Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Wisselstukkenmiserie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272577)

Vlad 28 juli 2024 07:20

Wisselstukkenmiserie
 
Geregeld verschijnen in de media artikels over wisselstukkenmiserie:

*Alle TUI-vluchten van en naar luchthaven in Deurne omgeleid via Brussels Airport
*Bewoners van appartementsblok in Gent al 3 weken te voet naar boven: "Onderdelen voor defecte lift laten op zich wachten"

Iedereen zal zo al wel toestanden hebben meegemaakt. Hier was het deze week ook prijs. Gelukkig gebruik ik de lift nog niet maar voor iedereen schrijdt de tijd.
Een oplossing ? Klacht indienen en voor zware schadevergoedingen gaan zodat bedrijven terug beginnen voorraden aan te leggen ? 'Anti-laat-het-van-China-afkomen-beleid' ? Gewoon slikken en aanpassen ?

kelt 28 juli 2024 08:34

Het lijkt me dat er overal nog steeds te weinig managers zijn tegenwoordig...:roll:

serieus nu:

Het kan er bij mij niet in dat grote organisaties die dure en voor de "business" zeer kritische infrastruktuur of apparatuur hebben bepaalde onderdelen nergens VAST en GERESERVEERD hebben liggen,desnoods via een contract met een onderhoudsfirma.....

Nu,eigenlijk verwacht ik niet veel van een sociale verhuurmaatschappij.
Die sociale woonmaatschappij kon de verloning van een paar van hun "consultaten" beter ingezet hebben aan wat gereserveerde voorraad bij de lift-onderhoudsfirma...


Maar van een reisorganisator met een eigen vliegtuigvloot mochten we al beter verwachten....

Zich "concentreren op de kernactiviteiten" (dat is het vakkundig de klanten van hun centen ontdoen,bestaan ook managers voor) heeft ,iedere keer weer,gevolgen als er zich iets "technisch" voordoet,want "techniek" is GEEN kernactiviteit meer ....het is een KOST....en de manager zit liever gewoon te wachten tot die zich voordoet, om dan de zwarte piet door te schuiven naar de leverancier(s)....Leveranciers kunnen,echt waar,NIET toveren.

FMEA en als gevolg daarvan het aanleggen van kritische stock is "overrated" blijkbaar.Onderhgud is aan de goedkoopste aanbieder die op den duur gewoon een velletje A4 komt vullen met "OK" op in plaats van f*cking onderdelen na een paar jaar of vastgestelde draaiuren gewoon ER UIT TE GOOIEN en VERVANGEN.Of "Onderhoud" is gewoon het betalen van een kuisfirma en tuinonderhoud?

.

Welaan dan,aanschouwen we de gevolgen....

Erw 28 juli 2024 08:57

Das de spiegel van de Investeringen in Klimaat, Veiligheidsassistentie, Regionale en andere Ontwikkelingen, Sociale Economie, ...

Zeg nie 'due to Sanctions", zeg "supply chain issues". :D

Hetzelfde als de lockdowns van de nazi's in 2020, repeated.

reservespeler 28 juli 2024 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10392920)
Geregeld verschijnen in de media artikels over wisselstukkenmiserie:

*Alle TUI-vluchten van en naar luchthaven in Deurne omgeleid via Brussels Airport
*Bewoners van appartementsblok in Gent al 3 weken te voet naar boven: "Onderdelen voor defecte lift laten op zich wachten"

Iedereen zal zo al wel toestanden hebben meegemaakt. Hier was het deze week ook prijs. Gelukkig gebruik ik de lift nog niet maar voor iedereen schrijdt de tijd.
Een oplossing ? Klacht indienen en voor zware schadevergoedingen gaan zodat bedrijven terug beginnen voorraden aan te leggen ? 'Anti-laat-het-van-China-afkomen-beleid' ? Gewoon slikken en aanpassen ?

