Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith
(Bericht 10358876)
Welk Europa? U wenst een Europa dat een vazal van Rusland wordt, het huidige Europa is meer een vazal van de VS, maar gezien de Trumpen van deze wereld zal Europa weer zeer snel een Grootmacht moeten worden, dat op zijn eigen benen kan staan, losser van de VS en los van Rusland.
|
Ik schat de kans dat Europa terug een grootmacht wordt als nul.
Redenen:
- geen vrienden. Zelfs als Europa geen Amerikaans vazal gebied meer zou worden.. het heeft zich al aangebrand bij zowat elke ander partij. Over Rusland moeten we niks verduidelijken, China idem dito, Afrika worden de restanten van europees kolonialisme ook razendsnel opgedoekt.
- geen geloof in eigen cultuur / traditie. De eigen cultuur wordt veracht. Alles is beter dan westerse cultuur (uitgezonderd russische cultuur misschien waarschijnlijk omdat die nogal wat gelijkenissen heeft met traditionele westerse cultuur). Ie deuren wagenwijd open voor tegelijkertijd Islam en Woke maar klassieke westerse waarden de deur uit.
- vertrouwen in eigen leiders en media: dit is (mi terecht) ook onder het nulpunt en de 'oppositie' is voor zover ze bestaat hopeloos gefragmenteerd.
I.e. wie gaat die heropstanding van Europa leiden? Vonderleyen? Scholtz? Marcon? Le Penn? Orban? Sunak? I.e. zelfs als er een leidende klasse zou komen die effectief het Europees belang beoogt zal de weerstand tegen die klasse enorm zijn. De samenleveing is te gefragmenteerd.
- Demografie: we zijn een klein en snel krimpend deel van de wereldbevolking. Technologie staan we ook niet meer aan de top. Ondernemersschap is zwak - tenzij het in een 'samenwerking' met de staat is.
- Mentaliteit: de honger en de incentieven zijn er niet. Waarom zou je risico's nemen en hard werken als er weinig payoff is. Veel eenvoudiger om een zeker jobke bij de staat aan te nemen - of een uitkering al dan niet gecombineerd met wat zwartwerk- , in de (parasitaire) financiële economie te gaan werken en vooral uw kop niet boven het koren uit te steken want dan wordt hij er waarschijnlijk afgekapt. Waarom zou je ook afzien als op het einde van de rit de staat het merendeel afpakt, het vooral jaloezie genereert - als je succesvol zou zijn -, en je termijn ook beperkt is tot het eigen leven. I.e. het idee van ik werk keihard opdat mijn kinderen het beter zouden hebben is veelal verdwenen.
En met uw initiële stelling:
Ik zie niet in wat er vanaan is dat je een 'vazal' zou zijn als je voor de meest efficient en goedkoopste leverancier kiest van iets wat je hard nodig hebt maar zelf niet over beschikt.
Vertaal dat eens naar het persoonlijke budget:
U hebt eten nodig. U bent geen boer dus u moet het ergens kopen. Als u het in supermarkt A koopt die om uw hoek is en de beste prijs/kwaliteit levert bent u dan "een vazal van Supermarkt A"? Of neemt u simpelweg een rationele beslissing.
En wat dan te zeggen over uw buur die in dezelfde startsituatie als u, ipv bij Supermarkt A, bij Supermarkt B gaat kopen waarvoor hij eerst 100km moet autorijden en de prijzen voor producten van mindere kwaliteit 4x hoger liggen?