Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Poll: hoeveel gaan gepensioneerde ambtenaren moeten inleveren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272495)

De schoofzak 10 juli 2024 20:28

Poll: hoeveel gaan gepensioneerde ambtenaren moeten inleveren

Er zijn plannen om hogere ambtenarenpensioenen af te toppen. Onder de noemer: doe de rijken de crisis betalen, eerlijke belastingsverdeling en bla bla

Dus gaan we eens raden:
Vanaf welk bruto bedrag gaan mijn collega's en ikzelf het aan onze kloten hebben:
- vanaf helemaal niets inleveren, of toch wel maar vanaf 5000 of 6000 of 7000 euro bruto per maand? Hierover gaat de poll.
Verder kan je commentaar geven over:
- met een percentage, of met een verhoging van de nog bestaande 'solidariteitsbijdrage' die tijdelijk was ingevoerd door dikke Dehaene?

E. Gidius 10 juli 2024 20:30

Ik ben voor een flat pensioen: iedereen hetzelfde bedrag, bijvoorbeeld 2.500 € per maand. Super besparing!

Vlad 10 juli 2024 20:32

Al de ambtenaren die geen veertig jaar gewerkt hebben en diegenen waarvan een waarheidscommissie verklaart dat ze nooit deftig werk geleverd hebben euthanaseren.

De schoofzak 10 juli 2024 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10384967)
Ik ben voor een flat pensioen: iedereen hetzelfde bedrag, bijvoorbeeld 2.500 € per maand. Super besparing!

Dat hebben we al een miljard miljoen keer besproken op dit forum, en altijd komt dan het antwoord: maar dan gaat iedereen ook evenveel afdragen om in die pensioenpot te smijten. Weg solidariteit.

Er moet solidariteit zijn bij de pensioenen. Maar om het "aanvaardbaar" te houden, moet toch iedereen die iets meer afdraagt, ook iets meer trekken. Al was het maar boven een bepaald bedrag: één euro extra pensioen, voor 100 euro die je in de pot gestoken hebt.

Dadeemelee 10 juli 2024 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10384965)
Er zijn plannen om hogere ambtenarenpensioenen af te toppen. Onder de noemer: doe de rijken de crisis betalen, eerlijke belastingsverdeling en bla bla

Dus gaan we eens raden:
Vanaf welk bruto bedrag gaan mijn collega's en ikzelf het aan onze kloten hebben:
- vanaf helemaal niets inleveren, of toch wel maar vanaf 5000 of 6000 of 7000 euro bruto per maand? Hierover gaat de poll.
Verder kan je commentaar geven over:
- met een percentage, of met een verhoging van de nog bestaande 'solidariteitsbijdrage' die tijdelijk was ingevoerd door dikke Dehaene?

Ik ben helemaal pro een belasting op extreme vermogens maar 7000 bruto extreem vinden is waanzin.

De schoofzak 10 juli 2024 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384975)
Ik ben helemaal pro een belasting op extreme vermogens maar 7000 bruto extreem vinden is waanzin.

Ik ben wat misleidend geweest in de openingspost.
Het "project" is natuurlijk wel een besparing, maar het eigenlijk doel is eer om de pensioenstelsels naar mekaar toe te doen groeien.
En aangezien het verhogen van de werknemerspensioenen nogal duur zou uitkomen ...

E. Gidius 10 juli 2024 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10384972)
Dat hebben we al een miljard miljoen keer besproken op dit forum, en altijd komt dan het antwoord: maar dan gaat iedereen ook evenveel afdragen om in die pensioenpot te smijten. Weg solidariteit.

Er moet solidariteit zijn bij de pensioenen. Maar om het "aanvaardbaar" te houden, moet toch iedereen die iets meer afdraagt, ook iets meer trekken. Al was het maar boven een bepaald bedrag: één euro extra pensioen, voor 100 euro die je in de pot gestoken hebt.

Ik begrijp het principe, maar 5000 of 6000 of 7000 euro bruto per maand is toch iets anders dan "iets meer trekken".

Eduard Khil 10 juli 2024 20:45

gewoon ambtenarenpensioenen halveren.

maddox 10 juli 2024 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 10384982)
gewoon ambtenarenpensioenen halveren.

Voor de midden en hogere kaders zou dat neerkomen op een gelijkstelling naar werknemers uit de prive.

Voor de uitvoerende ambtenaren zou dat de hongerdood betekenen.

Eduard Khil 10 juli 2024 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10384984)
Voor de midden en hogere kaders zou dat neerkomen op een gelijkstelling naar werknemers uit de prive.

ze hebben tijdens hun carrière genoeg kunnen bijklussen in het zwart of steekpenningen kunnen ontvangen om dat op te lossen

Dadeemelee 10 juli 2024 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10384977)
Ik ben wat misleidend geweest in de openingspost.
Het "project" is natuurlijk wel een besparing, maar het eigenlijk doel is eer om de pensioenstelsels naar mekaar toe te doen groeien.
En aangezien het verhogen van de werknemerspensioenen nogal duur zou uitkomen ...

De vraag is wat dat ‘aftoppen’van het maximum gaat opbrengen. Diegene die 7000 bruto krijgen zijn volgens mij topfuncties zoals directeurs etc. Hoeveel lopen er daarvan rond?

Ik lees ook:

https://www.standaard.be/cnt/dmf2023...%20de%20privé.