Tja,

In het bedrijf waar ik vroeger werkte, hadden we een heel groot magazijn van wisselstukken, doordat wij niet afweken van de onderdelenleveranciers, was dit goed beheersbaar en betaalbaar (veel onderdelen komen telkens terug).
Maar ...
Maar heel veel bedrijven worden opgekocht door grote bedrijven die hun eigen merken en onderdelen hebben. Hierdoor wordt het aantal onderdelen, dat mijn vroegere werkgever in stock moet hebben, onbetaalbaar.
Steeds meer moeten er Mac Gyver achtige toeren uitgehaald worden om installaties terug aan het bollen te krijgen.
Dat zal wel het voordeel van de globalisatie zijn zeker?

reservespeler 28 juli 2024 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10392920)
Geregeld verschijnen in de media artikels over wisselstukkenmiserie:

*Alle TUI-vluchten van en naar luchthaven in Deurne omgeleid via Brussels Airport
*Bewoners van appartementsblok in Gent al 3 weken te voet naar boven: "Onderdelen voor defecte lift laten op zich wachten"

Iedereen zal zo al wel toestanden hebben meegemaakt. Hier was het deze week ook prijs. Gelukkig gebruik ik de lift nog niet maar voor iedereen schrijdt de tijd.
Een oplossing ? Klacht indienen en voor zware schadevergoedingen gaan zodat bedrijven terug beginnen voorraden aan te leggen ? 'Anti-laat-het-van-China-afkomen-beleid' ? Gewoon slikken en aanpassen ?

Bij Ford hadden ze zelf onderdelenmagazijnen.
Bij nieuwe installaties (verschillende bedrijven mochten lijnen bouwen), werd er wel voorgeschreven welke lagers, welke reductiekasten, welke... er gebruikt moesten worden. Dit om het aantal onderdelen te reduceren.

Ford Genk had bijvoorbeeld een contract met SKF in Tongeren. Dit bedrijf moest steeds lagers voor Ford Genk in stock hebben.

Vlad 28 juli 2024 09:59

JIT lijkt tegenwoordig veel meer op WTL (way to late)

Vlad 28 juli 2024 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10392982)
Bij Ford hadden ze zelf onderdelenmagazijnen.
Bij nieuwe installaties (verschillende bedrijven mochten lijnen bouwen), werd er wel voorgeschreven welke lagers, welke reductiekasten, welke... er gebruikt moesten worden. Dit om het aantal onderdelen te reduceren.

Ford Genk had bijvoorbeeld een contract met SKF in Tongeren. Dit bedrijf moest steeds lagers voor Ford Genk in stock hebben.

Goed beleid, en nog moeten sluiten.

reservespeler 28 juli 2024 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10392939)
Het lijkt me dat er overal nog steeds te weinig managers zijn tegenwoordig...:roll:

serieus nu:

Het kan er bij mij niet in dat grote organisaties die dure en voor de "business" zeer kritische infrastruktuur of apparatuur hebben bepaalde onderdelen nergens VAST en GERESERVEERD hebben liggen,desnoods via een contract met een onderhoudsfirma.....

Nu,eigenlijk verwacht ik niet veel van een sociale verhuurmaatschappij.
Die sociale woonmaatschappij kon de verloning van een paar van hun "consultaten" beter ingezet hebben aan wat gereserveerde voorraad bij de lift-onderhoudsfirma...


Maar van een reisorganisator met een eigen vliegtuigvloot mochten we al beter verwachten....

Zich "concentreren op de kernactiviteiten" (dat is het vakkundig de klanten van hun centen ontdoen,bestaan ook managers voor) heeft ,iedere keer weer,gevolgen als er zich iets "technisch" voordoet,want "techniek" is GEEN kernactiviteit meer ....het is een KOST....en de manager zit liever gewoon te wachten tot die zich voordoet, om dan de zwarte piet door te schuiven naar de leverancier(s)....Leveranciers kunnen,echt waar,NIET toveren.

FMEA en als gevolg daarvan het aanleggen van kritische stock is "overrated" blijkbaar.Onderhgud is aan de goedkoopste aanbieder die op den duur gewoon een velletje A4 komt vullen met "OK" op in plaats van f*cking onderdelen na een paar jaar of vastgestelde draaiuren gewoon ER UIT TE GOOIEN en VERVANGEN.Of "Onderhoud" is gewoon het betalen van een kuisfirma en tuinonderhoud?

.

Welaan dan,aanschouwen we de gevolgen....

