Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse kieskring? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272207)

De gemuilkorfde 29 mei 2024 11:44

Vlaamse kieskring?

Ik las een opiniestuk van Noël Slangen (https://www.hln.be/binnenland/politi...rief~af2029e7/), waarin hij de federale kieskring als onrealistisch afschrijft, maar wel pleit voor één Vlaamse kieskring.
Een West-Vlaming zou dan even goed voor Van Grieken, De Wever, De Croo, Demir, enz. kunnen stemmen.

Wat vind je van dat idee, dus in de plaats dat alle kieskringen voor het federaal parlement vervangen worden door één nationale kieskring, en alle grendels en blokkeringsmechanismen verdwijnen, dit voorstel?

Je zou dan geen provinciale kieskringen meer hebben, maar één Vlaamse kieskring.

fox 29 mei 2024 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360928)
Ik las een opiniestuk van Noël Slangen, waarin hij de federale kieskring als onrealistisch afschrijft, maar wel pleit voor één Vlaamse kieskring.
Een West-Vlaming zou dan even goed voor Van Grieken, De Wever, De Croo, Demir, enz. kunnen stemmen.

Wat vind je van dat idee, dus in de plaats dat alle kieskringen voor het federaal parlement vervangen worden door één nationale kieskring, en alle grendels en blokkeringsmechanismen verdwijnen, dit voorstel?

Je zou dan geen provinciale kieskringen meer hebben, maar één Vlaamse kieskring.

Een federale kieskring voor de federale verkiezingen
Een Vlaamse kieskring voor de Vlaamse verkiezingen
Een gemeentelijke kieskring voor de gemeenteraadsverkiezingen

De provincies, dat is goed voor wat folklore, maar verkiezingen heb je daar niet voor nodig.

Het zou de logica zelf moeten zijn, maar het zal er niet van komen. Onze particratie verdraagt geen echte democratie.

Het Oosten 29 mei 2024 11:54

Citaat:

Ik las een opiniestuk van Noël Slangen, waarin hij de federale kieskring als onrealistisch afschrijft, maar wel pleit voor één Vlaamse kieskring.

Eén Belgische kieskring is de oplossing. Dan kunnen de Franstaligen ook kiezen voor De Wever, of De Croo, of Mahdi, of Van Grieken. En de Nederlandstaligen kunnen dan evenzeer kiezen voor Bouchez, of Magnette, of Maxime Prévot. Dat is democratie.

De gemuilkorfde 29 mei 2024 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10360932)
Eén Belgische kieskring is de oplossing. Dan kunnen de Franstaligen ook kiezen voor De Wever, of De Croo, of Mahdi, of Van Grieken. En de Nederlandstaligen kunnen dan evenzeer kiezen voor Bouchez, of Magnette, of Maxime Prévot. Dat is democratie.

OK, maar dat moet dan ter vervanging van alle bestaande kieskringen zijn, en met afschaffing van alle blokkeringsmechanismes, en zonder voorafgaandelijke taalverdeling.
We weten dat Panda felle tegenstander is.

Het Oosten 29 mei 2024 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360936)
OK, maar dat moet dan ter vervanging van alle bestaande kieskringen zijn, en met afschaffing van alle blokkeringsmechanismes, en zonder voorafgaandelijke taalverdeling.
We weten dat Panda felle tegenstander is.

Ik ben daar eigenlijk niet tegen. Liberalen durven soms wel eens van mening verschillen. Bij het VB ligt het anders natuurlijk.

De gemuilkorfde 29 mei 2024 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10360937)
Ik ben daar eigenlijk niet tegen. Liberalen durven soms wel eens van mening verschillen. Bij het VB ligt het anders natuurlijk.

Dat is raar, want als iemand van VB iets zegt, wordt er door jou en anderen heel vaak op gerepliceerd dat een andere VB'er iets heel anders zegt.
Dus ja, je spreekt jezelf tegen.
Maar dat is natuurlijk geen nieuws.

Ik hoop overigens dat je weer niet je favoriete truc probeert uit te halen door de discussie af te leiden naar VB, De Wever, Van Grieken, de nazi's, ...?

Het Oosten 29 mei 2024 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360942)
Dat is raar, want als iemand van VB iets zegt, wordt er door jou en anderen heel vaak op gerepliceerd dat een andere VB'er iets heel anders zegt.
Dus ja, je spreekt jezelf tegen.
Maar dat is natuurlijk geen nieuws.

Ik hoop overigens dat je weer niet je favoriete truc probeert uit te halen door de discussie af te leiden naar VB, De Wever, Van Grieken, de nazi's, ...?

Waarom zou ik. Ik zeg alleen dat niet alle liberalen het eens hoeven te zijn. Nooit dikwijls gezegd overigens dat de ene VB iets anders zegt dan de andere. Maar nu dat u erop wijst, zal ik het eens in de gaten houden of dit inderdaad zo is.

