![]() |
RD-180....het stervensproces gaat langzaam
Deze Russische kerosine/zuurstof raketmotorfamilie moet zowat de beste "bang for the buck" leveren van de ganse bende...
Aan een verkoopprijs,in bulk van ongeveer 10 miljoen dollars per stuk was het ook een mooi bronnetje van inkomsten voor het Russische Ruimtevaartcomplex... Handel drijven met de Russen is echter ....uitdagend op zijn best...en ondertussen zowat verboden... welnu... 30/7/2024 De laatste "National Security" missie met een Atlas-V van ULA is succesvol gelanceerd.En deze had nog RD-180 voor de aandrijving. Het Russische NPO Elektromash heeft 122 raketmotoren RD-180 geleverd aan ULA.Dezen zijn vooral in de Atlas-V gebruikt en er is slecht één keer een zwakkere prestatie vastgesteld in de 101 lanceringen (waarvan 58 voor "National Security" doeleinden).Voorwaar een schitterende raketmotor dus!!! :thumbsup: Amerikaanse wetgeving die het VERBOOD nog nieuwe niet-Amerikaanse - technologie te gebruiken in "National Security" missies(waar het Pentagon voor betaalt dus) bezegelde het lot van dit soort transacties...Het lanceren voor de overheid,zowel "National Security" missies als missies voor andere Amerikaanse overheden is het brood en boter van United Launch alliance,ze hadden geen keus en met de door Blue Origin ontwikkelde BE-4's hebben ze een alternatief.. https://arstechnica.com/space/2024/0...ocket-engines/ Er zijn blijkbaar nog 15 van die RB-180 motoren over en dat is ruwweg de lanceerplanning voor resterende Atlas-V raketten,die vooral gaan dienen om delen van het Amazon -Kuiper satellietnetwerk te gaan lanceren... |
Allez, wat wilt ge ons nu feitelijk zeggen?
|
Citaat:
Dit is het ruimtevaarthoekje van het forum..Hier volgen we (ik...feitelijk....:-( ) de gebeurtenissen in de belangrijkste volgende industrie van de mensheid,de ruimtevaart.....die ,laat ons niet vergeten,nog maar 1 generatie BESTAAT. Daar zijn,in wisselende volgorde winnaars(Amerikaanse,Indische en Chinese spelers)verliezers(Russen) en irrelevant geworden spelers(Europeanen).... Anders wil ik niks "zeggen"....;-) |
Eigenlijk, wat stopt de "niet Sovjet" staten om een blatante kopie te maken van de RD-180?
Of voort te borduren op die gekende, bewezen technologie, en een "FN RD-DiRupo" te ontwerpen, en die te laten bouwen door een Chinese fabriek in Vietnam? |
Citaat:
Wel....ik weet niet of de Russen deze motoren nog te koop aanbieden,ik bedoel maar,de Amerikanen waren toch HEVIG geinteresseerd,20 jaar aan een stuk.(en de Europeanen kochten zelfs de laatste 20 jaar tientallen komplete raketten met die dingen in). Maar in het Westen zijn de Amerikanen (in de vorm van Space X met hun Raptors en Blue Origin met hun BE4) al weg aan het glijden van de kerosine motor....,alsook van de waterstofmotor.De nieuwe motoren zijn nu ....euhm.....propaan dingen die blijkbaar een ganse reeks technische problemen hebben moeten oplossen hebben en nu ,zowel die van Space X als die van Blue Origin operationeel zijn.... De meest gebruikte kerosine raketmotoren zijn momenteel ,augustus 2024,deze van het Space X Falcon-9 systeem....Door de herbruikbaarheid van de booster(ondertussen gemiddeld al meer dan 15 keer) echter hoeven ze er daarvan geen honderden te bouwen en het ziet ernaar uit dat het na 2030 ook gedaan zal zijn daarmee....(Falcon 9 systeem helemaal vervangen door Starship) |
Citaat:
|
Citaat:
Het VS Apollo en die hun andere projecten kostten toen het equivalent van honderdduizenden huizen in de VS. En toen ontplofte het. Daarna, Space Shuttle, met de vlieger ipv de raket (allez, "herbruikbaar" de GOEI) de space in. En toen ontplofte het. Daarna, Eind Koude Oorlog, massa's spenderingen niet meer nodig, in de plaats, terug huizen. En toen ontplofte het. Daarna, de Wereld Bevrijden van Terrorisme. En toen ontplofte het. Nu, de Wereld Bevrijden van Putin, Hamas, Houthi's, Hezbollah, Trump, Iran, ... Nu, de Wereld Redden met AI, Elektriciteit, Waterstof ... Maar nu gaat da nie allemaal ontploffen zunne! We Gaan Gered zijn! Der gaat niks Verdampfen in de atmosfeer, op de beursvloeren, ... Dat is DISINFO! :D |
Vandaag 4 oktober 24 is de 2de certificatie lancering van een Vulcan-raket met Centaur tweede trap gebeurd.De hoofdaandrijving gebeurde met door Blue Origin geleverde motoren...Gezien de karakteristieken van de vlucht ,met zware lading ,moesten er twee boosters op de zijkant van de raket helpen.
We kunnen nu wel stellen dat de Amerikanen dus al een tweede "zwaar" raketsysteem hebben zonder Russische Motoren (het andere is de Falcon Heavy). https://www.youtube.com/watch?v=xIHg-PPUZnk Maar bij toeleverancier Grumman gaan ze wel eens een woordje uitleg aan ULA baas Tory Bruno mogen verstrekken omtrent dat akkefietje met een van de vaste brandstof-boosters op de zijkant.....dat was spannend zeg... Het kan namelijk als gevolg hebben dat de "certificatie" van de Vulcan raket voor het vervullen van "National Security" missies (het brood en boter van United Launch Alliance) maanden vertraging oploopt....:evil: |
Waarom methaan ideaal is voor herbruikbare raketmotoren en andere voordelen:
https://erikexplores-substack-com.tr...x_tr_hist=true |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be