Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Voorzitter stembureel spreekt plots geen Nederlands meer. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272309)

reservespeler 9 juni 2024 10:28

Voorzitter stembureel spreekt plots geen Nederlands meer.

Voorzitter spreekt geen Nederlands
In Sterrebeek (Zaventem) moesten de vroege kiezers even wachten door een opvallender probleem. Daar sprak de voorzitter van het stembureau geen Nederlands meer. Een reservevoorzitter moest opgetrommeld worden. "Dat zorgde voor een vertraging die niet noemenswaardig was", zegt vrederechter Eric Dierickx.

"Nochtans leek die voorzitter bij de voorafgaande toelichtingsavond wel het Nederlands voldoende machtig te zijn. Misschien panikeerde hij..."

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...f9dd6e0b&ei=28

Allee seg! Misschien panikeerde hij...
Wie hecht daar geloof aan.
Voor het gerecht brengen en een flinke boete geven, hij zal nadien nooit meer "panikeren."

Herr Flick 9 juni 2024 10:38

Weer een schoon voorbeeld van de pure onversneden minachting die onze zuidelijke landgenoten voor de noordelijke voelen.

Witte Kaproen 9 juni 2024 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10368371)
Weer een schoon voorbeeld van de pure onversneden minachting die onze zuidelijke landgenoten voor de noordelijke voelen.

Alweer een bijkomend argument voor de Vlaamse onafhankelijkheid.

Ke Nan 9 juni 2024 12:06

Het Nederlands van de draadstarter is ook niet je van het. Stembureel?

quercus 9 juni 2024 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 10368459)

Mjaaa... op het gevaar af voor taalnazi te worden uitgekreten, maar hier hebt je wel gelijk. Ik meen dat het woord "bureel" eerder toepasselijk is wanneer men het over het meubel spreekt. Als het gaat over een concrete plaats is de term "bureau" beter.

daiwa 9 juni 2024 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10368346)
Voorzitter spreekt geen Nederlands
In Sterrebeek (Zaventem) moesten de vroege kiezers even wachten door een opvallender probleem. Daar sprak de voorzitter van het stembureau geen Nederlands meer. Een reservevoorzitter moest opgetrommeld worden. "Dat zorgde voor een vertraging die niet noemenswaardig was", zegt vrederechter Eric Dierickx.

"Nochtans leek die voorzitter bij de voorafgaande toelichtingsavond wel het Nederlands voldoende machtig te zijn. Misschien panikeerde hij..."

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...f9dd6e0b&ei=28

Allee seg! Misschien panikeerde hij...
Wie hecht daar geloof aan.
Voor het gerecht brengen en een flinke boete geven, hij zal nadien nooit meer "panikeren."

U weet toch dat N-VA tegen een motie van het VB stemde om eindelijk eens de taalwetten in Brussel toe te passen?

Jan van den Berghe 9 juni 2024 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10368418)
Alweer een bijkomend argument voor de Vlaamse onafhankelijkheid.

Als het van de N-VA aankomt, gebeurt er niets. Het hoogste doel is nu het premierschap voor Bart DW. Al de rest moet daarvoor wijken, zelfs artikel één van het partijhandvest. Geen Vlaamse onafhankelijkheid. De N-VA is de wolf in schapenvacht gebleken. Het paard van Troje dat er buiten Vlaams uitziet, maar van binnen ondertussen gevuld is met belgicistische piotten. Alles om generaal DW binnen te loodsen aan het Koninklijk Hof.

Ke Nan 9 juni 2024 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10368467)
Mjaaa... op het gevaar af voor taalnazi te worden uitgekreten, maar hier hebt je wel gelijk.

Ik heb de neiging soms om een taalnazi te zijn maar weersta het meestal. Ik ben graag in het Nederlands bezig en natuurlijk zo correct mogelijk. Uiteraard maak ik soms ook fouten. Ik heb niet altijd evenveel goesting om mijn teksten te redigeren. Maar een taalfout komende van een mandataris van een Vlaams-nationalistische partij in een draad waar hij iemand bekritiseert omwille van het niet machtig zijn van de Nederlandse taal, is een te mooie open doelkans om zo maar te laten voorbijgaan.

Citaat:

Ik meen dat het woord "bureel" eerder toepasselijk is wanneer men het over het meubel spreekt. Als het gaat over een concrete plaats is de term "bureau" beter.
Vandaag de dag is dat inderdaad het geval. Maar om toch een beetje genadig te zijn naar de draadstarter toe kan ik het volgende opmerken. In mijn gemeente had de mijnmaatschappij die vroeger ook de tuinwijk beheerde waar de mijnwerkers woonden een gebouw bedoeld voor de administratie. Dit gebouw wordt tot op de dag van vandaag de Oude Burelen genoemd.

De schoofzak 9 juni 2024 13:32

Ik heb evenveel respect voor de persoonlijkheid van enerzijds iemand die intellectueel sterk genoeg was en is om zich eloquent te kunnen uitdrukken, dan van anderzijds iemand die met moeite zijn vakschool volbracht, en dus wellicht al eens een taalfout laat vallen.

