Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Croo geeft plots toe dat hij er niets liberaals van bakte ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272240)

De schoofzak 2 juni 2024 07:49

De Croo geeft plots toe dat hij er niets liberaals van bakte !

Ongelooflijk: midden in de campagne, op twee weken voor de verkiezingen, na heel de tijd alles van vivaldi maar verdedigd te hebben ...

Het postje vasthouden, dat was het wellicht ...

Zal dit nu nog één liberaal overhalen om terug naar de vld-stal te keren?

link: Premier De Croo wilde na corona nieuw regeerakkoord schrijven: “Ik was er eigenlijk intern al aan begonnen”
titel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:

Premier Alexander De Croo (Open VLD) verandert midden in de campagne het geweer van schouder. Vivaldi was niet geschikt om socio-economische hervormingen te doen. “Na corona wilde ik een nieuw regeerakkoord schrijven.”
Hannes Heynderickx
Vandaag om 06:06

Vivaldi II zou niet goed zijn voor zijn gezondheid, zei premier Alexander De Croo (Open VLD) vorige week. Een opvallende koerswijziging bij de liberalen, die de campagne nochtans waren gestart als grote verdedigers van het gevoerde beleid van de afgelopen jaren. Maar die mayonaise pakt niet, blijkt duidelijk uit de bodemkoers van Open VLD in de peilingen. Dus veranderen ze het geweer van schouder. “Ik verdedig het palmares van deze regering. Maar het is niet omdat ik het palmares verdedig dat ik ook vind dat je dezelfde samenstelling moet hebben voor wat ons te wachten staat”, zegt De Croo in onze politieke podcast Het Punt van Van Impe.

De Croo geeft er toe dat hij geen fan is van de componist Vivaldi, en ook niet van die naam voor die regering. “Het is geen naam die de lading dekt.” Verder vindt hij wel dat die ploeg de crisissen goed heeft aangepakt. “Deze regering is gecreëerd om één crisis te bezweren. En het waren er uiteindelijk drie. De pandemie, Oekraïne en de energiecrisis. Was het perfect? Natuurlijk niet. Welke regeringsleider kan vandaag zeggen dat het perfect is geweest? Maar we hebben de mensen beschermd, en een aantal stappen gezet voor hervormingen.”

LEES OOK. ANALYSE. De Croo en het gevecht tegen de ultieme vernedering: “In de lange stiltes, schuilt de twijfel of zijn belofte vol te houden is”

Dat die hervormingen daarna grotendeels uitbleven, erkent De Croo. “Sociaal-economisch lagen de meningen gewoon zeer ver uit elkaar. Op het gebied van arbeidsmarkt bijvoorbeeld. We zijn fier op de uitbreiding van de flexijobs. Dat is een antwoord op een concrete nood, maar niet het antwoord op alles. Verder gaan dan dat ging niet met die samenstelling. De fiscale hervorming is uiteindelijk ook gestrand omdat de meningen te ver uit elkaar lagen.”
Nieuw regeerakkoord

Opvallend, De Croo zag dat naar eigen zeggen aankomen. Na de acute coronacrisis, twee jaar na de start van Vivaldi, wilde de premier “een nieuw regeerakkoord maken”. “Dat is besproken, en zou de logica zelve zijn geweest. Een nieuw regeerakkoord met sociaal-economische hervormingen. Ik was daar eigenlijk intern al aan begonnen”, zegt hij in onze podcast.

Daarvoor zou hij contact gezocht hebben met de andere Vivaldipartijen. “Het leek me logisch om dat te doen met de zeven partijen rond de tafel. Ik wilde loyaal zijn met diegenen die met mij dag en nacht gewerkt hebben. Maar het was intern werk waar we niet ver mee geraakt zijn. Want toen kwam de oorlog in Oekraïne en moesten we het stap voor stap doen.”

