![]() |
Laden op diesel en aardgas als oplossing voor overbelasting stroomnet Utrecht
Als je dacht alles al gezien te hebben. :lol::lol:
Netbeheerders Tennet en Stedin willen tijdelijk generatoren op diesel en aardgas inzetten in de provincie Utrecht om de druk op het overbelaste stroomnet te verlichten. Deze maatregel blijft van kracht totdat het elektriciteitsnet in 2029 is verzwaard. https://24cars.nl/1160-laden-op-dies...POlfHeUpLc7qrw |
Citaat:
Tesla megapacks? Dat is nu net het punt, die moeten ook geladen worden. Jamaar, meer zonnepanelen en windmolens. Propere, goedkope energie. Helaas, het zijn net die hernieuwbare bronnen die een veel zwaarder net vergen om de (nog niet geplaatste) accu's snel genoeg te kunnen laden als die hernieuwbare energie beschikbaar is. |
Citaat:
|
Citaat:
Nee dat hoeft helemaal niet, dat van enkele regios - enkel - in Nederland - enkel tijdens piekvraag - is al een tijdje geweten, en stond al in andere draden. Blijkbaar kort van geheugen? Of gewoon die link eens volledig begrijpend lezen nuanceert al heel veel: https://24cars.nl/1160-laden-op-dies...POlfHeUpLc7qrw >> De druk op het elektriciteitsnet in de provincie Utrecht is de hoogste van heel Nederland. Hierdoor kunnen grote nieuwe bedrijven soms niet worden aangesloten en liggen sommige bouwprojecten, zoals die van groene nieuwbouwwoningen, stil. "Het grootste deel van het jaar is het netwerk net toereikend", legt een woordvoerder van Tennet uit. "Maar op sommige momenten is er piekbelasting met een tekort als gevolg." Om deze piekbelasting op te vangen, willen Tennet en Stedin in totaal 60 megawatt aan generatoren plaatsen. Deze generatoren worden naar verwachting maximaal 800 uur per jaar gebruikt, wat neerkomt op ongeveer tien procent van het jaar. Met een megawatt vermogen kunnen ongeveer 1000 huishoudens van energie worden voorzien. De leveranciers die meedoen aan de aanbesteding mogen zelf kiezen of ze diesel of aardgas gebruiken voor de generatoren. Stedin stelde eerder dit jaar voor om openbare laadpalen op sommige locaties tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds uit te zetten om overbelasting te voorkomen. Dit zou kunnen betekenen dat elektrische auto's indirect opgeladen worden met stroom afkomstig van diesel- of aardgasgeneratoren. Of er extra regels komen over stroomgebruik tijdens de inzet van generatoren is nog niet bekend. Met deze tijdelijke oplossing hopen de netbeheerders te voorkomen dat de regio Utrecht de komende jaren te maken krijgt met ernstige stroomtekorten, terwijl er gewerkt wordt aan een structurele verzwaring van het elektriciteitsnet. << En uw punt van verontwaardiging is? En wil men nog iets meer nuancering/details best de originele bron van Tennet lezen: Citaat:
|
Uiteraard werken tankstations aldaar ook volledig op electriciteit, dankzij die dieselgens kunnen die open blijven tijdens die uren van piekvraag in de wintermaanden. :-D
|
Citaat:
Net wat ik schreef, minimaliseren. |
Citaat:
Dat prutsje van 60 MW maximum op bepaalde momenten kun je heel moeilijk maximaliseren. Ik kan er echt geen 600 MW van maken, dat is liegen hé. :lol: Of wat begrijp je niet aan 60 Megawatt vermogen tijdens enkele uren verdeelt over talrijke mobiele generatoren? (die bevoorraad moeten worden met diesel of gas) Tesla alleen heeft enkel het laatste kwartaal 9 4 0 0 Megawattuur aan batterijopslag geplaatst. Er zijn dus veel meer spelers die batterijparken zetten. Ook veel grotere als Tesla. Als die opgeladen zijn kunnen die 4 uur lang 2 3 5 0 MW afgeven, of 2 uur lang 4 7 0 0 MW. Om de provincie Utrecht met onze bescheiden provincie Limburg te vergelijken, in Limburg wordt ergens in de buurt van het stadje Dilsen-Stokkem een potentieel tot 6 0 0 MEGAWATT voor 1 batterijpark geplaatst. En heel Limburg zal wel 1 0 0 0 MEGAWATT krijgen. Dat is pas maximaliseren hé. Citaat:
|
Citaat:
