De schoofzak |
2 juni 2024 07:49 |
De Croo geeft plots toe dat hij er niets liberaals van bakte !
Ongelooflijk: midden in de campagne, op twee weken voor de verkiezingen, na heel de tijd alles van vivaldi maar verdedigd te hebben ...
Het postje vasthouden, dat was het wellicht ...
Zal dit nu nog één liberaal overhalen om terug naar de vld-stal te keren?
link: Premier De Croo wilde na corona nieuw regeerakkoord schrijven: “Ik was er eigenlijk intern al aan begonnen”
titel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038
Citaat:
Premier Alexander De Croo (Open VLD) verandert midden in de campagne het geweer van schouder. Vivaldi was niet geschikt om socio-economische hervormingen te doen. “Na corona wilde ik een nieuw regeerakkoord schrijven.”
Hannes Heynderickx
Vandaag om 06:06
Vivaldi II zou niet goed zijn voor zijn gezondheid, zei premier Alexander De Croo (Open VLD) vorige week. Een opvallende koerswijziging bij de liberalen, die de campagne nochtans waren gestart als grote verdedigers van het gevoerde beleid van de afgelopen jaren. Maar die mayonaise pakt niet, blijkt duidelijk uit de bodemkoers van Open VLD in de peilingen. Dus veranderen ze het geweer van schouder. “Ik verdedig het palmares van deze regering. Maar het is niet omdat ik het palmares verdedig dat ik ook vind dat je dezelfde samenstelling moet hebben voor wat ons te wachten staat”, zegt De Croo in onze politieke podcast Het Punt van Van Impe.
De Croo geeft er toe dat hij geen fan is van de componist Vivaldi, en ook niet van die naam voor die regering. “Het is geen naam die de lading dekt.” Verder vindt hij wel dat die ploeg de crisissen goed heeft aangepakt. “Deze regering is gecreëerd om één crisis te bezweren. En het waren er uiteindelijk drie. De pandemie, Oekraïne en de energiecrisis. Was het perfect? Natuurlijk niet. Welke regeringsleider kan vandaag zeggen dat het perfect is geweest? Maar we hebben de mensen beschermd, en een aantal stappen gezet voor hervormingen.”
LEES OOK. ANALYSE. De Croo en het gevecht tegen de ultieme vernedering: “In de lange stiltes, schuilt de twijfel of zijn belofte vol te houden is”
Dat die hervormingen daarna grotendeels uitbleven, erkent De Croo. “Sociaal-economisch lagen de meningen gewoon zeer ver uit elkaar. Op het gebied van arbeidsmarkt bijvoorbeeld. We zijn fier op de uitbreiding van de flexijobs. Dat is een antwoord op een concrete nood, maar niet het antwoord op alles. Verder gaan dan dat ging niet met die samenstelling. De fiscale hervorming is uiteindelijk ook gestrand omdat de meningen te ver uit elkaar lagen.”
Nieuw regeerakkoord
Opvallend, De Croo zag dat naar eigen zeggen aankomen. Na de acute coronacrisis, twee jaar na de start van Vivaldi, wilde de premier “een nieuw regeerakkoord maken”. “Dat is besproken, en zou de logica zelve zijn geweest. Een nieuw regeerakkoord met sociaal-economische hervormingen. Ik was daar eigenlijk intern al aan begonnen”, zegt hij in onze podcast.
Daarvoor zou hij contact gezocht hebben met de andere Vivaldipartijen. “Het leek me logisch om dat te doen met de zeven partijen rond de tafel. Ik wilde loyaal zijn met diegenen die met mij dag en nacht gewerkt hebben. Maar het was intern werk waar we niet ver mee geraakt zijn. Want toen kwam de oorlog in Oekraïne en moesten we het stap voor stap doen.”
LEES OOK. VIDEO. In het stemhokje met… Melissa Depraetere: “Ik zou echt eens willen praten met Netanyahu om te weten wat zo’n zot eigenlijk allemaal denkt”
Dat de premier zélf een nieuw regeerakkoord wilde onderhandelen, is nieuw. Wel was geweten dat Kamerlid Kristof Calvo (Groen) in mei 2022 pleitte voor een nieuw regeerakkoord. Ook dat er een aantal kopstukken binnen Open VLD hebben gesuggereerd om de stekker uit de regering te trekken. Zeker na het mislukken van een echte pensioenhervorming. Toen wilde De Croo dat alleszins niet, maar in een nieuw regeerakkoord zag hij naar eigen zeggen wel heil. Voor de premier is dat nu een manier om te onderstrepen dat hij de hervormingen van zijn eigen regering onvoldoende vindt. “Op arbeidsmarkt en pensioenen hebben we een eerste aanzet gegeven.”
© Kris Van Exel
Andere strategie
Vandaar dat De Croo nu plots pleit voor een andere samenstelling van een volgende federale regering. “We hebben een basis gelegd, die moeten we verder uitbouwen. Maar met een andere regering.” De Croo wil de MR, Les Engagés, CD&V en N-VA samenbrengen. “Mijn plan is om de centrumrechtse krachten te verenigen. Ik kan dat, ik heb geen schrik om mijn handen vuil te maken. Maar dan mogen we onze tijd wel niet verliezen aan staatshervorming.” Een duidelijke oproep aan het adres van N-VA-voorzitter Bart De Wever.
LEES OOK. Eén partij wil zelfs de ontwikkelingshulp opschorten: hoe staat de politiek tegenover het conflict in Gaza?
Of De Croo en Open VLD de trend in de peilingen – ze scoren amper nog 8,2 procent – gekeerd krijgen op één week van de stembusgang is maar zeer de vraag. Binnen de partij is er alleszins frustratie over de verschillende koerswijzigingen. “Wie verandert er nu de strategie op twee weken van de verkiezingen?”, vraagt een kopstuk zich af. De campagne starten als verdedigers van het regeringsbeleid, om op twee weken van de verkiezingen te pleiten voor een andere samenstelling, omdat de laatste twee jaar eigenlijk een ander regeerakkoord nodig was. Maar tóch inzetten op dezelfde premier. Die geen genoegen neemt met een andere rol binnen de regering. Het is geen makkelijk verhaal om te verkopen.
|
|