Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   One pedal drive. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272667)

Dadeemelee 13 augustus 2024 22:29

One pedal drive.
 
Ik rij niet met een EV dus ik wist er niks van, maar waar is daar de logica van?
Als je ‘normalerwijze’ nooit het rempedaal gebruikt dan ga je dat in noodsituaties ook niet doen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240813_96182062

Citaat:

De nieuwe wagen van de vrouw is namelijk uitgerust met ‘One Pedal Drive’-systeem. “Met zo’n systeem remt een elektrische wagen als je het gaspedaal lost en kan die volledig tot stilstand komen”, zegt autojournalist Tony Verhelle. “Als je het systeem onder de knie hebt en heel defensief kunt rijden, hoef je zo eigenlijk bijna nooit meer op het rempedaal te duwen. Maar voor noodstops moet je alsnog het rempedaal bedienen.”

fred vanhove 13 augustus 2024 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10399595)
Ik rij niet met een EV dus ik wist er niks van, maar waar is daar de logica van?
Als je ‘normalerwijze’ nooit het rempedaal gebruikt dan ga je dat in noodsituaties ook niet doen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240813_96182062

Nooit op de kermis met botsautootjes gereden ?

Dadeemelee 13 augustus 2024 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10399600)
Nooit op de kermis met botsautootjes gereden ?

Euh, neen.

Is botsen met een EV leuk?


fred vanhove 13 augustus 2024 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10399601)
Euh, neen.

Is botsen met een EV leuk?


Zou dat niet lijken op botsen met een tram ?

Zucht 14 augustus 2024 00:10

Artikel is verborgen, maar ik heb een paar jaar met een Tesla gereden; en dat werkt inderdaad. Ik kan u aanraden om een testrit aan te vragen bij Tesla om te zien hoe dat werkt. De eerste rit hief ik de gaspedaal op bij het naderen van een rood licht, en ik stond stil zo'n tien meter voor het licht. Maar eens dat je het gewoon bent is het wel cool. Uiteraard blijf je de rempedaal gebruiken als het nodig is. Die reflex gaat nooit weg.

Skobelev 14 augustus 2024 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10399600)
Nooit op de kermis met botsautootjes gereden ?

Op de openbare weg is dat niet de bedoeling toch?

Herr Flick 14 augustus 2024 10:56

Ik heb het eens bekeken op de site van Volvo het idee is op zich wel goed natuurlijk maar eigenlijk iets wat je of ik toch in een conventionele auto ook al doe, gewoon gas lossen of minderen en hem laten uitbollen.

Verschil is dat bij een electrische voituur hij gaat dan regeneren en de energie terug uw accu in sturen.

Er staat nog altijd ne pedal in om te stoppen, nogal logisch want in geval van nood moet uw menselijk brein nog altijd met die auto rijden en moet ge de computer kunnen bypassen.

Aangezien dat madamme daar door een paar meter gazon, een haag en een picknik tafel gevlogen is, zal het hier eerder een geval zijn van ipv de rem in te duwen er vol kroket gas is gegeven. Dat in combinatie met het snelle optrekken zal de oorzak zijn. Niet het design van die pedal op zich.

Micele 14 augustus 2024 11:43

Voor mensen die het gewend zijn overal vooruitziend uit te bollen is one pedal driving niet efficiënt.

Bepaalde merken schakelen het zelfs gans uit.

uitleg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...s-inefficient/

dalibor 14 augustus 2024 11:50

Wat heeft die dame in Zandvliet dan gedaan? Vol op de gas terwijl ze wou remmen?

fred vanhove 14 augustus 2024 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10399637)
Op de openbare weg is dat niet de bedoeling toch?

Ik bedoelde dat een botsauto ook een EV is.

Libro 14 augustus 2024 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10399595)
Ik rij niet met een EV dus ik wist er niks van, maar waar is daar de logica van?
Als je ‘normalerwijze’ nooit het rempedaal gebruikt dan ga je dat in noodsituaties ook niet doen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240813_96182062

Dat is heel plezierig rijden maar het vraagt wel gewenning.

fred vanhove 14 augustus 2024 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10399637)
Op de openbare weg is dat niet de bedoeling toch?