De gemuilkorfde 29 mei 2024 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10360949)
Waarom zou ik. Ik zeg alleen dat niet alle liberalen het eens hoeven te zijn. Nooit dikwijls gezegd overigens dat de ene VB iets anders zegt dan de andere. Maar nu dat u erop wijst, zal ik het eens in de gaten houden of dit inderdaad zo is.

OK, maar houd je maar aan het onderwerp: Vlaamse kieskring.
Dat zal al moeilijk genoeg zijn voor jou.

Het Oosten 29 mei 2024 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360953)
OK, maar houd je maar aan het onderwerp: Vlaamse kieskring.
Dat zal al moeilijk genoeg zijn voor jou.

Welaan dan, nogmaals: ik vind dus dat één Belgische kieskring beter is en democratischer.

E. Gidius 29 mei 2024 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10360929)

Volledig akkoord. Toevoeging: een Europese kieskring voor de Europese verkiezingen.

E. Gidius 29 mei 2024 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10360956)
Welaan dan, nogmaals: ik vind dus dat één Belgische kieskring beter is en democratischer.

Waarom is één kieskring op elk niveau - zoals in het voorstel van Fox - niet democratischer?

De gemuilkorfde 29 mei 2024 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10360964)
Waarom is één kieskring op elk niveau - zoals in het voorstel van De Gemuilkorfde, zie openingsbericht - niet democratischer?

Voor alle duidelijkheid: dit voorstel is wegens de onmogelijkheid om een akkoord te vinden voor de oprichting van de federale kieskring zonder grendels.
Als die er zou komen ben ik ook niet tegen, maar ik zie dat geen enkele partij dat wil.
Misschien dat één kieskring die alle Vlaamse provinciale vervangt dan wel tot een consensus kan leiden.

fox 29 mei 2024 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10360960)
Volledig akkoord. Toevoeging: een Europese kieskring voor de Europese verkiezingen.

Daar ligt het anders. De EU is een confederatie en daar is het dus vrij logisch dat elke deelstaat zijn afvaardiging stuurt. Je zou wel een presidentsverkiezing kunnen doen voor de hele EU. Dan voorkom je misschien dat opportunisten zoals Michel zo een postje binnenhalen.

fox 29 mei 2024 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360967)
Voor alle duidelijkheid: dit voorstel is wegens de onmogelijkheid om een akkoord te vinden voor de oprichting van de federale kieskring zonder grendels.
Als die er zou komen ben ik ook niet tegen, maar ik zie dat geen enkele partij dat wil.
Misschien dat één kieskring die alle Vlaamse provinciale vervangt dan wel tot een consensus kan leiden.

Daar los je weinig mee op. Daarmee ga je geen enkele Franstalige partij en in het bijzonder PS mee kunnen afstraffen voor hun wanbeleid.

E. Gidius 29 mei 2024 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10360967)

Ik heb me vergist, ik bedoelde het drieledige voorstel van Fox:

plus een Europese kieskring voor Europese verkiezingen (toevoeging van mij).

ViveLaBelgique 29 mei 2024 13:13

Citaat:

Ik las een opiniestuk van Noël Slangen (https://www.hln.be/binnenland/politi...rief~af2029e7/), waarin hij de federale kieskring als onrealistisch afschrijft, maar wel pleit voor één Vlaamse kieskring.

Er is al één Vlaamse kieskring. Elke Vlaming in Brussel en Vlaanderen kan op EU lijsten stemmen op kandidaten uit één kieskring.

Terloops; hoe zit het met Vlamingen in het buitenland gedomicilieerd ? Kunnen die hun kieskring kiezen ?

E. Gidius 29 mei 2024 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10361003)
Terloops; hoe zit het met Vlamingen in het buitenland gedomicilieerd ? Kunnen die hun kieskring kiezen ?

Ik meen me te herinneren dat die stemmen vroeger bij het arrondissement BHV gevoegd werden.

De gemuilkorfde 29 mei 2024 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10361003)
Er is al één Vlaamse kieskring. Elke Vlaming in Brussel en Vlaanderen kan op EU lijsten stemmen op kandidaten uit één kieskring.

Het gaat over federale verkiezingen, waar je nog altijd per provincie stemt.

De gemuilkorfde 29 mei 2024 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10360985)
Ik heb me vergist, ik bedoelde het drieledige voorstel van Fox:

plus een Europese kieskring voor Europese verkiezingen (toevoeging van mij).

Daar kan ik mij ook helemaal achter scharen.
Dat is ook mijn eerste keuze.
Ik stel alleen vast dat die federale kieskring door geen enkele politieke partij ondersteund wordt.
Daarom het idee van een Vlaamse kieskring.

Boduo 29 mei 2024 13:33

Citaat:

OK Alle grendels & C° moeten weg !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be