LEES OOK. VIDEO. In het stemhokje met… Melissa Depraetere: “Ik zou echt eens willen praten met Netanyahu om te weten wat zo’n zot eigenlijk allemaal denkt”

Dat de premier zélf een nieuw regeerakkoord wilde onderhandelen, is nieuw. Wel was geweten dat Kamerlid Kristof Calvo (Groen) in mei 2022 pleitte voor een nieuw regeerakkoord. Ook dat er een aantal kopstukken binnen Open VLD hebben gesuggereerd om de stekker uit de regering te trekken. Zeker na het mislukken van een echte pensioenhervorming. Toen wilde De Croo dat alleszins niet, maar in een nieuw regeerakkoord zag hij naar eigen zeggen wel heil. Voor de premier is dat nu een manier om te onderstrepen dat hij de hervormingen van zijn eigen regering onvoldoende vindt. “Op arbeidsmarkt en pensioenen hebben we een eerste aanzet gegeven.”

© Kris Van Exel
Andere strategie

Vandaar dat De Croo nu plots pleit voor een andere samenstelling van een volgende federale regering. “We hebben een basis gelegd, die moeten we verder uitbouwen. Maar met een andere regering.” De Croo wil de MR, Les Engagés, CD&V en N-VA samenbrengen. “Mijn plan is om de centrumrechtse krachten te verenigen. Ik kan dat, ik heb geen schrik om mijn handen vuil te maken. Maar dan mogen we onze tijd wel niet verliezen aan staatshervorming.” Een duidelijke oproep aan het adres van N-VA-voorzitter Bart De Wever.

LEES OOK. Eén partij wil zelfs de ontwikkelingshulp opschorten: hoe staat de politiek tegenover het conflict in Gaza?

Of De Croo en Open VLD de trend in de peilingen – ze scoren amper nog 8,2 procent – gekeerd krijgen op één week van de stembusgang is maar zeer de vraag. Binnen de partij is er alleszins frustratie over de verschillende koerswijzigingen. “Wie verandert er nu de strategie op twee weken van de verkiezingen?”, vraagt een kopstuk zich af. De campagne starten als verdedigers van het regeringsbeleid, om op twee weken van de verkiezingen te pleiten voor een andere samenstelling, omdat de laatste twee jaar eigenlijk een ander regeerakkoord nodig was. Maar tóch inzetten op dezelfde premier. Die geen genoegen neemt met een andere rol binnen de regering. Het is geen makkelijk verhaal om te verkopen.

E. Gidius 2 juni 2024 08:44

Kaaiman over De Croo en de 0VLD in De Tijd van 1 juni 2024.

Citaat:

Kaaiman kiest keurig | Kasteelroman

Koen Meulenaere fileert tot aan de verkiezingen van 9 juni elke dag de actualiteit.

01 juni 2024 06:00

Als Volodymyr Zelensky denkt dat hij binnenkort met een versleten Belgische F-16 kan rondvliegen, denkt hij beter iets anders.
Die jongen zou intussen mogen weten wat beloftes van Alexander De Croo waard zijn: niets. Van geen enkele Vlaamse liberaal, hij heeft hen ook bezig gezien op het Maidanplein - eventjes dan, want ze waren snel weer weg. Aan Russische kant hebben ze voor alle zekerheid hun boordschutters al opgedragen wat ze moeten doen mocht plots toch een Belgische straaljager op hun radars verschijnen: ‘Geen munitie verspillen, wacht geduldig, hij valt wel vanzelf naar beneden.’

Er zijn mensen van wie het valse karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangengroepering: Open VLD. Wilt u een vreemdeling uitleggen wat het woord ‘huichelen’ betekent, toon hem dan een foto van Alexander De Croo. Het is niet uw leider die het zal weerleggen.