Zelfs al heeft mijn scholing ervoor gezorgd dat ik nog steeds een gevoel van afstraffing krijg als ik een taalfout zie, gevolg van striemende commentaren van mijn leraren Nederlands. (Uitstekend mr Schoofzak, u bent enorm vooruitgegaan tegenover vorige keer: acht op twintig ...)

Met andere woorden: ik kak op taalnazi's.

Ke Nan 9 juni 2024 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10368540)
Ik heb evenveel respect voor de persoonlijkheid van enerzijds iemand die intellectueel sterk genoeg was en is om zich eloquent te kunnen uitdrukken, dan van anderzijds iemand die met moeite zijn vakschool volbracht, en dus wellicht al eens een taalfout laat vallen.

Zelfs al heeft mijn scholing ervoor gezorgd dat ik nog steeds een gevoel van afstraffing krijg als ik een taalfout zie, gevolg van striemende commentaren van mijn leraren Nederlands. (Uitstekend mr Schoofzak, u bent enorm vooruitgegaan tegenover vorige keer: acht op twintig ...)

Met andere woorden: ik kak op taalnazi's.

Een goede stoelgang is belangrijk. Ik gun het u.

E. Gidius 9 juni 2024 14:52

In Dilbeek van 't zelfde. Begint op een georganiseerde actie te lijken.

Voorzitter Dilbeeks stembureau weigert Nederlands te praten: burgemeester Willy Segers (N-VA) dient klacht in

Witte Kaproen 9 juni 2024 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10368602)

Dat zou een ingeweken Vlaming in Wallonië eens moeten proberen.:roll:

Maar zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is ,voelen de Franstaligen in Vlaanderen zich beschermd door de Belgische overheid als zij de taalwetten overtreden.

Eberhard Leclerc 9 juni 2024 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 10368471)
Als het van de N-VA aankomt, gebeurt er niets. Het hoogste doel is nu het premierschap voor Bart DW. Al de rest moet daarvoor wijken, zelfs artikel één van het partijhandvest. Geen Vlaamse onafhankelijkheid. De N-VA is de wolf in schapenvacht gebleken. Het paard van Troje dat er buiten Vlaams uitziet, maar van binnen ondertussen gevuld is met belgicistische piotten. Alles om generaal DW binnen te loodsen aan het Koninklijk Hof.

Ach, de PVV en Meloni hebben toch ook alles ingeleverd om aan de macht te blijven deelnemen?

Jan van den Berghe 9 juni 2024 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10368617)
Ach, de PVV en Meloni hebben toch ook alles ingeleverd om aan de macht te blijven deelnemen?

Meloni had al lang de bocht gemaakt. Lang voor de verkiezingen had ze haar vroeger anti-NAVO-standpunt ingeruild voor het atlantisme bijvoorbeeld. Over migratie heeft ze voet bij stuk gehouden.

Eberhard Leclerc 9 juni 2024 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 10368623)
Over migratie heeft ze voet bij stuk gehouden.

Nee. Kort na de verkiezingen riep ze dat Italië 800.000 immigranten nodig had.

en die zijn gekomen. Meer nog dan dat!

Zipper 9 juni 2024 16:44

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 10368459)

daiwa 10 juni 2024 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10368611)
Dat zou een ingeweken Vlaming in Wallonië eens moeten proberen.:roll:

Maar zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is ,voelen de Franstaligen in Vlaanderen zich beschermd door de Belgische overheid als zij de taalwetten overtreden.

Ook door alle Vlaamse partijen buiten het VB die niet willen dat de taalwetten worden toegepast.

Hoofdstraat 10 juni 2024 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 10368493)
Vandaag de dag is dat inderdaad het geval. Maar om toch een beetje genadig te zijn naar de draadstarter toe kan ik het volgende opmerken. In mijn gemeente had de mijnmaatschappij die vroeger ook de tuinwijk beheerde waar de mijnwerkers woonden een gebouw bedoeld voor de administratie. Dit gebouw wordt tot op de dag van vandaag de Oude Burelen genoemd.

Inderdaad, het meervoud burelen wordt wel gebruikt in formele taal en dan vooral voor overheidsgebouwen. Bureel wordt dan niet gebruikt in de standaard taal, wat eigenlijk wel dom is. Maar goed, dan is het dialect of volkstaal en dat is ook ok.

https://www.vlaanderen.be/team-taala.../bureau-bureel

Jay-P. 10 juni 2024 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 10369277)
Inderdaad, het meervoud burelen wordt wel gebruikt in formele taal en dan vooral voor overheidsgebouwen. Bureel wordt dan niet gebruikt in de standaard taal, wat eigenlijk wel dom is. Maar goed, dan is het dialect of volkstaal en dat is ook ok.

https://www.vlaanderen.be/team-taala.../bureau-bureel

Silver lining:
Het had erger gekund met het gebruik van omschrijvingen zoals "Vlaams Stemburro".

Honni soit etcetera... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be