Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wachtrij stemhokje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272312)

Zucht 9 juni 2024 12:15

Wachtrij stemhokje

Ik ben deze voormiddag naar het stembureau gegaan. Er stond een wachtrij van zeker 100 meter, niet overdreven, 3 rijen dik. Teruggekeerd en zal straks opnieuw proberen.

Ik neem aan dat ieder die in de wachtrij staat voor de sluiting nog mag kiezen ? Of stopt men echt stipt om 4 uur en wie al van 3 uur staat te wachten is eraan voor de moeite ?

quercus 9 juni 2024 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10368465)
Ik ben deze voormiddag naar het stembureau gegaan. Er stond een wachtrij van zeker 100 meter, niet overdreven, 3 rijen dik. Teruggekeerd en zal straks opnieuw proberen.

Ik neem aan dat ieder die in de wachtrij staat voor de sluiting nog mag kiezen ? Of stopt men echt stipt om 4 uur en wie al van 3 uur staat te wachten is eraan voor de moeite ?

Het zal ook wel afhangen van de plaats waar de stembureau's zijn ingericht. Waar ik deze morgen geweest ben was het een schooltje van het basis-onderwijs. Daar kan men dus gemakkelijk om 16:00 uur de schoolpoort aan de straatzijde sluiten en wie reeds binnen is nog gelegenheid tot stemmen geven.

dalibor 9 juni 2024 12:38

Citaat:

Ik hoorde ook zoiets van een collega uit Leuven.

Ik moest in Antwerpen een paar minuutjes aanschuiven, rond 10 uur.

Ik denk dat in zo een geval tot later kan gestemd worden. Het uur is van minder belang dan het principe dat men moet kunnen stemmen.

Ben ooit voorzitter geweest en toen was de richtlijn dat wie nog stond te wachten om 16u nog mocht stemmen. Maar daarna niet meer.

maddox 9 juni 2024 12:39

10 minuten, inclusief de wandeling.

Dadeemelee 9 juni 2024 12:39

Er stond een rijtje van 10 meter maar het ging verrassend goed vooruit. Op 10 minuten was ik ervan af’

Zucht 9 juni 2024 13:12

Ik ben net terug van mijn tweede poging, en het was een stuk beter. Wachtrij ingekort tot 20% van deze ochtend.
Het aantal stemkoten was verminderd tot de helft van het aantal van vorige jaren, dus niet moeilijk dat er lange rijen stonden. En mogelijk wou iedereen nog net voor de middag gaan stemmen om nog van de zonnige namiddag te genieten.

De schoofzak 9 juni 2024 13:17

Ik moest echt niet lang wachten. Maar net voor mij was de knapste buurvrouw van heel de straat ook aan het aanschuiven. Ik had goesting, maar durfde niet, om te vragen of ik haar bolletje mocht zoeken, want er hing een affiche van de vuilblauwe partij aan haar venster. Ah ja, mijn heksie perfeksie was erbij.

k9 9 juni 2024 13:19

Citaat:

Ze houden dat open normaal

De gemuilkorfde 9 juni 2024 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10368514)
Ik moest echt niet lang wachten. Maar net voor mij was de knapste buurvrouw van heel de straat ook aan het aanschuiven. Ik had goesting, maar durfde niet, om te vragen of ik haar bolletje mocht zoeken, want er hing een affiche van de vuilblauwe partij aan haar venster. Ah ja, mijn heksie perfeksie was erbij.

Waarschijnlijk zou ze antwoorden dat het verboden is het potlood nat te maken.

quercus 9 juni 2024 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10368514)

"Ghie kiessak!!! Zie'j ghie nie beschamt?" 8O8O8O

E. Gidius 9 juni 2024 13:30

Drie kwartier aangeschoven. Het stemlokaal was veel te klein en je moest bij wijze van spreken over de tafels springen en mensen opzij duwen om er doorheen te geraken.

Onzijdig 9 juni 2024 13:53

Één uur staan aanschuiven. Van 8h30 tot 9h30. Locatie, séraphin de grotestraat te Deurne.

kelt 9 juni 2024 14:21

Bij ons in de gemeente gebruikt men de sporthal en zijn er 4 stembureaus open...En ja,'s ochtends vroeg staat er 50 meter file ,maar een halfuurtje en je bent er door.....