Ik bedoelde dat een botsauto net als een tram ook EV's zijn.

Libro 14 augustus 2024 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10399791)
Voor mensen die het gewend zijn overal vooruitziend uit te bollen is one pedal driving niet efficiënt.

Bepaalde merken schakelen het zelfs gans uit.

uitleg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...s-inefficient/

Wie goed met one pedal driving kan omgaan, kan er net heel efficiënt mee anticiperend rijden. Maar dat vraagt gewenning.

Herr Flick 14 augustus 2024 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10399796)
Wat heeft die dame in Zandvliet dan gedaan? Vol op de gas terwijl ze wou remmen?

ik vermoed van wel, ik had zo een buur die zo in de jaren 90 zijn dikke volvo ergens halfweg een weiland heeft geparkeerd. Een geval van jonge bestuurder in een stevig voertuig met nen automatique.

ge komt dat ook wel eens tegen met oudere mensen , ge zet hem in de D van drive of R van race en dan vol op de gas.

Micele 14 augustus 2024 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10399831)
Wie goed met one pedal driving kan omgaan, kan er net heel efficiënt mee anticiperend rijden. Maar dat vraagt gewenning.

Zo is het.
In de vele lezersreacties -van ervaren EV-rijders- kan met ook lezen (naargelang wegbeeld en verkeer).

Mogelijke reden bij Porsche Taycan is dat die als een van de weinige EV altijd een 2-bak heeft (met zeer lange overbrengsverhouding van de 2e-versnelling), regeneratie is er ook maar enkel wanneer men het rempedaal aantikt.

Micele 14 augustus 2024 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10399830)
Ik bedoelde dat een botsauto net als een tram ook EV's zijn.

Maar geen Batterij-EV

Dadeemelee 14 augustus 2024 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10399796)
Wat heeft die dame in Zandvliet dan gedaan? Vol op de gas terwijl ze wou remmen?

Dat is een hypothese.

Micele 14 augustus 2024 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10399934)
Dat is een hypothese.

Er is nog een hypothese volgens die krant: men kan het rempedaal gewoonweg vergeten. 8O
Citaat:

Dat zegt ook Luigi Vrooman van Vias Academy. “Er zijn enkele ongeval-analyses uit het buitenland waarbij ‘One Pedal’-bestuurders meenden dat hun rem niet meer werkte. Maar nadat de wagen uitgelezen werd, bleek dat ze in een panieksituatie niet op de rem, maar wel op het gaspedaal geduwd hadden.”

Omdat ze hun rem zo weinig of niet bedienden, waren ze het spiergeheugen dat hun voet instinctief naar de rem moet leiden even kwijt. “Er gaan binnen Europa stemmen op om de technische reglementen inzake ‘One Pedal Driving’ aan te passen om dit tegen te gaan. Concreet zouden wagens niet meer volledig tot stilstand mogen komen en zullen bestuurders toch nog even de rem moeten aantikken.” Opdat ze niet zouden ‘vergeten’ en ‘verleren’ waar die staat.
Amai, die mensen hebben echt een "rijbewijs".

Binnenkort gaan de wokes en watjes nog de ACC verbieden bij een rijbewijs B. Rijbewijs C verplicht?:
Citaat:

https://www.man.eu/be/fl/vrachtwagen...20ingeschakeld
De Adaptive Cruise Control MAN ACC Stop & Go1) regelt de snelheid van uw vrachtwagen en houdt een constante afstand tot voorliggers. Met de Stop & Go-functie kan het systeem ook in de file of bij langzaam verkeer worden gebruikt.

1 Twee sensorsystemen: Radar en camera
MAN ACC Stop & Go1) werkt met twee onafhankelijke sensorsystemen: Radar en camera De radarsensor meet de afstand, positie en snelheid van de voorliggende vrachtwagen. De videocamera achter de voorruit wordt ook gebruikt voor objectdetectie en registreert de wegmarkeringen. Op deze manier kan het voorliggende voertuig betrouwbaar worden gedetecteerd, zelfs bij complexe wegomstandigheden en slecht zicht.