Weeral Ford.
In Genk deden wij samen met de onderhoudsploeg aan preventief onderhoud aan de profileerlijn in de Wheelplant.
Die installatie werd om de drie jaar volledig uit elkaar genomen en ieder bewegend onderdeelke werd vakkundig bekeken en eventueel vervangen. De lagers werden sowieso vervangen.

Waarom om de drie jaar? De profileerlijn bestond uit 3 grote machines, ieder jaar werd één van de drie machines aangepakt.
PS: Die installatie was van 1974 en werd na de sluiting (2014) van Ford Genk elders terug opgebouwd.

reservespeler 28 juli 2024 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10392986)
Goed beleid, en nog moeten sluiten.

Dat was dan ook een totaal verkeerde beslissing.
Ik heb nog een deel van de installatie helpen opbouwen in Valencia.
Het verschil in werken is niet te beschrijven, maar ja, de loonkost en het feit dat Ford Genk de transit verloor aan Turkije (maar dat is een ander verhaal).

Oma 28 juli 2024 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10392992)
Dat was dan ook een totaal verkeerde beslissing.
Ik heb nog een deel van de installatie helpen opbouwen in Valencia.
Het verschil in werken is niet te beschrijven, maar ja, de loonkost en het feit dat Ford Genk de transit verloor aan Turkije (maar dat is een ander verhaal).

Het verkassen van de ford fabriek naar turkije en het opstarten werd gefinancierd door de belgische belastingbetaler voor de turkse werkgelegenheid en economie terwijl duizenden ford arbeiders en werknemers van toeleveringsbedrijven op den dop werden gezwierd door te hoge loonkosten en voor meer winst. :evil:

reservespeler 28 juli 2024 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10393026)
Het verkassen van de ford fabriek naar turkije en het opstarten werd gefinancierd door de belgische belastingbetaler voor de turkse werkgelegenheid en economie terwijl duizenden ford arbeiders en werknemers van toeleveringsbedrijven op den dop werden gezwierd door te hoge loonkosten en voor meer winst. :evil:

Klopt helemaal niet.
u schrijft zomaar wat.

De geschiedenis zoals ze is.

De Amerikanen wilden in Turkije een luchtmachtbasis voor hun straaljagers.
In ruil voor zo'n basis bouwden de Amerikanen enkele grote fabrieken in Turkije.
Om deze fabrieken een functie te geven, werd Ford gevraagd om de Transit in Turkije te produceren. Ford ging hier graag op in omdat:
  • Een nieuw fabriek aantrekkelijk is
  • De loonkost lager is
  • Er minder energiekosten zijn.

In de beginjaren heeft Ford zich deze overstap beklaagd omdat de Turken niet in staat waren om SVO's te maken. Laat dat net die SVO's 75 tot 80% uitmaakten van de Transitproductie.
Gevolg, de transit werd in Turkije geproduceerd, de SVO aanpassing gebeurde in Genk. In Genk werkten daar meer dan 100 mensen aan.

maddox 28 juli 2024 12:12

Als het mechanische wisselstukken zijn, kan ik ze waarschijnlijk zelf maken, of samenstellen uit bestaande componenten.

reservespeler 28 juli 2024 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10393086)
Als het mechanische wisselstukken zijn, kan ik ze waarschijnlijk zelf maken, of samenstellen uit bestaande componenten.

Meestal lukt dat als je voldoende tijd krijgt.
Vandaar dat ik schreef: "Mac Gyver achtige".

DIBO 28 juli 2024 17:54

Wat TUI betreft, de straalmotorenfabrikant heeft gigantische problemen met zijn nieuwste type straalmotor "GTF", de zuinigste, stilste en minst vervuilende straalmotor op de markt:
https://www.flightglobal.com/engines...157654.article
De nieuwe Embraers hebben enkel de P&W GTF als motorkeuze, bij Airbus heb je voor de nieuwste motoren keuze uit P&W GTF of zijn concurrent. Bij de Boeing Max is enkel de concurrent beschikbaar (die iets minder zuinig/iets meer vervuilend is).
TUI heeft zijn niet zo heel oude Embraer vloot, snel volledig vervangen door nieuwe Embraers wegens de stille, zuinige mototen voor op Antwerpen te vliegen. Helaas worden ze nu genekt door die aanhoudende kinderziekten.

