![]() |
Contraire gemeentebesturen: taks op laadpalen
Ongelooflijk.
Een gemeente met een groenselburgemeester, en een andere met een ps-burgemeester. (doet me denken aan de taks op bancontactautomaten. Hoe geldhongerig asociaal kan je zijn?) link: Hoge taks op stekkers in Brussel schrikt installateurs van laadpalen af titel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240705_95659421 De Brusselse gemeenten Elsene en Sint-Gillis hebben een belasting op laadpalen ingevoerd. “In dat geval zullen zeker geen laadpalen bijzetten”, klinkt het bij aanbieder EnergyVision. Wim Winckelmans Vandaag om 03:00 “We overwegen laadpalen weg te halen of buiten dienst te stellen. De prijs voor de consument verhogen, willen we niet doen.” Maarten Michielssens, ceo van aanbieder EnergyVision, is niet te spreken over de taksen die de Brusselse gemeenten Elsene en Sint-Gillis hebben ingevoerd op de laadpalen op hun grondgebied. In Sint-Gillis gaat het om een belasting van 180 euro per stekker en per jaar, dus 360 euro per laadpaal met twee stekkers. In Elsene gaat het zelfs om 281 euro per stekker en 562 euro per laadpaal. “Dat is meer dan de winst die we maken per stekker. Die bedraagt in het beste geval 50 euro per jaar”, zegt Michielssens. “In Brussel moet je er ook rekening mee houden dat autobestuurders fout parkeren, waardoor de laadpaal een hele tijd niet bereikbaar is. Op de politie hoef je niet te rekenen om dan op te treden.” Rotatietarief De belasting gaat ook verder dan wat eerder aangekondigd was. Eerst was sprake van een rotatietarief, een belasting op het bezet houden van een parkeerplaats om elektrisch te laden. Dat moest gebruikers aanmoedigen om hun wagen te verplaatsen zodra ze klaar zijn met laden. Laadpalen kunnen zo efficiënter worden ingezet. Lees ook Iedereen wil uitpakken met ultrasnelle laadpaal, al heeft geen enkele auto er iets aan Eind vorig jaar kwamen de Brusselse burgemeesters nog bijeen voor een conferentie over het thema. Op tafel lag toen een belasting van 1 cent per kilowattuur, goed voor maximaal 125 euro per jaar. “Het is maar logisch dat de gemeenten vergoed worden voor die bezetting van het publieke domein”, zei burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoît Cerexhe (Les Engagés) toen. “We hebben belastingen op brandstofpompen. Dan is het normaal dat we ook laadpalen belasten.” Uiteindelijk is er geen akkoord over een uniform tarief uit de bus gekomen en doen de gemeenten hun eigen zin. Ze werken op die manier wel het Brussels Gewest tegen, dat via Sibelga, de netbeheerder van het Brusselse elektriciteits- en aardgasnetwerk, een aanbesteding had uitgeschreven voor een concessie van tien jaar voor Brusselse laadpalen, waarop EnergyVision had ingetekend. De bedoeling is om tegen 2035 11.000 laadpalen te hebben op het Brusselse grondgebied. Het is nu de vraag of dat nog zal lukken. “Toen we met EnergyVision op de aanbesteding inschreven en miljoenen investeerden, was de taks nog nul”, merkt Michielssens op. Sint-Gillis en Elsene blijven waarschijnlijk ook niet de enige gemeenten die laadpalen belasten. Nog acht andere Brusselse gemeenten zouden vergelijkbare plannen koesteren. Bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is geen enkele laadpaalbelasting van een Vlaamse gemeente bekend. De kans is overigens reëel dat ook de federale overheid ingrijpt, maar dan om een andere reden. Door de groei van het elektrische wagenpark loopt de federale overheid steeds meer accijnzen op brandstoffen mis. Bovendien worden elektrische auto’s fiscaal gunstiger