![]() |
Windmolenkerkhoven, wie gaat die betalen?
https://www.bloomberg.com/news/featu...p-in-landfills
Citaat:
Ze weten er geen weg mee, dus het staatsapparaat springt met andermans afgepakt geld die bres in: Kinderspeelpark, door de buizen kruipen, o leuk!, 25ste keer o nog steeds leuk!. 1000 parkes bijbouwen! Vala ons Groen afvalprobleem opgelost. :P Dat der daar niemand op 't idee kwam om de boel naar Oekraine te sturen, 't is 't moment - ze zijn daar al 2 jaar aan 't sluikstorten, da valt zo minder op. |
Alles is te recycleren. We moeten gewoon genoeg goedkope energie ter beschikking hebben.
|
Citaat:
Maar je moogt nog het dubbele nemen, mij eender. Bron: https://decorrespondent.nl/4256/fact...1-204f4ea80f44 :-D Citaat:
|
Citaat:
Dus : stockeren. (zeg maar : begraven). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Engie heeft aandeelhouders blij te houden. Voornamelijk, de Franse (r)overheid. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ook in Duitsland is het 20 jaar in de regel, links heb ik reeds gelezen, in elk geval hebben ze 20 jaar lang recht op bepaalde subsidies, directe link: Citaat:
|
Citaat:
Maar ze maken er wel werk van dat veel minder te doen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Een rapport meer: https://www.change.inc/energie/deze-...yclebaar-37924 |
Citaat:
Ik had al geschreven dat alles recycleerbaar is, mits genoeg energie. |
Citaat:
Windmolenwieken bestaan voor een groot deel uit epoxyhars, en dat is een thermohardend polymeer, dus mechanisch niet recycleerbaar. En met recycleerbaar bedoel ik hoog-kwalitatieve recycling, dus naar nieuwe composieten, niet naar een of andere vulstof voor beton of fundering in de wegenbouw. Het enige wat werkt voor de recyclage van windmolenwieken is chemische recycling, zijnde thermische depolymerisatie van epoxy met het behoud en terugwinning van de glas/koolstofvezel. Het bisfenol-monomeer wordt teruggewonnen en kan hergebruikt worden in de productie van nieuw epoxy. Probleem is dat dit energie vergt en de complexe samenstelling van windmolenwieken geeft probleem, want naast epoxy en glas/koolstofvezel bestaan die ook uit PU-gelcoats, hout (balsa), etc... Wat zou helpen is als men windmolenwieken zou vervaardigen uit thermoplasten, want die kunnen mechanisch gerecycled worden door te smelten... epoxy-vitrimeren zouden hier een antwoord kunnen bieden, maar zijn naar maar een paar jaar geleden ontdekt en bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase. |
Ik ken er weinig van, maar waarom kan men die wieken gewoon niet voorzien van een nieuwe coating?
|
Citaat:
Kleine defecten, inclusief herstel van de coating, kunnen ter plekke worden uitgevoerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Volgens recente LCA's is de CO2-impact van het storten als EoL-strategie van windturbinebladen van een 4.5 MW molen gelijk aan 623 ton CO2. Daarvan is zo'n 500 ton CO2 door het verlies aan materiaal, en laat nu net dat epoxy als hoofdbestanddeel en andere wiekbestanddelen nog steeds gemaakt worden van ruwe aardolie. Dit 500 ton CO2 komt overeen - ruwe schatting (14/44-den) - met 190000 liter ruwe aardolie, en dat voor één molen... Bijlage 119653 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37037101/) |
|
Citaat:
Of je moogt altijd een mailtje sturen naar de USA om "uw verontwaardiging ?" kenbaar te maken, dat ze daar 4,5 jaar geleden massaal wieken begraven hebben (bron Bloomberg). Citaat:
Vandaag zouden er - enkel in Duitsland - nog ca. 8 miljoen sjoemeldiesels verder rijden, in 2024 reden er nog 8,6 miljoen illegale dieselwagens in D... In Belziek schat ik 1,5 miljoen tot 2 miljoen illegale dieselwagens. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be