![]() |
Premie voor electrische wagen deze keer wel groot succes?
ff nuanceren.
Per 1.1.2020 werd de premie voor BEV - vervroegd - afgeschaft wegens zogezegd weinig interesse van particulieren, en natuurlijk ook omdat er nog (heel) weinig keus was, en andere excuusblabla... lees ff een terugblik: Citaat:
De wagens werden namelijk steeds interessanter/beter en met de jaren ook goedkoper voor particulieren uit Vlaanderen: - Het eerste halfjaar 2023 werden 4.156 BEV verkocht aan particulieren waarvan 2.826 enkel in Vlaanderen (bron Febiac) - In **2019 kwam de Vlaamse particulier maar aan iets meer dan 1000 BEV na bijna 10 maanden mèt premie, pakweg 105 per maand. H1-2023 was dat dan opgelopen tot 471 per maand (zonder premie !). - H1-2024 liep dat verder op naar 7.264 in Vlaanderen of 1.211 per maand, wel met premie van 5k€ voor wagens tot 40k€ netto catalogusprijs, waar in juli reeds 68 wagenmodellen voor in aanmerking kwamen!: Citaat:
Citaat:
|
Allez, wat wilt ge ons nu feitelijk zeggen?
|
Citaat:
Je bent toch slim genoeg om te lezen wat Febiac en andere media je eigenlijk wil zeggen? Als je niets hebt toe te voegen, sta je vrij. * andere media: (wel onterecht gekleurd vind ik, de rest van Europa wordt bijna over 1 kam gescheerd wat natuurlijk belachelijk is) Citaat:
Wie wat wilt spelen met automarktcijfers 2024 tov 2023 - naargelang brandstof - in alle Europese landen, neem deze https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/ In de grafiek kun je schuiven naar 2023, en kiezen tussen enkel juni (zegt weinig) en januari-juni of H1 (zegt veel meer) Citaat:
|
Ik heb zo een theorie dat die EV-premie sinds 2024 (voor particulieren) minder extra BEV-inschrijvingen opgebracht heeft als het lijkt.
Want zonder EV-premie was er ook al een meer dan significante stijging per jaar en dan in vroegere jaren waar de BEV minder goed waren en alvast veel minder keus in de prijsklasse onder €40k. bwah, 157% stijging op 1 jaar tijd mét premie klinkt wel goed, maar toch. Daarom toch even mijn theorie: In 2019 kocht de Vlaamse particulier maar iets meer dan 1000 BEV na bijna 10 maanden mèt premie, pakweg gemiddeld 105 per maand. Vanaf 1.1.2020 naar H1-2023 was dat dan opgelopen tot 471 per maand, maar wel zonder premie ! Dus dat is een gemiddelde %-stijging van 45% over 4 jaar > 2020-2021-2022-2023 ZONDER premie. Uiteraard zal dat geen lineaire groei zijn aangezien de BEV geleidelijk beterkoop geworden zijn. En 2020 was er bovendien Corona... Soit om al van dat maandelijks gemiddelde van ~105 (2019) naar ~471 BEV-inschrijvingen per maand te komen, stel ik volgende geschatte stijgende %-groei voor per jaar: 105 + 20% = 126 in 2020 126 + 35% = 170,1 in 2021 170,1 + 52% = 258,552 in 2022 258,552 + 82% = 470,564 voor 1H 2023 (eerste helft 2023), alle 4 jaren zonder premie. - H1-2024 liep dat verder op naar 7.264 in Vlaanderen of 1.211 per maand (7264/6 = 1210,667), deze keer wel met premie van 5k€. Dat was dan een stijging van 157% (471/m +157% =1210,47/maand) - hamvraag is... wat was de grof geschatte %-stijging geweest (in het rijtje) moest er geen premie gegeven worden, ergens halfweg 82% en 157%? Halfweg is ~120%. edit: ik heb een foutje gemaakt die 1000 BEV in 2019 was bijna volle 9 maand en geen 10, dus de exponentiële groei starten vanaf 113 BEV/ maand en niet 105/maand. |
Zo verblind dat je bent voor elektrische auto's, zo naïef ben je op politiek vlak.
Het débâcle van minister L. Peeters indachtig, gaat het nog lang duren eer daar een herhaling op komt. |
Citaat:
Citaat:
Die Vlaamse ecobonus voor BEV voor particulieren zal sowieso maar 1 jaar duren. Niemand maakt zich daar druk over. :popcorn: (daarom ook deze draad) Hieronder nog een grafiek waar men kan zien dat de BEV verkoop ook netjes opliep zonder enige Vlaamse premie in 2023. Uiteraard werden er in 2024 meer instap-Teslas verkocht dan in 2023 maar cumulatief stijgen beide curves ~ gelijk (2024 doet 42% beter volgens bron). Uiteraard zijn de meeste daarvan nog altijd bedrijfs/salariswagens, en geldt die grafiek voor gans Belgenland. Een conclusie trek ik dus zeker niet. Daarvoor moest Tesla wel de instapmodellen 3 en Y fors in prijs verlagen tot onder €40k (doen ze nog altijd), bovendien zijn dat enkel strikt voor geconfigureerde wagens, enkel wit of zwart. (model Y zelfs 6k korting, model 3 3500€ korting om onder de 40k te geraken - voorgeconfigureerde wagens, enkel wit of zwart - ) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het zou al helpen dat ergens in zo'n post de essentie (de vraag of de stelling of...) in't vet zou staan. Dan had je tenminste in één oogopslag door waar het over gaat. En moet je niet, zoals hier ook weer, een hoop quotes van één of andere website gaan doorploegen zonder dat je eigenlijk weet of je er wel interesse in hebt... |
Citaat:
Elektrische wagens zijn joepie, verbrandingsmotoren zijn foei. |
Citaat:
|
Citaat:
“Wij krijgen de rekening gepresenteerd": koppel beleeft horrorvakantie door gloednieuwe Tesla die in panne valt https://www.hln.be/mobiliteit/wij-kr...valt~ab73b08a/ |
Citaat:
Eén keer de auto opladen bij Franse camping kostte Arthur 479,60 euro: “Schandalig” https://www.hln.be/auto/een-keer-de-...alig~a49032da/ .... De Nederlandse evenknie van de VAB slaat alarm nu uit data van de ANWB-laadpas blijkt dat steeds vaker 100 euro of meer voor een keertje laden moet worden betaald. Toeristen die blij zijn dat ze ergens een laadpaal hebben gevonden, pluggen achteloos de stekker in de auto. Doe dat niet, waarschuwt de organisatie. Check altijd eerst in je app wat een kWh elektriciteit kost en de mogelijke extra kosten, en ga dan pas laden. “Een nacht je auto opladen bij het hotel kan zomaar duurder zijn dan de daadwerkelijke overnachting’’, zegt woordvoerder Sanne Over. .... |
Botste ik Inernetsgewijze op het volgende:
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
jaja. je staat eigenlijk gewoon geparkeerd, dat die laadstation eigenaar daar geld voor vraagt dat zijn pomp niet gebruikt kan worden dat is maar normaal he. |
1 Bijlage(n)
Tesla levert nu ook auto's met verbrandingsmotoren.
|
Citaat:
In die tijd is die e-wagen wel doorgebroken om al die voordelen tov de plofwagen van toen, die toen veel nadelen had. Er werden immers veel meer e-wagens verkocht dan fossiele. De comfortabele luxe wagen was alvast de e-wagen. Waarom de plofwagen met de jaren toch de bovenhand haalde kun je terugvinden, vooral door de electrische vooruitgang van de plofwagen. De voornaamste plak ik: Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be