In het kasteel in Jemeppe zette hij het verraad van de premier bij de vorige formatie nog eens dik in de verf. Door gericht knip-en-plakwerk in de montage komt uw leider uit ‘Het conclaaf’ steeds meer naar voren als een verbitterde, onverdraagzame nurk. Niet alleen De Croo wreef hem dat onder de neus, maar ook Cindy Envy, de saboteuse van de regering-Jambon. Volgens haar is uw leider een verzuurde vent die alleen nog cynisch en sarcastisch blijft zaniken over wie in het verleden misschien eens iets verkeerds zou hebben gezegd of gedaan. Het begrip ‘amnestie’ schijnt hij niet te kennen.

Het meest opzienbarende van ‘Het conclaaf’ blijft dat die politieke kopstukken dat doen. Dat die zich effectief een weekend in een kasteel laten opsluiten omdat Eric Goens het wil. De leepste was eens te meer De Croo: kwam eventjes binnenwaaien en was na vier uurtjes weer vertrokken, aan alle anderen en aan de kijkers duidelijk makend dat hij wel belangrijker dingen te doen had. In één moeite door vernederde hij Tom Ongena, die hem schaapachtig moest komen vervangen.

Met Ongena ben je wel verzekerd van een vleugje goede luim. Toen op het verkiezingscongres van Open VLD de doodsreutels door de zaal rolden, riep de nepvoorzitter dat de liberalen de belastingen zullen verlagen, weer eens, en tegelijkertijd 25 miljard euro zullen besparen en de begroting in evenwicht brengen. Die zat.

Men vertrouwt de begroting inderdaad het best toe aan een VLD’er. Nadat Guy Vanhengel vier jaar blijkbaar nauwgezet zijn werk had gedaan, verklaarde hij doodgemoedereerd: ‘De staat is failliet.’ Annemie Turtelboom sms'te tijdens de begrotingsbespreking naar haar kabinet: ‘Help, ik begrijp er niets van.’ Jammer genoeg had ze het bericht per ongeluk naar CD&V’er Jo Vandeurzen gestuurd.

Over hoe zelfs een rustige mens als Jef Houthuys het op de heupen kreeg van ‘da joenk’ Guy Verhofstadt, hoeven we niet meer te spreken. Evenmin over het moment waarop da joenk als premier zijn kabinetschef, voor een draaiende camera, gebood in een communiqué te melden dat de begroting in evenwicht was. Toen die kabinetschef onthutst protesteerde tegen een zo groteske leugen, repliceerde het joenk: ‘Dan zet ik het er zelf in.’

Om maar te illustreren hoe zorgvuldig liberalen omgaan met uw geld. Van Ongena horen we na 9 juni niets meer, die valt in zijn familienaam, maar met zijn kiesprogramma heeft hij iedereen wel een paar plezierige momenten bezorgd. Wat je van geen andere VLD’er kunt zeggen.

E. Gidius 2 juni 2024 08:50

Citaat:

Binnen de partij is er alleszins frustratie over de verschillende koerswijzigingen. “Wie verandert er nu de strategie op twee weken van de verkiezingen?”, vraagt een kopstuk zich af. De campagne starten als verdedigers van het regeringsbeleid, om op twee weken van de verkiezingen te pleiten voor een andere samenstelling, omdat de laatste twee jaar eigenlijk een ander regeerakkoord nodig was. Maar tóch inzetten op dezelfde premier. Die geen genoegen neemt met een andere rol binnen de regering. Het is geen makkelijk verhaal om te verkopen.
Dat lijkt me een stamp in het klokkenspel van onze forum-0VLD-ers. :-o

quercus 2 juni 2024 09:10

Uiteraard heeft hij er niets “liberaals” van gebakken. Daarvoor was hun electoraal soortelijk gewicht binnen de Vivaldi-coalitie véél te licht. Ze hebben vooral linkse recepten moeten slikken “om er toch maar bij te zijn”. De blauwe smurfen zouden er hun eigenste moeders voor verkocht hebben. Het eindresultaat (zwaar budgettair deficit) is er dan ook naar. En de Waalse rooie profiteurs triomferen. Een confederale structuur met eigen financiële verantwoordelijkheid is dringend nodig. Ook de Waalse MR en Les Engagés zijn het er mee eens dat de huidige situatie niet verder kan.

