![]() |
Een V 12 bouwen, zo eentje op oude loodsuper naft
|
Citaat:
De hoofdreden waarom men loodhoudende benzine is gaan gebruiken, ipv terug te vallen op ethanol, is dat loodhoudende benzine goedkoper was. Het lood werd in de benzine gestoken als ethanol derivaat..... |
Citaat:
|
Citaat:
Dat smeren van de kleppen was een gunstig zij-effect van het gebruik van tetra-ethyllood toevoegingen aan benzine (een praktijk begonnen in de dertiger jaren en algemeen tot ver in de negentiger jaren vorige eeuw) Voornaamste reden voor het toevoegen van die loodverbinding was om het kloppen van de steeds krachtiger en beter compresserende benzinemotoren te beletten....,kloppen of pingelen waarbij de ontsteking per abuis al riskeerde te gebeuren voordat het moest,wat de motor minder efficient maakte en bovendien tot schade kon leiden... In de grote wereldsteden bleek de uitstoot van al dat lood al medische gevolgen te hebben op de bevolking,speciaal de kinderen....Vandaar dat het geleidelijk uitgeschakeld werd door het gebruik van loodvervangers.....Inderdaad ,ik heb het zelf ondervonden indertijd,bleken niet alle automotoren gebouwd in de vroege jaren tachtig,in de jaren negentig even goed te reageren op die loodvervangers...(meer verbruik)....:-( Maar modellisme blijft een fascinerende hobby .... We zien daar ook het gebruik van de draaibank.. In Vlaanderen zijn er al ganse "industrieparken" waar geen enkele draaibank meer te vinden is |
Citaat:
De uitvinder van het lood-ethyl gebeuren had later enorm veel spijt van de uitvinding. Enkele weetjes. De eerste productie-turbo wagen (eigenlijk 2de, maar kom), de Oldmobile Jetfire (een 3.6L V8 met 215 pk), gebruikte een combinatie van turbo en water-methanol injectie om pingelen onder "hoge" turbo-druk onder controle te houden. Net zoals we zien met Adblue was dat vragen voor gezever, want de doorsnee gebruiker kan met moeite de bandenspanning op peil houden (vandaar dat de Eurocraten ook dat reglementeren en die verantwoordelijkheid bij de fabrikant leggen), laat staan een "duur" merkproduct aanvullen. Oldsmobile verkocht dat mengseltje "Turbo-Rocket-Fluid" met een bijhorend prijskaartje. |
Als je een oude motor op loodvrije wou laten rijden moest je dan niet de klepzittingen veranderen?
|
Citaat:
Maar ja, klepzittingen uit beter geschikt (en duurder) gehard staal losten het gebrek aan lood op. Ook is het een soortgelijke situatie met LPG, want dat was 'toen" 1 van de kostenposten voor de ombouw naar LPG. Niet alle motoren konden om met het gebrek aan smering op de kleppen -LPG is gortdroog in vergelijking met benzine- |
Ik denk er aan een merk "authentieke" benzine,zo met van dat tetra-ethyl-lood in,op de markt te brengen,uiteraard enkel voor "historische en demonstratieve" doeleinden....bijvoorbeeld voor kleine zelfbouw motortjes op Youtube....
Het merk zou "Greta" zijn en de merkslogan "How Dare You?" Wat denken jullie...strak plan? |
Citaat:
|
Citaat:
Die groen hebben geen gevoel voor humor vergeet dat niet. |
Ik wil een delorean die op kernenergie rijdt
|
Citaat:
Komkomkom mijn knokploeg van import Afghanen ,als ze onderling niet aan het knokken zijn,zullen doorslaande argumentren gebruiken jegens die belachelijke bleekneusjes met hun overdreven "Virtue-signalling" neiging..... Wat een mens nog niet gaat moeten ondernemen om wat brandstof voor zelfbouw modelmotoortjes te verkopen.....8-) |
Citaat:
Tsja.....U bent me voor... Een andere commerciele denkpiste is om mini nucleaire brandstofstaafjes in de markt te zetten voor hobbyisten die hun eigen model kerncentrale bouwen... Het merk zou "Tine" zijn en de slogan...euhm......."How Dare You"......... Wat denken jullie,stralend plan? |
Citaat:
Maar een 2 takt kettingzaag op nitromethaan, klinkt als een plan. Hmmm, ik ben benieuwd hoe mijn pulse-jet daarop zou lopen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be