Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verschuivingen: "Wie verliest aan wie?" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272314)

djimi 9 juni 2024 18:12

Verschuivingen: "Wie verliest aan wie?"

Het komt er sowieso van: de vraag naar 'het verloop (van de kiezers)'.

Een eerste poging:

volgens mij zijn véél kiezers van "Groen" ofwel voor "Vooruit" ofwel voor "PTB/PVDA" gaan stemmen.

Iets met 'progressief' en 'een dam opwerpen tegen extreem rechts'.

En wellicht ook ongerustheid over 'de koopkracht'.

Maar waar o waar liepen de kiezers van 0VLD heen?

Naar "Voor U"? Blijkbaar niet.

Naar "Blanco" (de partij)? Blijkbaar ook al niet.

Naar N-VA? Misschien wel; de 'echte' liberalen bijvoorbeeld.

Naar VB? Best mogelijk; dan denk ik aan de 'donkerblauwe' liberalen.

Wie heeft andere (en betere) opvattingen?

:?

djimi 9 juni 2024 18:17

En voor ik het vergeet:

in Wallonië zal "Ecolo" ongetwijfeld wel een pak kiezers kwijt zijn geraakt aan PTB/PVDA.

En misschien hebben ook "Les Engagé(e)s" kunnen profiteren van dat verlies bij de Waalse groenen.

djimi 10 juni 2024 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10368799)
En voor ik het vergeet:

in Wallonië zal "Ecolo" ongetwijfeld wel een pak kiezers kwijt zijn geraakt aan PTB/PVDA.

En misschien hebben ook "Les Engagé(e)s" kunnen profiteren van dat verlies bij de Waalse groenen.

Blijkbaar zat ik hier goed fout met mijn 'ongetwijfeld' :oops:

Ik had dus duidelijk beter gewacht tot alle stemmen geteld waren.

Ook PTB/PVDA ging achteruit in La Wallonie 'Terre d'accueil'.

:|

Vlad 11 september 2024 06:26

De analyse is binnen. Dat ze binnen is. (Of ze klopt is een andere zaak.) Er hebben blijkbaar een pak voormalige ongeldig en blanco stemmers en eerste keer stemmers voor de centrumpartijen gekozen. VB en PVDA behaalden helemaal niet zo'n groot aandeel van de jonge kiezers die voor het eerst gingen stemmen itt tot wat de media eerder lieten uitschijnen. Vooruit zag meer kiezers naar het VB vertrekken dan van het VB overkomen. Het haalde vooral stemmen bij Groen. NV-A haalde vooral stemmen bij diegenen die geen benul hadden op wie ze zouden stemmen. Niets is dus wat het leek volgens deze studie van de UA. Het is wel allemaal in percentages ipv numeriek dus dat geeft een vertekend beeld.

De Prof 12 september 2024 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10409354)
De analyse is binnen. Dat ze binnen is. (Of ze klopt is een andere zaak.) Er hebben blijkbaar een pak voormalige ongeldig en blanco stemmers en eerste keer stemmers voor de centrumpartijen gekozen. VB en PVDA behaalden helemaal niet zo'n groot aandeel van de jonge kiezers die voor het eerst gingen stemmen itt tot wat de media eerder lieten uitschijnen. Vooruit zag meer kiezers naar het VB vertrekken dan van het VB overkomen. Het haalde vooral stemmen bij Groen. NV-A haalde vooral stemmen bij diegenen die geen benul hadden op wie ze zouden stemmen. Niets is dus wat het leek volgens deze studie van de UA. Het is wel allemaal in percentages ipv numeriek dus dat geeft een vertekend beeld.

Uit de verkiezingsuitslagen kan men opmaken hoe stemmen verschuiven.
Maar dit aan de campagne wijten is natte vingerwerk. Of een "wensvolle gedachte" Zeker als men hierdoor de VB kiezers probeert te viseren.
Want het is en blijft een publiek geheim dat het VB met alle middelen moet bestreden worden.

Boduo 13 september 2024 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 10409896)
Maar dit aan de campagne wijten is natte vingerwerk. Of een "wensvolle gedachte" Zeker als men hierdoor de VB kiezers probeert te viseren.
Want het is en blijft een publiek geheim dat het VB met alle middelen moet bestreden worden.

Over exact 1 maand zijn er de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen.
Er zullen veel "wensvolle gedachten" zijn op die dag & avond.

De schoofzak 13 september 2024 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 10409896)

De verkiezingsuitslagen geven enkel een foto van het moment van die dag.

Het onderzoek van de prof ging wel iets gedetailleerder: peilingen zijn ook (vage) foto's van de dag(en) waarop de peilingen gehouden worden.

Een (grote) groep dezelfde (dezelfde) mensen peilen van voor de campagne en dan ook van tijdens de campagne, geeft wel een zicht op de verschuivingen.

Knuppel 17 september 2024 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10410062)
De verkiezingsuitslagen geven enkel een foto van het moment van die dag.

Je méént het?

De schoofzak 17 september 2024 17:27

Wat ik persoonlijk nog interessanter zou vinden om te weten te komen, is om welke precieze reden of incident of ... een twijfelaar uiteindelijk toch zijn keuze maakt.

Al die borden langs de wegen ... zou dat iemand zijn gedacht uiteindelijk bepalen?
Hoeveel mensen kijken naar de debatten in de media? Een bezoek aan huis om een foldertje in de hand geduwd te krijgen met wat vage beloften ..?
... Afijn, wat is er efficiënt aan al dat "campagne voeren"?

De schoofzak 17 september 2024 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 10411142)
Je méént het?

Is dat plezant, een tekst onvolledig quoten?

De Prof 17 september 2024 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10410062)

Een (grote) groep dezelfde (dezelfde) mensen peilen van voor de campagne en dan ook van tijdens de campagne, geeft wel een zicht op de verschuivingen.

Alles hangt dan af wie welke en wanneer bepaalde uitspraken gepubliceerd worden, of kenbaar via andere media kanalen.

Persoonlijk denk ik dat een 'stemtest' u het beste resultaat geeft. Omdat debatten op radio en TV altijd ingekleurd worden, of slippertjes vergroot worden.

In die laatste context, is zo'n peiling je reinste flauwe kul.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be