Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De "peilingen" hebben verloren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272333)

De Prof 10 juni 2024 20:22

De "peilingen" hebben verloren

Hoe komt het dat het VB in alle peilingen is "overschat".
Decennialang is het VB in alle peilingen "onderschat" En nu deze verkiezingen dus andersom.

Het kan toch niet zijn dat zoveel potentiele VB kiezers plots van partij veranderen.

Ik vraag me dan ook af, of de peilingen al dan niet bewust anders ingekleurd werden. Of ze niet meer gestuurd werden.

Want één ding is een feit, het VB zat vastgeroest in de zekerheid dat ze steeds onderschat worden in de peilingen. Vandaar hun teleurstelling dat ze niet meer haalde bij de verkiezingen zelf.

In deze zin heeft onze "politiek correcte media" gewonnen.

k9 10 juni 2024 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 10370025)
Decennialang is het VB in alle peilingen "onderschat" En nu deze verkiezingen dus andersom.

Het kan toch niet zijn dat zoveel potentiele VB kiezers plots van partij veranderen.

Ik vraag me dan ook af, of de peilingen al dan niet bewust anders ingekleurd werden. Of ze niet meer gestuurd werden.

Want één ding is een feit, het VB zat vastgeroest in de zekerheid dat ze steeds onderschat worden in de peilingen. Vandaar hun teleurstelling dat ze niet meer haalde bij de verkiezingen zelf.

Mythe :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_verkiezingen_2014

VB werd toen ook overschat.

EN nee wat er gebeurd is was dat er meer dan gewoonlijk onbesliste kiezers maken (tot 20% vlak voor de verkiezingen) en het idee is nu dat door de goede NVA camapgne en de slechte VB campagne die vooral naar NVA gingen.

Want merk op de meeste andere partijen zijn veel correcter geschat.

Maar de peilingen zaten er idd serieus naast deze keer.

dalibor 10 juni 2024 20:32

Drie hypothesen:

- het vroegere fenomeen dat VB steeds ondergepeild werd is weg. Dat was omdat men een zekere schaamte had dat aan iemand te zeggen. We zijn intussen vele jaren verder en VB is stilaan genormaliseerd

- de campagne: zoals ik al voor zondag aangaf heeft het VB veel mensen van zich afgekeerd met de bizarre stellingen rond seksuele identiteit. Ineens was het een partij die een probleem maakt van iets dat voor de meeste kiezers al lang geen issue meer is

- eveneens de campagne: De Wever die erin is geslaagd de campagne te sturen naar zijn sterktes. Welvaart, begroting. Migratie is het thema van VB, maar kwam weinig aan bod. Doordat het over welvaart ging kreeg ook Vooruit een duw in de goede richting.

De Prof 10 juni 2024 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10370030)
Drie hypothesen:

- het vroegere fenomeen dat VB steeds ondergepeild werd is weg. Dat was omdat men een zekere schaamte had dat aan iemand te zeggen. We zijn intussen vele jaren verder en VB is stilaan genormaliseerd

Dat is mogelijk, maar verklaard nog niet de grote foutmarge
Citaat:

- de campagne: zoals ik al voor zondag aangaf heeft het VB veel mensen van zich afgekeerd met de bizarre stellingen rond seksuele identiteit. Ineens was het een partij die een probleem maakt van iets dat voor de meeste kiezers al lang geen issue meer is
Dat is lang niet zeker, de laatste peiling werd gemaakt NA dat de media over genderterminologie begon. Dus zonder invloed.

Citaat:

- eveneens de campagne: De Wever die erin is geslaagd de campagne te sturen naar zijn sterktes. Welvaart, begroting. Migratie is het thema van VB, maar kwam weinig aan bod. Doordat het over welvaart ging kreeg ook Vooruit een duw in de goede richting.
Het zijn niet de partijen die de thema's uitspelen.
Het is de media!!!! die bepaald welk thema aan bod komt en "hoeveel". De Sutter gaf zelf aan om haar geaardheid buiten de kiescampagne te houden. Maar de media zette het hoog op de agenda.

Dadeemelee 10 juni 2024 21:16

De peilingen waren verrassend correct. Zelfs de totaalscore VB+NVA klopt. Het enige dat niet klopte was de stand van het communicerend vat VB/NVA.

De reden?
De rechtstreekse aanval van De Wever op Van Grieken en het VB zal er wel wat mee te maken hebben maar bij de peilbureaus zullen ze ook wel last gehad hebben van het wispelturig gedrag van de malcontenten.

Max van Dietschland 10 juni 2024 21:26

De regimemedia hebben een belangrijke rol gespeeld in de campagne en dit tegen het Vlaams Belang.

Dit is wel iets waar de partij in de toekomst meer rekening moet mee houden en niet zomaar met alles moet meedoen wat er op de regimemedia tijdens de campagne wordt georganiseerd.

Deelname aan een realityprogromma als "Het Conclaaf" met een ultra linkse programmamaker is zeker niet meer voor herhaling vatbaar. Dat geldt ook voor een programma als Eerste Keus, waar de programma makers welbepaalde soort jongeren kunnen uitkiezen om een partij te treffen of belachelijk te maken.