Zipper 2 juni 2024 09:12

De Croo droeg enkel de titel van Eerste Minister, de echte baas was Magnette.

quercus 2 juni 2024 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10363077)
De Croo droeg enkel de titel van Eerste Minister, de echte baas was Magnette.

Inderdaad. En de blauwe smurfen hebben de RoodGroene linkse recepten moeten slikken zoals een kind een lepel levertraan moet binnen werken.
Maar… ze waren er toch maar “lekker bij”… :roll:

Skobelev 2 juni 2024 09:51

Het vuil varken liep gisteren in Aalst. Gelukkig sprak hij of zijn parasitair gevolg me niet aan of hij had het dik gesmeerd op zijn boterham gekregen.

E. Gidius 2 juni 2024 11:05

De gemuilkorfde 2 juni 2024 11:09

Ah, Kaaiman, ik heb menig keer gelachen met zijn fantastische steken op De Croo en Van Tigchelt.
Voor mij mag de VLD onder de kiesdrempel, overal.

k9 2 juni 2024 11:18

De sutter lachte gewoon openlijk dat de liberalen niks maar dan ook niks gekregen hadden in vivaldi. Oh ja buiten een mini troostprijs: aantal uren dat jobstudenten mogen doen van 450->600 en de croo brengt dat sindsdien overal op als enorme verwezenlijking.

De gemuilkorfde 2 juni 2024 11:24

Alexander Leugenaar De Croo beweert ook graag dat er een regering nodig was, want er was Corona.
Hij 'vergeet' dat er al een regering was met Sophie Wilmès die de Covid pandemie beheerde.
Een volwaardige regering was dus nodig voor andere redenen.
De leugenaar hoopt echter dat de kiezer die episode met Wilmès al vergeten is, zodat hij de geschiedenis kan herschrijven.

Hij spreekt ook graag over De Wever die ging lopen op het einde van de regering Michel.
Maar het was wel de liberaal Michel die eerst de confrontatie met de kiezer ontvluchtte door te weigeren vervroegde verkiezingen uit te schrijven.
Hij misbruikte het systeem van lopende zaken om toch te blijven zitten, tot hij weg kon vluchten naar een Europese topjob, die hij hopeloos verkwanselde.

De gemuilkorfde 2 juni 2024 16:13

Het Punt van Van Impe over De Croo...
Deze morgen stond het (enkel audio, geen video) zowel op Het Nieuwsblad als op Youtube.
Er kwamen wat vernietigende commentaren op Youtube.
Die pagina stond nog open bij mij, plots is de Youtube video "privé" geworden.
De audio is nog beschikbaar op de pagina's van het Nieuwsblad.

Wat moet ik daarvan denken?
Zou hij in een enorme colère geëist hebben dat de video verwijderd werd omdat de commentaren hem niet bevielen?
Hij is er in elk geval arrogant genoeg voor...
Filmpjes over De Wever, Van Grieken enz. staan wel nog online op Youtube.
Of komt er een nieuwe video met audio en video samen, waardoor de oude video weg moest?

E. Gidius 2 juni 2024 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10363375)
Zou hij in een enorme colère geëist hebben dat de video verwijderd werd omdat de commentaren hem niet bevielen?

En onze "liberalen" hebben er een handje van weg om de pers rechtstreeks te bedreigen als iets hen niet aanstaat (Verhofstadt...).

fox 2 juni 2024 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10363375)
Het Punt van Van Impe over De Croo...
Deze morgen stond het (enkel audio, geen video) zowel op Het Nieuwsblad als op Youtube.
Er kwamen wat vernietigende commentaren op Youtube.
Die pagina stond nog open bij mij, plots is de Youtube video "privé" geworden.
De audio is nog beschikbaar op de pagina's van het Nieuwsblad.