Benieuwdhoe ze dat in de steden doen,maar bij ons stonden er ook enkele stoelen naast de tafel met de voorzitter en bijzitters waar mensen die slecht ter been zijn mogen plaatsnemen.De "ordehandhaver" schuift hen dan op een passend moment er tussen...anders raken die mensen nooit aan het stemhok....Ik herinner me dat niet uit mijn vroegere woonplaats waar ik ooit de rol van bijzitter speelde en we exact met dit soort problematiek geconfronteerd werden ,en die mensen dan asap probeerden te helpen en dan nog commentaar van "voorkruipers" etc mochten mee bijnemen van ....juist....grom...

en....GEEN computers....

De schoofzak 9 juni 2024 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10368526)
Waarschijnlijk zou ze antwoorden dat het verboden is het potlood nat te maken.

Je moet wel oud zijn om dat te snappen. Maar ik vind je antwoord zeer puik.

E. Gidius 9 juni 2024 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10368584)
Benieuwdhoe ze dat in de steden doen,maar bij ons stonden er ook enkele stoelen naast de tafel met de voorzitter en bijzitters waar mensen die slecht ter been zijn mogen plaatsnemen.De "ordehandhaver" schuift hen dan op een passend moment er tussen...anders raken die mensen nooit aan het stemhok....

Op straat bij mijn stedelijk stembureau stond een wreed sympathieke bruine medemens die in perfect dialect iedereen de weg wees. Hij moet me wel behoorlijk oud ingeschat hebben want hij vroeg of ik een stoel en een glas water wilde.

Knuts 9 juni 2024 15:54

Vanmorgen rond 10u in Antwerpen gestemd, zonder aanschuiven.

Een half uur later in Berchem om met een volmacht te stemmen. Lange rijen, totaal onduidelijk voor de mensen waar ze moesten aanschuiven. Pakweg een halfuur om de twee wachtrijen (jawel, er was voor mijn stembureau een eerste wachtrij, en dan kon je pas de echte wachtrij vervoegen) af te werken en te kunnen stemmen.
En ik had nog geluk. Toen ik vertrok was er buiten ook al een wachtrij van 100 meter om de sporthal binnen te gaan.

quercus 9 juni 2024 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10368535)
Drie kwartier aangeschoven. Het stemlokaal was veel te klein en je moest bij wijze van spreken over de tafels springen en mensen opzij duwen om er doorheen te geraken.

En waar was dat stemlokaal gelegen waarvan je vond dat “meer radicale maatregelen” aangewezen waren?

E. Gidius 9 juni 2024 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10368731)
En waar was dat stemlokaal gelegen waarvan je vond dat “meer radicale maatregelen” aangewezen waren?

Mmmm... je verwart me met iemand anders, denk ik.

DewareJakob 9 juni 2024 18:18

In Dilbeek, een Nederlandstalige gemeente, was er sprake van intimidatie in een stembureau doordat de mensen er in het Frans werden aangesproken.
Totaal geen schaamte die Franstaligen.
Citaat:

Een van de kiezers werd door de voorzitter op een vrij agressieve manier aangesproken in het Frans
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06...er-stembureau/

djimi 9 juni 2024 18:26

In 'mijn' stembureau in Het Hoofdstedelijk Gedrocht werd ik héél beleefd en door sommige bijzitters zelfs behoorlijk vriendelijk in het Nederlands 'bediend'.

Nu moet ik toegeven dat ik er nogal intimiderend uit kan zien als ik dat wil :-)

De joviale bewaker aan de ingang van het schoolgebouw waar de kiesverrichtingen plaats vonden, sprak Nederlands met een Brabants accent.

Al bij al heb ik daar twintig minuten vertoefd: een beetje aanschuiven en dan nog wat wachten in het stembureau zélf, en het stemmen ging bijzonder snel: telkens de lijstduwer van de lijst van mijn voorkeur, voor alle vier de keuzes die ik mocht maken.

:thumbsup:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be