Het is zo dat in de toekomst het Vlaams Belang zijn deelname aan programma's van de vijandige regimemedia tot een strikt minimum dient te beperken. De campagne wordt best gevoerd op straat, door huisbezoeken en via sociale media, waar je nog rechtstreeks toegang hebt tot de kiezer zonder negatieve "framing" van de regimemedia.

dalibor 10 juni 2024 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 10370091)
De regimemedia hebben een belangrijke rol gespeeld in de campagne en dit tegen het Vlaams Belang.

Dit is wel iets waar de partij in de toekomst meer rekening moet mee houden en niet zomaar met alles moet meedoen wat er op de regimemedia tijdens de campagne wordt georganiseerd.

Deelname aan een realityprogromma als "Het Conclaaf" met een ultra linkse programmamaker is zeker niet meer voor herhaling vatbaar. Dat geldt ook voor een programma als Eerste Keus, waar de programma makers welbepaalde soort jongeren kunnen uitkiezen om een partij te treffen of belachelijk te maken.

Het is zo dat in de toekomst het Vlaams Belang zijn deelname aan programma's van de vijandige regimemedia tot een strikt minimum dient te beperken. De campagne wordt best gevoerd op straat, door huisbezoeken en via sociale media, waar je nog rechtstreeks toegang hebt tot de kiezer zonder negatieve "framing" van de regimemedia.

LOL

Jaren kreften dat ze niet in de media komen.

En nu dat wel is gebeurd, is dat de reden.

Eeuwig verongelijkt.Eeuwig zichzelf verkeerd inschatten.

Losers.

Der Wanderer 10 juni 2024 22:31

Tom Van Grieken is een zwak debater die niet erg authentiek overkomt. Zodra hij niet op one-liners kan terugvallen (steeds dezelfde), zie je hem gefrustreerd kijken en hij is niet in staat om standvastig over te komen, al doet hij zijn best: hij laat zich in het defensief drijven en loopt anderen (BDW) achterna waardoor hij niet als leider overkomt.

Dat gezegd zijnde: ik had ook gehoopt dat het VB sterker scoorde maar we zien wel degelijk - naast de suboptimale voorzitter die zijn best doet maar niet van het niveau van een De Wever is op communicatief vlak - de gevolgen van enerzijds de omvolking en anderzijds de links-liberale indoctrinatie. De genderwaanzin is mainstream geworden, zodanig dat zelfs de nuchtere vaststelling dat Petra De Sutter biologisch een man is voor controversieel doorgaat. Massawaanzin - het is niet de eerste keer in de geschiedenis, en je komt er niet makkelijk van af. Wie aanvoelt dat er iets niet klopt, durft zelden openlijk spreken.

E. Gidius 10 juni 2024 22:38

Citaat:

N-VA verloor federaal 1 zetel, en Vlaams 4 zetels.
De winst van het VB is groter Vlaams dan federaal.
Europees haalt het VB wel zijn miljoen stemmen.

Conclusie: veel mensen die geneigd zijn VB te stemmen, hebben federaal N-VA gestemd om Vivaldi 2 te blokkeren. Vlaams en vooral Europees hebben ze dan VB gestemd.

Dadeemelee 10 juni 2024 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 10370137)
Tom Van Grieken is een zwak debater die niet erg authentiek overkomt. Zodra hij niet op one-liners kan terugvallen (steeds dezelfde), zie je hem gefrustreerd kijken en hij is niet in staat om standvastig over te komen, al doet hij zijn best: hij laat zich in het defensief drijven en loopt anderen (BDW) achterna waardoor hij niet als leider overkomt.

Dat gezegd zijnde: ik had ook gehoopt dat het VB sterker scoorde maar we zien wel degelijk - naast de suboptimale voorzitter die zijn best doet maar niet van het niveau van een De Wever is op communicatief vlak - de gevolgen van enerzijds de omvolking en anderzijds de links-liberale indoctrinatie. De genderwaanzin is mainstream geworden, zodanig dat zelfs de nuchtere vaststelling dat Petra De Sutter biologisch een man is voor controversieel doorgaat. Massawaanzin - het is niet de eerste keer in de geschiedenis, en je komt er niet makkelijk van af. Wie aanvoelt dat er iets niet klopt, durft zelden openlijk spreken.

Het is geen kwestie van zwakke debater.

De standpunten van het VB zoals de eenzijdige onafhankelijkheid en hun conservatief-katholieke ethische standpunten zijn gewoon debiel. In een serieus debat gaan ze daarmee altijd op hun bakkes.

wagner.666 10 juni 2024 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10370144)
Het is geen kwestie van zwakke debater.

De standpunten van het VB zoals de eenzijdige onafhankelijkheid en hun conservatief-katholieke ethische standpunten zijn gewoon debiel. In een serieus debat gaan ze daarmee altijd op hun bakkes.