Citaat:

Maar ook zonder perequatie lijkt er niet onmiddellijk een probleem met het ambtenarenpensioen in België. Het gemiddelde ambtenarenpensioen bedraagt 2.933 euro bruto tegenover 1.375 euro bruto voor werknemers in de privé-sector. Daar blijft netto 2.328 euro van over voor de gemiddelde ambtenaar, tegenover 1.118,5 euro voor de werknemer uit de privé. Een verschil van 1.209,5 euro per maand.
2300 netto vind ik écht niet teveel. Dat heeft in Nederland bijna iedereen..

Skobelev 10 juli 2024 21:03

Aangezien die een ganse carrière parasiteren, aftoppen op het niveau van het leefloon.

maddox 10 juli 2024 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 10384986)
ze hebben tijdens hun carrière genoeg kunnen bijklussen in het zwart of steekpenningen kunnen ontvangen om dat op te lossen

Niet de uitvoerende mensen, de kuisvrouwen en klusjesmannen van de OCMW's, de groendiensters die echt werk verzetten, ziekenhuispersoneel enzo.

Die zitten allemaal in de laagste looncategorie, wat tegenwoordig niet slecht meer is, maar dan nog, het pensioen is daar op berekend, en geplafonneerd of een kleine 8K/maan.
Maar ze komen aan €1700 ofzo, na de laatste 10 jaar gerekend op 45 jaar.

Het zijn net die hoger geplaatsten die de tijd en mogelijkheden hadden om de extraatjes te vangen.

fred vanhove 10 juli 2024 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 10384986)

Juist . Daarom ook de pensioenen van zelfstandigen afschaffen. Tijdens hun carriere toch alleen maar gesjoemeld en in het zwart verdiend.

fred vanhove 10 juli 2024 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384990)
De vraag is wat dat ‘aftoppen’van het maximum gaat opbrengen. Diegene die 7000 bruto krijgen zijn volgens mij topfuncties zoals directeurs etc. Hoeveel lopen er daarvan rond?

Ik lees ook:

https://www.standaard.be/cnt/dmf2023...%20de%20privé.

2300 netto vind ik écht niet teveel. Dat heeft in Nederland bijna iedereen..

Als je als prive werknemer afkomt met 1300 euro pensioen zal je wel niet veel jaren effectief hebben gewerkt. In die berekening zitten ook de helft vrouwen die waarschijnlijk niet zelden haltijds hebben gewerkt of jaren hebben geleefd van een uitkering.

ViveLaBelgique 10 juli 2024 21:56

Nog maar eens een enquête waar de enquêteur als eerste zelf aan deelneemt...

Herr Flick 10 juli 2024 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10384972)

Als ge een ambtenaar zijt die gewerkt heeft, ;-). dan hebt ge natuurlijk recht op een pensioen. Het is waar, ze hebben u tijdens uw carrière minder betaald dan in de prive. Langs den andere kant, hebt ge u niet dood moeten werken en als ge dat wel moeten doen hebt is het uw eigen schuld.

Je mag ook niet vergeten dat je uiteindelijk ook altijd betaald bent met geld dat je afgeroomd hebt van mensen die in de prive werkten. Want de belze staat en zijn ambtenaren apparaat brengt geen bal op, in tegendeel die kosten alleen maar. In sommige gevallen werken ze zelf geld verdienen ronduit tegen.

Dus ja hoeveel pensioen mag de schoof nog krijgen, ... hmmmm. ik weet niet wat je gedaan hebt, maar laat ons nu eens kijken.

Je hebt normaal gezien geen huis meer af te betalen en je mag van mij echt wel een goed leven hebben als ge ervoor gewerkt hebt, maar stel nu eens dat je een schijf van 3000 net hebt, en dat alles wat je daarboven krijgt met de helft belast wordt, dan ben je nog altijd veel beter af dan veel mensen die alle dagen hun kloten moeten afdraaien om zelf nog niet eens zoveel te krijgen.

Onzijdig 10 juli 2024 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10384984)

Schoonbroer is weduwnaar, heeft 42 jaar gewerkt niveau D. bij de stadsreiniging.
Heeft een nettopesioen van 1967 €, voor dat bedrag heeft hij jaren in weer en wind achter de kar gelopen..

Een poetsvrouw niveau E met dezelfde jaren anciënniteit haalt amper 1800 €

Een niveau C krijgt ongeveer 2300 € netto

Vanaf niveau B en de grote groep A( A1 tot A10) beginnen netto van3000 tot 8000 €.

Eduard, wat zegt u hiervan.

maddox 10 juli 2024 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10385073)
Schoonbroer is weduwnaar, heeft 42 jaar gewerkt niveau D. bij de stadsreiniging.
Heeft een nettopesioen van 1967 €, voor dat bedrag heeft hij jaren in weer en wind achter de kar gelopen..

Een poetsvrouw niveau E met dezelfde jaren anciënniteit haalt amper 1800 €

Een niveau C krijgt ongeveer 2300 € netto

Vanaf niveau B en de grote groep A( A1 tot A10) beginnen netto van3000 tot 8000 €.

Eduard, wat zegt u hiervan.

Dank u om mijn schrijven te bevestigen.
Een tante heeft net 42 jaar als OCMW "kuisvrouw" achter de rug. Ze is van van E naar D kunnen groeien, en het pensioen bedrag is soortgelijk.
Ironisch, ze heeft nu pas de tijd om een chirurgische ingreep uit te laten voeren om de gevolgen van een arbeidsongeval weg te laten werken.

Eduard Khil 11 juli 2024 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10385019)
Juist . Daarom ook de pensioenen van zelfstandigen afschaffen. Tijdens hun carriere toch alleen maar gesjoemeld en in het zwart verdiend.

wat er niet is kunt ge niet afpakken hé :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be