kelt 29 juli 2024 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10393175)
Wat TUI betreft, de straalmotorenfabrikant heeft gigantische problemen met zijn nieuwste type straalmotor "GTF", de zuinigste, stilste en minst vervuilende straalmotor op de markt:
https://www.flightglobal.com/engines...157654.article
De nieuwe Embraers hebben enkel de P&W GTF als motorkeuze, bij Airbus heb je voor de nieuwste motoren keuze uit P&W GTF of zijn concurrent. Bij de Boeing Max is enkel de concurrent beschikbaar (die iets minder zuinig/iets meer vervuilend is).
TUI heeft zijn niet zo heel oude Embraer vloot, snel volledig vervangen door nieuwe Embraers wegens de stille, zuinige mototen voor op Antwerpen te vliegen. Helaas worden ze nu genekt door die aanhoudende kinderziekten.


reasons,reasons,reasons.....;-)
hebben ze nochtans managers voor......

DIBO 29 juli 2024 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10393304)
hebben ze nochtans managers voor......

wel ik vrees dat daar juist de kern van het probleem ligt. Alhoewel er in de (gespecialiseerde) pers weinig over te lezen valt. Terwijl de Boeing ellende (is wel veel groter en zijn doden erdoor gevallen) tot in den treure wordt besproken, lees je over Pratt & Whitney heel weinig, zeker over de interne gang van zaken. Hoewel die wereldwijde ellende liggen te veroorzaken.
Een positief punt voor P&W is dat zij spitstechnologie tot het uiterste gedreven hebben (en zich mss. wat mispakt hebben) terwijl Boeing een ontwerp uit de jaren 60, met technische goedkeuringen uit de jaren 60 (die vandaag niet meer aanvaard zouden worden) blijven meesleuren en opkalfateren.

maddox 29 juli 2024 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10393157)
Meestal lukt dat als je voldoende tijd krijgt.
Vandaar dat ik schreef: "Mac Gyver achtige".

Mijn specialiteit, als je dat kan zo kan noemen, is het bedenken van mechanische oplossingen op korte tijd.

Spijtig genoeg loop ik steeds meer en meer vast op managers die afkomen "maar da's niet volgens het plan", en dus een dikke vette "njet" stellen.

DIBO 29 juli 2024 21:01

en bij Boeing zouden ze u met uw technische kennis buiten gesmeten hebben en vervangen hebben door een boekhouder

BigF 7 augustus 2024 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10393086)
Als het mechanische wisselstukken zijn, kan ik ze waarschijnlijk zelf maken, of samenstellen uit bestaande componenten.

Dat kunnen de meeste bekwame techniekers wel.

Maar mijn ervaring leert dat ze dat vaak niet mogen.
Want als ze een machine opknappen met zelfgemaakte wisselstukken of met her en der bijeengesprokkelde onderdelen wordt het al snel een verzekeringskwestie als er dan nadien toch iets misgaat.

En dan heb ik het niet eens over arbeidsongevallen.
Grote, dure machines zijn meestal verzekerd tegen machinebreuk. Wees maar zeker dat de verzekering zich terugtrekt als MacGyver er aan aan't sleutelen is geweest.

Erw 9 augustus 2024 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10393175)
Wat TUI betreft, de straalmotorenfabrikant heeft gigantische problemen met zijn nieuwste type straalmotor "GTF", de zuinigste, stilste en minst vervuilende straalmotor op de markt:
https://www.flightglobal.com/engines...157654.article
De nieuwe Embraers hebben enkel de P&W GTF als motorkeuze, bij Airbus heb je voor de nieuwste motoren keuze uit P&W GTF of zijn concurrent. Bij de Boeing Max is enkel de concurrent beschikbaar (die iets minder zuinig/iets meer vervuilend is).
TUI heeft zijn niet zo heel oude Embraer vloot, snel volledig vervangen door nieuwe Embraers wegens de stille, zuinige mototen voor op Antwerpen te vliegen. Helaas worden ze nu genekt door die aanhoudende kinderziekten.

Zeg nie "Ziekten bij volwassenen", zeg "aanhoudende kinderziekten". :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be