EVs krijgen verplicht batterijpaspoort vanaf 2027 in de EU..
Volvo lanceert het reeds 2024 in de praktijk, als eerste met zijn EX90.
Tesla en Audi deden ook reeds hun proof of concept van het EV-batterijpaspoort.
Het zou wel eens nuttig kunnen zijn om bepaalde aanmoedigingspremies of -subsidies te bepalen. Of milieu- of invoertaksen, enz...
Citaat:
https://www.automotive-online.nl/man...sche-modellen/
‘Volvo lanceert batterijpaspoort voor elektrische modellen’
Batterijpaspoort • De EX90 is het eerste model dat het paspoort krijgt.
Sander Van Vliet, 5 juni 2024
Volvo introduceert het eerste batterijpaspoort ter wereld voor elektrische voertuigen, ruim voordat de Europese regelgeving in 2027 van kracht wordt. Dit meldt Reuters. Het batterijpaspoort laat de herkomst van grondstoffen, de samenstelling van componenten, het gerecycleerde gehalte en de koolstofvoetafdruk van de batterij zien. Ook biedt het vijftien jaar lang informatie over de gezondheidstoestand van de batterij.
De batterijpaspoorten worden vanaf februari 2027 verplicht voor alle nieuwe elektrische voertuigen in de Europese Unie. Het paspoort geeft autokopers inzicht in de milieu-impact van elektrische auto’s.
Het paspoort, ontwikkeld in samenwerking met de Britse startup Circulor, maakt gebruik van blockchain-technologie om de toeleveringsketens in kaart te brengen. “Het is voor ons belangrijk om transparant te zijn naar autokopers toe,” zegt Vanessa Butani, hoofd wereldwijde duurzaamheid bij Volvo. “We willen vooroplopen in deze ontwikkeling.”
Uitrol
Het eerste model dat het paspoort gebruikt, is de EX90 SUV, die binnenkort in productie gaat in Volvo’s fabriek in Charleston, South Carolina. Deze voertuigen zullen vanaf de tweede helft van het jaar geleverd worden aan klanten in Europa en Noord-Amerika. Een vereenvoudigde versie van het paspoort is toegankelijk via een QR-code aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.
Het paspoort zal geleidelijk worden uitgerold naar alle elektrische voertuigen van Volvo. Volgens het merk kost het batterijpaspoort ongeveer 10 euro per auto.
Citaat:
Autocraft, een bedrijf dat batterijen repareert, pleit al langer voor de komst van een paspoort. “Wij kunnen goed aantonen dat de batterij gezond is en wij kunnen een precieze indicatie geven van de resterende levensduur van de batterij. De introductie van het batterijpaspoort helpt ons daarom”, zegt Sarah Ridley, directeur kwaliteit en engineering bij Autocraft. Maar volgens Ridley is er nog veel verbetering mogelijk: “Het is belangrijk dat OEM’s de hele levenscyclus van de elektrische auto in kaart brengen, verder dan de garantieperiode van zeven jaar.” Lees hier het hele verhaal.
|
|
wat uitgebreider, en vertaald via:
Citaat:
https://electrek.co/2024/06/04/volvo...tery-passport/
Volvo’s new EX90 electric SUV will launch with the ‘world’s first’ EV battery passport
Peter Johnson | Jun 4 2024
[...]
Batterijpaspoorten zullen vanaf februari 2027 verplicht zijn voor nieuwe elektrische auto's die in Europa worden verkocht. John Helveston, assistent-professor techniek en systeembeheer aan de George Washington University, vertelde Electrek:
“Batterijpaspoorten zijn een belangrijke ontwikkeling voor consumenten, omdat ze de staat van de batterijstatus van het voertuig in de loop van de tijd kunnen volgen terwijl het voertuig wordt opgeladen en ontladen. Dit is vooral belangrijk voor kopers op de markt voor gebruikte auto's die anders geen informatie hebben over de staat van de batterij. Het aantal kilometers weerspiegelt bijvoorbeeld niet volledig de gezondheid van de batterij. Veel belangrijker is hoe de batterij gedurende zijn levensduur is gebruikt (bijvoorbeeld langzaam of snel, hoe “diep”, enz.). Toekomstige klanten zullen veel meer te weten kunnen komen over het voertuig dat ze kopen via batterijpaspoorten.”
[...]
Electreks Take
Hoewel Volvo het “wereldprimeur” EV-batterijpaspoort lanceert, hebben andere autofabrikanten proof-of-concepts vrijgegeven.
Tesla en Audi behoorden vorig jaar tot de eerste autofabrikanten die deelnamen aan het proof of concept van het EV-batterijpaspoort van de Global Battery Alliances (GBA's).
Tesla toonde er een voor kobalt op een langeafstandsbatterijpakket gebouwd voor China. Je kon zien dat 100% van het kobalt in de batterijcellen afkomstig was van Glencore’s Kamoto Copper Company. Ondertussen ging Audi nog een stap verder door het lithiumgehalte weer te geven.
Volvo’s voormalige raceteam Polestar, een andere autofabrikant van Geely, werkt er ook aan om zijn materialen beter traceerbaar te maken. Het Polestar 0-project heeft tot doel een klimaatneutrale auto te creëren door alle emissies in de toeleveringsketen, de productie en het einde van de levensduur te verminderen.
Hoewel de VS geen paspoortmandaten voor EV-batterijen hebben, zou het land in de voetsporen van de EU kunnen treden. Autofabrikanten hebben bewijs nodig van waar hun EV-batterijmaterialen vandaan komen, dus een mandaat kan zinvol zijn.
Helveston vertelde Electrek:
“Batterijpaspoorten zouden belangrijk kunnen worden om te bewijzen of een EV in aanmerking komt voor subsidies onder de Inflation Reduction Act, die het belastingvoordeel van maximaal $7.500 voor EV’s aan twee vereisten koppelt: een ‘Critical Mineral Requirement’, waarbij een minimumpercentage van de batterijmineralen moet worden afkomstig uit de VS of een land met een Vrijhandelsovereenkomst, en een ‘Battery Component Requirement’, waarbij een minimumpercentage van de batterij in Noord-Amerika moet worden vervaardigd.
|
Zo een (veranderlijk) paspoort kan dan vast deel uit maken van de software, afroepbaar via het scherm: menu optie "Car -> Battery info".
|