![]() |
Komt er een staatshervorming?
De N-VA haalt met CD&V, Les Engagés, Vooruit en MR een gewone meerderheid in de Kamer. Maar een gewone meerderheid (van 82 zetels) volstaat niet om een staatshervorming door te voeren. Daarvoor is de PS nodig en nog minstens een andere partij (de PS heeft 16 zetels, Open VLD heeft er zes, Groen en Ecolo hebben er - samen - negen).
Een 2/3 meerderheid (met een gewone meerderheid in elke taalgroep) in is zeer moeilijk, om evidente redenen. Maar er is een tweede vorm van staatshervorming. Men kan natuurlijk het pad vormen van een asymmetrisch beleid en van functionele splitsingen. Daar is geen 2/3 meerderheid voor nodig. Dat was wat de N-VA in de zomer van 2020 wou doen met CDH, CD&V, SP.A en de PS. Maar dan voert men een links beleid en moet de MR overboord. Maar zijn N-VA en PS bereid dat te doen? Dus: komt er een staatshervorming of niet? Ik ben benieuwd naar jullie mening. |
Denk het wel. Vraag is vooral wat ze de PS gaan moeten geven in ruil voor meer regionale verantwoordelijkheden. Ik vermoed een (grote) zak geld.
Want ik denk dat ze de PS nodig hebben voor de 2/3e meerderheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Anders moeten ze gedoogsteun van VB fixen, dat valt in Wallonië niet goed te praten. Dus PS moet er al sowieso bij. |
Niet tijdens deze legislatuur of de volgende.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik denk dat er wel eentje komt, maar dat het geen al te diepgaande zal zijn, zeker niet het confederalisme dat De Wever beloofde.
Misschien eerder een interne, waarbij bijv. het Waals Gewest en de Franstalige Gemeenschap versmelten. |
Citaat:
Toch zie ik dat niet gebeuren, want dat zou betekenen dat de Duitstalige gemeenschap dan een eigen gewest krijgt. En daar zijn de Franstalige politici niet voor te vinden, want dat zou betekenen dat ze toch wat inkomsten kwijtspelen uit een van de rijkere delen van het huidige Waals Gewest. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met andere woorden, het is een lege blaas waar men alles kan opplakken waar iedereen zowat een eigen uitleg kan over geven zonder dat er iets wezenlijks hoeft te veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Want volgens BDW zijn redelijk recente woorden is hij niet geïnteresseerd in een onafhankelijk Vlaanderen en hoeft dat voor hem helemaal niet. Totaal in tegenspraak dus met uw post. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van zodra het over een andere groep gaat (Nederlandstaligen in Brussel, Duitstaligen in Wallonië) verandert hun riedeltje. Dan wordt plots het recht van de meerderheid belangrijk, en moet de minderheid zwijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be