2
Hoog gebruiksgemak
Met het multifunctionele stuurwiel kunt u eenvoudig de gewenste snelheid van uw truck bepalen. Deze snelheid bepaalt u zonder dat u het gaspedaal hoeft aan te raken. U kunt ook de gewenste veiligheidsafstand tot het voorliggende voertuig op vier niveaus instellen. Bij vrij rijden accelereert het voertuig naar de ingestelde gewenste snelheid. Als het systeem langzamere voertuigen detecteert, worden de snelheid en de afstand automatisch aangepast.

3
Stop & Go-functie
Met de Stop & Go-functie kan de cruise control met afstandsregeling zelfs in de file of tijdens langzaam verkeer worden gebruikt. Als het verkeer tot stilstand komt, remt de vrachtwagen automatisch tot stilstand en rijdt deze bij tussenstops van minder dan twee seconden ook weer automatisch verder. Als het voertuig meer dan twee seconden stilstaat, wordt de bedrijfsrem automatisch ingeschakeld. Het rijden gebeurt dan door het gaspedaal in te drukken of door een knop op het multifunctionele stuurwiel in te drukken.
Bij ACC <...> semi-zelfrijdende wagens zal men het gaspedaal ook mogelijk vergeten.

kelt 15 augustus 2024 08:07

Kijk mensen....

Hoe dan ook is het "klassieke 3 pedaals systeem" ten dode opgeschreven...

De koppeling en de versnellingsbak (die stukken mechanisch vernuft,geperfectioneerd over meer dan 100 jaar) zijn kompleet overbodig in Electrische aandrijving....

En wie zich zijn eerste auto-rijlessen herrinnert weet nog wel dat 3 pedalen En een pook EN een stuur best wel veel terzelfdertijd zijn....:oops::oops::oops:

gewenning.....

Een pedaal en een stuur lijken ergonomisch en technisch al te volstaan voor het bedienen van een EV.(die in de vorm van een buitenmaats computersysteem al een tweede piloot aan boord heeft van zichzelf)....inderdaad zal de discussie over de noodzaak van een "noodstopprocedure" nog wel duren...

Het lijkt mij dat er,zoals bij machines in een fabriek,of liften, een echte "overrule" voorziening moet blijven zijn die,los van de software,via directe harde bedrading zegt STOP,NU....

Voor mijn part met een grote rode STOP knop die je in mept....o wat gaan we daar nog fun mee hebben 8-)

Micele 15 augustus 2024 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10400094)
Kijk mensen....

Hoe dan ook is het "klassieke 3 pedaals systeem" ten dode opgeschreven...

De koppeling en de versnellingsbak (die stukken mechanisch vernuft,geperfectioneerd over meer dan 100 jaar) zijn kompleet overbodig in Electrische aandrijving....

En wie zich zijn eerste auto-rijlessen herrinnert weet nog wel dat 3 pedalen En een pook EN een stuur best wel veel terzelfdertijd zijn....:oops::oops::oops:

gewenning.....

Een pedaal en een stuur lijken ergonomisch en technisch al te volstaan voor het bedienen van een EV.(die in de vorm van een buitenmaats computersysteem al een tweede piloot aan boord heeft van zichzelf)....inderdaad zal de discussie over de noodzaak van een "noodstopprocedure" nog wel duren...

Het lijkt mij dat er,zoals bij machines in een fabriek,of liften, een echte "overrule" voorziening moet blijven zijn die,los van de software,via directe harde bedrading zegt STOP,NU....

Voor mijn part met een grote rode STOP knop die je in mept....o wat gaan we daar nog fun mee hebben 8-)

Ik verheug me al op de reacties als de eerste wagens met "sturen via draad" eraan komen, ja zoals in de grote passagiersvliegtuigen, ook bij gehandicaptenvoertuigen. (steer-by-wire)

Reeds vertaalde link: https://www-thedrive-com.translate.g...eering%20wheel.
of https://www.tesla.com/ownersmanual/c...eering%20racks.

Oei oei en het eerste serieus ongeval, allemaal de schuld van de niet-mechanische techniek. :roll:

Waar zijn de pre-internet-tijden aan de toog gebleven waar de ABS in de moderne auto niet deugde.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be