Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
(Bericht 10371958)
Niemand wilt oorlog met Rusland. Maar Rusland wilt oorlog met al zijn buren, dus ook met ons. De europofobie in de Russische media bereikt steeds nieuwe schandelijke hoogtepunten en de top van het regime zoals Medvedev en Poetin doen stevig mee.
Het is moeilijk om daaraan te ontsnappen en zoals de geschiedenis van de 20ste eeuw aangetoond heeft, heeft vlucht- en verzoeningsgedrag precies het omgekeerde effect: meer imperialisme en meer oorlog.
|
(het hoort niet in deze draad, maar soit, ik wil reageren op bovenstaande post...)
Ik heb vanaf dag 1 van deze oorlog hetzelfde gezegd, en ik hoop dat de beeldspraak nog steeds zinvol is;
Putin zat mee aan de westerse imperialistische (maffia) tafel.
Denk voor de beeldspraak terug aan deze scène;
https://www.youtube.com/watch?v=QHH9EYZHoVU
Echter, onze Vlad was niet meer content met een plaatsje aan de tafel van een andere leider, en wou zijn eigen tafel. Hij zag ook dat de anderen aan de "westerse" tafel, leiders waren van wijken en streken die dichter en dichter bij zijn wijk/streek kwamen.
Enige jaren gelden zei hij daarom tegen "het westen;" allemaal goed en wel, maar ik zou toch liever hebben dat jullie een beetje afstand houden.
Natuurlijk, Vlad, geen probleem. De nato breidt niet uit naar het oosten.
In 02/2022 was het (terecht of onterecht, dat is een andere beoordeling) voor de vlad genoeg, stond hij recht van de tafel (voor "het westen" zijne kop kon inkloppen), en riep uit, vanaf nu heb ik mijn eigen maffia-tafel, bekijk het maar.
Hoewel iedereen meent dat het conflict BEGON op in 02/2022, beweer ik dat het conflict EINDIGDE op 02/2022.
Sindsdien bestaat er géén unipolair westers imperium meer, maar viel de wereldmaatschappij in 2 (of meerdere) polen uiteen. De strijd om het behoud van het unipolaire syteem EINDIGDE daarmee.
Nogmaals, het is een feitelijke beoordeling, géén beoordeling of Putin en de Russen het recht hebben, of gelijk hebben, in te doen wat ze doen, namelijk een ander land binnenvallen. (Over de soevereiniteit van Oekraïne kunnen we een andere boom opzetten, want die hadden ook een plaats aan de westerse maffia-tafel, maar hebben en hadden de macht niet zoals Putin om recht te staan, en te zeggen, bekijk het maar... )
Ik blijf erbij, en zie, buiten "meningen" daarover, géén enkel bewijs dat de ambitie van de russen verder reikt dan die pure geografische en politieke demarcatie.
De grond waarop die demarcatie-lijn loopt is oost-oekraïne.
Patrickve (die sinds enige tijd niet meer actief is, dus ik hoop dat alles ok is pé, en waarmee ik deze discussie ook al had) meent dat de russen onderweg zijn naar de Oostendse gaanderijen (dat was een grapje tussen ons) om deze in te lijven bij het "Russisch Keizerrijk," en die toekomstgerichte beoordeling was voor hem verantwoording genoeg om de schuld van de situatie die ontstond in 2014 (en eerder) en die duurt tot heden volledig en integraal in de schoenen van de russen te schuiven.
Ik ben het met dat laatste niet eens.
Jij zegt hier boven ook dat "appeasement" richting de russen hen enkel maar meer ambitie gaat geven om verdere imperialistische uitbreiding te zoeken, terwijl ik zelfs in de huidige demarche die ambitie niet zie.
En DIE politieke beoordeling richting de russen betekent dat er voorlopig niet over een staakt-het-vuren kan gesproken worden.
De russen gaan NOOIT meer terug aan de westerse maffia-tafel komen zitten. Ik hoop dat iedereen dat beseft, zodat we kunnen beginnen te werken aan een einde van dit conflict.