behandeld. De belastingen lopen op die manier tot 1,5 miljard euro per jaar mis. “Contraproductief” Uittredend Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) heeft al gereageerd op de houding van de Brusselse gemeenten. “Dat is niet bevorderlijk voor de rechtszekerheid en het ondernemingsklimaat. Het is zelfs contraproductief in het kader van de klimaattransitie”, laat hij weten op Linkedin. “Hoewel de gemeenten (juridisch, helaas) de bevoegdheid hebben om dat te doen, moet de volgende Brusselse regering een antwoord vinden om het terug te draaien. Indien ik mee aan tafel zit, zal ik dat op de agenda plaatsen.” Michielssens wijst erop dat de Brusselse taksen niet alleen gelden voor aanbieders van laadpalen, maar ook voor laadpalen op privéterreinen die publiek zijn opengesteld. Ondernemers en vrije beroepen doen dat om een fiscale aftrek te kunnen genieten. Net nu lanceert netbeheerder Sibelga een campagne om de Brusselaars ertoe aan te zetten hun laadpaal te laten registreren. Dat is verplicht om te kunnen monitoren hoe zwaar elektrisch laden het net belast, maar veel gebruikers blijken niet op de hoogte te zijn van de aangifteplicht. |
Benzinepompen worden belast, maar elektrische laadpalen zouden niet mogen belast worden. Met andere woorden, de gewone man mag belast worden maar de bobo's (dixit Georges-Louis) moeten belastingsvrij blijven.
In een tijd dat LEZ's teruggedraaid worden, pakt dat soort elektrisch elitisme gelukkig niet meer. |
Citaat:
Of desnoods: je mag amper Brussel nog in met een brandstofauto, je betaalt er vet voor maar ... als je dan komt met een elektrische auto, dan ... ook weer belastingen. |
Citaat:
vbtje: benzinewagens euronorm 4 mogen tot en met 2029 de Brusselse LEZ binnen. Die werden nieuw vanaf 2004 verkocht, of tegen dan 26 jaren gereden aan pakweg 15.000 km per jaar maakt 390.000 km. Bij veel korte ritten of overwegend stadsverkeer is de slijtage navenant veel hoger, dus weinig dagelijkse kms rijden maakt niet veel uit, de motor kan dan reeds bij 250.000 km problematisch worden: https://www.motointegrator.be/blog/d...-wint-de-race/ |
Euronorm 5 diesel/hybrides zijn vanaf volgend jaar in Brussel verboden.
|
Citaat:
Die eigenaars weten dit al sinds december 2015: https://www.euromex.be/safety-world/...k-binnenrijden |
Citaat:
Maar ja dat zal weer de schuld van de burger zijn die zijn dagen moet doorbrengen met op internet gaan zoeken wat de overheid weer allemaal bekokstoofd heeft. |
In Londen betalen de EV's binnenkort ook de "congestion charge":
https://www.timeout.com/london/news/...-charge-070424 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De stemming was unaniem: "Natuurlijk moeten die parkeergeld betalen". |
Citaat:
|
In woonwijk met betalend parkeren:
12 parkeerplaatsen verdwenen om groene perkjes te maken. 2 parkeerplaatsen verdwenen aan autodelen. 2 parkeerplaatsen verdwenen, voorbehouden elektrisch laadpunt. Dit in een straal van 200 meter. Leve de groensels met hun bakfietsen op het voetpad. |
Citaat:
Augustus 2023 Juni 2024 Februari 2020 Januari 2020: rotterdam: de milieuzone LEZ geldt uitsluitend nog voor vrachtwagens, nadat meetresultaten van de luchtkwaliteit getoetst werd met de invoering van een milieuzone. Het ging om een disproportionele maatregel die te weinig aantoonbaar resultaat opleverde. Er is dus al van in 2020 geweten dat LEZ te weinig resultaat oplevert maar er gebeurt niks tot....lepe bdw er gebruik van kan maken in zn startnota om stroop te smeren bij de bevolking want hij loert op het premierschap... Waarvoor diende