekken?

Ik denk persoonlijk dat er andere middelen nodig zijn.

Nen hele dikke matras van voor aan de locomotief vastbinden.

Natuurlijk bestaat dan nog de kans dat je tegen 120/u tegen een huis ofzo gekatapulteerd wordt maar dan kan de trein tenminste gewoon doorrijden.

Gebruik daarenboven een matras met wat weerhaakjes en als de spoorloper toch zou ontsnappen heb je nog altijd wat van zijn DNA...

Goei plan.
Geen dank.
Tenzij u aandringt.

maddox 24 mei 2024 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10358675)
Nen hele dikke matras van voor aan de locomotief vastbinden.

Natuurlijk bestaat dan nog de kans dat je tegen 120/u tegen een huis ofzo gekatapulteerd wordt maar dan kan de trein tenminste gewoon doorrijden.

Gebruik daarenboven een matras met wat weerhaakjes en als de spoorloper toch zou ontsnappen heb je nog altijd wat van zijn DNA...

Goei plan.
Geen dank.
Tenzij u aandringt.

Waarom, zoals geschreven, een AI als bestuurder die pas remt als het probleem op de sporen de trein zelf in problemen zou brengen.

Spoorlopers zijn dan een uitstervend ras.

BigF 25 mei 2024 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10358680)
Waarom, zoals geschreven, een AI als bestuurder die pas remt als het probleem op de sporen de trein zelf in problemen zou brengen.

Spoorlopers zijn dan een uitstervend ras.

Als we nu in Belgie alle stations, alle gronden, alle treinstellen, alle gebouwen,... van de NMBS eens zouden verkopen en van dat geld kopen we voor elke treinreiziger nen auto.

Zou dat a) niet een pak goedkoper zijn en b) vanwege de geschrapte overwegen ook een pak veiliger?

Mijn plannen worden met de dag beter ja.
Ik weet het.

E. Gidius 25 mei 2024 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10359056)
Als we nu in Belgie alle stations, alle gronden, alle treinstellen, alle gebouwen,... van de NMBS eens zouden verkopen en van dat geld kopen we voor elke treinreiziger nen auto.

Zou dat a) niet een pak goedkoper zijn en b) vanwege de geschrapte overwegen ook een pak veiliger?

Mijn plannen worden met de dag beter ja.
Ik weet het.

Neen, want jij doet hier een Verhofstadje: jij verkoopt openbare infrastructuur om een eenmalige uitgave mee te doen. En je geld gaat in rook op, je blijft achter met niks. Die auto's zijn na enkele jaren versleten en met welk geld ga je binnen 10 jaar al die nieuwe automobilisten een auto geven?

DewareJakob 27 mei 2024 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10358471)
hangt ook af van de het gewicht he, als dat zo een standaard passagier treinstel is, zo een 3 ledige eventueel 2 aan elkaar gekoppeld dan staat dat op tijd stil.

Als dat nen goederen is van 1 km lang geladen dan , dan gaat ge er mogelijk met uw 1500 meter niet komen, zelf al rijd je dan iets trager en als de sporen wat vettig liggen van t vocht of gevallen bladeren dan schuift het nog verder door.

Klopt niet. Bedenk dat de toegelaten snelheid van goederentreinen afhankelijk is van zijn gewicht, remeigenschappen en lengte. Dus zal die mogelijk nog sneller stilstaan als de reizigerstrein. En zeker binnen de 1500 meter. En in geval van verminderde adhesie , vettige sporen, bladeren enzovoort dient de treinbestuurder zijn snelheid aan te passen. Zelfs dan staat die binnen die 1500 meter stil. Incidenten door remming bij slechte adhesie zijn zeldzaam, maar inderdaad niet onbestaande.

Herr Flick 27 mei 2024 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10359885)
Klopt niet. Bedenk dat de toegelaten snelheid van goederentreinen afhankelijk is van zijn gewicht, remeigenschappen en lengte. Dus zal die mogelijk nog sneller stilstaan als de reizigerstrein. En zeker binnen de 1500 meter. En in geval van verminderde adhesie , vettige sporen, bladeren enzovoort dient de treinbestuurder zijn snelheid aan te passen. Zelfs dan staat die binnen die 1500 meter stil. Incidenten door remming bij slechte adhesie zijn zeldzaam, maar inderdaad niet onbestaande.

in elk geval zijt ge vloeibaarder dan appelmoes als ge eronder gezeten hebt.

DewareJakob 27 mei 2024 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10359889)
in elk geval zijt ge vloeibaarder dan appelmoes als ge eronder gezeten hebt.

Ketchup eigenlijk.;-) Trouwens, de meeste die tot ketchup gereden worden zijn er die er zelf voor kozen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be