Spreek voor uzelf trol, uw flutpartij komt nog niet aan den kleine teen van het VB.
Ze gaan allemaal lopen de straffe van de vld, met de hoerenloper op kop gevolgd door quicke die nog altijd op zoek is vaar een libanese met blauwe ogen en dikke tetten en, de rest zal ook wel verzuipen in hun hoogmoed.

Dadeemelee 10 juni 2024 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 10370146)
Spreek voor uzelf trol, uw flutpartij komt nog niet aan den kleine teen van het VB.
Ze gaan allemaal lopen de straffe van de vld, met de hoerenloper op kop gevolgd door quicke die nog altijd op zoek is vaar een libanese met blauwe ogen en dikke tetten en, de rest zal ook wel verzuipen in hun hoogmoed.

Van Grieken is publiekelijk op zijn bek gegaan met zijn éénzijdige onafhankelijkheid en met zijn conservatief katholieke standpunten over gezinnen en gender.
Dat heeft iedereen op tv kunnen zien.

k9 10 juni 2024 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 10370091)

Ja zoals ik vroeger al zei: het VB meot zijn ware aarde zoveel mogelijk verbergen en liefst zo afwezig mogelijk blijven in de campagne buiten wat slogans

k9 10 juni 2024 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10370147)
Van Grieken is publiekelijk op zijn bek gegaan met zijn éénzijdige onafhankelijkheid en met zijn conservatief katholieke standpunten over gezinnen en gender.
Dat heeft iedereen op tv kunnen zien.

Wat ik niet snap is dat vb heeft zoveel geld en tijd en dan nog komen ze met niks beter dan " de wekker van de bomma".

Ik bedoel ofwel zijn ze daar echt allemaal te dom en kunnen ze gewoonweg niet beter ofwel waren ze veel te zelfverzekerd van de 30%

fred vanhove 11 juni 2024 03:35

Citaat:

Je kan zien ik dit al had geschreven toen de allereerste uitlag binnenliep. De voorspellingen PVDA en VB werden overroepen.

Ik denk dat veel mensen wel blij zijn met drukkingsgroepen als PVDA VB en zelfs groen ttz de meer extremen maar dat veel mensen toch hun twijfels hebben om deze partijen echt aan de macht te laten komen.

Velen vertrouwen het toch niet helemaal. Ook aan de bekwaamheid om te regeren wordt wel eens getwijfeld. Zo ervaar ik het toch in mijn kennissenkring.

Het Oosten 11 juni 2024 07:43

Citaat:

Blokkertjes hier beweerden nochtans dat het VB in een peiling altijd worden onderschat. Niet dus. In ieder geval, diegenen op het VB hebben gestemd, zijn voor 5 jaar eraan voor hun moeite. Dat betekent: 5 jaar jammeren aan de zijlijn. Tenminste zo ziet het er naar uit. Ik ben daar eigenlijk niet zo verdrietig om.

En ja, zoals ik al zo dikwijls zei aan die Vlaams-nationalistische amateuristische toekomstvoorpellers: 'Peilingen zijn maar peilingen. De prijzen worden aan de meet uitgedeeld'.

Skobelev 11 juni 2024 07:51

De wekenlange hetze, gemanipuleerde stemadviezen, indoctrinatie en bangmakerij.

Sneaky 11 juni 2024 08:32

Citaat:

Zoals ik reeds voor de verkiezingen had verkondigt, de strategie van Dewever om op voorhand de deur dicht te doen voor het VB heeft opgebracht. Voor de twijfelende kiezers voelde een VB-stem daardoor meer nutteloos.

Bovendien heeft Dewever ook een zeer mooie campagne gereden. Hij heeft de iedereen overklast in de debatten. Dat kookwekkertje was ook een instinker om aan te tonen dat de oplossing van VB voor splitsing te simplistisch is.

Het VB dacht met al die peilingen ook dat de buit al binnen was. De hoogmoed droop eraf.

Tenslotte is er nog het economische. Mensen zijn bang voor hun portefeuille, zeker na de crisis met gas en olie. Dan opteert de Vlaming liever voor rechtse oplossingen ipv linkse. En dus NVA ipv VB.

Volgens mij hebben de twijfelende kiezers massaal toch NVA gestemd.

Sneaky 11 juni 2024 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10370177)
Je kan zien ik dit al had geschreven toen de allereerste uitlag binnenliep. De voorspellingen PVDA en VB werden overroepen.

Ik denk dat veel mensen wel blij zijn met drukkingsgroepen als PVDA VB en zelfs groen ttz de meer extremen maar dat veel mensen toch hun twijfels hebben om deze partijen echt aan de macht te laten komen.

Velen vertrouwen het toch niet helemaal. Ook aan de bekwaamheid om te regeren wordt wel eens getwijfeld. Zo ervaar ik het toch in mijn kennissenkring.

Dat is een irrationele angst die ingegeven wordt door de MSM. Alsof we ineens geen democratie meer hebben moest VB mee regeren? Toch hoor ik dat soort zaken soms zeggen.

Universalia 11 juni 2024 08:36

Ik schreef het voor de verkiezingen al: "kraai nooit te vroeg victorie" :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be