LEZ alweer? De LEZ is vooral een maatregel voor de luchtkwaliteit, die blijft proper in de LEZ want vervuiling door uitstoot en industrie waait immers niet van buiten de stad in....:silly: Bovendien bekent de politiek zelf dat het om de poen gaat want als je betaalt mag je wel de LEZ vervuilen. Wie kreeg de bevoegdheid om LEZ te bepalen? Elke burgemeester voor hun grondgebied. "Vlaanderen" heeft dus niks af te schaffen. De startnota van pinokkio de pezewever, die het stokje overnam van pinokkio de croo, is de bevolking misleiden door nu kritiek te hebben op zn eigen (wan/afbraak)beleid. Citaat:
Dikke bullshit die hele bedrieglijke startnota die met haken en ogen aan elkaar hangt om het volk te misleiden. Bdw doet net alsof hij nu eens iets gaat oplossen dat ie zelf beslist heeft als vlaamse nva-regering of heeft nagelaten om tegen te houden als federale oppositie. |
En dan de taksen op laadpalen, willekeur troef door ook weer de bevoegdheid door te schuiven naar elke burgemeester om zich als vlaamse/federale overheid achter te kunnen verschuilen. :roll:
Voor installateurs is dat meer taks betalen dan het opbrengt....562 euro per laadpaal voor maar 50 euro winst...de gulzige roverheid, tot op het laagste niveau, melkt iedereen en alles van de E-KOE. :rofl: Installateurs overwegen dan om laadpalen weg te halen of buiten dienst te stellen waardoor stekkerautootjes niet meer kunnen opladen en nergens meer kunnen geraken....oops, wég is die reikwijdte...'t wordt voor de burger alleen nog e-rijden rond de kerktoren...8O En netbeheerder Sibelga gaat nog wat verder en wil geregistreerde laadpalen zodat er dan ook nog taksen geheven kunnen worden voor particulieren met laadpalen om gemolken te kunnen worden als E-MELKKOE. We kennen dat allemaal van subsidies die dienen om achteraf telkens te kunnen belasten. Weten is belasten....:twisted: Subsidies voor een regenput? Dan zul je achteraf belasting betalen. Subsidies voor zonnepanelen? Dan zul je achteraf belasting betalen...enz..:roll: |
Citaat:
En verschillende levensgevaarlijke "fietsostrade afritten/oversteekpunten" bijgekomen. (het tijdelijke stalen oprijplaten overgangsstuk tussen fietsostrade en de paradeboulevard langs het kanaal heeft ook al een reputatie van bottenbreker/uitschuiver) Het fietspad over de Europabrug was zo goed uitgedacht, dat men er nu borden heeft gezet "fietsers afstappen". Publieke laadpalen, een Nederlandse bezoeker heeft daar welgeteld 1 keer gebruik van gemaakt bij de sporthal hier. Nergens werd er een kWU prijs geafficheerd, de app was een onduidelijk kluwen van opties die verschillende prijzen gaven voor verschillende laadpalen en lokaties, maar uiteindelijk had hij er ferm spijt van. Volgens zijn schrijven, 5 keer duurder dan wanneer hij die kilometers brandstof-hybride had gereden en zijn accu zelf geladen. (hij had een een paar stukjes in de omgeving gereden, en vond elektrisch wel fijn) Binnenkort mogen we genieten van een dubbelrichtingstrambusbaan die 2 belangrijke verkeersaders kruisen. Jubel ende juich, de vooruitgang is niet te stoppen. |
Citaat:
Enfin, troost u, binnen hooguit één tot twee maanden verhuis ik naar 1050 Brussel (Elsene). Ik kan u evenwel niet garanderen dat daardoor Brussel in de goede richting zal evolueren… :roll: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De cijfers zullen misschien pijnlijk tevoorschijn komen na 1 jan. 2025. Noteer dat alleen Brussel dit doorvoert. In Vlaanderen en Wallonië zijn ze teruggekeerd van dit plan. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be