![]() |
Euronorm 7 vanaf 2027... Euro 6e in september
Nog veel plezier aan je nieuwe afgeknepen 3-cilinder plofmoteur ergens tussen 2025 en 2030. En dat tanken zal nog altijd heel plezant zijn. ;-)
Citaat:
** De emissiegrenswaardes van roetdeeltjes en NOx zijn nog wat scherper (lagere CF-Faktor RDE) dan de huidige euro 6d. Voor de latere euro 7 blijven die dan behouden, enkel remmen en banden komen er bij. vb benzine Citaat:
|
Blijft nog de vraag wie het sterkst is: de ivoren toren of de markt.
|
Citaat:
En de markt bepaalt de Europese emissieregels niet. ;-) Directe link voor de wijziging naar euronorm 6e vanaf september 2024: Citaat:
daginschrijving, stockwagens De euronorm bepaalt soms ook de restwaarde van een oudere wagen. |
Ik acht het goed mogelijk dat Europa deze data wat gaat versoepelen, omdat ze beseffen dat de markt krachtiger is dan zijzelf.
Ik zeg niet dat het zal gebeuren. Wel dat de mogelijkheid er nog altijd inzit. noot: mijn 13 jaar oude diesel 2,2 liter is opnieuw zonder opmerkingen door de technische controle geraakt. Dus zal ik hem nog maar verder opgebruiken, vermits er nog altijd geen kosten aan geweest zijn, buiten wat kleinere prutsen (een startmotor van 400 euro all in vb.) De laatste maanden was mijn voorkeur van een evt. nieuwe wagen uitgegaan naar de ioniq 5. Maar sedert ik een artikel las over de nieuwe stekkerhybrides, twijfel ik terug. Hun verbruik valt heel goed mee, omdat de software handig inspeelt op het recupereren van energie (wat vroeger wel wat mankeerde). |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alles is mogelijk, er kan ook een meteoriet op Brussel vallen. :roll: De zware versoepeling of afzwakking van de eerder geplande grenswaardes van emissie op sich is dus al geschied. Als je wilt kan ik die technische link van de straffe oorspronkelijk geplande emissie-grenzen geven. De autobouwers werden dus echt in de watten gelegd, en hebben bereikt wat ze wilden. ik probeer nog eens in het cursief: In EU-middens wordt erop gewezen dat met de nieuwe norm de emissies van wegvoertuigen worden verminderd, maar dat tegelijk de industrie geholpen wordt de overgang te maken naar 2035, wanneer de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor bijna helemaal verboden wordt. Ten vroegste in 2027 van kracht De autobouwers hadden tijdens de onderhandelingen over de nieuwe normen gewaarschuwd voor de impact van te strenge normen op de werkgelegenheid en op de prijs van de wagens, die steeds minder toegankelijk zijn voor de middenklasse. De Euro 7-norm is goedgekeurd met 297 stemmen voor en 190 tegen, bij 37 onthoudingen. De lidstaten moeten de overeenkomst nog formeel goedkeuren. Daarna zal het nog 2,5 jaar duren voor de Euro-7 norm van kracht is voor auto's en bestelwagens en nog 4 jaar voor bussen en vrachtwagens. - -- - - - De vastgelegde data staan reeds in de Duitse wiki - met referte van de EU-wet euronorm 6e - en ik zal de data in het vet zetten, en de tekst vertalen: euro 7 data in blauw. > Norm : Datum introductie nieuwe typen (typegoedkeuring) | Datum introductie nieuwe voertuigen (eerste registratie) | Rijcyclus/testprocedure CF-factor RDE (NOx) CF-factor RDE (PN) CO (mg/km) HC (NMHC) (mg /km) NOx (mg/km) (HC + NOx) (mg/km) PM (mg/km) PN (1/km) NH3 (mg/km) benzine (...) Euro 6d 1 jan. 2020 1 jan. 2021 1,43[19] 1,5 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b — > Euro 6e : 1 september 2023 1 september 2024 | 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b — > Euro 7 : 1 jan. 2027 | 1 jan. 2028 | 1,1 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 6e11 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b — Citaat:
|
Citaat:
|
2 Bijlage(n)
Citaat:
Men kan immers "bijna eeuwig" goede occasiewagens (ICE) kopen, die markt is altijd groter dan de nieuwe markt. Er zullen wel steeds meer BEV op de occasiemarkt komen. In Noorwegen, waar sinds 2020 meer nieuwe pure EV ingeschreven werden dan ICE, is halfweg dit jaar het wagenpark boven de 25% pure EV geraakt. 1e grafiek. Naar >50% is dus nog relatief lang. https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway Sinds 2023 is het nieuwe marktaandeel aan BEV zelfs >80% (2e grafiek) |
Met de 4 die we nu hebben, een 3.0, een 2,5, een 2,0 en een 1,6 L benzine, twee 6-cilinders en twee 4 cilinders kunnen we makkelijk nog 30 jaar verder.
De eu regeltjes kunnen mijn rug op. Ahja, en nog een 4cilinder 600cc motor |
Citaat:
De constructeur maakt/houdt die in de regel maar 10 jaar bij na het laatste exemplaar van de band liep. En als men de originele delen nog namaakt -waar het zich loont- kent dat zijn extra prijs. Tot driemaal de prijs (uit eigen ervaring) voor een carrosseriedeel uit carbon: https://www.ebay.de/itm/283441995609...86.c101224.m-1 zonder montage en kleurtje. Best geen serieus (blik-/kunststof-) ongeval hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Hier de technische details van euronorm 7 via ADAC: Citaat:
Citaat:
De exacte data volgens de EU-wetgeving Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ze geen kunststofdelen (bij mij thermoplast) meer maken maken ze die meestal uit carbon. Eigen ervaring. (aftermarketproducten) Mijn punt is dat die juist passende aftermarketproducten meestal (veel) duurder zijn, eenderwelk materiaal. Carbon zal alvast bij de duurste zijn. Dan heb je nog carbonversterkte kunststoffen (CFK), verder ook nog GFK, zoals bepaalde horizontale delen van mijn oldtimer (zoals motorkap/kofferdeksel). |
Om nog een vb te geven een origineel einduitlaat uit ijzer die in 1997 nog 1360,80 DM of 695 € kostte (rekening heb ik), kostte in april 2024 reeds 2950 €: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzei...91107-223-2735
En die roest na een tijdje aan de laspunten... Ik heb sinds 7,5 jaar geleden een inox-einduitlaat prijs 1533,61 € (rekening heb ik. Om een idee te geven hoe prijzen kunnen veranderen. |
Er is toch een verstrenging tussen euronorm 6e en euronorm 7.
Bij de metingen van het aantal kankerverwekkende roetdeeltjes gaan ze tot 10 nanometer meten, bij Euro 6 was dat tot 23 nanometer. (PN = partikelaantallen) Bron ADAC: (op andere links onvindbaar) Citaat:
|
Het "economische compromis" ten koste van de gezondheid... (en de stijgende gezondheidskosten betaalt de belastingsbetaler)
Citaat:
|
vanaf 29 november 2026 euronorm 7
opfrissing wegens een rare draad... of herhaling post 11 en c/p uit EU-Publicatieblad...
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be