![]() |
Wat kost vakantie?
Naar aanleiding van deze post in deze draad:
Wat geeft een mens zoal uit op vakantie en let je tijdens je vakantie op de kleintjes of laat je het gewoon breed hangen ("Hé, ik heb heel het jaar gewerkt, mag ik ook effe?"). Ik heb nog nooit de afrekening gemaakt voor een vakantie maar in het geval van onze laatste vakantie is dat vrij simpel. De accommodatie werd vooraf geboekt en al de andere uitgaven kan ik nakijken op mijn bankkaart. De rekening voor een 10-daagse (11 nachten) vakantie in Frankrijk (Ardeche): Verblijf: €1050 voor een privé vakantiehuis met groot terras en zwembad (wat we niet eens gebruikt hebben) Kosten benzine @ 6L/100km: €200 Kosten peage: €110 Ter plekke opgedaan aan eten, drinken en bezoek allerlei: €1800 Totaal kostte die vakantie ons dus €3160. Dat is natuurlijk een behoorlijk bedrag. Maar anderzijds is dat €287 per nacht voor 2 personen. Wat €143 per persoon per nacht is. Maar dat is dan wel voor een "all-in" vakantie. Vervoer, verblijf, eten, drinken, inkom, fooien, winkelen,... Alles is dan inbegrepen. Al bij al valt mij dat nog mee. Boek ergens een all-in vakantie, ga daar ter plekke nog wat rondwandelen, terrasjes doen, winkeltjes plunderen en een attractie bezoeken en je bent dat ook snel kwijt. Toch zeker als je er ter plekke nog een auto voor moet huren. Wat jullie? Kijken jullie ooit na wat een vakantie gekost heeft? Of vooraf wat het gaat kosten? En werken jullie dan met een budget of is het eerder "op is op"? |
Wij kijken alleen wat het verblijf ons gaat kosten en kosten voor de ferry of trein, vliegtuig etc... bvb.
En we maken dan ne mix bvb een B&B , nen heel goeien B&B of ergens op een ongewone locatie, of met meer luxe dan de norm is. En dan mag daar al eens een hotel bijzitten ook dat meer waard is dan zijn 4 sterren. Vorig jaar hebben we zo een nacht of 2 in een super hotel geslapen in sud tirol, echt meer dan gewoon goed. De laatste jaren beperken we ons niet tot een locatie, maar maken we er een soort road trip van door een bepaalde streek / land. En buiten het seizoen, dus dat scheelt ook. En voor het eten, wij kunnen zowel gewoon wat brood en kaas op de markt kopen en dat eten. Of eens horen bij de eigenaar he, waar is het goed , al op heel goede adressen beland op die manier. Soms ook gewoon eens rondkijken en lap voor geen geld goed eten. Ik heb dat een paar keer gemerkt in Frankrijk. Gewoon een cafe binnen gaan en daar s middags lekker eten voor niet te veel geld. dat kan daar nog. |
Citaat:
Roadtrippen vind ik ook wel leuk maar wij doen het pas bij vakanties die minstens 3 weken duren. Vorig jaar nog naar Corisca geweest voor een week en ook 2 locaties aangedaan. Drie dagen op de ene plek, vier dagen op de andere. Doe ik nooit meer. Dan ga ik liever twee keer. Teveel gedoe voor mij. Qua verblijven worden wij met de jaren wel kieskeuriger. Voorwaarden zijn altijd: maximale privacy, op wandelafstand van een dorpcentrum waar iets te beleven valt (terrasjes bv), bruikbare buitenruimte (geen balkonnetje waar net twee stoelen op passen), eigen keuken en liever veeeel te groot dan net iets te klein. Hotels zijn dan ook enkel maar tijdens citytrips aan ons besteed. En dan betalen we ooit teveel voor hetgeen we er mee doen. Zoals dit jaar. Een vergelijkbare woning maar dan zonder zwembad was pakweg een kwart goedkoper maar omdat dat te ver van het dorp lag hebben wij dat met zwembad genomen. Dat heeft ons ongeveer €250 a €300 meer gekost en we hebben geen minuut in dat zwembad gezeten. Ook waren we met twee en hadden we bv. 6 slaapplekken. Dus als ik echt op de centen zou letten hadden wij vast een goedkopere vakantie kunnen hebben maar dan loopt ter plekke de ergernis op en dan betaal ik liever wat meer. Langs de andere kant ga ik dan weer liever ter plaatse naar de markt om dan 'thuis' een snel maal in mekaar te knutselen dan dat we uit gaan eten. We doen het wel maar zeker niet dagelijks. Dit jaar op 10 dagen 2 keer gaan uit eten. Wij doen dat niet graag. Ik begrijp ook de fascinatie van veel mensen met eten niet. Tripadvisor bv... Als ze in een bepaald café een croque monsieur serveren lees je er -tig recenties over die croque. Maar welke dranken er op de kaart staan, of ze een terras hebben,... Nee, dat interesseert mensen blijkbaar niet. Ik vind eten in die mate belangrijk dat het zorgt dat ik geen honger heb maar verder... Dit jaar bv twee keer bij de lokale bakker enkele quiches gaan halen en die gewoon onderweg opgesmikkeld. Koud. Terwijl we rondwandelden of op een terras zaten waar je geen eten kon bestellen. Geniet ik meer van dan van in een veel te chique restaurant te zitten. |
Tegenwoordig brengt vakantie geld op...
Want ik ga als zwerver die neemt wat den Heer onderweg voorziet. |
Citaat:
Nu is de luchtvervuiling plots geen probleem meer. |
Citaat:
ah gij waart nog zo naief om te denken dat die hun jaarlijkse all in booz vakantie ergens aan een zonnige costa of grieks eiland gingen laten vallen ... daar zit geen echte natuurmens tussen jong. |
Ardeche, Corsica... Mag het ook eens iets anders zijn dan Frankrijk, BigF?
|
Citaat:
Frankrijk is bij ons steevast de bestemming als we niet goed weten waar naar toe. Dan brengt Frankrijk altijd redding. Frankrijk is me nog nooit tegengevallen. Vandaar dat we er ook al een keer of zeven, acht geweest zijn. Maar wel telkens in een andere streek. |
Citaat:
|
ik ga in de diepe herfst weer naar IJsland voor een dag of 12. Tzal vermoedelijk rond de 2.5 a 3k per persoon zijn, om te camperen met een campervan
|
Citaat:
|
Met pensioen zijnde, is het heerlijk om buiten het hoog seizoen te gaan. Zonder veel nadenken, toch stukken goedkoper dan vroeger.
|
Citaat:
|
net op vakantie geweest met fiets en tent
dure vakantie, want 's avonds hebt ge zo'n honger en dorst dat ge u volvreet en nadien een stuk in uwen frak drinkt :oops::oops::oops: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be