Als men 60 MW aan productiecapaciteit plaatst die gedurende een maximum van 800 uur per jaar actief moet zijn, dan spreken we over maximaal 48000 MWh/jr. Die 48 GWh/jr vang je niet op met die batterijen, en voor zover ik weet produceren batterijen nog altijd geen elektrische energie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk vang je die nodige stroomvraag (enkele uren tijdens piekvraag) gemakkelijk op met een batterijpark dat regelmatig bijgeladen kan worden (tijdens daluren). Dat kan met wind en zon want een vast batterijpark is aangesloten aan het stroomnet. Dan heb je nog de **mobiele megapacks (vrachwagentrailer**), ook die kunnen desnoods met zon en wind bijgeladen worden (via net). En eens volgeladen naar de bestemming gereden worden. En voor alle zekerheid neem je nog 1 of 2 mobiele dieselgenerators mee voor reserve, als buffer, want die kan het megapack ook bijladen indien nodig blijkt. Uiteraard gevulde generatoren. Batterijpacks hebben natuurlijk hun vele voordelen tov een dieselgenerator. Begrijpbaar linkje voor de leek: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En ik hoef het niet uit te rekenen, ik baseer mij op de rapporten van Landelijk Actieprogramma Netcongestie, zoals die in de Tweede Kamer gerapporteerd werden. Ik citeer: Citaat:
|
Citaat:
En niemand beweert ergens dat men er komt met batterijparken alleen. Citaat:
Citaat:
Vooral Utrecht heeft te weinig batterijopslag of andere opslag en heeft 9% van het ganse jaar, bijkomend fossiel nodig, 60 MW. Hoeveel >100 TWh per jaar heeft Nederland nu nodig? En waarom is hun stroomnetwerk niet preventief aangepast? Want het klimaatakoord van Parijs is nu ook niet van gisteren. |
Citaat:
Citaat:
Kijk, de Provincie Utrecht verbruikt 6.3 TWh aan stroom [1]. Daarvan is 1.05 TWh hernieuwbaar [2] wat omgerekend overeenstemt met een gemiddeld continu vermogen van 117 MW. Daar 60 MW fossiel bij plaatsen is dus geen niemendal. [1]https://ce.nl/publicaties/systeemstudie-energie-infrastructuur-provincie-utrecht/ [2]https://klimaatmonitor.databank.nl/dashboard/dashboard/hernieuwbare-energie |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat lijkt me een goede zaak voor die bedrijven die zoiets relatief vlot kunnen leveren. Alvast ruim voor de winter begint. Of zie jij ergens een onoverkomelijk probleem? Anders moeten ze toch Tesla bellen. :-) Kijk deze link hieronder gaat over de zeer snelle groei van hernieuwbare energie in NL, vooral zonne-energie. Om een Idee te geven dat Tennet dit onderschat heeft. https://www.energie-nederland.nl/ond...20naar%2040%25. |
Citaat:
Nee, ze kunnen beter een paar extra HS-lijnen aanleggen of de bestaande verzwaren... |
2 Bijlage(n)
Fyi
Ik schat dat hernieuwbare energie van wind en zon (productie!) op land tov 2021 met meer dan 80% gegroeid is. En de stad Utrecht was een van de grootste stijgers in 2022 betreft zonnepanelen op woningen. (zie link 16-6-2023). Dan heb je nog de Utrechtse Heuvelrug: https://www.heuvelrug.nl/res Dus ook die stroom moet zoveel mogelijk op het net komen, die daar de capaciteit niet voor heeft. Dus best onmiddelijk verbruiken (of batterijen opladen), of exporteren via via naar het buitenland... (maar daar is de plaatselijke infra ook nog niet geschikt voor...) :?: Dus studies van december 2021 ( download [1] CE-Delft), waar men het mogelijk over cijfers van het jaar ervoor heeft zijn navenant achterhaald, ref [2] is van 2022... :?: Citaat:
Citaat:
Citaat:
2021 : 21,27 mld kWh versus 2022: 30,47 mld kWh versus 2023: 38,59 mld kWh of +26,7% tov 2022; + 81,4% tov 2021; +110,2 % tov 2020; |
En daar zijn de tabellen, de toeters kregen we al
|
Citaat:
De tabellen zijn ook dankzij de links van Aurora_Borealis, en een plak een stukje van blz 107 onderaan van de download CE Delft over Utrecht, studie december 2021, eigenlijk zagen ze het toen al aankomen... Citaat:
|
Citaat:
Nu speelt de uitstoot van die vuile kankerverwekkende diesel geen rol meer. |
Pssst, het hoogspanningsnet van 380 KV en 150 KV is niet het struikelblok, het is het lagere spanningsdeel, dat de stroom van de vele kleine hernieuwbare leveranciers terug naar het grotere netten moet brengen dat zich daar in verslikt.
En daar wringt het schoentje. Die lagere spannings netten zijn of "nieuw" in nieuwere wijken, en klaar voor de job, maar in de stadskernen en dergelijke, is het duur en tijdrovend de oude netten te vervangen. Dus da's niet gebeurd. Maar laadpalen en zonnepanelen, die hadden een wildgroei. |
Meer EVs rijden en slim laden, overal. Het net ontlasten.
tot 70% van de Nederlandse EVs laden zoveel mogelijk via hun eigen zonnepanelen, dus dat deel(tje) gaat niet op het net. (laadonderzoek Nederland 2023) Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be