![]() |
Vlaamse kieskring?
Ik las een opiniestuk van Noël Slangen (https://www.hln.be/binnenland/politi...rief~af2029e7/), waarin hij de federale kieskring als onrealistisch afschrijft, maar wel pleit voor één Vlaamse kieskring.
Een West-Vlaming zou dan even goed voor Van Grieken, De Wever, De Croo, Demir, enz. kunnen stemmen. Wat vind je van dat idee, dus in de plaats dat alle kieskringen voor het federaal parlement vervangen worden door één nationale kieskring, en alle grendels en blokkeringsmechanismen verdwijnen, dit voorstel? Je zou dan geen provinciale kieskringen meer hebben, maar één Vlaamse kieskring. |
Citaat:
Een Vlaamse kieskring voor de Vlaamse verkiezingen Een gemeentelijke kieskring voor de gemeenteraadsverkiezingen De provincies, dat is goed voor wat folklore, maar verkiezingen heb je daar niet voor nodig. Het zou de logica zelf moeten zijn, maar het zal er niet van komen. Onze particratie verdraagt geen echte democratie. |
Citaat:
|
Citaat:
We weten dat Panda felle tegenstander is. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus ja, je spreekt jezelf tegen. Maar dat is natuurlijk geen nieuws. Ik hoop overigens dat je weer niet je favoriete truc probeert uit te halen door de discussie af te leiden naar VB, De Wever, Van Grieken, de nazi's, ...? |
Citaat:
|
Citaat:
Dat zal al moeilijk genoeg zijn voor jou. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als die er zou komen ben ik ook niet tegen, maar ik zie dat geen enkele partij dat wil. Misschien dat één kieskring die alle Vlaamse provinciale vervangt dan wel tot een consensus kan leiden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een federale kieskring voor de federale verkiezingen Een Vlaamse kieskring voor de Vlaamse verkiezingen Een gemeentelijke kieskring voor de gemeenteraadsverkiezingen plus een Europese kieskring voor Europese verkiezingen (toevoeging van mij). |
Citaat:
Terloops; hoe zit het met Vlamingen in het buitenland gedomicilieerd ? Kunnen die hun kieskring kiezen ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is ook mijn eerste keuze. Ik stel alleen vast dat die federale kieskring door geen enkele politieke partij ondersteund wordt. Daarom het idee van een Vlaamse kieskring. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be