Wat moet ik daarvan denken?
Filmpjes over De Wever, Van Grieken enz. staan wel nog online op Youtube.
Of komt er een nieuwe video met audio en video samen, waardoor de oude video weg moest?

Podcast staat alleszins op spotify

Het Oosten 2 juni 2024 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10363039)
Ongelooflijk: midden in de campagne, op twee weken voor de verkiezingen, na heel de tijd alles van vivaldi maar verdedigd te hebben ...

Het postje vasthouden, dat was het wellicht ...

Zal dit nu nog één liberaal overhalen om terug naar de vld-stal te keren?

link: Premier De Croo wilde na corona nieuw regeerakkoord schrijven: “Ik was er eigenlijk intern al aan begonnen”
titel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

De Croo heeft het, gezien de omstandigheden, er goed vanaf gebracht als premier. Moest Jambon op zijn stoel hebben gezeten, was zijn regering al 10 keer gevallen.

E. Gidius 2 juni 2024 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10363418)
De Croo heeft het, gezien de omstandigheden, er goed vanaf gebracht als premier.

Jammer voor zijn fans dat hij dat beeld nu zelf afbreekt.

Rousseau haalt uit naar De Croo: "Wel goed genoeg om jouw post als premier te krijgen" :-D

fox 2 juni 2024 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10363418)
De Croo heeft het, gezien de omstandigheden, er goed vanaf gebracht als premier. Moest Jambon op zijn stoel hebben gezeten, was zijn regering al 10 keer gevallen.

Zeer vreemd dat u het als positief ervaart dat een premier alles en iedereen onder de bus gooit om zijn postje te vrijwaren. Als dat uw idee van goed leiderschap is begrijp ik al beter waarom u vindt dat De Croo het goed deed. Het is inderdaad zo dat mensen met zelfrespect al 10 keer hun ontslag hadden aangeboden, maar zo zit De Croo niet in elkaar, dat klopt

De gemuilkorfde 2 juni 2024 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10363410)
Podcast staat alleszins op spotify

Ja, maar daar zullen die commentaren niet bijgestaan hebben.
De podcast stond op zowel de site van het Nieuwsblad, als op Youtube.
Na een aantal commentaren werd de video plots "privé".
In afwachting van opkuisen van commentaren die hem niet bevallen, waarschijnlijk...

De gemuilkorfde 2 juni 2024 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10363424)
Jammer voor zijn fans dat hij dat beeld nu zelf afbreekt.

Rousseau haalt uit naar De Croo: "Wel goed genoeg om jouw post als premier te krijgen" :-D

Ik heb dat gezien in 'De Zevende Dag', een welverdiende fuck you van zijn toekomstige ex-collega's.
De man heeft geen moraal, staat zijn regering te loven, en als hij merkt dat zijn haring niet braadt, gaat hij vlak voor de verkiezingen zeggen dat het nu met een andere coalitie moet.

En ja, Biden vroeg hem ook al om de situatie in Gaza te helpen oplossen.
Het lukt hem wel niet al te goed om vrede te stichten tussen VLD en N-VA, maar het historische conflict in Palestina gaat de blauwe blaaskaak wel oplossen... :lol:

fox 2 juni 2024 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10363471)
Ik heb dat gezien in 'De Zevende Dag', een welverdiende fuck you van zijn toekomstige ex-collega's.
De man heeft geen moraal, staat zijn regering te loven, en als hij merkt dat zijn haring niet braadt, gaat hij vlak voor de verkiezingen zeggen dat het nu met een andere coalitie moet.

En ja, Biden vroeg hem ook al om de situatie in Gaza te helpen oplossen.
Het lukt hem wel niet al te goed om vrede te stichten tussen VLD en N-VA, maar het historische conflict in Palestina gaat de blauwe blaaskaak wel oplossen... :lol:

Als je dat stuk uitschot de laatste tijd bezig ziet op het internationale toneel zou je haast denken dat hij aan het solliciteren is voor het NAVO postje. Benieuwd wat Marc Rutte daarvan denkt

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be