vanderzapig |
10 juni 2024 11:58 |
Volledig artikel:
https://archive.ph/715lE
“Whoah!! Die criminele burgemeester bijna van de troon gestoten. Epic!” Feest voor PVDA in Antwerpen. De uiterst linkse partij werd er de tweede grootste, met 22,5 procent. Een stuk groter dan Vlaams Belang (16,2 procent) en amper drie procentpunt onder N-VA. Is dit het Jos D’Haese-effect? Wij trokken gisterenavond de stad in op zoek naar PVDA-kiezers. “80 procent van de inwoners van Borgerhout zijn moslims en wij hebben allemaal op PVDA gestemd”, vertellen jongeren.
Esther De Leebeeck 10-06-24
“De tweede grootste partij van ‘t Stad? Gij meent dat? En dat allemaal door onze MrBeast (bekende youtuber, red.): Jos D’Haese!”
De jongeren in Borgerhout zijn euforisch als we vertellen dat PVDA historische cijfers heeft gehaald in kieskanton Antwerpen. Liefst 22,5 procent haalden ze daar, in procentpunten 11 procent meer vergeleken met de vorige Vlaamse verkiezingen. Of ook: hoe bijna één op de vier kiezers in ‘t Stad op de communisten heeft gestemd. Niet dat de jongeren hier verkiezingsnieuws gevolgd hebben, het interesseert hen eigenlijk bitter weinig, maar het zijn toch vooral zij die voor de PVDA zijn gegaan. “Heel de straat hier (Vincottestraat, red.) ging op PVDA stemmen, dat was een ongeschreven regel”, beweert een groepje jongeren. Yassine (21) legt uit: “Jos D’Haese woont hier om de hoek. Hij komt af en toe langs in de wijk en houdt dan een gesprekje met ons én ja, dat werkt.” Wat D’Haese dan zoal gezegd heeft tegen de jongeren, vragen we hem. “Dat hij voor Palestina is en de andere partijen zich daar niet over uitspreken, zo heeft hij ons allemaal overtuigd. Het Jos D’Haese-effect heeft gewerkt.”
Ook Yokabed (25) — ze werkt als schadebeheerder bij de verzekeringen — heeft op PVDA gestemd. Wederom door Jos D’Haese. “Hij had een video gemaakt op TikTok over woonleningen voor jonge mensen en ik was toevallig zelf net op zoek naar een woning. Het is zo duur geworden om te huren in Antwerpen, laat staan om te kopen. Toen keek ik meer van zijn video’s en had hij het over dat hoofddoeken overal toegelaten moesten worden, dat we Palestina meer moesten steunen én een rijkentaks invoeren, en dan was ik volledig overtuigd. Ik had zijn video’s ook gedeeld met vrienden die niks van de politiek volgen. Dat ze nu zo hoog scoren, maakt me echt blij. En, dat belooft vooral veel goeds voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.” “Whoah!! De tweede grootste? Gij meent dat of wa”, komt een groepje jongeren in het Krugerpark tussen als ze ons horen praten. “Allemaal door onze MrBeast: Jos D’Haese. We hebben die criminele burgemeester bijna van de troon gestoten! Epic! Eh ma de Jos als nieuwe burgemeester van Antwerpen?!” Voor hen is het alvast dé Jos geworden.
Laat oktober maar komen, zegt ook Said (36) uit Borsbeek. Voor hem en zijn vrienden was één ding belangrijk: free Palestina. “En dan was er maar één partij die daar een duidelijk standpunt over had. De rest durfde niet praten. Alle Marokkanen die ik ken, hebben op PVDA gestemd”, zegt hij. En naast hen, ook een heleboel first time voters. “De belangrijkste thema’s voor mij waren klimaat en de economische kloof tussen rijk en arm”, vertelt Zeger (18). “Sowieso kom ik uit een linkse familie en op YouTube en TikTok zag ik enkel PVDA als linkse partij voorbijkomen, naast de massavideo’s van Vlaams Belang, maar dat was nooit een optie. En CD&V en Open Vld met hun AI-gegeneerde advertenties... dan denk je ook: néé, bedankt. (lacht) Ik was net nog aan het discussiëren over de verkiezingsresultaten met een vriend van mij die voor N-VA is gegaan. Niet dat dat iets doet aan onze vriendschap, maar het is toch straf wat PVDA hier gehaald heeft. Veel van onze vrienden zijn ook voor PVDA gegaan om een tegenwicht te bieden aan de rechtse partijen. Volgens mij is het succes dankzij de jongeren.”
Dat PVDA veel stemmen heeft kunnen ronselen in moeilijke wijken, met jongeren met migratieroots, is wel duidelijk. “Ik weet niet veel, maar ik weet wel dat 80 procent van de inwoners van Borgerhout moslim is en wij hebben allemaal op PVDA gestemd”, zegt een dertiger. “Tien jaar geleden stemden we allemaal op Patrick Janssens (Vooruit), nu zijn die stemmen allemaal naar PVDA en Jos D’Haese gegaan. Als Vlaams Belang meer dan 50 procent had gehaald en de grootste was hier, dan was ’t oorlog. (lacht) Iedereen is blij dat dat niet zo is.”
Al is het niet alléén D’Haese die met de pluimen mag gaan lopen. Ook studente Amina Vandenheuvel — de studente is amper 22 jaar en wellicht nu de jongste vrouw in Vlaams Parlement ooit — komt hier een paar keer ter sprake. “Een vriend van mij had met haar gepraat en stuurde me: die is écht goed voor onze toekomst. Van haar ga je nog horen. En het bleek een goede keuze om te vertrouwen op mijn slimme vriend”, lacht Danaë (24).
|